Arriva 7129 og andre dansker til SL

Startat av Bergenga, 27 november 2008, 17:44:30 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bergenga

I går fant jeg denne røde legoklossen som tydelig er på vei til Stockholm. De som har bodd litt lenger i Danmark enn meg kan sikkert forklare hvilken det er. Hadde litt dårlig tid, så jeg tok meg ikke tid til å glane inn etter byggeplater og sånt.






Arriva 7129 ved Amagerbanen, København, 26.11.2008.

(Siste bilde til ære for Bussmicke ...  ;D )
Mvh.
Øyvind Berg

Tommy E

Intressant! Du råkar inte veta närmare vilket trafikområde den ska till?
Välkommen att besöka mina hemsidor! :)

Hemsida med bussbilder och fjällbilder: https://tommy.enefalk.se

Mälarötrafikens historia: https://malarobuss.se

bussgrabben

Den där lackningen borde resten av SL-land följa efter. Bussen blir flera gånger snyggare när fönsterramarna är svarta istället för röda. Med tanke på att fönstren inte går hela vägen upp gissar jag på att detta är en Aabenraa?

Yujin Zhang

Citat från: bussgrabben skrivet 27 november 2008, 18:52:46 PM
Den där lackningen borde resten av SL-land följa efter. Bussen blir flera gånger snyggare när fönsterramarna är svarta istället för röda. Med tanke på att fönstren inte går hela vägen upp gissar jag på att detta är en Aabenraa?

Frågan om smak. Själv tycker jag att de B10BLE vi har i Stockholm idag är fint nog utan de svarta ramar. Intressant också att de bestämde att måla ramen runt bakrutan svart istället för vit.

737

Har denna buss tidigare varit svensk?

bjalle

Får de verkligen ha denna märkning på sidan "Arriva". Trodde enbart det fick finnas dekaler med texen "SL i samarbete med Arriva"?

Bergenga

Jeg vet ingenting eksakt om denne bussen, men den så i hvert fall ut til å være nylakkert og det så også ut som deler av inventaret var pusset opp. Jeg mener å huske at det ble sendt busser fra Arriva Danmark til Arriva Sverige nylig, og tenkte at denne kanskje er en av disse. Bussen har jo matrise-kasse med hvite punkter, som er typisk Movia. Arriva-logoen er lik den som finnes på bussene her i byen. Kanskje de som har satt den på her ikke hvet helt hvordan reglene er i SL. Jeg ser jo også at den ikke har noe hvitt rundt skiltkassa, noe jeg mener å ha sett på bilder. Jeg har aldri vært i nærheten av Stockholm (Järnvägsmuseet i Gävle er nærmeste), så jeg vet ikke hvordan ting er der.
Mvh.
Øyvind Berg

Svemicke

Denna ska väl till Ekerö? TFN 115 ska dit i alla fall så jag gissar nästan på att detta är Utbildningscentrets andra buss. XJU-något hade den väl som regnummer?
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

Tommy E

Citat från: Svemicke skrivet 27 november 2008, 20:34:44 PM
Denna ska väl till Ekerö? TFN 115 ska dit i alla fall så jag gissar nästan på att detta är Utbildningscentrets andra buss. XJU-något hade den väl som regnummer?

Jaha, då lär väl jag stöta på den snart. Berätta gärna ifall du vet något mer om vilka bussar som kommer hit till Ekerö kommun! Jag är ytterst nyfiken ;)
Välkommen att besöka mina hemsidor! :)

Hemsida med bussbilder och fjällbilder: https://tommy.enefalk.se

Mälarötrafikens historia: https://malarobuss.se

Cyklisten

#9
Citat från: Svemicke skrivet 27 november 2008, 20:34:44 PM
Denna ska väl till Ekerö? TFN 115 ska dit i alla fall så jag gissar nästan på att detta är Utbildningscentrets andra buss. XJU-något hade den väl som regnummer?

XJU534, och ja, den ser precis likadant ut om man tittar på bilderna.

Bergenga

Er det sånn å forstå at man har sendt den til Danmark bare for lakkering og for å gi den nytt nummer?
Mvh.
Øyvind Berg

Cyklisten

Det är kanske lite annat som har ändrats eller byggts om. Arriva skickade ju sina bussar till Danmark för rekonditionering. Själva företaget har ju expanderat från Danmark till Sverige, är det inte så att Arriva i Skandinavien styrs därifrån?

Bussmicke

Citat från: Øyvind Berg skrivet 27 november 2008, 17:44:30 PM
(Siste bilde til ære for Bussmicke ...  ;D )

Tack vännen, jag hajar piken.
Trevliga bilder i övrigt.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Mikael T Nilsson

Tack för dessa intressanta bilder. Kul att det kommer för SL-området lite fler olika vagntyper till Stockholm.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Svemicke

Citat från: Øyvind Berg skrivet 27 november 2008, 22:32:09 PM
Er det sånn å forstå at man har sendt den til Danmark bare for lakkering og for å gi den nytt nummer?
Jag är inte säker nu, men jag tror att det var meningen att både TFN 115 och XJU 534 skulle skrotas. Vinsten av trafik på Ekerö var väl ett senare påfund och man behövde ha bussar där?

Skulle ni se TFN 115 så får ni gärna fotografera. Har många trevliga minnen med den bussen.
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -