Huvudmeny

Busslink 3679

Startat av Scania FAN (PL), 27 februari 2010, 22:43:11 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Scania FAN (PL)

27.02.2010; Słupsk, Scania factory

Karsten


Peter Rost

Bör vara Täby. Lågentrekrav på bland annat på 178:an, till hösten.

/Peter

Andreas

En intressefråga bara: Är det inte någon mer än mig som tycker att det är synd, att många bussar som nu byts ut, ersätts med (om jag skall vara lite krass :P) med ungefär två olika busstyper. Den ena är Volvo Säffle B9S, som kanske nu får ge lite för invasionstrycket, medan nu nästa busstyp, nämligen Omnilink II tar över.  Omnilink-bussarna kan jag iofs tycka att de är hyfsat snygga, jämfört med B9Sbussarna, men ändå. Det känns som att de finns överallt! Snart kanske risken är att de gör det också...  ::) :'(

Optimal

Citat från: Andreas skrivet 27 februari 2010, 23:07:26 PM
En intressefråga bara: Är det inte någon mer än mig som tycker att det är synd, att många bussar som nu byts ut, ersätts med (om jag skall vara lite krass :P) med ungefär två olika busstyper. Den ena är Volvo Säffle B9S, som kanske nu får ge lite för invasionstrycket, medan nu nästa busstyp, nämligen Omnilink II tar över.  Omnilink-bussarna kan jag iofs tycka att de är hyfsat snygga, jämfört med B9Sbussarna, men ändå. Det känns som att de finns överallt! Snart kanske risken är att de gör det också...  ::) :'(

Det är ju etanol kravet. Eftersom ex. Volvo inte kan göra en etanol motor ( Dom har ju misslyckats förr), så får det bli Scania som vet hur man gör  ;)

M224

Citat från: Andreas skrivet 27 februari 2010, 23:07:26 PM
En intressefråga bara: Är det inte någon mer än mig som tycker att det är synd, att många bussar som nu byts ut, ersätts med (om jag skall vara lite krass :P) med ungefär två olika busstyper. Den ena är Volvo Säffle B9S, som kanske nu får ge lite för invasionstrycket, medan nu nästa busstyp, nämligen Omnilink II tar över.  Omnilink-bussarna kan jag iofs tycka att de är hyfsat snygga, jämfört med B9Sbussarna, men ändå. Det känns som att de finns överallt! Snart kanske risken är att de gör det också...  ::) :'(

Jo jag brukar ju tjata om det... Tycker att Busslink kan byta namn till OmniLink AB.  ;D

Själv tycker att både OmniLink och B9SALE ser plastiga och billiga ut.

M224

Citat från: Jim skrivet 27 februari 2010, 23:21:39 PM
Det är ju etanol kravet. Eftersom ex. Volvo inte kan göra en etanol motor ( Dom har ju misslyckats förr), så får det bli Scania som vet hur man gör  ;)

Att Sverige satsar på etanol är en ren skam. Men inte ska vi tänka på fattiga bönder i u-länderna som tvingas odla upp mark (läs: regnskog) för spannmål som blir till etanol istället för mat.

Andreas

Citat från: Jim skrivet 27 februari 2010, 23:21:39 PM
Det är ju etanol kravet. Eftersom ex. Volvo inte kan göra en etanol motor ( Dom har ju misslyckats förr), så får det bli Scania som vet hur man gör  ;)

Just det... Tänkte inte på det.  :-\ :P

Optimal

Citat från: M224 skrivet 27 februari 2010, 23:24:02 PM
Att Sverige satsar på etanol är en ren skam. Men inte ska vi tänka på fattiga bönder i u-länderna som tvingas odla upp mark (läs: regnskog) för spannmål som blir till etanol istället för mat.

Jo precis. Nu med dagens teknik kan man få en dieselmotor att vara riktigt miljövänlig, t.o.m miljövänligare än etanol. Men SL tror jag inte vill förstå eller vill känna till det.

Hade en Iveco med partikelfilter. Jag kunde lukta på avgaserna utan att känna någon diesellukt.  

Andreas

Citat från: M224 skrivet 27 februari 2010, 23:22:26 PM
Jo jag brukar ju tjata om det... Tycker att Busslink kan byta namn till OmniLink AB.  ;D

Jag håller med dig! Man borde skapa en grupp på Facebook eller liknande: "Vilka tycker att Busslink borde döpas om till OmniLink AB, nu när omnibussarna tar över i rasande takt?" Vet inte om det är så många som skulle gå med i den gruppen, men jag skulle nog gå med i den. :P

Optimal

Citat från: M224 skrivet 27 februari 2010, 23:22:26 PM
Jo jag brukar ju tjata om det... Tycker att Busslink kan byta namn till OmniLink AB.  ;D

Själv tycker att både OmniLink och B9SALE ser plastiga och billiga ut.

Jo. Allt handlar om pengar nu. Plast är billigare än metall osv.

M224

Är det någon som har koll på hur många OmniLink det finns i SL-land?

Jag tycker att det känns som att det är minst 500 st?

bussjöns

Citat från: Jim skrivet 27 februari 2010, 23:21:39 PM
Det är ju etanol kravet. Eftersom ex. Volvo inte kan göra en etanol motor ( Dom har ju misslyckats förr), så får det bli Scania som vet hur man gör  ;)

De nya OmniLink som har kommit till Norrort och Norrtälje är dieslar och troligen även 3679 om den ska till Täby. Nummerserien däremot påtalar sig att det är en etanolvagn så Råsta kan ligga bra till (som i sin tur flyttar sina B9S till Täby för trafiken på 178/670).

//bussjöns

Optimal

Citat från: M224 skrivet 27 februari 2010, 23:31:24 PM
Är det någon som har koll på hur många OmniLink det finns i SL-land?

Jag tycker att det känns som att det är minst 500 st?

Försökte att kolla på SBH, och med lite borträkningar fick jag det till 484 st. Så nästan 500 är väll rätt

bisquit

Ja det är tragiskt att Busslink köper in Omnilink. Bättre bussar finns. Promenerar hellre än att behöva åka sådant skrot. Som sen snabbt körs sönder av en del okunniga förare..