Thygessons MAN, andra trafikdagen [Bilder]

Startat av bjalle, 30 juni 2009, 16:54:51 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Peter L

Citat från: 737 skrivet 06 juli 2009, 10:08:12 AM
Det är lustigt eftersom Swebus-MAN-bussarna inte har dåliga ryggstöd. Jag vet inte hur Thygessons ser ut, men skillnaden på ARRIVAs MAN och Swebus MAN är stor när det gäller stolar.

Just när det gäller stolar och sittkomfort har väl kvaliteten minskat betydligt sedan den tid då det i Skåne rullade bussar som Swebus 2736, 2645, 3036 etc. Dessa var väl egentligen höjdpunkten av regionbussar vad gäller passagerarstandardutrustning, möjligen då avsaknaden av AC kan nämnas, även om 2645 fick ac under sin levnad. (3036 hade ac men den fungerade aldrig), Vad man därefter gjort är att man sänkt ambitionsnivån rejält gällande komforten, men man försöker att få den att förbli den samma (på pappret). Stolarna blir sämre (inte minst smalare, som aldrig sägs men som är ett stort komfortprobem och ej fällbara), läslamporna är inte samma givna kvalité utan finns idag bara till för att finnas på papper (man har ju inte någon dämpad belysning). Sittgruppsarrangemanget med bakvända stolar över alla axlar är inte komfortabelt med full beläggning i bussarna.

Mycket tror jag beror på att vi använder just stadsbussar och önskar oss vid en högre standard. Någon som hör klagomål på de bussar som rullar på SkE1 eller SkE2?


Det var nog enbart nackskyddet som avsågs om jag minns rätt, stolarna är väl inte lika höga som de äldre?

Låter annars som konflikt mellan tillgänglighet (insteg, golv) och komfort. Standardpendlaren vill väl i de allra flesta fall ha högre komfort för sin 20-30 minuters resa till och från jobbet, medan tillgänglighetskravet leder till att bussar med traditionell "stadsbusskomfort" trafikerar traditionella regionlinjer.

Rickardo

Citat från: 737 skrivet 06 juli 2009, 10:08:12 AM
Det är lustigt eftersom Swebus-MAN-bussarna inte har dåliga ryggstöd. Jag vet inte hur Thygessons ser ut, men skillnaden på ARRIVAs MAN och Swebus MAN är stor när det gäller stolar.


De nyaste MAN från Swebus som rullar mellan Malmö-Lund har samma stolar som Arriva.

Mvh Rickardo


Johan B

Citat från: Rickardo skrivet 06 juli 2009, 10:27:59 AM
De nyaste MAN från Swebus som rullar mellan Malmö-Lund har samma stolar som Arriva.

Mvh Rickardo

Vilket borde vara Kiel-stolar vilket det även ser ut att vara i Thygessons bussar. De första MAN A26 som Swebus köpte har Vogel-stolar.

eomer

Citat från: 737 skrivet 06 juli 2009, 20:14:27 PM
Men inte Thygessons.
Thygessons MAN-Bussar är i stort sett identiska med SWEBUS och Arriva. Den synliga skillnaden är vindruta och kapslar.
//Eomer

eomer

Citat från: 737 skrivet 04 juli 2009, 10:35:34 AM
Ska man köra med gas?
Alla fordon i Skåne skall drivas med biogas senast 2020. I alla kommande upphandlingar är det enbart biogas som gäller.
Enda undantag är bussar för SkåneExpressen.
//Eomer

bjalle

Citat från: Ulf Rådeström skrivet 04 juli 2009, 10:18:07 AM
Vad har du sett detta nånstans?
Jag har svårt och tänka mig det - eftersom MAN levererar och tar upp beställningar för fullt på just 15m-versionen...

Uffe

Enligt uppgift från ett av bussbolagen som beställde MAN boggiebussar med Gas

Jo

Citat från: eomer skrivet 06 juli 2009, 22:31:52 PM
Alla fordon i Skåne skall drivas med biogas senast 2020. I alla kommande upphandlingar är det enbart biogas som gäller.
Enda undantag är bussar för SkåneExpressen.
//Eomer

Är det biogas man ska köra med. För nu kör man väl även med naturgas och skatten på detta bränsle ska väl höjas till samma nivå som andra fosilbränsle (http://svt.se/2.22620/1.1614080/skatten_pa_fordonsgas_ska_hojas?lid=senasteNytt_275216&lpos=rubrik_1614080). Frågan är om inte detta får med sig även priset på biogasen så att även detta blir markant högre. Dessutom är ju i alla fall MAN-bussarna enligt uppgift 1 mille dyrare per fordon så frågan är om inte Skånetrafiken står inför en kostnadsexplosion på regionbussidan. Ska bli intressant att se hur man hanterar denna. Högre priser och sämre turtäthet kanske?

bjalle

I Kristianstad är det ren biogas som används

Ulf Rådeström

Citat från: Björn Lövdahl skrivet 25 juli 2009, 19:21:23 PM
Enligt uppgift från ett av bussbolagen som beställde MAN boggiebussar med Gas

Jo, det jag reagerade på var bara lite konstigt att man skulle sluta tillverka modellen lagom till en tidpunkt där den skulle ha chans till storbeställningar om hela Skånetrafiken 2020 skall vara gasdriven, och dessutom Östergötlands halva flotta skall vara biogasdriven om några år - 2015 tror jag det var....men framtiden får väl utvisa - kommer det från MAN själva är det säkert så - kommer det från källor i andra hand är det nog hittils bara antaganden...

MrRep

Citat från: Björn Lövdahl skrivet 25 juli 2009, 19:21:23 PM
Enligt uppgift från ett av bussbolagen som beställde MAN boggiebussar med Gas

Problemet är väl att MAN måste justera tillverkning något pågrund av anpassning för OBD2 fullt ut? Jag hörde något rykte om lagkrav på OBD2 även på Tunga fordon nu? Det kan i sin tur försena tillverkning vilket gör att det inte tar sig an beställningar.

MrRep

En typisk MAN gasbuss när dagen är slut...


Cyklisten

Vad är det här för nåt' egentligen? Ser inte friskt ut i alla fall.

Johan Hansson

Citat från: MrRep skrivet 29 juli 2009, 20:10:27 PM
En typisk MAN gasbuss när dagen är slut...



verkar som det ett vevstag ifrån motorn. (ifrån en av kolvarna)
Ser inte direkt billigt ut
Busschaufför
"Busschaufförer transporterar världens värdefullaste last!"
Har som hobby att fotografera bussar och natur och annat skoj i omgivningen.

Cyklisten

Det tänkte jag också på, men den verkar befinna sig väldigt "utanför" sitt rätta ställe.