Huvudmeny

Nobina 6029...

Startat av Fredde, 10 maj 2010, 23:01:51 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Fredde

Citat från: Camilla skrivet 11 maj 2010, 21:29:09 PM
Det står i turlistan att dom som har cykel med sig får lasta in den själv

Gör det? Föraren måste iaf ut när det ska lastas cyklar, med tanke på det som står i slutet på denna insändare: http://www.nvp.se/NVP-Asikt/Insandare/Asikt-Darfor-stannar-inte-cykelbussen/


Ted Selander

Citat från: Omnilasse skrivet 10 maj 2010, 23:30:29 PM
Stiligt, men man blir ju lite förundrad över att SL inte gått ut med någon information ännu. Det vore ju bra om några hinner upptäcka att bussen finns, innan den går i vinterdvala. Undrar ju också hur man sköter cykellastningen. Måste föraren gå ur bussen för att fälla ned rampen och hur lång tid tar en sådan lossning? Det blir ju lite paradoxalt med en linje som har få stopp och därmed skulle kunna gå fort, om man samtidigt ska beräkna 4 minuter när någon ska lasta av eller på en cykel...

En folder för hela cykelförsöket ska på tryck i morgon. Korrekturlästes idag...

/Ted

HB

Ett cykelförsök genomfördes redan förra sommaren på ett antal linjer i SL-trafiken. Regeln om att kunden är ansvarig för att lasta cykeln fråntar inte förarens ansvar om att säkra lasten, det vill säga att se till att den sitter fast och är trafiksäker. Inga incidenter inträffade i fjol, så det kommer säkert att gå bra även i år. Att använda en godsrumsbuss för transport av cyklar och deras ägare är heller inte nytt. Detta kördes sommaren 2008 på sträckan Västerhaninge-Nynäshamn utan några incidenter (en trafik som kommer att återupprepas även denna sommar). Självklart så får förare som ska köra utbildning på aktuellt fordon om man inte har erfarenhet sedan tidigare. Inga kunder ska manövrera bakgavellyften.

Även kunder utan cykel är välkomna att åka linje 433C. Välkommen ombord från och med måndagen den 17 maj. /Henrik/

Ersa

Citat från: HB skrivet 11 maj 2010, 23:09:46 PM
Även kunder utan cykel är välkomna att åka linje 433C. Välkommen ombord från och med måndagen den 17 maj. /Henrik/

Vissa kunder utan cykel, men med kamera lär nog kunna dyka upp. ;)

Camilla

Citat från: Fredde_J skrivet 11 maj 2010, 21:43:22 PM
Gör det? Föraren måste iaf ut när det ska lastas cyklar, med tanke på det som står i slutet på denna insändare: http://www.nvp.se/NVP-Asikt/Insandare/Asikt-Darfor-stannar-inte-cykelbussen/



Du har rätt för det står inte i turlistan att man får lasta in cyckeln själv så jag har nog blandad ihop det med nått annat

Ted Selander

#20
Så finns då all info om årets cykel på bussförsök på SL:s hemsida:

http://sl.se/Templates/PageWide.aspx?id=16381

/Ted

Såg just att för Mälarölinjerna, de trevliga men halvinterna begreppen "utväg" och "inväg" används. Än finns det hopp...

Jan

Min fundering är om det inte hade varit bättre att välja den lösningen som Bergkvarabuss har över Ölandsbron. Dvs ett öppet släp som kan ta 14-16 cyklar. Fördelen med detta är att du kan nyttja befintlig vagnpark. Det som begränsar är att förarna måste ha DE kort. Vad ska 6029 nytthas till sedan när trafiken slutat?
I branschen 37 år

Carl Eric

Citat från: Ersa skrivet 11 maj 2010, 23:38:00 PM
Vissa kunder utan cykel, men med kamera lär nog kunna dyka upp. ;)

Flera stycken....
28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!

HB

Citat från: Jan skrivet 12 maj 2010, 08:54:27 AM
Min fundering är om det inte hade varit bättre att välja den lösningen som Bergkvarabuss har över Ölandsbron. Dvs ett öppet släp som kan ta 14-16 cyklar. Fördelen med detta är att du kan nyttja befintlig vagnpark. Det som begränsar är att förarna måste ha DE kort. Vad ska 6029 nytthas till sedan när trafiken slutat?

Att Bergkvara valde den lösningen var säkert för att dom inte har någon godsrumsbuss (ledig). Att Nobina gjorde denna lösning är att vi har godsrumsbussar lediga sommartid och därför tycker det är enklare än att utbilda förare med DE-behörighet samt att utrusta bussar med dragkrok och köpa in särskilda släpvagnar. /Henrik/

SimonB

Det känns som att SL inte riktigt har full koll på hur det faktiskt fungerar...
Jag citerar från hemsidan:
CitatDu som resenär ska själv lyfta på och av cykeln på cykelhållaren som sitter längst bak på bussen. På linje 433C lyfter du själv in och ut cykeln i godsutrymmet bak i bussen.

