Huvudmeny

En studie i B9S

Startat av Ersa, 20 februari 2009, 14:25:09 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Simon Bertilsson

Citat från: RoTe skrivet 20 februari 2009, 21:15:36 PM
Antagligen av samma anledning man använde delar från Volvo 740 i lastbilarna till och med årsmodell 01.

Nu blev jag nyfiken. Jag kör dagligen en FM7 årsm 01, och undrar då vad det gäller. Det enda jag kan tänka mig nu när du säger det är bältesfickan.

RoTe

Citat från: Simon Bertilsson skrivet 20 februari 2009, 21:22:26 PM
Nu blev jag nyfiken. Jag kör dagligen en FM7 årsm 01, och undrar då vad det gäller. Det enda jag kan tänka mig nu när du säger det är bältesfickan.

Nu var det jäkligt länge sedan jag körde FH men fönsterhisskonsollen tänker jag direkt på. Sedan är nyckeln till FL från 740.
Hur ser ljusvredet ut i FH? FL har väl 740 och bussarna med.

homer

6458-6463 är specade med den gamla instrumenteringen för att man redan hade så många bussar med samma panel och dessutom ville man in i de längsta undvika tysk dörröppningstandard
en kul detalj är att bussarna har både analog och digital färdskrivare.

jag antar att bussen ska tillbaka till Tyresö eftersom den fortfarande har SL utrustning (övervakningskamerorna) men man ha ju monterat ut SL-PC'n?


Min stora fråga är ju dock varför man har stoppat in en extra C90 skärm och tangentbord??? varför duger inte den som redan satt i???

Simon Bertilsson

Citat från: homer skrivet 20 februari 2009, 21:31:55 PM
6458-6463 är specade med den gamla instrumenteringen för att man redan hade så många bussar med samma panel och dessutom ville man in i de längsta undvika tysk dörröppningstandard
en kul detalj är att bussarna har både analog och digital färdskrivare.

jag antar att bussen ska tillbaka till Tyresö eftersom den fortfarande har SL utrustning (övervakningskamerorna) men man ha ju monterat ut SL-PC'n?


Min stora fråga är ju dock varför man har stoppat in en extra C90 skärm och tangentbord??? varför duger inte den som redan satt i???

Jag är mer förvånad över att Volvo erbjöd den gamla utrustningen än att bussbolaget valde att köpa den.
Vad gäller C90'n har det kanske med programvara att göra? SL i den ena och Ultra i den andra.

homer

Citat från: Simon Bertilsson skrivet 20 februari 2009, 21:48:07 PM
Jag är mer förvånad över att Volvo erbjöd den gamla utrustningen än att bussbolaget valde att köpa den.
Vad gäller C90'n har det kanske med programvara att göra? SL i den ena och Ultra i den andra.

C90'n styr bara bussens tekniska funktioner, men om ULTRA har några extra grejer man vill ha in borde de väl ha gått att ladda in de kan jag väl tycka, men tydligen inte...

Simon Bertilsson

Citat från: homer skrivet 20 februari 2009, 22:00:00 PM
C90'n styr bara bussens tekniska funktioner, men om ULTRA har några extra grejer man vill ha in borde de väl ha gått att ladda in de kan jag väl tycka, men tydligen inte...

Trodde den styrde matrisskylten och de interna hållplatsskyltarna, men då hade jag fel. :)

Ersa

#21
Original-C90:n och kamerorna har inget direkt med SL att göra. Original-C90:n har alltid haft Östgötadestinationer i sig, då det bara har varit BussPC:n som använts till att skylta den i SL-land. Det enda Original-C90:n används till är att styra klimatanläggning och fläktar. "Ultra-C90:n" med sin gröna skärm uppe på panelen styr omlopp, hpl-utrop, yttre skyltning samt busstyrda trafikljus. Tydligen klarar inte nya C90:n av dessa funktioner, så det blev då dubbla C90, precis som på de f.d. Jönköpingsvagnarna.

Övervakningskamerorna drivs separat och är inkopplade, för invändiga kameror i Ultrabussarna var ett upphandlingskrav från Länstrafiken Västerbotten. Även de gamla Polarbussarna, de f.d. Jönköpingsvagnarna och de nya B9S har övervakningskameror.

HB

Citat från: Krille skrivet 20 februari 2009, 16:13:08 PM
Ska denna buss bli kvar i Umeå?

/K

Den blir kvar tills vidare. /Henrik/

RoTe

Thoreb är ju ett skämt. Sämre teknik får man ju leta efter.
Knappar som aldrig fungerar och displayer som skriver ut tecknen så långsamt att man somnar.

Ersa

Citat från: RoTe skrivet 20 februari 2009, 22:09:21 PM
Thoreb är ju ett skämt. Sämre teknik får man ju leta efter.
Knappar som aldrig fungerar och displayer som skriver ut tecknen så långsamt att man somnar.

Jag är inkörd med SL:s BussPC innan jag blev utbildad i C90, men jag är ändå helnöjd med den förhållandevis gamla uppfinningen C90. Det enda som är illa ibland är när F3- och OK-tangenterna är såpass utslitna efter 10 års tryckande, att de inte reagerar.

HB

Citat från: Verspieder skrivet 20 februari 2009, 14:49:48 PM
Ja, just 6458 beställdes i regionutförande till Tyresö, men kom av någon okänd (men välkommen) anledning till Umeå. Därav den lite udda överdrivna utrustningsnivån, som ju passar perfekt att utnyttja på viss beställningstrafik. De 17 st "egna" B9S som beställdes nya är i stadsbussutförande och har inga bälten, höga nackstöd eller gardiner. Men sådant går ju alltid att eftermontera om det skulle behövas i framtiden.

Anledningen till att 6458 gick från Tyresö till Umeå var att SL ej fullföljde alla planer beträffande trafikutökning, så då kunde denna buss lånas ut till Umeå inför leveranser av de ordinarie B9S. Sedan kom trafikutökningar i Umeå varför bussen nu lär bli kvar.

AO

Citat från: HB skrivet 20 februari 2009, 22:13:18 PM
Anledningen till att 6458 gick från Tyresö till Umeå var att SL ej fullföljde alla planer beträffande trafikutökning, så då kunde denna buss lånas ut till Umeå inför leveranser av de ordinarie B9S. Sedan kom trafikutökningar i Umeå varför bussen nu lär bli kvar.

Då lär det bli omlackering på denna alltså?

Är Citaro lederna tillbaka i SL-land?

Ersa

Citat från: homer skrivet 20 februari 2009, 22:13:44 PM
Inte på Sl bussar, men de går givetvis att styra skyltarna via C90 om man har de inlagt, och är väl de man gör i Umeå kanske, men tydligen vill man inte använda den befintliga utan nån gammal enfärgad skärm från 90 talet

Vill och vill? Det kanske inte är tekniskt möjligt. Det nog knappast för skojs skull man satt in dubbla C90 i alla Jönköpingsvagnar + 6458. ;)

HB

Citat från: AO skrivet 20 februari 2009, 22:16:50 PM
Då lär det bli omlackering på denna alltså?

Är Citaro lederna tillbaka i SL-land?

Ja dom är tillbaka i Stockholm. /Henrik/

Ersa

Citat från: HB skrivet 20 februari 2009, 22:17:36 PM
Ja dom är tillbaka i Stockholm. /Henrik/

Inga vikariebussar förekommer i trafik i Umeå, och 6458 är numera den enda med avvikande lack som rullar.
En eventuell framtida blålackering av 6458 lär endast mötas av glada miner från alla håll. :)