Upphandling Göteborg

Startat av CS, 11 augusti 2007, 18:32:24 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bussgubben

Citat från: BEL skrivet 11 augusti 2007, 22:04:17 PM
Swebus misslyckades ju med det sist o alla bolag har väl en viss procent dåliga förare

Undra om Veolia ligger bättre till än Swebus om de tog över i Partille för ett tag sen.

Erling.L

tvivlar jag på o jag tror alla bolag har sina för o nackdelar o liknande
Varit på GS 9603-0111 0312-1306 Keolis från 130616 o inte att sammanblandas med min namne på Swebus

Johan B

Om en som åker så gott som dagligen med både GS och Veolia får uttala sig. Veolia betackar jag mig för, värre vrak till bussar får man leta efter. Det är tragiskt hur man skött många av bussarna som rullar på Partillekontraktet idag. GS är stort och det skiljer sig i kvalitet beroende garage. Majornas vagnar lämnar en del att önska men de har mycket gammalt och sedan är inte västra Göteborg den mest vandalfria stadsdelen precis. Blå express tycker jag också man börjat missköta på senare tid, det är alltid något irriterande fel när man åker. Trasig ACn, lösa stolsdynor som inte går att sätta fast, växlar som vägrar gå i, luckor som glappar så bussen startvägrar osv. Kruthusgatans stadslinjer klarar man däremot fint, Kvilles och Grimbos vagnar brukar också kännas fräscha. Det är fortfarande stadsbussar vi talar om och de lever ett hårt liv. Jämfört med hur det var på Swebustiden tycker jag att det ligger flera pinnhål högre nu. För att återgå till upphandlingen. Tyvärr tror jag inte GS kommer att få några kontrakt utanför Göteborg, Ale har man inte precis engagerat sig i av vagnarnas utseende att dömma. Känns mest sannolikt att Orusttrafiken tar Ale och Lila då man visat att man kan hålla både bra pris och bra kvalitet. GS behåller Frölunda, möjligen med viss konkurenns från Veolia som antagligen är revanschsugna. De jag föredrar mest är ändå Buss i Väst-företagen. Generellt sett högre standard på deras bussar både i utförande och skötsel. Får man önska tar de både Ale, Lila och på sikt Partille och linje 100. Det kan vi behöva som fått stå ut med Veolia.

Erling.L

Kan bara säga iom jag jobbar med Blå bussarna att ja dom börjar bli slitna o så men det jobbas hårt på o hålla dom rullande men har varit problem med delar sså i sommar
Varit på GS 9603-0111 0312-1306 Keolis från 130616 o inte att sammanblandas med min namne på Swebus

Bussgubben

Jag tycker att GS borde försvinna helt med bussarna. Hade det varit bättre om Swebus skulle försöka ta Ale? Veolia kan la köra Linje 100 men att Hallgrens samarbetar med dem. O nej Veolia kan la ha hela Partille.

Erling.L

Tänker inte fortsätta diskussionen
Varit på GS 9603-0111 0312-1306 Keolis från 130616 o inte att sammanblandas med min namne på Swebus

Johan B

Citat från: Bussgubben skrivet 12 augusti 2007, 10:18:31 AM
Jag tycker att GS borde försvinna helt med bussarna. Hade det varit bättre om Swebus skulle försöka ta Ale? Veolia kan la köra Linje 100 men att Hallgrens samarbetar med dem. O nej Veolia kan la ha hela Partille.

Swebus är för all del välkomna om de kan sköta sig. På vissa håll i landet gör det detta exemplariskt, på andra är det inte lika bra. Kanske kan det gå på en förhållandevis liten depå som Ale? Veolia får du ha vilka åsikter du vill om men som sagt, åker med dem nästan dagligen och ser helst att de försvinner. Ta inte detta som en pik för det är bara en fråga av intresse men vad är det du ser hos Veolia?

