GUB 300 - 304 kommer att sälja

Startat av Christian W, 20 november 2008, 10:37:13 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Christian W

Citat från: Rickard skrivet 20 november 2008, 20:19:11 PM
Jag ska inte säga att jag vet men jag kan gissa, och då gissar jag att det är en hel del problem med de här äldsta Neoplan-bussarna och att de då därför fasas ut före. Det kan ju också vara så att 629-633 och 260-265 fasas ut samtidigt, det skulle inte förvåna mig, men att 260-265 överlever 629-633 tror jag inte, trots att de har lågt golv. Detta kan endast bero på den dåliga kvaliteten på de här gamla modellerna.

Om man tittar på följande länk http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=16240.0 så ser man ju att det finns massvis med Neoplanmodeller av samma variant som 260-265 på hölöskroten (Busslink 7730-7747), trots att de i mitt tycke i alla fall såg ut att vara i bättre skick. Det kan ju bara bero på en sak och det är att de är ganska slut efter 10-12 år. Samtidigt tittar du på Scania CR/CN112/CN113 där det finns exemplar som är minst 20 år gamla som rullar på bra borta i Östeuropa.

Snälla. Beror på hur sköta sin bussar. Busslink och GUB är inte samma bolag.


Rickard

Citat från: Christian W skrivet 20 november 2008, 20:27:23 PM
Snälla. Beror på hur sköta sin bussar. Busslink och GUB är inte samma bolag.



Ja men man sköter de väl inte olika för att det är olika bussmärken eller?

Christian W

Citat från: Rickard skrivet 20 november 2008, 20:30:34 PM
Ja men man sköter de väl inte olika för att det är olika märken eller?

Beror hur sköta bussar och beror bussar hålla.

jocke

CHRISTIAN W, snälla posta inte 20000 inlägg i rad. Använd ÄNDRAknappen eller vänta och skriv allt i SAMMA inlägg. En hel tråd där du postat 20 inlägg är inget kul att läsa.

Skärpning tack.
Jag förändrar era liv med detta inlägg

Christian W

Citat från: Christian W skrivet 20 november 2008, 20:31:29 PM
Beror hur sköta bussar och beror bussar hålla.

GUB har sagt mig att 260 - 265 kommer att sälja.

Christian W

Citat från: jocke skrivet 20 november 2008, 20:32:42 PM
CHRISTIAN W, snälla posta inte 20000 inlägg i rad. Använd ÄNDRAknappen eller vänta och skriv allt i SAMMA inlägg. En hel tråd där du postat 20 inlägg är inget kul att läsa.

Skärpning tack.

Varför skrev du mot mig och gå annan håll.

Låt dom frivilja skriva.


jocke

Citat från: Christian W skrivet 20 november 2008, 20:34:43 PM
Varför skrev du mot mig och gå annan håll.

Låt dom frivilja skriva.



LÄS om det jag skrev.
Jag förändrar era liv med detta inlägg

Jacob

Citat från: Christian W skrivet 20 november 2008, 20:24:40 PM
Jag har nån bilder till dej och du kommer blir SÅ glad ;D GUB 264







Tackar! :) får ge mig ut o ta en tur innan de försvinner ;)
Särskrivning är en dödssynd!

Niklas Bygdestam

Citat från: Rickard skrivet 20 november 2008, 20:19:11 PM
Jag ska inte säga att jag vet men jag kan gissa, och då gissar jag att det är en hel del problem med de här äldsta Neoplan-bussarna och att de då därför fasas ut före. Det kan ju också vara så att 629-633 och 260-265 fasas ut samtidigt, det skulle inte förvåna mig, men att 260-265 överlever 629-633 tror jag inte, trots att de har lågt golv. Detta kan endast bero på den dåliga kvaliteten på de här gamla modellerna.

Om man tittar på följande länk http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=16240.0 så ser man ju att det finns massvis med Neoplanmodeller av samma variant som 260-265 på hölöskroten (Busslink 7730-7747), trots att de i mitt tycke i alla fall såg ut att vara i bättre skick. Det kan ju bara bero på en sak och det är att de är ganska slut efter 10-12 år. Samtidigt tittar du på Scania CR/CN112/CN113 där det finns exemplar som är minst 20 år gamla som rullar på bra borta i Östeuropa.

Titta på SL! Det finns fortfarande massor av Scania CN113 med högt golv kvar, men dessa Busslink 7730-7747 vart skrot. Det måste ju säga en del.

