En 55XX-buss hos Swebus

Startat av virtual1, 08 januari 2009, 21:31:42 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Sundås

Mina bussbilder hittar du på www.sundas.se

Fredde

Kom man fram till brandorsaken?



virtual1



AO

Citat från: Lars Ödlund skrivet 08 januari 2009, 23:07:04 PM
Tyvärr så, jag tillhör ju den kategorin som inte hade speciellt emot bussarna sedan man flyttade skyltskåpet.

Flyttade skyltskåpet?

Fredde


Peter Erret


homer

Citat från: Lars Ödlund skrivet 08 januari 2009, 23:07:04 PM
Tyvärr så, jag tillhör ju den kategorin som inte hade speciellt emot bussarna sedan man flyttade skyltskåpet.

de var några grejer till som behövde fixas innan de blev okej, inte bra men okej...

tyvärr återstår väl fortfarande de största problemet med denna serie bussar, nämligen att de känns som om varenda skruv bara dragits åt ett enda varv och att hela bussen skakade enormt när man körde över ett brunnslock eller annan störning i vägen...

Kristian


Peter Erret

Citat från: Lars Ödlund skrivet 09 januari 2009, 00:09:04 AM
Detta är nog väldigt bundet till trafikområden, det finns ju samtidigt förare-förargrupper på andra håll som inte kan tänka sig bättre bussar.
N/V:s var ju bussar ur första serien och hade en del mindre bra tekniska lösningar och barnsjukdomar (tillsammans med halvsystrarna i Halland)

Dessa vagnar var ju några av de sämsta i trafiken, tänker på damen som satt på denna stol

Hon satt plötsligen på golvet,
likväl var det för han som satt här

två veckor mellan bilderna, hurra för denna kvalité.

Peter Erret

Citat från: Lars Ödlund skrivet 09 januari 2009, 00:22:29 AM
Var ju egentligen inte bussarnas fel i sig utan ett resultat av obefintlig kvalitetskontroll vid tillverkningen i kombination med en tveksam konstruktionslösning, som sagt bussarna var ju de första 8500 som kom.

Som man ser på mina bilder så användes inte riktiga infästningar i plasten utan vanliga skruvar, dessa medförde att plasten "sågades ur" av skruvarna. Det är bara en amatör utan erfarenhet som gör en sådan konstruktion. Denna miss var inte den enda, plötsligt så kunde det ramla skruvar från infästningar i taket ner på kunderna, kabelrännor föll ner på hatthyllan (hände även på B9S), stolar ramlade sönder, etc. Jag för min del saknar inte dessa fjollor.

Fredde

CitatJag för min del saknar inte dessa fjollor.

Nej, för det finns ju 57xx och 58xx när B12-begäret finns ;)


jocke

Jag förändrar era liv med detta inlägg

jocke

Vi tar en till från hemstaden med.
Hade så många i 55serien så   :D

Jag förändrar era liv med detta inlägg