Dagens Puckostämpel...

Startat av Bussmicke, 05 november 2008, 23:50:36 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ulf Rådeström

Citat från: Danne B. skrivet 06 november 2008, 09:27:36 AM
"Men snälla" själv...

Ingenstans skriver jag att jag försöker "lära" bilisterna något, däremot upplyser jag dom med ett tut eller helljusblink att "här kommer en buss och du står ivägen var snäll och flytta ditt fordon"...

Och jag har ingenstans påstått att taxiförarna skulle köra på avstigande passagerare med flit? Var får du det ifrån??? Däremot ser inte passagerare sig för när dom kliver av och en stressad taxichaffis ser inte heller att någon är på väg av och smällen är ett faktum! Därför är dubbelparkering ett dåligt alternativ! Jag ser detta varje morgon...

Ingenstans har jag skrivit att det är en lösning att köra på ett annat fordons spegel...

Däremot undrar jag fortfarande hur du menar att man ska lösa det hela på ett, enligt dig, mer proffesionellt sätt...?! Dubbelparkera är, och bör, inte vara ett alternativ enligt mig, helljus och/eller tuta för att upplysa bilisten om att han står fel är inte bra enligt dig, köra vidare utan att stanna är knappast heller en bra lösning... Vad återstår?

//Danne

Att trycka gasen i botten och försöka kryssa mellan dina kunder är väl att försöka köra på dom med flit om något uppfattade jag det som.`
Även en stressad taxichaufför måste enligt lagen kunna stanna på den yta han kan överblicka med sitt fordon....så det håller inte...sorry...

Jahhaja...vad återstår?

Följande alternativ återstår om hindret inte försvinner:
Antingen letar man upp en ledig plats - vilket på bilden kommer att innebära att du stannar vid nästa hållplats på St Eriksplan - eftersom St Eriksbron där nästa lediga trottoarkant finns innehåller ett stannaförbud om jag inte minns helt fel.

Eller gör man helt enkelt som på bilden?

eller kanske man tar sitt pick och pack och söker ett annat jobb? (OBS! Inget personangrepp på dig personligen måste jag säkert tillägga!)

Danne B.

Citat från: Ulf Rådeström skrivet 06 november 2008, 09:30:04 AM
Nu är det ju ganska stor skillnad på Arlanda och innerstan i Stockholm trafikmässigt tror jag du själv håller med mig om.

Som du säkert ser på bilden så finns det helt enkelt ingen annanstans och ställa sig på om man "ger upp tutandet". Det kan man göra på Arlanda T5 där det är låånga refuger med flera hållplatser i rad, men knappast på en innerstadsgata.

I det här fallet tycker jag det är bättre och dubbelparkera där det finns plats än att köra förbi hållplatsen och dubbelparkera intill bilarna så att de som skall med din buss och av din buss måste kryssa mellan dom parkerade bilarna.

Cykelbanan går innanför hållplatsen, och på stället där bussen står är det två filer - så bilarna kommer gladeligen förbi på utsidan - dock går filerna ihop 50m längre fram till en...hade det varit bättre att ställa sig där?

Nejdu! Det är inte två filer där bussen på bilden står... Bussen står mitt i den enda fil som finns! Inga bilar kommer förbi utan att korsa dubbeldragen linje!!!

Som jag skrivit så finns kanske ingen bra lösning alls och då är det upp till chauffören att välja den minst dåliga lösningen av följande:

* Dubbelparkera
* Tuta/helljusblinka
* Strunta i att stanna och köra vidare till nästa hållplats

Inget av dessa är som sagt bra, men ur trafiksäkerhetssynpunkt är tuta + helljus kanske bäst, medans det ur stolthets(!) och smidighetssynpunkt är bättre att dubbelparkera...

//Danne

Optimal

Citat från: Johan Hansson skrivet 06 november 2008, 02:36:27 AM
Bussen skulle ha svängt in mer med nosen åt höger och sedan hade bilen fått backa.
Eller det klassiska kör in så nära bakom och sedan hålla på tutan.
Det finns naturligtvis en risk att långfingret från bilägaren skymtas. ;D
Ett tips om ni gör detta, stäng dörrarna till bussen så han inte kommer in och hotar.

Du har inte hört 53XX vagnarnas tutor, det är inget man vill använda offentligt, låter inget samt eller så tror man det är en moped som tutar.

