Solaris till Busslink

Startat av Magnus, 11 februari 2009, 13:20:08 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

AO

Citat från: Greger Larsson skrivet 12 februari 2009, 22:23:05 PM
Rätt på rt-forum då alltså. Några sådana bussar finns då inte i Sverige tidigare, förutom trådvarianten i Landskrona och dieselledvarianten i Umeå.

/GL

Biogasdrivna Solarisar finns ju i Skellefteå, dessa har dock lågentré och inte låggolv.

Ersa

Citat från: Ulf Rådeström skrivet 11 februari 2009, 21:07:53 PM
Ja, alltså...får man det? Jag menar...jag har inte någon klar aning om hur bussarna är egentligen o köra, o driftsäkerhet.
Det är ju diesel i Umeå..men hur är dom att köra, handha osv? Skulle vara intressant o veta lite

Om jag ur förarsynpunkt ska dra en några korta liknelser med andra fordon, så kanske man ska använda Umeås Solaris-ledvagnar som grund då dessa ju är låggolv rakt igenom samt har dubbla dörrpar bak (1+2+2).
  • Fjädringen motsvarar en B9S eller OmniLink, dvs mycket bättre än en OmniCity.
  • Dörrarna är snabba och dörrbromsarna låser/släpper i rätt tid. Ingen dötid vid hållplatserna.
  • Ratten är liten och lätt att vrida på. Mycket smidigare än nya B9S.
  • Dörrknapparna är tyvärr återfjädrande och inte tvålägesbrytare. Inte visuellt tydligt.
  • Mitt- samt bakdörrar öppnas "inåt åt sidan" (som en vanlig framdörr) och kan förvirra den svenske resenären som förväntar sig utåtgående dörrar. Vissa tycker detta känns "billigt", men dessa har nog bara åkt Säffle hela livet.
I övrigt känns den väldigt "tysk", dvs den påminner en hel del om Mercedes Citaro, fast bättre.

Gasmotorn kan jag inte kommentera, men dieselmotorn är stark och Voith-växellådan växlar mjukt.

Ante

Mmmm, blir alltid så glad när det rullar fram en Solaris när jag ska ut och åka :) Alltid varma och sköna att åka! :D

Optimal

Som det ser ut i nuläget så ska Merparten till Söderhallen och Några till Hornsberg. Motorerna kommer från Iveco och Växellådorna från Voith. Solaris har gjort förarplatsen extra rymlig. Skärmväggen är flyttad 11 cm bakåt och rattstången ska slimmas och onödiga kåpor ska tas bort.

Yujin Zhang

Hur är det med fönstren då? Ske de vara lika mörka som Umeås så att man ser ingen skillnad mellan dag och natt? Kommer motorn låta lika mycket som en B12MA med motorfläkt på max tro, inne i bussen alltså (nästan ingenting på utsidan, konstigt nog)?

Fredrik Gelin

Citat från: Optimal skrivet 14 februari 2009, 15:19:23 PM
Som det ser ut i nuläget så ska Merparten till Söderhallen och Några till Hornsberg. Motorerna kommer från Iveco och Växellådorna från Voith. Solaris har gjort förarplatsen extra rymlig. Skärmväggen är flyttad 11 cm bakåt och rattstången ska slimmas och onödiga kåpor ska tas bort.
Har du någon källa till detta så man kan förkovra sig på egen hand?
//Fredrik

Ersa

Citat från: Yujin Zhang skrivet 14 februari 2009, 15:32:49 PM
Kommer motorn låta lika mycket som en B12MA med motorfläkt på max tro, inne i bussen alltså (nästan ingenting på utsidan, konstigt nog)?

Låter Solaris med gasmotorer så högt?

Ted Selander

Citat från: Fredrik Gelin skrivet 14 februari 2009, 16:29:09 PM
Har du någon källa till detta så man kan förkovra sig på egen hand?
//Fredrik

Jag kan bekräfta motor från Iveco, och "stockholmsk/svensk" storlek på förarplatsen.
Någon dokumentation finns inte framme ännu.

/Ted

Optimal

Infon hittade jag i Blink Stockholm City Nr 3/09

Ted Selander

Citat från: Optimal skrivet 14 februari 2009, 21:52:33 PM
Infon hittade jag i Blink Stockholm City Nr 3/09

Ja, inte hinner man med att läsa allt...
:o
/Ted

Krille

Citat från: Verspieder skrivet 14 februari 2009, 17:51:20 PM
Låter Solaris med gasmotorer så högt?

Nä!
Inte mer än en Scaniadiesel, tycker jag iaf.
Däremot har dom ett lite mer udda ljud, lite mer symaskin  ;)

/K

Fredrik Gelin

Citat från: Optimal skrivet 14 februari 2009, 21:52:33 PM
Infon hittade jag i Blink Stockholm City Nr 3/09
Citat från: Ted S skrivet 14 februari 2009, 22:13:55 PM
Ja, inte hinner man med att läsa allt...
:o
/Ted
Tack för den...  ;D
//Fredrik

Ersa

Citat från: Krille skrivet 15 februari 2009, 10:02:17 AM
Nä!
Inte mer än en Scaniadiesel, tycker jag iaf.
Däremot har dom ett lite mer udda ljud, lite mer symaskin  ;)

Varför kommer det då olika kommentarer från olika håll om att ljudnivån på Solarisarna skulle vara högre än hos andra märken? Från Luleå kommer det ofta gnäll, men å andra sidan har de inga B9S att jämföra med... ;)

Esbjörn

Citat från: Verspieder skrivet 15 februari 2009, 15:38:19 PM
Varför kommer det då olika kommentarer från olika håll om att ljudnivån på Solarisarna skulle vara högre än hos andra märken? Från Luleå kommer det ofta gnäll, men å andra sidan har de inga B9S att jämföra med... ;)

Solarisarna i Luleås andra leverans har annorlunda avgassystem än den första serien för att minska ljudnivån.
Då jag fick en visning av dem var de alldeles nyhemkomna till depån.
Hur har det experimentet gått? Blev ljudnivån behagligare i dem?

Optimal

Några detaljer på bussarna är nya och värda att notera: De bakre dörrparen har slide-dörrar, liknande dörrarna på pendeltåg och tunnelbana. Slide-dörren går ut cirka en decimeter från dörrsidan och flyttar sig sedan i sidled. Det gör utrymmet omedelbart intill dörren lite säkrare, eftersom man inte riskerar att knuffas av dörrbladet. Skyltskåpen är inte av den vanligare flipdotsorten, här är det LED-skyltar, d v s lysdioder som gäller. Lysdioder har provats på bussar i Ösmo och där har de fungerat bra. Under dagtid i starkt soljus blir det bättre läsbarhet på en LED-skylt. Förarutrymmet blir lite större än man är vad vid, genom att väggen bakom föraren flyttas tillbaka. Solaris-bussen är dessutom förberedd för två olika tankmetoder, låg- respektiv högtryckstankning – långsam respektive snabb. Idag används högtryckstankning på Busslink Söder, men på andra garage kommer sannolikt den långsammare varianten att användas.