Dagens Puckostämpel...

Startat av Bussmicke, 05 november 2008, 23:50:36 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Mattias Andersson


Han kunde ju kommit lite längre in med bussen
så spegeln hade rykt iaf.. :)

Fast räcker ju å se vad det är för folk på bilden,så
behöver man inte fördjupa sig mer...

Johan Hansson

Bussen skulle ha svängt in mer med nosen åt höger och sedan hade bilen fått backa.
Eller det klassiska kör in så nära bakom och sedan hålla på tutan.
Det finns naturligtvis en risk att långfingret från bilägaren skymtas. ;D
Ett tips om ni gör detta, stäng dörrarna till bussen så han inte kommer in och hotar.
Busschaufför
"Busschaufförer transporterar världens värdefullaste last!"
Har som hobby att fotografera bussar och natur och annat skoj i omgivningen.

Danne B.

#3
Visst är det underbart med folk som tror att dom är viktigare än alla andra... :o

Jag brukar dock hellre "tuta" bort dom än dubbelparkera! Mest för att den man dubbelparkerat utanpå kan få för sig att börja köra och det är mindre bra om man står och släpper av folk!

En liten söt historia om detta:
Jag skulle släppa av folk och en taxi stod på hållplatsen och blockerade! Jag tutar och taxin rullar fram en meter och stannar sedan igen varpå jag tutar igen och så håller det på ett par gånger innan jag till slut får plats på min hållplats! Då hör jag två tanter en bit bak i bussen som säger följande:
- Vad gör han?
- Han håller på och puttar fram taxin så han ska få plats! (med förklarande tonfall)
- Jaha! (med nöjt tonfall)

//Danne

Ulf Rådeström

#4
Alltså visst har bilföraren gjort fel.
Men det är ganska barnsligt och larvigt att göra något av det ni föreslår.....att köra av spegeln, att köra in så nära som möjligt så att han inte kommer ut, eller att ställa er bakom och tuta.

Det blir ju bara jobbigt för bussföraren. Jag tyckte han på bilden gjorde helt rätt. Situationen var som den var, han ställde sig rakt utanför, släppte av sina passagerare och drog iväg....o sen var bussföraren av med problemet helt enkelt.

Jag har själv gjort så för ett antal år sedan, tutat alltså, men det blir bara jobbigast för en själv....med risken att det till slut blir bussen som får backa och alla andra skrattar runtom.
Jag menar...ställ dig frågan - vilket är dina passagerare o kunder mest intresserade av - att komma därifrån smidigt, eller att du som bussförare för din egen ilskas skul står o tutar i 10 minuter bakom en taxi som ändå inte flyttar sig?

Varför göra det svårt för sig när man kan göra det enkelt och man kan visa sig vara en professionell bussförare?

Krille

Citat från: Ulf Rådeström skrivet 06 november 2008, 07:57:20 AM
Alltså visst har bilföraren gjort fel.
Men det är ganska barnsligt och larvigt att göra något av det ni föreslår.....att köra av spegeln, att köra in så nära som möjligt så att han inte kommer ut, eller att ställa er bakom och tuta.

Det blir ju bara jobbigt för bussföraren. Jag tyckte han på bilden gjorde helt rätt. Situationen var som den var, han ställde sig rakt utanför, släppte av sina passagerare och drog iväg....o sen var bussföraren av med problemet helt enkelt.

Jag har själv gjort så för ett antal år sedan, tutat alltså, men det blir bara jobbigast för en själv....med risken att det till slut blir bussen som får backa och alla andra skrattar runtom.
Jag menar...ställ dig frågan - vilket är dina passagerare o kunder mest intresserade av - att komma därifrån smidigt, eller att du som bussförare för din egen ilskas skul står o tutar i 10 minuter bakom en taxi som ändå inte flyttar sig?

Varför göra det svårt för sig när man kan göra det enkelt och man kan visa sig vara en professionell bussförare?

Precis.
När man kör tunga fordon ska man ju (enligt lagen) vara ett FÖREDÖME för övriga trafikanter.
Det är man knappast om man håller på och tutar och parkerar in personbilar.