Ulf Rådeström

Citat från: Danne B. skrivet 06 november 2008, 09:39:01 AM
Nejdu! Det är inte två filer där bussen på bilden står... Bussen står mitt i den enda fil som finns! Inga bilar kommer förbi utan att korsa dubbeldragen linje!!!

Som jag skrivit så finns kanske ingen bra lösning alls och då är det upp till chauffören att välja den minst dåliga lösningen av följande:

* Dubbelparkera
* Tuta/helljusblinka
* Strunta i att stanna och köra vidare till nästa hållplats

Inget av dessa är som sagt bra, men ur trafiksäkerhetssynpunkt är tuta + helljus kanske bäst, medans det ur stolthets(!) och smidighetssynpunkt är bättre att dubbelparkera...


//Danne

Ja, alltså...vad gör du om du väljer ditt utmärkta sätt att lägga dig på tutan och bilisten inte flyttar sig? Ska du sitta där o tuta...i 5 minuter? 10? en halvtimme? två dagar?

Du och alla andra är ju av med problemet på 30 sekunder, en minut eller va det nu tar om du dubbelparkerar som på bilden o sen sticker....

och att någon korsat en heldragen linje i stadstrafik där det är trångt eller något ivägen har ju aldrig hänt.....ehm.... :)

DÄREMOT måste jag undra en sak...vilket är mest ur stolthets-synpunkt? Att bara släppa av där man kan, o sen försvinna mer eller mindre obemärkt...eller att hänga sig på tutan så halva kvarteret glor o ser att du försöker lära dom andra runtomkring dig hur dom ska göra?

Danne B.

Citat från: Ulf Rådeström skrivet 06 november 2008, 09:34:38 AM
Att trycka gasen i botten och försöka kryssa mellan dina kunder är väl att försöka köra på dom med flit om något uppfattade jag det som.`
Även en stressad taxichaufför måste enligt lagen kunna stanna på den yta han kan överblicka med sitt fordon....så det håller inte...sorry...

Jahhaja...vad återstår?

Följande alternativ återstår om hindret inte försvinner:
Antingen letar man upp en ledig plats - vilket på bilden kommer att innebära att du stannar vid nästa hållplats på St Eriksplan - eftersom St Eriksbron där nästa lediga trottoarkant finns innehåller ett stannaförbud om jag inte minns helt fel.

Eller gör man helt enkelt som på bilden?

eller kanske man tar sitt pick och pack och söker ett annat jobb? (OBS! Inget personangrepp på dig personligen måste jag säkert tillägga!)

Till att börja med bör nästa hållplats ligga vid Polhemsgatan ungefär och inte S:T Eriksplan... om nu inte bussen ska göra en u-sväng och sedan ta höger på S:T Eriksgatan!

Vad jag menade, och även skrev, är att taxichaffisarna kör iväg utan att tänka på att det kliver ut folk ur bussen och då riskerar passagerare att bli påkörda! Vad är det som är svårt att förstå i det? Varför tolkar du det som att dom kör på folk med flit???

Att jag skulle söka annat jobb pga jag INTE vill släppa av mina passagerare framför nosen på en bil som KAN komma att köra iväg medans jag lossar ser jag som mycket märkligt och den tolkningen får stå för dig! Men tack för kängan... För all del skrev du ju att det inte var personligt men det är svårt att se det annorlunda när det är vi som diskuterar...?!

//Danne

Ulf Rådeström

Citat från: Danne B. skrivet 06 november 2008, 09:44:09 AM
Till att börja med bör nästa hållplats ligga vid Polhemsgatan ungefär och inte S:T Eriksplan... om nu inte bussen ska göra en u-sväng och sedan ta höger på S:T Eriksgatan!

Vad jag menade, och även skrev, är att taxichaffisarna kör iväg utan att tänka på att det kliver ut folk ur bussen och då riskerar passagerare att bli påkörda! Vad är det som är svårt att förstå i det? Varför tolkar du det som att dom kör på folk med flit???

Att jag skulle söka annat jobb pga jag INTE vill släppa av mina passagerare framför nosen på en bil som KAN komma att köra iväg medans jag lossar ser jag som mycket märkligt och den tolkningen får stå för dig! Men tack för kängan... För all del skrev du ju att det inte var personligt men det är svårt att se det annorlunda när det är vi som diskuterar...?!

