Hur hamnade jag här

Startat av Peter Erret, 29 november 2008, 17:03:03 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Fredde

CitatDet finns inget schema där man kör 434 och 440 under samma 29 dagars period då?
Eller en dagkommenderad förare?

CitatMen Peter, hur resonerar du nu? Företaget kan tycka och meddela dig vad som helst, men det är ju förarens skyldighet att se till att han/hon följer gällande regler. Jag tolkar reglerna ungefär som Lars gör, och jag kör följdaktligen med färdskrivarblad hela tiden förutom när bussen saknar denna utrustning eller jag helt enkelt glömt bladet...

Menar ni två att färdskrivarblad skall användas konstant, på alla linjer alla dagar, om en enda linje över 5 mil inträffar med intervallet 29 dagar eller mindre? Då kan jag, med största säkerhet säga, att jag vet ingen som gör detta. Vissa har bladet i under hela tjänsten med en 'över-5-mils-linje' andra enbart på just '5-mils-linjen'.

Att ha blad i en hel månad efter en tjänst med en '5-mils-linje' har jag aldrig hört att någon gör.


Peter Erret

Citat från: Karsten skrivet 30 november 2008, 14:05:02 PM
Men Peter, hur resonerar du nu? Företaget kan tycka och meddela dig vad som helst, men det är ju förarens skyldighet att se till att han/hon följer gällande regler. Jag tolkar reglerna ungefär som Lars gör, och jag kör följdaktligen med färdskrivarblad hela tiden förutom när bussen saknar denna utrustning eller jag helt enkelt glömt bladet...


Gällande regel är väl, du skall använda blad på linje över 5 mil. Har kört 434 6 gånger i år.
Tvivlar på att du sätter i ett blad varje dag om i fall du under de närmaste 29 dagarna skulle riskera att hamna på en tur 434, köra ersättningstrafik eller abonnering etc.

Karsten

Citat från: Peter Erret skrivet 30 november 2008, 14:51:46 PM
Gällande regel är väl, du skall använda blad på linje över 5 mil. Har kört 434 6 gånger i år.
Tvivlar på att du sätter i ett blad varje dag om i fall du under de närmaste 29 dagarna skulle riskera att hamna på en tur 434, köra ersättningstrafik eller abonnering etc.

Nej, jag förstår och vet vilken praxis som gäller där du och Fredde (och jag själv till och från) jobbar. Det jag vill veta är hur "rätt" detta tillvägagångssätt är, jag tolkar inte lagtexterna riktigt så som ni. Kan detta benas ut ordentligt här? Det finns ju ett antal skribenter med stor kunskap om just dessa frågor, själv är jag inte helt säker på hur de ska tillämpas och använder därmed blad så mycket det går.

Andy

#18
Läs på sidan 10 i denna:
http://www.vv.se/filer/34523/pm_gallande_fran_1_oktober_2008.pdf

Där framkommer det att undantagna transporter registreras som "annat arbete". Det finns inte heller skyldighet att registrera (skriva på diagramblad) sådant arbete under arbetspass där EU-linjer, ersättnings- eller beställningstrafik inte förekommer.

En intressant sak är också att det inte rekommenderas att färdskrivarblad används vid undantagna transporter, då det försvårar arbetet vid en kontroll.

Så har jag tolkat det i alla fall.

robbes


Dock anser jag personligen att blad alltid skall användas detta då det dokumenterar hastigheten med för hur vanligt är det ej att höra att buss XXXX körde som en dåre har du bladet kan du ju visa vad du haft för hastighet, likadant vid en olycka ser man lätt om köraren kört för fort etc

Peter Erret

Citat från: Lars Ödlund skrivet 30 november 2008, 15:51:14 PM
En liten uppdatering här.

Från 1 oktober behöver måste du använda blad om du under det aktuella arbetspasset utför arbete på en linje som överstiger 50 km i längd, oavsett om du själv kör hela eller delar av linjen, detsamma gäller om man kör beställning eller badkörningar under arbetspasset.