Johan B

Citat från: BEL skrivet 12 augusti 2007, 10:36:17 AM
Tänker inte fortsätta diskussionen

Hoppas du inte tog min kritik personligt för det var inte min avsikt. Har full förståelse för att Blå-vagnarna är slitna och har det varit svårt med delar i sommar så vet jag varför även där. Det är lätt för oss utomstående som inte har alla kort på bordet att vara kritiska. Men jag tycker fortfarande att det är tråkigt för både kunder och förare när vagnarna ser ut som de gör och med tanke på att vissa vagnar haft "brister" under ganska lång tid verkar GS ledning inte särskillt sugna på att skjuta till nödvändiga pengar för att få ordning på det hela. Avsaknaden av stolthet och respekt för det man gör retar mig.

Erling.L

Citat från: Johan B skrivet 12 augusti 2007, 10:48:11 AM
Hoppas du inte tog min kritik personligt för det var inte min avsikt. Har full förståelse för att Blå-vagnarna är slitna och har det varit svårt med delar i sommar så vet jag varför även där. Det är lätt för oss utomstående som inte har alla kort på bordet att vara kritiska. Men jag tycker fortfarande att det är tråkigt för både kunder och förare när vagnarna ser ut som de gör och med tanke på att vissa vagnar haft "brister" under ganska lång tid verkar GS ledning inte särskillt sugna på att skjuta till nödvändiga pengar för att få ordning på det hela. Avsaknaden av stolthet och respekt för det man gör retar mig.


visst är det tråkigt men vet att vissa saker som skulle varit gjort i inrednings underåll har fått läggas på att reparera skadegörelse o klo**ersanering. vad det gäller ac anläggningar vet jag att det jobbas för o ta hand om felen direkt men ibland får man inte reda på felen i dom vet att 233 o 226 rullat med trasiga ac men dom är ordnade under gångna veckan.
vad det gäller förarna på blå vet jag att det finns vissa som man undrar hur dom hamnat där.

men som jag skrev tidigare i tråden det finns bra chefer o sämre chefer men tycker att den chefen som har fått blå nu gör så gott han kan o vet att han åker med den ofta själv.


vill också minnas att det skall komma 2-3 nya bussar på under hösten vintern.
Varit på GS 9603-0111 0312-1306 Keolis från 130616 o inte att sammanblandas med min namne på Swebus

Johan B

Citat från: BEL skrivet 12 augusti 2007, 11:15:22 AM

visst är det tråkigt men vet att vissa saker som skulle varit gjort i inrednings underåll har fått läggas på att reparera skadegörelse o klo**ersanering. vad det gäller ac anläggningar vet jag att det jobbas för o ta hand om felen direkt men ibland får man inte reda på felen i dom vet att 233 o 226 rullat med trasiga ac men dom är ordnade under gångna veckan.
vad det gäller förarna på blå vet jag att det finns vissa som man undrar hur dom hamnat där.

men som jag skrev tidigare i tråden det finns bra chefer o sämre chefer men tycker att den chefen som har fått blå nu gör så gott han kan o vet att han åker med den ofta själv.


vill också minnas att det skall komma 2-3 nya bussar på under hösten vintern.

Då låter det som om man kommer att bli glad då man börjar åka buss på allvar efter semestern. Nya bussarna ser vi också fram emot, gärna 8500 (förutsatt att man inte slår på stort och väljer 9700). 169 är min nya favorit, dessutom helrätt på 80 med AC och bälten.

Bussgubben

Citat från: Johan B skrivet 12 augusti 2007, 16:57:06 PM
Då låter det som om man kommer att bli glad då man börjar åka buss på allvar efter semestern. Nya bussarna ser vi också fram emot, gärna 8500 (förutsatt att man inte slår på stort och väljer 9700). 169 är min nya favorit, dessutom helrätt på 80 med AC och bälten.

Jag tror Volvo själv monterar bälten i såna bussar numera om inte entreprenören gör det själv. Och om Veolia skulle ja kvar Lila så tycker jag att den ska ändras mot Partille C istället.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Bussgubben skrivet 12 augusti 2007, 10:18:31 AM
Veolia kan la köra Linje 100 men att Hallgrens samarbetar med dem. O nej Veolia kan la ha hela Partille.

