Solaris till Busslink

Startat av Magnus, 11 februari 2009, 13:20:08 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

virtual1

Citat från: Ulf Rådeström skrivet 04 juli 2009, 10:25:34 AM
Nja...nu ska du inte ropa hej här för snabbt.
Att Solaris har led-skyltar innebär säkert inte att man inte kan beställa dom med vanliga dot-skyltar.


Man kan väl hoppas ;-)

M

Citat från: Martin Maltkvist skrivet 03 juli 2009, 22:29:22 PM
Ostbussarna i Västtrafikland lär ha sina dörrar på ett liknande vis.

Kommer ihåg en gång när jag körde dåvarande linje 64. Stog på Sten Sturegatans hållplats och försökte stänga dörrarna.Funkade inte utan en passagerare var tvungen att hjälpa till och dra igen dom. GS fick väl sänka känsligheten för klämmskyddet för senare så fungerade det att stänga även när bussen lutade lite.

/M

AO

Citat från: Martin Maltkvist skrivet 03 juli 2009, 22:29:22 PM
Kan man förvänta sig att dörrmanövreringen går snabbare med denna typ av dörr?


De Citarovagnar som rullar i Gävle har denna dörrkonstruktion. Dessa dörrar går både väldigt snabbt att öppna och stänga. Tar ganska precis lika lång tid som att öppna/stänga framdörrarna som är av den vanliga inåtgående varianten.

Optimal

Citat från: AO skrivet 04 juli 2009, 13:10:30 PM
De Citarovagnar som rullar i Gävle har denna dörrkonstruktion. Dessa dörrar går både väldigt snabbt att öppna och stänga. Tar ganska precis lika lång tid som att öppna/stänga framdörrarna som är av den vanliga inåtgående varianten.

Har inte Citaro inåt gående bakdörr som framdörren?. För Solarisarna har ju dörrar som går ut 1 dm och sedan åt sidorna.

JAB

Swebus Citaro i 59xx-serien har utåtgående bakdörrar, kan beskådas i Skövde och Bromma.

JAB

Citat från: AO skrivet 04 juli 2009, 13:10:30 PM
De Citarovagnar som rullar i Gävle har denna dörrkonstruktion. Dessa dörrar går både väldigt snabbt att öppna och stänga. Tar ganska precis lika lång tid som att öppna/stänga framdörrarna som är av den vanliga inåtgående varianten.

I London används även denna dörrmodell, de är praktiska på de hårt belastade de linjer de trafikerar.

Optimal

Citat från: JAB skrivet 04 juli 2009, 18:59:37 PM
Swebus Citaro i 59xx-serien har utåtgående bakdörrar, kan beskådas i Skövde och Bromma.


Ledvagnarna 54xx-serien är ju inåtgående, precis som framdörren. lika så kortvagnarna i 54xx-serien. Dessa finns i Botkyrka och Bromma

Ersa

Citat från: homer skrivet 04 juli 2009, 00:40:54 AM
Än vad man är van vid?? vem är van? är de den polska fabriken som är får större än man är vana med eller är den rent ut sagt större än på 8500 som för övrigt har väldigt gott om plats för föraren

Förarplatsen lär vara "extra stor" enligt tyska/polska mått, och därmed "lagom stor" enligt nordiska mått! ;)

Optimal

Den blir större än i nuvarande Omni/Maxci

Ersa

Citat från: Optimal skrivet 03 juli 2009, 21:43:54 PM
Några detaljer på bussarna är nya och värda att notera: De bakre dörrparen har slide-dörrar, liknande dörrarna på pendeltåg och tunnelbana. Slide-dörren går ut cirka en decimeter från dörrsidan och flyttar sig sedan i sidled. Det gör utrymmet omedelbart intill dörren lite säkrare, eftersom man inte riskerar att knuffas av dörrbladet. Förarutrymmet blir lite större än man är vad vid, genom att väggen bakom föraren flyttas tillbaka. Solaris-bussen är dessutom förberedd för två olika tankmetoder, låg- respektiv högtryckstankning – långsam respektive snabb. Idag används högtryckstankning på Busslink Söder, men på andra garage kommer sannolikt den långsammare varianten att användas.

Bättre bakdörrar, stort förarutrymme och två tankmetoder. Rent spontant känns det som att Busslink lyckats "speca bort" nästan alla de detaljer som det varit lite bekymmer med på Urbinovagnarna i Luleå, Skellefteå och Umeå. :)

Citat från: Ulf Rådeström skrivet 04 juli 2009, 10:25:34 AM
Att Solaris har led-skyltar innebär säkert inte att man inte kan beställa dom med vanliga dot-skyltar. Det är ju beställaren som anger kraven och inte tvärtom.

Ja, det går att välja. Även om det sitter diodskyltar i alla Urbinos i Luleå, Umeå och Skellefteå blev det ju vanliga "gamla" matisskyltar i Landskrona. Även på bilder från Tyskland och Polen kan man ju se Urbinos med olika typer av matisskyltar (och även delad vindruta). T.ex: http://www.solarisbus.pl/files/busmania_galeria/tbox_image2181.JPG

AO

Citat från: Optimal skrivet 04 juli 2009, 18:56:15 PM
Har inte Citaro inåt gående bakdörr som framdörren?. För Solarisarna har ju dörrar som går ut 1 dm och sedan åt sidorna.

De Citarovagnar som rullar i Gävle är ledvagnar och där är båda bakre dörrparen utåtgående.

Optimal

Citat från: AO skrivet 04 juli 2009, 23:54:00 PM
De Citarovagnar som rullar i Gävle är ledvagnar och där är båda bakre dörrparen utåtgående.

Okej. Här i Stockholm är alla dörrana inåtgående  :P

JAB


Optimal

Citat från: JAB skrivet 05 juli 2009, 09:18:07 AM
http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=21357.msg186932#msg186932



Jo. Men som jag skrev innan så pratade jag om Ledvagnarna och Kortvagnarna i 54xx-Serien som också finns i bromma.

CitatLedvagnarna 54xx-serien är ju inåtgående, precis som framdörren. lika så kortvagnarna i 54xx-serien. Dessa finns i Botkyrka och Bromma

bjalle

När beräknas leverans av Solarisarna?