/K

Danne B.

Citat från: Ulf Rådeström skrivet 06 november 2008, 07:57:20 AM
Alltså visst har bilföraren gjort fel.
Men det är ganska barnsligt och larvigt att göra något av det ni föreslår.....att köra av spegeln, att köra in så nära som möjligt så att han inte kommer ut, eller att ställa er bakom och tuta.

Det blir ju bara jobbigt för bussföraren. Jag tyckte han på bilden gjorde helt rätt. Situationen var som den var, han ställde sig rakt utanför, släppte av sina passagerare och drog iväg....o sen var bussföraren av med problemet helt enkelt.

Jag har själv gjort så för ett antal år sedan, tutat alltså, men det blir bara jobbigast för en själv....med risken att det till slut blir bussen som får backa och alla andra skrattar runtom.
Jag menar...ställ dig frågan - vilket är dina passagerare o kunder mest intresserade av - att komma därifrån smidigt, eller att du som bussförare för din egen ilskas skul står o tutar i 10 minuter bakom en taxi som ändå inte flyttar sig?

Varför göra det svårt för sig när man kan göra det enkelt och man kan visa sig vara en professionell bussförare?

Vad är den bästa lösningen då? Vad är den "proffesionella" lösningen? Personligen gillar jag inte tanken på att dubbelparkera, både för att jag hindrar övrig trafik och för att mina passagerare som kliver av kan bli överkörda om den felparkerande stollen får spader och drar iväg med rivstart! Så då känns helljus (räcker oftast) eller tuta som ett mycket bättre alternativ!

//Danne

Staffan Sävenfjord

Citat från: Mattias Andersson skrivet 06 november 2008, 00:01:07 AM
Fast räcker ju å se vad det är för folk på bilden,så
behöver man inte fördjupa sig mer...

Det där får du nog förklara.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Ulf Rådeström

Citat från: Danne B. skrivet 06 november 2008, 08:25:01 AM
Vad är den bästa lösningen då? Vad är den "proffesionella" lösningen? Personligen gillar jag inte tanken på att dubbelparkera, både för att jag hindrar övrig trafik och för att mina passagerare som kliver av kan bli överkörda om den felparkerande stollen får spader och drar iväg med rivstart! Så då känns helljus (räcker oftast) eller tuta som ett mycket bättre alternativ!

//Danne

Ja, alltså...att han skulle få spader o dra över dina kunder som kliver av bussen var väl ett ovanligt dumt argument om du ursäktar.

Bästa och mest proffessionella lösningen är den mest smidiga och genomtänkta.
Är det som bussföraren på bilden gjorde? eller är det att göra sig löjlig om inte bilen skulle flytta på sig för sin egen ilskas skull?

Visst visst...båda hindrar trafiken...men det är just det som är grejjen...det är TRAFIK det handlar om...situationer uppkommer alltid, hela tiden, överallt...frågan är bara hur man smidigas löser det...genom smidighet eller ilska?

Som sagt...varför välja något svårt när man kan välja något lätt?

Danne B.

Citat från: Ulf Rådeström skrivet 06 november 2008, 08:41:17 AM
Ja, alltså...att han skulle få spader o dra över dina kunder som kliver av bussen var väl ett ovanligt dumt argument om du ursäktar.

Bästa och mest proffessionella lösningen är den mest smidiga och genomtänkta.
Är det som bussföraren på bilden gjorde? eller är det att göra sig löjlig om inte bilen skulle flytta på sig för sin egen ilskas skull?

Visst visst...båda hindrar trafiken...men det är just det som är grejjen...det är TRAFIK det handlar om...situationer uppkommer alltid, hela tiden, överallt...frågan är bara hur man smidigas löser det...genom smidighet eller ilska?

Som sagt...varför välja något svårt när man kan välja något lätt?