//Danne

Larva dig inte...men du kan inte komma o påstå på fullt allvar att tuta och leva j***l istället för att vara smidig är något som skulle vinna i längden?
Det ser jag som ganska oproffesstionellt beteende faktiskt sen får du säga precis vad du vill.

Numera kör jag turistbuss...tänk om jag skulle hänga mig på tutan med mina kunder o leva fan för att nån inte flyttar på sig...dom skulle ju undra om jag var riktigt klok i huvudet och välja något annat bolag direkt.

Danne B.

Citat från: Ulf Rådeström skrivet 06 november 2008, 09:43:34 AM
Ja, alltså...vad gör du om du väljer ditt utmärkta sätt att lägga dig på tutan och bilisten inte flyttar sig? Ska du sitta där o tuta...i 5 minuter? 10? en halvtimme? två dagar?

Du och alla andra är ju av med problemet på 30 sekunder, en minut eller va det nu tar om du dubbelparkerar som på bilden o sen sticker....

och att någon korsat en heldragen linje i stadstrafik där det är trångt eller något ivägen har ju aldrig hänt.....ehm.... :)

Jag har skrivit att jag BÖRJAR med att ge ett tut eller blink och hjälper inte det får man försöka lösa det utifrån den situation som kvarstår! Att som någon skrev, svänga in framför bilen med så mycket buss man nu får in kan vara ett sätt att lösa det och samtidigt försäkra sig om att bilisten ej kan få för sig att börja köra och på så vis skada dina passagerare! Stanna bakom kan ibland oxå vara en lösning även om baken sticker ut en bit från hållplatsen... Att dubbelparkera undviker jag helst av redan nämna skäl!

Förvisso korsar folk heldragna linjer både hit och dit men går det att undvika är det ju bra! :)

//Danne

Danne B.

Citat från: Ulf Rådeström skrivet 06 november 2008, 09:47:30 AM
Larva dig inte...men du kan inte komma o påstå på fullt allvar att tuta och leva j***l istället för att vara smidig är något som skulle vinna i längden?
Det ser jag som ganska oproffesstionellt beteende faktiskt sen får du säga precis vad du vill.

Numera kör jag turistbuss...tänk om jag skulle hänga mig på tutan med mina kunder o leva fan för att nån inte flyttar på sig...dom skulle ju undra om jag var riktigt klok i huvudet och välja något annat bolag direkt.

Som jag skrivit så BÖRJAR jag med ett tut (inte hänger mig på tutan!!!) eller ett helljusblink... Hjälper inte det så utgår jag därifrån!

//Danne

Ulf Rådeström

Citat från: Danne B. skrivet 06 november 2008, 09:48:09 AM
Jag har skrivit att jag BÖRJAR med att ge ett tut eller blink och hjälper inte det får man försöka lösa det utifrån den situation som kvarstår! Att som någon skrev, svänga in framför bilen med så mycket buss man nu får in kan vara ett sätt att lösa det och samtidigt försäkra sig om att bilisten ej kan få för sig att börja köra och på så vis skada dina passagerare! Stanna bakom kan ibland oxå vara en lösning även om baken sticker ut en bit från hållplatsen... Att dubbelparkera undviker jag helst av redan nämna skäl!

Förvisso korsar folk heldragna linjer både hit och dit men går det att undvika är det ju bra! :)

//Danne

Jag undrar fortfarande vad du gör när bilen inte flyttar sig och det inte finns någon annanstans att ställa sig förutom dubbelparkering när du tutar ihärdigt bakom?
Skjuter du den framför dig? Går du ut o flyttar bilen själv? blockerar du hela korsningen med bakre halvan av bussen som du kunde gjort enligt bilden?

Dessutom har inte bussen dubbelparkerat, han har stannat dubbelt utanför ett annat fordon högst tillfälligt i max en minut och släppt av och på kunder vid sin hållplats.....vliket jag tycker är en väsentlig skillnad.

Och sorry...såg fel på bilden på var det var...men det spelar mindre roll...situationen är den viktiga. Visst...det är heldragen linje..men då får väl trafiken vänta den minuten det tar innan bussen är borta....borde till och med vara säkrare o stanna som på bilden eftersom ingen annan kommer fram då och kan köra över kunderna med gasen i botten som du påstår att det finns risk för  :)

Zella

Det är bara till att dubelparkera och släppa av folk... då kan man ju passa på att byta biljettpapper, underbart om det är förarbyta samtidigt och om man har avgångstid om ca 2-3 min.

