GUB 300 - 304 kommer att sälja

Startat av Christian W, 20 november 2008, 10:37:13 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mathias Rickman

Citat från: Rickard skrivet 21 november 2008, 16:49:15 PM
Vad är det för fel på lågentré? Om man byter ut 721-723, 704-705 och 629-633 mot lågentrébussar så tycker i alla fall jag att man har gjort GUBs vagnpark mycket mera handikappvänlig. Volvo och Scania kanske är tveksamt men det finns ju lågentréversioner av MAN Lion's City, MAN A78 eller vad den heter. Lågentré är i alla fall bättre än högt golv, vilket det ju finns en del bussar i Uppsala som har fortfarande som tidigare nämnts. Dessutom för linjerna 110, 111, 115 och 127. Samt till viss del 5, 20 och 22 skulle nog fungera utmärkt med lågentré/lågentréledbussar. Hellåggolvarna går på ett väldigt högt varvtal när man kör landsväg, med högre utväxlade lågentrébussar skulle man spara massor av droppar bränsle och därmed få ner kostnaderna ordentligt. Vad jag vet så får en buss med helt lågt golv inte gå snabbare än 90. I Stockholm har de ju uteslutande lågentré eller normalgolv på motorvägsbussarna till exempel.

Sedan kommer man ju in på det dära med den finas bitten vem ska betala dem gub har väll ut anbud hos MAN SCANIA VOLVO sedan så är det rill buss byggarna att axeptera det seda så är du ändå i min synvinkel bätre med låggolvare för dem som är handikapade & har svårt att gå då under lättare det för dem med låggolv & det tänker väll uppsala komun & gub på.
Mathias

Cero

Citat från: Rickard skrivet 21 november 2008, 16:49:15 PM
Hellåggolvarna går på ett väldigt högt varvtal när man kör landsväg, med högre utväxlade lågentrébussar skulle man spara massor av droppar bränsle och därmed få ner kostnaderna ordentligt. Vad jag vet så får en buss med helt lågt golv inte gå snabbare än 90. I Stockholm har de ju uteslutande lågentré eller normalgolv på motorvägsbussarna till exempel.

Varvtalet på motorn beror på hur densamma är utväxlad och inte om bussen i sig är låggolv, lågentré eller höggolv. Det borde inte vara några problem att specificera utväxlingen för landsväg om man nu vill. I Skåne körs vad jag förstått en mängd tysktillverkade bussar i landsvägstrafik och jag antar att dessa har landsvägsutväxling. Dock är det möjligt att Volvo och Scania inte klarar av att leverera lämplig utväxling till låggolvsbussarna.

Att GUB liksom många andra "svenska" bussföretag inte köper svenskt i någon större utsträckning har säkerligen sina affärsmässiga grunder. Likväl är det ledsamt att de svenska tillverkarna inte kan nå upp till den kvalitetsnivå och ner till den prisnivå som "svenska" köpare kräver. Även om svensktillverkade bussar idag har en del av produktionen utomlands genererar verksamheten trots allt en hel del jobb inom landets gränser och ur ett totalekonomiskt perspektiv kan ett svenskt köp mycket väl vara långsiktigt billigare än ett utländskt. Tyvärr tänker inte ens de kommunalägda bolagen i de termerna för som alltid är det den lokala, kortsiktiga sista raden som gäller. Om det är så att de tyska produkterna verkligen är så mycket bättre än de svenska torde vi se fram emot en snar nedläggning av den svenska busstillverkningen.

Niklas Bygdestam

Citat från: Cero skrivet 21 november 2008, 18:48:39 PM
Varvtalet på motorn beror på hur densamma är utväxlad och inte om bussen i sig är låggolv, lågentré eller höggolv. Det borde inte vara några problem att specificera utväxlingen för landsväg om man nu vill. I Skåne körs vad jag förstått en mängd tysktillverkade bussar i landsvägstrafik och jag antar att dessa har landsvägsutväxling. Dock är det möjligt att Volvo och Scania inte klarar av att leverera lämplig utväxling till låggolvsbussarna.

Att GUB liksom många andra "svenska" bussföretag inte köper svenskt i någon större utsträckning har säkerligen sina affärsmässiga grunder. Likväl är det ledsamt att de svenska tillverkarna inte kan nå upp till den kvalitetsnivå och ner till den prisnivå som "svenska" köpare kräver. Även om svensktillverkade bussar idag har en del av produktionen utomlands genererar verksamheten trots allt en hel del jobb inom landets gränser och ur ett totalekonomiskt perspektiv kan ett svenskt köp mycket väl vara långsiktigt billigare än ett utländskt. Tyvärr tänker inte ens de kommunalägda bolagen i de termerna för som alltid är det den lokala, kortsiktiga sista raden som gäller. Om det är så att de tyska produkterna verkligen är så mycket bättre än de svenska torde vi se fram emot en snar nedläggning av den svenska busstillverkningen.

