Solaris även i Trelleborg?

Startat av Cyklisten, 07 januari 2010, 21:24:20 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ersa

Citat från: Cyklisten skrivet 07 januari 2010, 22:19:49 PM
Då får jag nog räkna med likadana bussar även här i Eslöv, trevligt.
Nu har jag även fått med länken: http://www.solaris1.user.icpnet.pl/s3bum,a.jpg

Riktigt trevligt! :)

Citat från: Cyklisten skrivet 08 januari 2010, 23:41:36 PM
Om det nu stämmer, var ska de köra med bussen på bilden?

För den är väl Skånegrön, och ska väl till Veolia i Sverige?

Cyklisten

Ja, enligt fotografen så stod det "Veolia Skane" på någon skylt i bussen.

Ersa

Citat från: rattvrickaren skrivet 08 januari 2010, 02:58:47 AM
Oavsett märke så är det väl polsktillverkat? :-\
Nä, fram för Hägglunds eller Säffle för kanske hålla sig i rätt århundrande.

Visst kan man köra Säffle, men hur kul är det att köra B9S med den ljudnivån samt på hala vägar bara för att kunna köra svenskt? Nej, då kör jag hellre en Urbino som är lika varm, tyst, bekväm och "vintervägsbra" som en Scania CN113ALB. Bra produkter säljer bra, och det kanske är därför som Solaris även säljer bra på MAN:s hemmaplan Tyskland. :)

Citat från: yngrot skrivet 08 januari 2010, 12:08:42 PM
I Sverige är vi dåliga på att köpa vår egna märken till skillnad mot de flesta andra länder ...

Vilka andra länder är det som köper mestadels egenproducerat? Tyskland och Polen? Det är väl snart bara i Tyskland, Polen och Sverige det tillverkas bussar i stor skala i Europa, och hur ska då alla länder köpa egenproducerat?
I Norge är det ju sedan länge stor dominans av finska karosser på svenska chassin, utan att en handfull Vest-anhängare klagar. I London ser man ju snart enbart "utländska" märken som t.ex. MAN, DAF, Mercedes, Volvo och Scania i stadstrafiken.

Ulf Rådeström

Men visst - om vi bara skulle köpa egenproducerat skulle det bara bli en enda busstyp på alla våra gator och vägar - Säffle - och hur kul blir det då?

Scanias Omni tillverkas ju utomlands i Polen eller i Finland, liksom även 9700-modellen som tillverkas på Carrus Fabrik i Finland eller Volvos fabrik i Polen.

Nja...jag tycker att det där med att köpa svenskt är ett förlegat synsätt.
Men Magnus kanske skulle köpa sig en fullutrustad Helmarkdubbeldäckare - så tror jag nog att han kvickt ändrar åsikt :P

Matte

Citat från: Ulf Rådeström skrivet 09 januari 2010, 09:14:22 AM
Men visst - om vi bara skulle köpa egenproducerat skulle det bara bli en enda busstyp på alla våra gator och vägar - Säffle - och hur kul blir det då?

Scanias Omni tillverkas ju utomlands i Polen eller i Finland, liksom även 9700-modellen som tillverkas på Carrus Fabrik i Finland eller Volvos fabrik i Polen.

Nja...jag tycker att det där med att köpa svenskt är ett förlegat synsätt.
Men Magnus kanske skulle köpa sig en fullutrustad Helmarkdubbeldäckare - så tror jag nog att han kvickt ändrar åsikt :P

Ja sen är väll inte Scania Svenskt ägt längre? Det är väll M.A.N och V.A.G Gruppen som äger Scania nu? Iallafall som jag har förstått det via Media och vänner som kört Scania Lastbilar bra länge. Så det innebär att Scania är Tyskt med Svensk ingeniörskonst som ockkså tillverkar sina saker i Polen, Finland & Ryssland med slutproduktion i Sverige.
Så ska man köra enart Svenskt och Svenskt tillverkat så blir det bara Volvo på Säffle, Hägglunds & Helmark byggen.

Ulf Rådeström

Citat från: Matte skrivet 09 januari 2010, 10:17:51 AM
.
Så ska man köra enart Svenskt och Svenskt tillverkat så blir det bara Volvo på Säffle, Hägglunds & Helmark byggen.

Säffle har ju en hög produktionskapacitet, medan Helmark bara bygger specialbyggen som bokbussar etc, och ibland slinker det ut nån dubbeldäckare och nån linjevagn, men dom är lätträknade.

Hägglunds slutade tillverka bussar på 1970-talet

Staffan Sävenfjord

Citat från: Ulf Rådeström skrivet 09 januari 2010, 11:16:18 AM
Säffle har ju en hög produktionskapacitet, medan Helmark bara bygger specialbyggen som bokbussar etc, och ibland slinker det ut nån dubbeldäckare och nån linjevagn, men dom är lätträknade.

