GUB 300 - 304 kommer att sälja

Startat av Christian W, 20 november 2008, 10:37:13 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Christian W

GUB 300 - 304 kommer att sälja



















Även kommer att sälja på 260 - 265



Tack för Y Näslund Gamla Uppsala Buss och fick foto 300 - 304.


robbes

Troligen en markering om att bussen ej får köras dvs den är urtagen ur trafik

Rickard

Skönt att det också försvinner lite gamla Neoplan.  ;)

Christian W

Citat från: Rickard skrivet 20 november 2008, 17:48:26 PM
Skönt att det också försvinner lite gamla Neoplan.  ;)

300 - 304 är Avställd  :D

Niklas Bygdestam

#5
Men hur blir det nu med 629-633? Jag har länge hört att 260-265 skulle finnas kvar i alla fall lite längre för att de i alla fall har lågt golv. Att man först skulle få bort de utan lågt golv innan man ger sig på de andra. Men dessa Scania kanske ska bort precis samtidigt?
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Mathias Rickman

Citat från: Rickard skrivet 20 november 2008, 12:44:46 PM
Vad är den där röda lappen på ratten?


Röda lappen står för Avställd tillsvidare

Christian W

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 20 november 2008, 19:55:54 PM
Men hure blir det nu med 629-633? Jag har länge hört att 260-265 skulle finnas kvar i alla fall lite längre för att de i alla fall har lågt golv. Att man först skulle få bort de utan lågt golv innan man ger sig på de andra. Men dessa Scania kanske ska bort precis samtidigt?

Beror på hur bra skick bussar.

GUB bolag och dom vet inte hur eller vilka ska sälja.

Vi får se hur blir framöver. ;D

Spela inte roll om låggolv eller hög golv och huvudsak bussar att fungera.

Christian W

GUB kommer inte köpa ny Volvo framöver.

GUB vilja ha som City buss lika som MAN Lion City och Scania OmniCity.

GUB är inte nöja med Volvo.

Jacob

kommer sakna 260-265. mycket trevliga bussar och ett härligt motorljud! :D
Särskrivning är en dödssynd!

Niklas Bygdestam

Citat från: Christian W skrivet 20 november 2008, 20:08:36 PM
Beror på hur bra skick bussar.

GUB bolag och dom vet inte hur eller vilka ska sälja.

Vi får se hur blir framöver. ;D

Spela inte roll om låggolv eller hög golv och huvudsak bussar att fungera.

Det är inte riktigt vad jag hört tidigare när jag frågat om detta. Då har man sagt att man vill få bort de höga golven och därför skulle alla bussar som inte har lågt golv försvinna före de med högt golv. Därför skulle man alltså i vissa fall behålla bussar med lågt golv även om de skulle vara i sämre skick än de med högt golv

Det är på sitt sätt logiskt. Passagerare med rörelsehinder håller knappast reda på om motorn är bra eller dålig på en buss. Däremot kan de få besvär med att gå i trappor för att kliva in i bussen. Så det där med lågt golv är faktiskt viktigt. Och sist jag pratade med folk på GUB så sa de att Scaniabussarna 629-633 antigen försvinner före Neoplanbussarna 260-265 eller möjligen samtidigt. Men att de gamla Scaniabussarna med högt golv skulle finnas kvar längre än Neoplanbussarna 260-265 menade de på var otänkbart på grund av just golvhöjden
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Christian W

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 20 november 2008, 20:15:49 PM
Det är inte riktigt vad jag hört tidigare när jag frågat om detta. Då har man sagt att man vill få bort de höga golven och därför skulle alla bussar som inte har lågt golv försvinna före de med högt golv. Därför skulle man alltså i vissa fall behålla bussar med lågt golv även om de skulle vara i sämre skick än de med högt golv

Det är på sitt sätt logiskt. Passagerare med rörelsehinder håller knappast reda på om motorn är bra eller dålig på en buss. Däremot kan de få besvär med att gå i trappor för att kliva in i bussen. Så det där med lågt golv är faktiskt viktigt. Och sist jag pratade med folk på GUB så sa de att Scaniabussarna 629-633 antigen försvinner före Neoplanbussarna 260-265 eller möjligen samtidigt. Men att de gamla Scaniabussarna med högt golv skulle finnas kvar längre än Neoplanbussarna 260-265 menade de på var otänkbart på grund av just golvhöjden

Kanske. I ondags jag prata med Y Näslund och han vet fortfara inte hur blir av dom.

