Thygessons MAN, andra trafikdagen [Bilder]

Startat av bjalle, 30 juni 2009, 16:54:51 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Svemicke

Citat från: Mattias Andersson skrivet 01 juli 2009, 18:30:13 PM

Usch då..Då vet vi vad som kommer och rulla på linje på många 500 linjer
i kristianstadområdet om ett år :(



Ja, inte är det som förr i alla fall. Då när jag spankulerade runt i Kristianstad med omnejd och fick höggolvade Volvo med vit/röd/gul lack på bild.
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

Rickardo

Fina bilder Björn!
Jag gillar bussar med navkapslar  :D

Mvh Rickardo

bjalle

Citat från: Peter L skrivet 01 juli 2009, 23:10:04 PM
...har det dessutom inte diskuterats på detta forum att MAN skulle upphöra med denna tillverkning inom kort och att det då inte skulle finnas några biogasbussar på 15-meterschassi, åtminstone för stunden? Var uppe nu senast när Skånetrafikens senaste upphandling blev känd (mycket gas där...).

Enligt uppgift var det nån form av undantag som satte stopp för MANs fortsatta tillverkning av 15m boggiegasbussar, men hur det har slutat det vet jag ej

Mattias Andersson

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 01 juli 2009, 21:25:46 PM
Scania lär inom kort kunna leverera biogasbussar även på 15-meterschassi. Irisbus är på gång. Det är vad jag vet så det kan nog framöver finnas alternativ till MAN även om det inte finns i dag.

Äntligen ;D

Det rullar alldeles för få Scania ute i vårt avlånga land.

Då kan man ha en viss förhoppning till Busslink häruppe,att dem
satsar helhjärtat på detta märke.

Svemicke

Någon som vet vad Veolia ska köpa in till sina kommande skånska uppdrag? I Sjuhärad ska de tydligen ha Volvo 8500LE med I-shift fick jag höra ryktas om idag.
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

Staffan Sävenfjord

Citat från: Svemicke skrivet 04 juli 2009, 02:48:54 AM
Någon som vet vad Veolia ska köpa in till sina kommande skånska uppdrag? I Sjuhärad ska de tydligen ha Volvo 8500LE med I-shift fick jag höra ryktas om idag.

Ja, det ryktet talar sant. Åtminstone är större delen sådana. Det verkar av pressmeddelande från Volvo också bli ett antal 8700.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Ulf Rådeström

Citat från: Björn Lövdahl skrivet 02 juli 2009, 10:39:16 AM
Enligt uppgift var det nån form av undantag som satte stopp för MANs fortsatta tillverkning av 15m boggiegasbussar, men hur det har slutat det vet jag ej

Vad har du sett detta nånstans?
Jag har svårt och tänka mig det - eftersom MAN levererar och tar upp beställningar för fullt på just 15m-versionen...

Uffe

Mattias Andersson

Citat från: Svemicke skrivet 04 juli 2009, 02:48:54 AM
Någon som vet vad Veolia ska köpa in till sina kommande skånska uppdrag? I Sjuhärad ska de tydligen ha Volvo 8500LE med I-shift fick jag höra ryktas om idag.

I shift..... :(

Inte i linjetrafik med så många stopp.

Jaja,skall bli kul o få lite kommentarer här sen vad förare tycker
om denna låda,jämfört med ren automat eller manuell.

737

Citat från: Svemicke skrivet 04 juli 2009, 02:48:54 AM
Någon som vet vad Veolia ska köpa in till sina kommande skånska uppdrag?

Ska man köra med gas?

Svemicke

Citat från: Mattias Andersson skrivet 04 juli 2009, 10:24:10 AM
I shift..... :(

Inte i linjetrafik med så många stopp.

Jaja,skall bli kul o få lite kommentarer här sen vad förare tycker
om denna låda,jämfört med ren automat eller manuell.

Det vet vi redan. BL 228 och 229 är inte direkt omtyckta. Varför kan man inte längre bygga bra bussar för förarna?
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -


Peter L

Citat från: Ulf Rådeström skrivet 04 juli 2009, 10:18:07 AM
Vad har du sett detta nånstans?
Jag har svårt och tänka mig det - eftersom MAN levererar och tar upp beställningar för fullt på just 15m-versionen...

