SWEBUS Gotland börjar spridas över landet

Startat av Bese001, 13 juni 2009, 18:05:49 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bese001

Har gjort en koll hos TS och hittar följande överlåtelser 2009-06-12:

3387,3747>Saltsjö-Boo.
3999>Tyresö
4000>Bromma
4108,4109>Södertälje
4523,6389>Umeå
4983>Katrineholm
4984,5015>Karlstad
5016>Gävle
5568,5569,5871,5872>Lidköping
6388>Norsborg

2845,3386,4721,4757,4758,5176,5442,5523,5819,5826 och 5827 fortfarande reg. på Swebus, Visby. Har jag missat någon?

Bussmicke

Så vi blir ärade en en 8700, intressant.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Fredde

Citat från: Bese001 skrivet 13 juni 2009, 18:05:49 PM
Har gjort en koll hos TS och hittar följande överlåtelser 2009-06-12:

3387,3747>Saltsjö-Boo.
3999>Tyresö
4000>Bromma


Nya övningsbussar kan man tänkas?


Citat från: Bese001 skrivet 13 juni 2009, 18:05:49 PM

6388>Norsborg


Vilka linjer kan denna, som inte är lågentré, vara lämpad för?


CS

Citat från: Fredde_J skrivet 13 juni 2009, 18:55:01 PM
Vilka linjer kan denna, som inte är lågentré, vara lämpad för?

Det är faktiskt inte så många linjer som har lågentre krav. Men bäst hade det väl varit om man låter den rulla på linjerna in till Fridhemsplan.

Låter väldigt trevligt att vi ska få denna vagn, blir väl för övrigt första av sin typ i SL-land?

Peter Rost

Citat från: Fredde_J skrivet 13 juni 2009, 18:55:01 PM
Nya övningsbussar kan man tänkas?


Vilka linjer kan denna, som inte är lågentré, vara lämpad för?



Då slopas väl 2851, 2940, 2947, 3053, och 3143?


CS

Citat från: Lars Ödlund skrivet 13 juni 2009, 20:41:30 PM
Nu har ju inte Botkyrka så värst många linjer som denna skulle kunna användas på, den blir en väldigt udda fågel med begränsat användningsområde. Om man vill låsa en buss till bestämda omlopp t.ex på 717,729 vore den användbar men inte annars utan ombyggnad.
Jag tvivlar därför lite till detta bekräftas från välunderättat håll, att det står en sak i CBR betyder inte att det är rätt :-)

727 och 729 menar du nog. Tyvärr är dessa linjer inte lagda på några separata omlopp utan blandar med andra linjer, annars hade den ju passat kanon just där.
Nu saknar ju bussen en tredje dörr, det tänkte jag faktiskt inte på när jag skrev förra inlägget. Förutom detta är det inget som hindrar användningen på ett antal linjer även om den blir den enda i sitt slag. Normalgolv och enkelaxlad finns ju redan i form av bla gamla Scanior...

Låt oss säga att det nu inte är fel och att den ska till Botkyrka, är det någon linje alls i Botkyrka som får köras med bara två dörrar? Eller tänker man verkligen bygga om den?
Personligen tycker jag ju att denna hade lämpat sig väldigt väl på 151,743 och 745.

Ett annat alternativ kan ju vara att man ämnar ha den som beställningsvagn...

Peter Rost

Citat från: Lars Ödlund skrivet 13 juni 2009, 20:58:41 PM
Det kan man nog anta, 3143 är ett sånt där bevarandeobjekt om det bara fanns pengar o plats, den bussen har ju en speciell historia.

Vore trevligt om 3143 blir bevarad. :)

CS

Citat från: Lars Ödlund skrivet 13 juni 2009, 21:08:58 PM
727 ja :-)

Nä jag tror knappast att bussen går att använda på några andra linjer utan ombyggnad, och beställningsvagn? knappast att man binder upp en så pass ny och inte betald buss på något så osäkert, nä antingen är det bara fel eller så planeras en ombyggnad, men jag gissar på det förstnämnda.

Konstigt att man "råkar" flytta den till fel område, men jag håller med om att det låter suspekt.
Nu är det väl iofs mittmotor på denna och det borde underlätta en ombyggnad då det ju förmodligen inte är något annat än bagageutrymme där en eventuell tredje dörr hamnar...

CS

Citat från: Lars Ödlund skrivet 13 juni 2009, 21:23:20 PM
Det är bakmotor :-)

Såklart att det är, att jag inte ens kan läsa ordentligt ::)

Aja, vi får väl ge oss till tåls och se om den verkligen dyker upp i Botkyrka i röd kostym  :)

AO

Ska bli intressant vad 5016 hamnar i för trafik i Gävle. Den kan ju både hamna som stadsbussvagn (man är i behov av fler boggi och ledvagnar) eller så blir det ett besök på rekonden och den börjar rulla i landsbyggdstrafiken. Ett tredje alternativ är att den hamnar som vikariebuss på landsbyggdstrafiken över sommaren medan övriga vagnar är på rekonden.

AO

Citat från: Lars Ödlund skrivet 14 juni 2009, 17:00:06 PM
Inredningen är nog inte värst passande i stan :-) inte dörrarna heller.

Swebus och X-trafik har inte brytt sig speciellt mycket om det hittills i Gävletrafiken. Här rullar sedan fem år tillbaka flera regionalinredda Volvo 8500 med dörrställning 1-1-0 främst på stomlinje 1. För ett halvår sedan blev ytterligare en (5850) ommålad och flyttad till stadstrafiken. Så att 5016 får trafikera stadstrafiken i Gävle fram till nästa sommar är inte alldeles otroligt.

virtual1

Citat från: Fredde_J skrivet 13 juni 2009, 18:55:01 PM
Nya övningsbussar kan man tänkas?


Synd att det inte var 3386 med i den skaran, den enda jag inte plåtat tidigare :-/ - annars, är det 'tradition' att man flyttar över häckarna från Gotland -> Tyresö/Nacka? - verkar ju rullat en hel del gamla Gotlandsbor som övningsvagnar tidigare o nu!

virtual1

Citat från: Bese001 skrivet 13 juni 2009, 18:05:49 PM
Har gjort en koll hos TS och hittar följande överlåtelser 2009-06-12:

3387,3747>Saltsjö-Boo.
3999>Tyresö
4000>Bromma
4108,4109>Södertälje
4523,6389>Umeå
4983>Katrineholm
4984,5015>Karlstad
5016>Gävle
5568,5569,5871,5872>Lidköping
6388>Norsborg

2845,3386,4721,4757,4758,5176,5442,5523,5819,5826 och 5827 fortfarande reg. på Swebus, Visby. Har jag missat någon?


Fast 5523 och 5176 var väl lovade till Sthlm sen tidigare med?

HB

5523 ska till Tyresö medan 5176 är oplacerad. /Henrik/

virtual1

Citat från: HB skrivet 14 juni 2009, 21:49:24 PM
5523 ska till Tyresö medan 5176 är oplacerad. /Henrik/

Enl. tidigare inlägg skulle den (5176) till Tyresö som reservbuss, men detta kanske är ändrat nu?!