Citat från: Christian W skrivet 20 november 2008, 20:26:10 PM
Varför har dom tagit bort Volvo som typ låggolv? Ser själv och GUB vill ha bussar som fungera.

Som sagt var så har jag hört av folk som jobbar på GUB att 260-265 skulle överleva Scaniabussarna 629-633 just för golvhöjdens skull. Att 260-265 är hårt nedslitna var de som jag pratade med mycket medvetna om. Men om man gör sig av med 629-633 precis samtidigt med 260-265 så är det faktiskt svaret på frågan. Då får de både bort både bussar med högt golv och slitna bussar med lågt golv

Varför Volvobussarna 300-304 redan är ur drift och på väg att försvinna är av andra skäl. Det är kortbussar medan 260-265 samt 629-633 är ledbussar. Det finns inga kortbussar kvar med högt golv om man bortser övningsbussen 548 som är lite special. Som normala kortbussar är 300-304 de allra äldsta trots sitt låga golv. Dessutom är bussarna udda i Uppsala och det gör inte precis saken bättre
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Christian W


Niclas Rosenius


   Att 300-304 tog ur trafik tidigare iår var för att vi haft en hel del problem med dom plus att vi hade ett visst överskott på kortvagnar.

   Sen att vi gör oss av med 260-265 före 629-633 är för att dom är väldigt slitna och är äldre än Scania-bussarna. Inget är beslutat att göra sig av med 629-633 än.

   //Niclas

Rickard

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 20 november 2008, 20:45:49 PM
Som sagt var så har jag hört av folk som jobbar på GUB att 260-265 skulle överleva Scaniabussarna 629-633 just för golvhöjdens skull. Att 260-265 är hårt nedslitna var de som jag pratade med mycket medvetna om. Men om man gör sig av med 629-633 precis samtidigt med 260-265 så är det faktiskt svaret på frågan. Då får de både bort både bussar med högt golv och slitna bussar med lågt golv

Varför Volvobussarna 300-304 redan är ur drift och på väg att försvinna är av andra skäl. Det är kortbussar medan 260-265 samt 629-633 är ledbussar. Det finns inga kortbussar kvar med högt golv om man bortser övningsbussen 548 som är lite special. Som normala kortbussar är 300-304 de allra äldsta trots sitt låga golv. Dessutom är bussarna udda i Uppsala och det gör inte precis saken bättre

704-705- och 721-723-serierna är ju korta, har högt golv och används i stadstrafik. De har dessutom tre trappsteg innanför dörrarna istället för Scania-ledvagnarnas två. Dessutom har de 1-1-0-dörrar vilket gör det ännu svårare för rullatorer och barnvagnar att komma ombord på ett smidigt sätt.


Rickard

Citat från: Christian W skrivet 21 november 2008, 10:52:32 AM
Ja.  ;D ;D



Ja det verkar ju onekligen logiskt ellerhur? personligen så tycker jag Scania CN113-vagnarna framstår som riktigt modernt handikappvänliga jämfört med 721-723 och 704-705. Har hört tidigare att dessa inte är stadsbussar, lik förbaskat går de i stadstrafik, och det rättså ofta.

Kanske ett 20-30-tal splitternya Omnilink och/eller Volvo 8500 B9S Low entrance till sommaren? Som ersättning till både 629-633, 704-705 och 721-723. Jag menar om nu låggolv är så viktigt, varför fasar man inte ut alla höggolvare och har som de satsar på hos SL, både lågentré och helt lågt golv?

Niklas Bygdestam

Citat från: Rickard skrivet 21 november 2008, 15:50:07 PM
Ja det verkar ju onekligen logiskt ellerhur? personligen så tycker jag Scania CN113-vagnarna framstår som riktigt modernt handikappvänliga jämfört med 721-723 och 704-705. Har hört tidigare att dessa inte är stadsbussar, lik förbaskat går de i stadstrafik, och det rättså ofta.

Kanske ett 20-30-tal splitternya Omnilink och/eller Volvo 8500 B9S Low entrance till sommaren? Som ersättning till både 629-633, 704-705 och 721-723. Jag menar om nu låggolv är så viktigt, varför fasar man inte ut alla höggolvare och har som de satsar på hos SL, både lågentré och helt lågt golv?

Jag tror inte att lågentré kommer till Uppsala i första taget. Jag tror att man helt inriktar sig på låggolv när det gäller stadsbussar. Dessutom verkar det inte som att det skulle komma varken nya Volvo eller Scania inom överskådlig framtid
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.