Tror inte alls att svenska bussföretag nödvändigtvis måste köpa svenskt. Vi är med i EU och har tillgång till den inre marknaden. Det här behöver inte alls betyda att svenska busstillverkare ska läggas ner för att svenska bussföretag köper från andra länder, i Uppsala är det tyskt som gäller. Istället kan de svenska tillverkarna marknadsföra sig i andra länder. De kan förlora några svenska kunde men istället vinna nya i andra länder
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Mathias Rickman

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 21 november 2008, 21:06:53 PM
Tror inte alls att svenska bussföretag nödvändigtvis måste köpa svenskt. Vi är med i EU och har tillgång till den inre marknaden. Det här behöver inte alls betyda att svenska busstillverkare ska läggas ner för att svenska bussföretag köper från andra länder, i Uppsala är det tyskt som gäller. Istället kan de svenska tillverkarna marknadsföra sig i andra länder. De kan förlora några svenska kunde men istället vinna nya i andra länder

Men det svenska före tagen lanserar utåt + att volvo e ju inte riktigt svenskt länger det har buss tillvärkning i finland & i polen scania byggs ju i polen en del bussar. Så riktigt svenskt e vi ju inte längre men i alla fall volvo exporterar mycket nya bussar neråt i Eu land

Mathias

Rickard

Citat från: Cero skrivet 21 november 2008, 18:48:39 PM
Varvtalet på motorn beror på hur densamma är utväxlad och inte om bussen i sig är låggolv, lågentré eller höggolv. Det borde inte vara några problem att specificera utväxlingen för landsväg om man nu vill. I Skåne körs vad jag förstått en mängd tysktillverkade bussar i landsvägstrafik och jag antar att dessa har landsvägsutväxling. Dock är det möjligt att Volvo och Scania inte klarar av att leverera lämplig utväxling till låggolvsbussarna.

Att GUB liksom många andra "svenska" bussföretag inte köper svenskt i någon större utsträckning har säkerligen sina affärsmässiga grunder. Likväl är det ledsamt att de svenska tillverkarna inte kan nå upp till den kvalitetsnivå och ner till den prisnivå som "svenska" köpare kräver. Även om svensktillverkade bussar idag har en del av produktionen utomlands genererar verksamheten trots allt en hel del jobb inom landets gränser och ur ett totalekonomiskt perspektiv kan ett svenskt köp mycket väl vara långsiktigt billigare än ett utländskt. Tyvärr tänker inte ens de kommunalägda bolagen i de termerna för som alltid är det den lokala, kortsiktiga sista raden som gäller. Om det är så att de tyska produkterna verkligen är så mycket bättre än de svenska torde vi se fram emot en snar nedläggning av den svenska busstillverkningen.

Det är väl en EU-regel som säger att hellåggolvsbussar inte får gå snabbare än 90? Och så har de tät utväxling och få växlar vilket gör att de inte kan gå snabbare än 90 rent fysiskt. Sen på de nya bussarna finns det säkert elektriska spärrar och sånt.

Det är i alla fall inte poängen, poängen är att varvräknaren ligger långt över det gröna området, ungefär halvvägs mellan det gröna och det röda området när man kör 90 med i alla fall uppsalas låggolvsbussar. Det borde dra en del soppa och så blir det bullrigare också. Då borde det vara bättre med landsvägsväxel, och det finns väl bara på lågentré/höggolv?

Mathias Rickman

Nej det finns ingen el spärr de nya bussarna få gå 100 som högst

Mathias

jocke

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 21 november 2008, 15:57:41 PM
Jag tror inte att lågentré kommer till Uppsala i första taget. Jag tror att man helt inriktar sig på låggolv när det gäller stadsbussar. Dessutom verkar det inte som att det skulle komma varken nya Volvo eller Scania inom överskådlig framtid

Lär väl inte hända så länge de inte kommer ny ledning.
Jag förändrar era liv med detta inlägg

Rickard

#37
Citat från: jocke skrivet 21 november 2008, 22:37:14 PM
Lär väl inte hända så länge de inte kommer ny ledning.
Den nuvarande ledningen är säkert ganska byråkratisk, har haft en del kontakt med kommunen genom åren och de kan vara riktiga träbockar.