Du är hjärtligt välkommen att åka med mig en morgon till bl.a. terminal 5 på Arlanda där taxibilarna ockuperar vår hållplats mer eller mindre hela tiden! Jag vet ett flertal gånger där kollegor dubbelparkerat och dom hyperstressade taxichaufförerna funnit sig inparkerade och tryckt gasen i botten och kryssat sig fram bland avstigande resenärer!

Jag personligen tycker det är mycket oproffesionellt att utsätta mina passagerare för detta och väljer därför hellre ett tut eller helljusblink och flyttar sig inte bilen då så ger jag upp och väljer en annan plats att stanna på! Dubbelparkera är INTE ett alternativ som jag ser det! I linjetrafik finns ju som regel inte alternativet att välja annan plats så då antar jag att tuta och/eller helljus är en rimlig (kanske inte bra, men iaf rimlig!) lösning...

//Danne

Carl W

Citat från: Ulf Rådeström skrivet 06 november 2008, 08:41:17 AM
Ja, alltså...att han skulle få spader o dra över dina kunder som kliver av bussen var väl ett ovanligt dumt argument om du ursäktar.

Bästa och mest proffessionella lösningen är den mest smidiga och genomtänkta.
Är det som bussföraren på bilden gjorde? eller är det att göra sig löjlig om inte bilen skulle flytta på sig för sin egen ilskas skull?

Visst visst...båda hindrar trafiken...men det är just det som är grejjen...det är TRAFIK det handlar om...situationer uppkommer alltid, hela tiden, överallt...frågan är bara hur man smidigas löser det...genom smidighet eller ilska?

Som sagt...varför välja något svårt när man kan välja något lätt?

Håller med dig. Men det finns faktiskt en som hindrar trafiken ännu mer än mersan och bussen. Det är den mörka bilen på bild två som blockerar korsningen.

Peter Elmheden

Micke hade en likadan tråd för ett halvår sedan
Där togs det upp vad som gäller och inte:

http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=9855.0

Ulf Rådeström

Jo. men snälla...jag har inte försvarat bilisten...vet inte hur många gånger i ett sådant här inlägg man skall behöva skriva det för att det inte skall missuppfattas.

Min uppfattning är fortfarande, och kommer att vara, att det är bättre att lösa situationen smidigt istället för att ställa till med en "scen" som du själv som bussförare bara mår dåligt av.

Du kommer ALDRIG att kunna lära andra runt omkring dig hur dom skall bete sig hur mycket du än vill.

Som sagt....jag släpper hellre av mina kunder en meter från trottoaren om det finns ett hinder ivägen, än att köra till nästa hållplats om taxin eller vad det nu är inte flyttar sig.

Och att en bilist på allvar skulle försöka köra över andra trafikanter med vilje är ju rent skitsnack.

Några reflektioner:
JA - jag har varit bussförare på Arlanda
NEJ - jag skulle aldrig kunna köra av en backspegel eller en framskärm för att lära andra att dom parkerat fel
NEJ - jag skulle inte låta bli att släppa av mina kunder på hållplatsen lite längre ut i gatan för att det finns något som hindrar.
JA - jag kör dagligen i stadstrafik sedan 18 år med buss.

och slutligen:
NEJ - jag försöker inte vara messerschmidt här...utan bara försöka få lite förståelse för att det kanske inte alltid är bussföraren som måste ställa till mest oväsen.
Istället för att bli förbannad o tuta, kanske han skulle använda den tiden till att klura ut hur han på säkraste och smidigaste sättet skulle släppa av sina passagerare ändå?

Har någon tänkt på DET?

Danne B.

#13
Citat från: Ulf Rådeström skrivet 06 november 2008, 09:20:25 AM
Jo. men snälla...jag har inte försvarat bilisten...vet inte hur många gånger i ett sådant här inlägg man skall behöva skriva det för att det inte skall missuppfattas.

Min uppfattning är fortfarande, och kommer att vara, att det är bättre att lösa situationen smidigt istället för att ställa till med en "scen" som du själv som bussförare bara mår dåligt av.

Du kommer ALDRIG att kunna lära andra runt omkring dig hur dom skall bete sig hur mycket du än vill.