Uffe

Mer bakgrundsinfo här: http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=22400.0.

Vad som är sant och inte har jag inte den blekaste aning om.

Ulf Rådeström

Citat från: Peter L skrivet 04 juli 2009, 22:35:47 PM
Mer bakgrundsinfo här: http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=22400.0.

Vad som är sant och inte har jag inte den blekaste aning om.


Jovisst - men i den tråden är det ju ingen som vet något - eller jo, Lauri.
Men det har ju hittills oftast varit så att tillverkaren bygger vad kunden vill ha - om man kan prestera en större serie.
Ett 80-tal bussar kallar jag större serie - och säkert både Scania, Mercedes och MAN skulle vara väldigt intresserade av att få en sådan beställning på bussar som kostar några miljoner styck.

Ser att man funderar på vilka som finns på marknaden, men glömmer ni ett märke hela tiden:
Solaris...
Solaris har ju redan en låggolvsboggie som säkert går att få i gasversion - Urbino 15...

Volvo tror jag man kan räkna bort i en gasversion på 15m, däremot kan Mercedes mycket väl ta fram en sådan eftersom en 15m låggolv redan finns utan gas - vilket ju inte Volvo ens har i dieselversion.

Scania tror jag inte hinner med i svängarna (som vanligt), även om det säkert är som Staffan säger "på gång" - men det brukar tyvärr hos Scania innebära att alla andra har tagit fram och förankrat marknaden med sina busstyper innan Scania får "tummen ur" om man ska vara lite kritisk.
Se bara på gasbussen (OmniLink 2xl) - den är ju så sen att bussföretagen redan köpt på sig andra märken och uppenbarligen inte tycker Scanian är tillräckligt intressant - om man räknar med ett mindre antal i Borås och Västerås...

Irisbus som några tror har sin huvudmarknad i de franska länderna och enligt min uppfattning inte hittills satsat så mycket på andra marknader, vilket ju innebär att man inte har en tillstymmelse till 15m låggolvsboggie. Det längsta som finns är deras Crossway LE på 12,8m, annars är det Citelis 12m låggolv, eller City Class 12m.
Dock har ju Irisbus klart deklarerat att man vill in på nordiska marknaden - så en sådan kanske man kastar fram som en Joker - något man aldrig kan veta.

Så att skaka fram en helt ny bussversion i en handvändning är nog mindre troligt än att MAN väntar med o upphöra med A26 15m-gas innan man haft chans till några storordrar.

Dock för att förvirra till det lite för många som undrar - så skall tydligen redan orderna vara lagd i "förhandsbeställning" hos en tillverkare från Veolia Skåne....men det lär vi se vem det är.
Det är ju högst naturligt att säkra en bussorder till en upphandling genom förhands och preliminärbeställningar/bokning av tillverkningsplatser - även om det blir överklagan (vilket man ju inte kan räkna med - även om det alltid blir  :) )

Uffe

Jo

Ska man tolka diskussionerna här som att kravet i upphandligen innebär att bussarna måste vara 15m för att komma ifråga för att köra trafiken eller kan även kortare bussar uppfylla Skånetrafikens krav?

Peter L

Citat från: Lars Ödlund skrivet 05 juli 2009, 22:45:09 PM
Kravet är väl baserat på platsantal och stolsavstånd, det går alltså säkert att klara kravet med 14,7 meter men aldrig med 13,9

Apropå krav på stolsavstånd så fanns det en arg insändare i pappersutgåvan av Sydsvenskan i helgen som undrade hur Skånetrafiken kunde godkänt köp av de nya MAN-bussarna. Klagomålen gällde
1) För korta stolsavstånd, svårt att få plats.
2) Avsaknad av papperskorgar, skit överallt på golvet istället.
3) Dåliga ryggstöd, inget nackskydd

Svaret från Skånetrafiken var att man för diskussioner med busstillverkaren om korrigeringar samt att det gällde de 16 platser över bakaxlarna. (kan väl iofs vara sant för punkt 1 men inte för övriga).

Stadsbuss?  ;)