Helmark kan i och för sig bygga vad som helst men med en produktion på max 30 standardbussar om året så är det ju inte särskilt attraktivt att lägga en större beställning hos dem. Dessutom torde de ha svårt att konkurrera prismässigt.
Om en Helmarks-buss skall fungera tillfredsställande kräver den också mer vård än vad som passar ett större bussbolag. Sedan är det ju fråga om tillgång på chassier. Det är tveksamt om Volvo skulle sälja chassier för påbyggnad av samma typ av bussar som de säljer själva. Scania gör det definitivt inte. Så då får det ändå bli utländskt.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Matte

Citat från: Ulf Rådeström skrivet 09 januari 2010, 11:16:18 AM

Hägglunds slutade tillverka bussar på 1970-talet

Jag hade ingen aning om det. Men däremot så läste jag det övre upp i tråden. Eller rent av missuppfattade det jag läste om Hägglunds.

julle

De gröna bussarna ska med 99 % säkerhet till Trelleborg. Veolia har för all trafik de vann i Skåne i förra årets upphandling valt Solaris, både gula boggibussar samt gröna stadsbussar. Enda undantaget är Norra Österlen med Skåneexpressen 3 där det blir dieseldrift och det verkar oklart om ens några av bussarna som Veolia använt sig av hitintills ens ska bytas ut. Om något ska bytas kan säkert Veolia ordna fram något begagnat från något annat län att skicka till Simrishamn.

För Hässleholms räkning är det i stadstrafiken Irisbussar beställda som bör levereras någon gång under februari. För linje 534 till Sösdala är det Solaris som gäller.

Veolias gula Solarisbussar borde börja levereras under slutet på februari början av mars och Orusttrafikens motvarigheter mitten eller slutet av februari.

Cyklisten

Just när det gäller Österlen så har de ju fått några nya Irisbus-Vestar?

Anders Lundén

Citat från: julle skrivet 09 januari 2010, 13:46:42 PM
De gröna bussarna ska med 99 % säkerhet till Trelleborg. Veolia har för all trafik de vann i Skåne i förra årets upphandling valt Solaris, både gula boggibussar samt gröna stadsbussar. Enda undantaget är Norra Österlen med Skåneexpressen 3 där det blir dieseldrift och det verkar oklart om ens några av bussarna som Veolia använt sig av hitintills ens ska bytas ut. Om något ska bytas kan säkert Veolia ordna fram något begagnat från något annat län att skicka till Simrishamn.

För Hässleholms räkning är det i stadstrafiken Irisbussar beställda som bör levereras någon gång under februari. För linje 534 till Sösdala är det Solaris som gäller.

Veolias gula Solarisbussar borde börja levereras under slutet på februari början av mars och Orusttrafikens motvarigheter mitten eller slutet av februari.

Vet du Julle, eller någon annan, hur många stadsbussar som är beställda till Trelleborg?
Blir det vanlgia 12-meters eller någon kortare variant?
// Anders

julle

Om jag har förstått det hela rätt, så är det totalt 7 tursatta bussar i Trelleborg stad.
4 st 12-meters normalbussar och 3 st 10-meters. Jag är inte riktigt 100 % men tror att Veolia har beställt 1 st 12 meters som reserv för de båda storlekarna, alltså totalt 8 gröna bussar till Trelleborg.

rattvrickaren

Hade gärna köpt Helmark om det funnits ett alternativ som passar vår trafik men mig veterligen så finns inte det. Ganska intressant också att ingen försäljare nånsin hört av sig från Helmark vilket det gjort från andra märken som Setra, Neoplan och Mercedes.
Tror man säljer en hel del  genom att marknadsföra sig även mot de små åkarna.

Har kollat på alternativ från Volvo t.ex när det gäller 50 personersbuss men har alltid hittat nåt som gör att de inte passar eller faller i smaken. Priset har inte alltid varit avgörande.

/Magnus



homer

Citat från: Ersa skrivet 09 januari 2010, 00:11:32 AM


Vilka andra länder är det som köper mestadels egenproducerat? Tyskland och Polen? Det är väl snart bara i Tyskland, Polen och Sverige det tillverkas bussar i stor skala i Europa, och hur ska då alla länder köpa egenproducerat?


I Frankrike hittar du inte mycket annat än Franska märken

eomer

Citat från: julle skrivet 09 januari 2010, 13:46:42 PM
De gröna bussarna ska med 99 % säkerhet till Trelleborg. Veolia har för all trafik de vann i Skåne i förra årets upphandling valt Solaris, både gula boggibussar samt gröna stadsbussar. Enda undantaget är Norra Österlen med Skåneexpressen 3 där det blir dieseldrift och det verkar oklart om ens några av bussarna som Veolia använt sig av hitintills ens ska bytas ut. Om något ska bytas kan säkert Veolia ordna fram något begagnat från något annat län att skicka till Simrishamn.

För Hässleholms räkning är det i stadstrafiken Irisbussar beställda som bör levereras någon gång under februari. För linje 534 till Sösdala är det Solaris som gäller.

Veolias gula Solarisbussar borde börja levereras under slutet på februari början av mars och Orusttrafikens motvarigheter mitten eller slutet av februari.

3 st Irisbus Citelis CNG 10,5m skall lämna fabriken i Italien den 12/3. Dessa ligger efter de 5 st som skall till Orusttrafiken i Hässleholm, där den första lämnar fabriken den 5/2 och den sista den 5/3.
Därför förefaller det som om att de 3 korta i Trelleborg skall vara Irisbus Citelis.
// eomer