Han sagt vi får se och VD bestämma.


Rickard

#12
Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 20 november 2008, 20:15:49 PM
Det är inte riktigt vad jag hört tidigare när jag frågat om detta. Då har man sagt att man vill få bort de höga golven och därför skulle alla bussar som inte har lågt golv försvinna före de med högt golv. Därför skulle man alltså i vissa fall behålla bussar med lågt golv även om de skulle vara i sämre skick än de med högt golv

Det är på sitt sätt logiskt. Passagerare med rörelsehinder håller knappast reda på om motorn är bra eller dålig på en buss. Däremot kan de få besvär med att gå i trappor för att kliva in i bussen. Så det där med lågt golv är faktiskt viktigt. Och sist jag pratade med folk på GUB så sa de att Scaniabussarna 629-633 antigen försvinner före Neoplanbussarna 260-265 eller möjligen samtidigt. Men att de gamla Scaniabussarna med högt golv skulle finnas kvar längre än Neoplanbussarna 260-265 menade de på var otänkbart på grund av just golvhöjden

Jag ska inte säga att jag vet men jag kan gissa, och då gissar jag att det är en hel del problem med de här äldsta Neoplan-bussarna och att de då därför fasas ut före. Det kan ju också vara så att 629-633 och 260-265 fasas ut samtidigt, det skulle inte förvåna mig, men att 260-265 överlever 629-633 tror jag inte, trots att de har lågt golv. Detta kan endast bero på den dåliga kvaliteten på de här gamla modellerna.

Om man tittar på följande länk http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=16240.0 så ser man ju att det finns massvis med Neoplanmodeller av samma variant som 260-265 på hölöskroten (Busslink 7730-7747), trots att de i mitt tycke i alla fall såg ut att vara i bättre skick. Det kan ju bara bero på en sak och det är att de är ganska slut efter 10-12 år. Samtidigt tittar du på Scania CR/CN112/CN113 där det finns exemplar som är minst 20 år gamla som rullar på bra borta i Östeuropa.

Titta på SL! Det finns fortfarande massor av Scania CN113 med högt golv kvar, men dessa Busslink 7730-7747 vart skrot. Det måste ju säga en del.

Christian W

Citat från: Jajje skrivet 20 november 2008, 20:14:34 PM
kommer sakna 260-265. mycket trevliga bussar och ett härligt motorljud! :D

Jag har nån bilder till dej och du kommer blir SÅ glad ;D GUB 264






Christian W

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 20 november 2008, 20:15:49 PM
Det är inte riktigt vad jag hört tidigare när jag frågat om detta. Då har man sagt att man vill få bort de höga golven och därför skulle alla bussar som inte har lågt golv försvinna före de med högt golv. Därför skulle man alltså i vissa fall behålla bussar med lågt golv även om de skulle vara i sämre skick än de med högt golv

Det är på sitt sätt logiskt. Passagerare med rörelsehinder håller knappast reda på om motorn är bra eller dålig på en buss. Däremot kan de få besvär med att gå i trappor för att kliva in i bussen. Så det där med lågt golv är faktiskt viktigt. Och sist jag pratade med folk på GUB så sa de att Scaniabussarna 629-633 antigen försvinner före Neoplanbussarna 260-265 eller möjligen samtidigt. Men att de gamla Scaniabussarna med högt golv skulle finnas kvar längre än Neoplanbussarna 260-265 menade de på var otänkbart på grund av just golvhöjden

Varför har dom tagit bort Volvo som typ låggolv? Ser själv och GUB vill ha bussar som fungera.