Om en avstigande tucha till bilen som står fel... så är väll föraren fri eller... om någon ramlar vid avstigning... vems är felet ?

Ulf Rådeström

Citat från: Tomas Fransson skrivet 06 november 2008, 09:55:59 AM
Det är bara till att dubelparkera och släppa av folk... då kan man ju passa på att byta biljettpapper, underbart om det är förarbyta samtidigt och om man har avgångstid om ca 2-3 min.

Om en avstigande tucha till bilen som står fel... så är väll föraren fri eller... om någon ramlar vid avstigning... vems är felet ?

Ja...alltså....vems är felet om du står vid kanten o passageraren ramlar vid avstigning? eller om nån går emot en bil bakom bussen?
Trafikreglerna gäller väl oavsett eller hur?

Ulf Rådeström

Men alltså..jag undrar fortfarande ett par saker till er som gillar tutan o helljuset:

Vad gör ni om hindret inte flyttar sig och det INTE finns någon annanstans att ställa sig?
För det var väl det bilden handlade om? Busssen står ju inte på en väg ute på landet precis.

Jag ställer mig dubbelt för o komma så nära som det är möjligt och för att det skall gå så smidigt och snabbt som möjligt att komma därifrån eftersom jag eventuellt hindrar annnan trafik.

Vad gör ni andra? Flyttar ni bilen själva? kör på den? sätter er med armarna i kors? kör till nån annan hållplats 600m därifrån med förbannade kunder i bussen?

Skulle vara intressant att veta.

Danne B.

Citat från: Ulf Rådeström skrivet 06 november 2008, 09:52:31 AM
Jag undrar fortfarande vad du gör när bilen inte flyttar sig och det inte finns någon annanstans att ställa sig förutom dubbelparkering när du tutar ihärdigt bakom?
Skjuter du den framför dig? Går du ut o flyttar bilen själv? blockerar du hela korsningen med bakre halvan av bussen som du kunde gjort enligt bilden?

Dessutom har inte bussen dubbelparkerat, han har stannat dubbelt utanför ett annat fordon högst tillfälligt i max en minut och släppt av och på kunder vid sin hållplats.....vliket jag tycker är en väsentlig skillnad.

Och sorry...såg fel på bilden på var det var...men det spelar mindre roll...situationen är den viktiga. Visst...det är heldragen linje..men då får väl trafiken vänta den minuten det tar innan bussen är borta....borde till och med vara säkrare o stanna som på bilden eftersom ingen annan kommer fram då och kan köra över kunderna med gasen i botten som du påstår att det finns risk för  :)

Jag skriver det ÄNNU en gång nu, jag provar först helljus och tuta, det är INTE samma sak som att jag står och tutar "ihärdigt" som du skriver!

Och som jag oxå skrivit så är det bättre, om man är tvungen att stanna utanpå, att iaf sticka in nosen så att man bilisten inte kan få för sig att börja köra! Jag kan verkligen inte begripa hur du kan påstå att detta fenomen ej existerar då jag ser det varje morgon!?

//Danne

Nupski

I Göteborg så är det en dödssynd att dubbelparkera utanför hållplatser för rätt som det är kommer det en spårvagn och då får man höra på bjällerklang och innan man hunnit säga kaffetermos så är man uppkallad av trafikledningen. Så det är bara att plöja ner bakom bil på hållplatsen och ge ett tut och lite blink.

Ulf Rådeström

Citat från: Danne B. skrivet 06 november 2008, 10:15:56 AM
Jag skriver det ÄNNU en gång nu, jag provar först helljus och tuta, det är INTE samma sak som att jag står och tutar "ihärdigt" som du skriver!

Och som jag oxå skrivit så är det bättre, om man är tvungen att stanna utanpå, att iaf sticka in nosen så att man bilisten inte kan få för sig att börja köra! Jag kan verkligen inte begripa hur du kan påstå att detta fenomen ej existerar då jag ser det varje morgon!?

//Danne

Okej...provar helljus och tuta i en sekund eller vad det nu är då.
Men frågan är fortfarande obesvarad...vad gör du om det INTE finns någon annan plats att stanna på och bilen inte flyttar på sig?

Sen tror jag knappast att Arlanda är någon extremplats över alla andra trafikmässigt jämfört med en storstads centrumtrafik, nej.