Det är inte Hallgrens som "samarbetar" med Veolia Transport på linje 100 utan Buss i Väst. Sedan är det en annan sak att det är delägare Hallgrens som fått uppdraget fram till 2008. Och som sannolikt kommer att få behålla det fram till 2010, eftersom det inte är troligt att SJ kommer att upphandla trafiken på linje 100 på nytt får två år från sommaren 2008. Men det finns åtminstone en teoretisk chans att Veolia väljer att köra allt på linje 100 i egen regi alternativt anlitar Orusttrafiken i stället.
I dag gäller det ett omlopp.


Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

S Svensson

Avtal kan förlängas av Västtrafik. De har rätt göra detta. Vad gäller Kungsbacka så sade GSAB upp detta själv.
Jag anser det vara problematiskt i vissa fall med upphandling. Hur och vad skall man teckna avtal om ?
Göteborg anser att 2020 skall trafiken se helt annorlunda ut. Men det händer väl något under tiden. Avtal måste vara tydliga så det framgår vad man är ense om.Samtidigt har trafikkontoret önksemål om att ändra trafiken. Andra synpunkter ??
mvh Sören S

Staffan Sävenfjord

Citat från: S Svensson skrivet 12 augusti 2007, 20:54:39 PM
Avtal kan förlängas av Västtrafik. De har rätt göra detta. Vad gäller Kungsbacka så sade GSAB upp detta själv.
Jag anser det vara problematiskt i vissa fall med upphandling. Hur och vad skall man teckna avtal om ?
Göteborg anser att 2020 skall trafiken se helt annorlunda ut. Men det händer väl något under tiden. Avtal måste vara tydliga så det framgår vad man är ense om.Samtidigt har trafikkontoret önksemål om att ändra trafiken. Andra synpunkter ??
mvh Sören S

Avtal kan inte ensidigt förlängas utan det måste finnas med som option från början. I det aktuella fallet har Västtrafik utlöst två optionsår i avtalet med SJ i upphandlingen för "Tåg i väst". På motsvarande sätt har Veolia Transport fått ett optionsår utlöst för avtalet på Kinnekullebanan. Därmed kommer Västtrafik att upphandla all tågtrafik samtidigt, eftersom avtalet Göteborg-Kungsbacka och på Bohusbanan går ut 2010. Avtalet Göteborg-Alingsås kan sägas upp för två trafikår i taget, så det räcker med att Västtrafik säger upp detta nästa år. Vilket de har sagt att de kommer att göra.
Men upphandlingen av tågbusstrafiken på linje 100 berörs inte av detta avtal. Busslinjen har Västtrafik upphandlat av SJ, som således nu har avtal på den till 2010. Men SJ:s avtal med Connex/Veolia Transport liksom Veolias avtal med Buss i Väst gäller till 2008 och beträffande SJ-Veolia likaledes med två optionsår. Vad jag vet har SJ ännu inte meddelat att man tänker lösa ut dessa, men det  får väl anses som högst troligt att de går. När det gäller avtalet Veolia-Buss i Väst finns ingen option så där lär det bli föremål för minst en omförhandling. Samma sak gäller Buss i Väst contra Hallgrens, men alternativet där är ju i så fall Ulricehamns Omnibus AB vilket ändå har samma ägare.
Det här är krångligt, och det var det redan innan jag försökte förklara det.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Bussgubben

Citat från: S Svensson skrivet 12 augusti 2007, 20:54:39 PM
Avtal kan förlängas av Västtrafik. De har rätt göra detta. Vad gäller Kungsbacka så sade GSAB upp detta själv.
Jag anser det vara problematiskt i vissa fall med upphandling. Hur och vad skall man teckna avtal om ?
Göteborg anser att 2020 skall trafiken se helt annorlunda ut. Men det händer väl något under tiden. Avtal måste vara tydliga så det framgår vad man är ense om.Samtidigt har trafikkontoret önksemål om att ändra trafiken. Andra synpunkter ??
mvh Sören S

Men hoppas att man inte förlänger bussavtal med GS mer utan säger upp det totalt