Däremot behöver man inte längre med hjälp av blad kunna styrka "ledigheter och vilotider" 29 dagar bakåt som tidigare krävdes men har man utfört arbete på linjer längre än 50 km under samma period eller kört beställningstrafik el dyl måste man medföra dessa blad.

Detta innebär en stor lättnad för främst SL personalen men framöver hägrar ett beslut om att all trafik som inte innefattas av begreppet tätortstrafik ska omfattas av EG förordningen och det är nog rätt väg att gå för att slippa dessa konstiga undantag.
Fattar jag dig rätt.
Om jag under dagen kommer att köra en linje, oavsätt längd av den, som överstiger 5 mil så måste man ha bladet i hela dagen och även på de linjer som körs med en annan buss än den som jag kör "EU-linjen". Skall jag även ha i bladet på de3 linjer som jag kör efteråd, med samma buss eller med annan buss?

Jan

I branschen 37 år

Fredde

CitatIngen SL kringla i fronten? ???

Nej, 51xx-serien fick aldrig det då de lackerades SL-röda. Och jag måste säga att det ser mycket snyggare ut, utan det märket.


Karsten

Citat från: Lars Ödlund skrivet 30 november 2008, 15:51:14 PM
En liten uppdatering här.

Från 1 oktober behöver måste du använda blad om du under det aktuella arbetspasset utför arbete på en linje som överstiger 50 km i längd, oavsett om du själv kör hela eller delar av linjen, detsamma gäller om man kör beställning eller badkörningar under arbetspasset.

Däremot behöver man inte längre med hjälp av blad kunna styrka "ledigheter och vilotider" 29 dagar bakåt som tidigare krävdes men har man utfört arbete på linjer längre än 50 km under samma period eller kört beställningstrafik el dyl måste man medföra dessa blad.

Detta innebär en stor lättnad för främst SL personalen men framöver hägrar ett beslut om att all trafik som inte innefattas av begreppet tätortstrafik ska omfattas av EG förordningen och det är nog rätt väg att gå för att slippa dessa konstiga undantag.

Tack, nu blev jag lite klokare.. :)

Patrik

Peter, hur har du "monterat" kameran i bussen? Är det lätt fixat på de flesta bussarna och vad för sorts kamera har du använt?

olasand

Citat från: Patrik skrivet 07 december 2008, 00:17:12 AM
Peter, hur har du "monterat" kameran i bussen? Är det lätt fixat på de flesta bussarna och vad för sorts kamera har du använt?

Precis vad jag också undrar. Har skippat att filma, eftersom jag inte kommit på något bra ställe att göra av kameran, så kom gärna med tips...

Peter Erret

Citat från: Patrik skrivet 07 december 2008, 00:17:12 AM
Peter, hur har du "monterat" kameran i bussen? Är det lätt fixat på de flesta bussarna och vad för sorts kamera har du använt?

Citat från: olasand skrivet 07 december 2008, 21:52:34 PM
Precis vad jag också undrar. Har skippat att filma, eftersom jag inte kommit på något bra ställe att göra av kameran, så kom gärna med tips...

Så här gjorde jag



Specialtillverkad klämma

Patrik

Åhh va smart, jag har funderat på en apparat med dubbla sugkoppar att fästa på instrumentbrädan, tror du det skulle fungera?

Danne B.

Citat från: Patrik skrivet 08 december 2008, 09:45:10 AM
Åhh va smart, jag har funderat på en apparat med dubbla sugkoppar att fästa på instrumentbrädan, tror du det skulle fungera?

Borde väl finnas nå´n form av universalfäste för mobil eller GPS som sitter mot rutan med sugpropp! Dom brukar ju sitta rätt hårt!

//Danne

Martin Maltkvist

Citat från: Peter Erret skrivet 08 december 2008, 09:42:20 AM
Så här gjorde jag


Har det hänt att någon resenär reagerat på kameran eller bryr de sig inte?
Mångårig yrkeschaffis inom buss och lastbil, numera lokförare på nattågen till och från Övre Norrland

Hälsningar
/Martin