Niklas Bygdestam

Citat från: Rickard skrivet 22 november 2008, 19:00:41 PM
Den nuvarande ledningen är säkert ganska byråkratisk, har haft en del kontakt med kommunen genom åren och de kan vara riktiga träbockar.

Nu förstår jag inte hur du menar. Menar du att de är byråkratiska träbockar för att de inte vill köpa in Volvo och Scania utan föredrar tyska bussar? ???
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Rickard

#39
Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 22 november 2008, 21:54:07 PM
Nu förstår jag inte hur du menar. Menar du att de är byråkratiska träbockar för att de inte vill köpa in Volvo och Scania utan föredrar tyska bussar? ???

Nej de kan fatta beslut ibland som kan vara rätt ogenomtänkta och sen har de väldigt svårt att ändra sig fast det är ganska uppenbart att något är fel. Vet inte hur de är när det gäller GUB men jag vet att de kan vara hur tröga som helst när det gäller bra beslut på andra områden.

Ibland kan jag tycka det varit lite konstiga beslut på GUB, och det kan gälla lite allmänt vissa upplägg och så. Spelar absolut ingen roll vad det är för bussmärke.

Jonas

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 22 november 2008, 21:54:07 PM
Nu förstår jag inte hur du menar. Menar du att de är byråkratiska träbockar för att de inte vill köpa in Volvo och Scania utan föredrar tyska bussar? ???

Nu är det ju så att som ett kommunaltbolag måste vi upphandla inköpen av bussar och då är det inte volvo eller scania som är billigast!!(sedan kan man ju tycka vad man vill om upphandlingssytemet)
Dessutom har vi gamla kontrakt med Neoplan om bussköp men de går ut iochmed nästa leverans vid årsskiftet(om jag inte minns fel).

Sedan har det blivit svårare att få tillverkarna bry sig om kunderna.
Vid vår senaste upphandling var det t.ex bara Neoplan/MAN som var villig att gå med på en skadeståndsklausul angående leveransförsening, men inte ens de går med på att betala ersättning för stillastående bussar(som beror på tillverkningsfel).

Rickard

Citat från: Z skrivet 23 november 2008, 02:18:18 AM
Nu är det ju så att som ett kommunaltbolag måste vi upphandla inköpen av bussar och då är det inte volvo eller scania som är billigast!!(sedan kan man ju tycka vad man vill om upphandlingssytemet)
Dessutom har vi gamla kontrakt med Neoplan om bussköp men de går ut iochmed nästa leverans vid årsskiftet(om jag inte minns fel).

Sedan har det blivit svårare att få tillverkarna bry sig om kunderna.
Vid vår senaste upphandling var det t.ex bara Neoplan/MAN som var villig att gå med på en skadeståndsklausul angående leveransförsening, men inte ens de går med på att betala ersättning för stillastående bussar(som beror på tillverkningsfel).


En sak kan jag fundera lite över faktiskt. Jag känner folk från malmö och där har det en hel del Volvo-bussar, men deras månadskort kostar 370 kronor kontra Uppsalabuss 500 kronor. Hur går det ihop?

blubb

Citat från: Rickard skrivet 23 november 2008, 16:41:09 PM
En sak kan jag fundera lite över faktiskt. Jag känner folk från malmö och där har det en hel del Volvo-bussar, men deras månadskort kostar 370 kronor kontra Uppsalabuss 500 kronor. Hur går det ihop?

för att Malmö har ett lag i allsvenskan och det har inte Uppsala! ;D

Niclas Rosenius

Citat från: Rickard skrivet 23 november 2008, 16:41:09 PM
En sak kan jag fundera lite över faktiskt. Jag känner folk från malmö och där har det en hel del Volvo-bussar, men deras månadskort kostar 370 kronor kontra Uppsalabuss 500 kronor. Hur går det ihop?

   Nu har det ju inte med vad man har för bussar utan hur mycket av trafiken som skattefinansieras och hur mycket som kommer in till Uppsalabuss via biljettintäckter.

   //Niclas

Christian W

Niclas Roseninus har rätt.

Rickard. Du borde skriva Ord fritt och inte här ämen.

http://www.skanetrafiken.se/templates/InformationPage.aspx?id=10121&epslanguage=SV

Där få du se vad kostar för Malmö.

GUB har fått många ny bussar från 2006,2007, 2008 och snart kommer 20 ny bussar då kan inte klaga på busspriser.

Alla mat, el, bil, m.m. har blir dyrt.

Själv tycker jag att är bra pris 500kr månad och många avgångstider är bra.