HB

Vem blir först med bilder på hela bussen i sin nya lack? /Henrik/

Otto

#26
Några funderingar till kommentarerna.

Kommer godsutrymmet att inredas på något sätt med cykelställ eller liknande?
Är det verkligen meningen att föraren ska surra fast alla cyklar?
Hur många här på forumet har surrat en cykel som ligger i bagaget på en vanlig linjevagn?

Bakgavellyften går så sakta, så är det en cykel utan packväskor går det mycket fortare att lyfta in den i sidoluckan.
Jag vet ingen inom Nobina i Värmland som har fått någon utbildning och behörighet att använda en lyft.
En genomgång av hur den fungerar och 2min övning räcker.( Möjligt att "Fjollträskarna" är mer trögfattade) ;D

På 6029 m,fl Carrus:ar inträffar ett otrevligt fel emellanåt. Om ABS:n har aktiverats vi inbromsning till hållplats så fungerar inte dörrbromsen.
Med tanke på att det inte är någon grind vid förarplatsen så är det viktigt att alltid lägga i P-bromsen vid varje stopp.
För något år sedan var det stora problem med växellådan.5:an,6:an 11:an och 12:ans växel hoppade ur under gång.Och det gick inte ljudlöst förbi,kan man säga.
Volvo lastvagnar rev lådan och hittade problemet (tror jag)


Det var någon som skrev i en tidigare tråd att det var trevligt med I-Shift i SL-land.Är 6029 den enda I-Shift:en i  Björknäs?
Skulle vara kul att se någon som kört ZF-låda i 15 år sätta sig i 6029 utan genomgång. Kan kanske bli lite ryckigt i början. Med
bakåtrullningar eller brända lameller vid rödljusen ;D

Jag har kört 6029 och övriga i serien sen den var helt ny.


M.V.H Otto

HB

Citat från: Otto skrivet 12 maj 2010, 22:08:59 PM
Volvo lastvagnar rev lådan och hittade problemet (tror jag)


Det var någon som skrev i en tidigare tråd att det var trevligt med I-Shift i SL-land.Är 6029 den enda I-Shift:en i  Björknäs?
Skulle vara kul att se någon som kört ZF-låda i 15 år sätta sig i 6029 utan genomgång. Kan kanske bli lite ryckigt i början. Med
bakåtrullningar eller brända lameller vid rödljusen ;D

Jag har kört 6029 och övriga i serien sen den var helt ny.


M.V.H Otto


Eftersom både uppdraget oc bussen är "udda" för att vara i SL-trafiken så kommer endast ett fåtal förare att köra detta. För övrigt så finns ett antal bussar redan i trafikområdet med I-Shift. /Henrik/

homer

Citat från: Otto skrivet 12 maj 2010, 22:08:59 PM


Bakgavellyften går så sakta, så är det en cykel utan packväskor går det mycket fortare att lyfta in den i sidoluckan.
Jag vet ingen inom Nobina i Värmland som har fått någon utbildning och behörighet att använda en lyft.
En genomgång av hur den fungerar och 2min övning räcker.( Möjligt att "Fjollträskarna" är mer trögfattade) ;D

På 6029 m,fl Carrus:ar inträffar ett otrevligt fel emellanåt. Om ABS:n har aktiverats vi inbromsning till hållplats så fungerar inte dörrbromsen.

Det var någon som skrev i en tidigare tråd att det var trevligt med I-Shift i SL-land.Är 6029 den enda I-Shift:en i  Björknäs?
Skulle vara kul att se någon som kört ZF-låda i 15 år sätta sig i 6029 utan genomgång. Kan kanske bli lite ryckigt i början. Med
bakåtrullningar eller brända lameller vid rödljusen


M.V.H Otto



vet inte hur ni Värmlänningar brommar, men här i Fjollträsk brommar vi mjukt så ABS'en INTE behöver hoppa in...  ;)

för övrigt har vi 12 vagnar med I-shift dock utan "+/-" som 6029 har så de ska nog inte vara några problem, personligen tycker jag den är en skön växellåda som jag hoppas fler bussar får i framtiden

SimonB

Citat från: Lars Ödlund skrivet 12 maj 2010, 22:27:40 PM
Dagens skämt eller?

Full broms o full gas brukar ju annars utgöra standarden vid angöring och avgång från hållplatserna :-)
Kan man anta att även denna kommer att få de manuella växlingsmöjligheterna bortkopplade?

Vad ska det vara bra för? I vissa situationer är det mycket praktiskt att kunna gå in och ta över manuellt. Exempelvis uppförsbackar där man vill ha full kontroll över växlingarna, eller nerförsbackar där man vill varva upp för att få ut max moment på motorbromsen.