Som sagt....jag släpper hellre av mina kunder en meter från trottoaren om det finns ett hinder ivägen, än att köra till nästa hållplats om taxin eller vad det nu är inte flyttar sig.

Och att en bilist på allvar skulle försöka köra över andra trafikanter med vilje är ju rent skitsnack.

Några reflektioner:
JA - jag har varit bussförare på Arlanda
NEJ - jag skulle aldrig kunna köra av en backspegel eller en framskärm för att lära andra att dom parkerat fel
NEJ - jag skulle inte låta bli att släppa av mina kunder på hållplatsen lite längre ut i gatan för att det finns något som hindrar.
JA - jag kör dagligen i stadstrafik sedan 18 år med buss.

och slutligen:
NEJ - jag försöker inte vara messerschmidt här...utan bara försöka få lite förståelse för att det kanske inte alltid är bussföraren som måste ställa till mest oväsen.
Istället för att bli förbannad o tuta, kanske han skulle använda den tiden till att klura ut hur han på säkraste och smidigaste sättet skulle släppa av sina passagerare ändå?

Har någon tänkt på DET?

"Men snälla" själv...

Ingenstans skriver jag att jag försöker "lära" bilisterna något, däremot upplyser jag dom med ett tut eller helljusblink att "här kommer en buss och du står ivägen var snäll och flytta ditt fordon"...

Och jag har ingenstans påstått att taxiförarna skulle köra på avstigande passagerare med flit? Var får du det ifrån??? Däremot ser inte passagerare sig för när dom kliver av och en stressad taxichaffis ser inte heller att någon är på väg av och smällen är ett faktum! Därför är dubbelparkering ett dåligt alternativ! Jag ser detta varje morgon...

Ingenstans har jag skrivit att det är en lösning att köra på ett annat fordons spegel...

Däremot undrar jag fortfarande hur du menar att man ska lösa det hela på ett, enligt dig, mer proffesionellt sätt...?! Dubbelparkera är, och bör, inte vara ett alternativ enligt mig, helljus och/eller tuta för att upplysa bilisten om att han står fel är inte bra enligt dig, köra vidare utan att stanna är knappast heller en bra lösning... Vad återstår?

//Danne

Ulf Rådeström

Citat från: Danne B. skrivet 06 november 2008, 08:45:31 AM
Du är hjärtligt välkommen att åka med mig en morgon till bl.a. terminal 5 på Arlanda där taxibilarna ockuperar vår hållplats mer eller mindre hela tiden! Jag vet ett flertal gånger där kollegor dubbelparkerat och dom hyperstressade taxichaufförerna funnit sig inparkerade och tryckt gasen i botten och kryssat sig fram bland avstigande resenärer!

Jag personligen tycker det är mycket oproffesionellt att utsätta mina passagerare för detta och väljer därför hellre ett tut eller helljusblink och flyttar sig inte bilen då så ger jag upp och väljer en annan plats att stanna på! Dubbelparkera är INTE ett alternativ som jag ser det! I linjetrafik finns ju som regel inte alternativet att välja annan plats så då antar jag att tuta och/eller helljus är en rimlig (kanske inte bra, men iaf rimlig!) lösning...

//Danne

Nu är det ju ganska stor skillnad på Arlanda och innerstan i Stockholm trafikmässigt tror jag du själv håller med mig om.

Som du säkert ser på bilden så finns det helt enkelt ingen annanstans och ställa sig på om man "ger upp tutandet". Det kan man göra på Arlanda T5 där det är låånga refuger med flera hållplatser i rad, men knappast på en innerstadsgata.

I det här fallet tycker jag det är bättre och dubbelparkera där det finns plats än att köra förbi hållplatsen och dubbelparkera intill bilarna så att de som skall med din buss och av din buss måste kryssa mellan dom parkerade bilarna.

Cykelbanan går innanför hållplatsen, och på stället där bussen står är det två filer - så bilarna kommer gladeligen förbi på utsidan - dock går filerna ihop 50m längre fram till en...hade det varit bättre att ställa sig där?