Huvudmeny

BL 075... [Bild]

Startat av Bernt Talbrant, 23 oktober 2008, 18:10:58 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

yngrot

B-L har ju dispens för boggie bussar på vissa gator i centrum..så ledbussar lär väl bli för långa samt att det är svårt köra runt det ökända busstorget med ledvagnar....
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Staffan Sävenfjord

Citat från: yngrot skrivet 19 december 2008, 13:43:41 PM
B-L har ju dispens för boggie bussar på vissa gator i centrum..så ledbussar lär väl bli för långa samt att det är svårt köra runt det ökända busstorget med ledvagnar....

För långa möjligen men däremot torde det vara svårare att köra runt Södra torget med en boggibuss än en ledbuss. Det kan väl dock diskuteras om hållplatserna i centrum är byggda för att ledbussar skall stanna vid dem.
Rundkörning vid Södra torget är ett otyg som är svårt att komma i från, men genom omläggning av linjerna 1 och 8 via Bryggaregatan även i riktning mot Södra torget skulle en del av denna undvikas. Dessutom skall ju de linjer som i dag står nere vid Viskan inom kort flyttas cirka 200 meter framåt till Söderbrogatan och då behöver inte heller dessa köra runt på torget. Sedan är det en annan sak att korsningen Bryggaregatan-Söderbrogatan inte är den lättaste för boggibussar.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Rickard_

Att ha Led-bussar på linje 1 skulle varit perfekt. Det är bara att lägga pengar på att bygga om alla hållplatserna på linje 1. Det skulle funkat. För det är ju många som åker linje 1 så det skulle dom tjänat in på.

Rickard_

Vi får väll se hur det blir med södra torget, allégatan och ev. Ledbussar.

Trafikar´n

Dispensen gäller generellt som undantag för 12meterskravet, inget i den sagt om övrig längd eller fordonstyp. Sen är det helt rätt att flertal hållplatser inte klarar av ledbussar med deras karäktariska utsvängning.
Därtill vill jag lägga att en ledbuss med styrande 3e som diskussionen utgår ifrån, under kraftig sväng ger en blindpunkt där föraren inte har en chans att se ev. förvirrade boråsare som går in i bussen o blir överkörda...
I den trafikmiljö som är skapad i Borås vore det inte lyckat. BL's MAN A26 är godkända för 122 resande, vissa tider på dygnet är det inte tillräckligt, helt klart, men skillnaden mot en ordinär ledbuss är i sammanhanget marginella. Däremot i lågtrafik, de i sammanhanget extrema merkostnaderna för ledbussar motiverar inte alls detta. BLs o för en gångs skull lite cred till VT7 beslut att köra med 15m boggie var mycket motiverat, ledbussar hade krävt ombyggnader av hållplatser, verkstadsmöjligheter etc- för några högtrafiktimmar då inga busstyper vore tillräckliga.
Slut på konstaterandena o en fråga, fanns det vintern 2004 någon karossör som kunde leverera 7 gasledbussar o som kunde garantera leverans av ytterligare 2 nästkommande år?
Volvo kunde inte,,,
*BE CE DE och yrket sedan 1989; tro mig, jag var med, grymta månde ungarna som kör idag om de visste hur hur förarna led då

Rickard_

Men hade inte BL några andra som kunde leverera Gasledbussarna då?

Rickard_

Hej! Ang dom långa MAN-bussarna. Idag såg jag en av BL´s långa MAN-bussar gick på 2 till tranadared. Idag var det 070 som gick på extra turerna.Hur länge går extrabussarna upp till trandared?

Johan B

Citat från: Rickard_ skrivet 31 december 2008, 17:07:55 PM
Men hade inte BL några andra som kunde leverera Gasledbussarna då?

Vet inte hur MANs orderbok såg ut men A23 CNG fanns iaf på modellprogrammet år 2004.

Bernt Talbrant

Citat från: Rickard_ skrivet 15 januari 2009, 19:56:19 PM
Hej! Ang dom långa MAN-bussarna. Idag såg jag en av BL´s långa MAN-bussar gick på 2 till tranadared. Idag var det 070 som gick på extra turerna.Hur länge går extrabussarna upp till trandared?

Det gick en sådan där häromdagen också, kan ha varit i måndags. Svaret på din fundering hittar du enklast här.

Rickard_

Tack. Men har dom inga andra bussar dom kan sätta in på extraturerna på 2:an till trandared? Det är bättre att dom långa går på 2:an på sommartorsdagarna sen i sommar.

Bernt Talbrant

Citat från: Rickard_ skrivet 16 januari 2009, 18:55:09 PM
Tack. Men har dom inga andra bussar dom kan sätta in på extraturerna på 2:an till trandared? Det är bättre att dom långa går på 2:an på sommartorsdagarna sen i sommar.

Tja, man tager väl vad man haver så att säga. Bussen kan ju t ex ha varit på verkstadsbesök tidigare under dagen och sätts sedan ut på "Trandareds-2:an" på eftermiddagen. Annars tror jag det normalt ska gå en "lundensare" där, alltså någon av 042-045.

Rickard_

OKej. Men Lundensarna var väll ute på någon annan tur. Men jag tycker personligen att det är bra att dom kör långa MAN-bussar upp till trandred. För den sväljer ju mer folk. Hur blir det med dom där scania bussarna som ska komma i höst eller när det var?

Bernt Talbrant

Citat från: Rickard_ skrivet 17 januari 2009, 09:31:27 AM
OKej. Men Lundensarna var väll ute på någon annan tur. Men jag tycker personligen att det är bra att dom kör långa MAN-bussar upp till trandred. För den sväljer ju mer folk. Hur blir det med dom där scania bussarna som ska komma i höst eller när det var?

Jag säger väl som jag vill minnas Staffan gjorde nyligen: jag tror inte ens de är beställda ännu.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Bernt Talbrant skrivet 17 januari 2009, 09:43:55 AM
Jag säger väl som jag vill minnas Staffan gjorde nyligen: jag tror inte ens de är beställda ännu.

Jag har heller inte hört att de skulle vara beställda med BL:s vd sade i Borås Tidning för någon vecka sedan något "om de nya bussarna som kommer till hösten".
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Rickard_

Okej.Så det kan vara så att inte BL har beställt dom än.Men det är iaf säkert att dom ska komma med scania någon gång iaf.eller vad tror ni?