Huvudmeny

BL 075... [Bild]

Startat av Bernt Talbrant, 23 oktober 2008, 18:10:58 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Staffan Sävenfjord

Citat från: TH14 skrivet 25 oktober 2008, 23:40:48 PM
Det var nio omlopp från början. Dessa blev tio när man ökade turtätheten.

Att turtätheten utökades berodde mycket riktigt på förseningar, dock tror jag inte att tomkörningarna mellan ändhållplatserna var den största orsaken till det (även om det naturligtvis inte inverkade positivt) då regleringstiden borde varit större än nu. Den upphandlade tidtabellen var däremot mycket snålt tilltagen med hänsyn till trafiksituationen, dessutom ökade resandet ganska kraftigt. Dagens tidtabell, med tio omlopp, baseras på den från upphandlingen och dessutom har resandet fortsatt att öka, så förseningarna håller i sig.

Eftersom omloppstiden i dag är 82-83 minuter och 2004 var 90 minuter (borde alltså ha blivit 100 minuter efter att det blev 10 omlopp) borde det ju vara betydligt svårare att hålla tidtabellerna i dag än det var 2004. Efter Brämhults idrottsplats har ju dessutom turtätheten minskat från 20 minuter till 30 minuter på varje gren så det borde ha ökat resandet på dessa linjedelar per buss ännu mer. Den ovannämnda tomkörningen tog väl cirka två minuter.
Vad har gjorts för att snabba upp linje 2 sedan 2004? Det har blivit lättare att ta sig genom Knalleland sedan Fristad-bussarna inte går genom där. Och det här blivit en rondell vid Åsvägen. Och så signalprioritering om den fungerar. Men är det något mer? Dessa åtgärder uppvägs väl också i viss mån av tidsfördröjande saker som utkörningen via Bryggaregatan i riktning Brämhult i stället för att runda Södra torget (tro inte ut utan att jag tycker det är bra att slippa denna), betydligt bökigare vid Hötorget och Högskolan samt att skylten om genomfartstrafik förbjuden för privatbilar på Brämhultsvägen vid Lasarettet alltmer uppfattas som en rekommendation för att inte säga dekoration.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Svemicke

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 26 oktober 2008, 08:51:01 AM
Eftersom omloppstiden i dag är 82-83 minuter och 2004 var 90 minuter (borde alltså ha blivit 100 minuter efter att det blev 10 omlopp) borde det ju vara betydligt svårare att hålla tidtabellerna i dag än det var 2004. Efter Brämhults idrottsplats har ju dessutom turtätheten minskat från 20 minuter till 30 minuter på varje gren så det borde ha ökat resandet på dessa linjedelar per buss ännu mer. Den ovannämnda tomkörningen tog väl cirka två minuter.
Vad har gjorts för att snabba upp linje 2 sedan 2004? Det har blivit lättare att ta sig genom Knalleland sedan Fristad-bussarna inte går genom där. Och det här blivit en rondell vid Åsvägen. Och så signalprioritering om den fungerar. Men är det något mer? Dessa åtgärder uppvägs väl också i viss mån av tidsfördröjande saker som utkörningen via Bryggaregatan i riktning Brämhult i stället för att runda Södra torget (tro inte ut utan att jag tycker det är bra att slippa denna), betydligt bökigare vid Hötorget och Högskolan samt att skylten om genomfartstrafik förbjuden för privatbilar på Brämhultsvägen vid Lasarettet alltmer uppfattas som en rekommendation för att inte säga dekoration.

Jag har motionerat om att göra Borås mer kollektivtrafikvänlig, men Borås Arbetarekommun har avslagit motionerna. Jag motionerade bland annat om att:
- Kollektibvtrafiksignaler skall sättas upp vid Åsbogatan/Allégatan, så det blir rött för bilarna när bussarna skall ut från Södra Torget.
- Kollektivtrafiksignaler sätts upp vid Lasarettet så att bilarna får stanna när bussarna ska ut. Detta ljus avslogs med motiveringen att bilarna inte får köra där.
- Kollektivtragfiksignaler sätts upp vid utfarten till riksväg 27 vid Druvefors, men det ogillades visst av Vägverket.

Det ultimasta hade ju varit att förvandla Allégatan till renodlad bussgata, men då kan väl inte toppolitikerna med SUV:ar köra rakt in i butikerna så det går väl inte? Dessutom bor det ju folk utmed Allégatan som vill kunna köra in sin bil i ett garage.
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

yngrot

Att Allegatan skulle bli bilfri är nog lika lätt som att få högsta vinsten i Postkodslotteriet ...vilket är lika med noll.. :P  sen är väl oxå knalleland fortfarande ett ställe det korkar igen sig på har svårt tro det blitt bätter sen jag körde där och högskolan med sin gårdsgata... :P
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Staffan Sävenfjord

Citat från: Svemicke skrivet 26 oktober 2008, 13:24:50 PM
Jag har motionerat om att göra Borås mer kollektivtrafikvänlig, men Borås Arbetarekommun har avslagit motionerna. Jag motionerade bland annat om att:
- Kollektibvtrafiksignaler skall sättas upp vid Åsbogatan/Allégatan, så det blir rött för bilarna när bussarna skall ut från Södra Torget.
- Kollektivtrafiksignaler sätts upp vid Lasarettet så att bilarna får stanna när bussarna ska ut. Detta ljus avslogs med motiveringen att bilarna inte får köra där.
- Kollektivtragfiksignaler sätts upp vid utfarten till riksväg 27 vid Druvefors, men det ogillades visst av Vägverket.

Det ultimasta hade ju varit att förvandla Allégatan till renodlad bussgata, men då kan väl inte toppolitikerna med SUV:ar köra rakt in i butikerna så det går väl inte? Dessutom bor det ju folk utmed Allégatan som vill kunna köra in sin bil i ett garage.

Tre mycket bra förslag! Skulle förbättra framkomligheten högst väsentligt.
Trafiksignaler vid utfarten till riksväg 27/41 vid Vasastaden (som jag antar att du avser i stället för Druvefors, som ligger lite längre bort) skulle dessutom lätta upp situationen i Åhaga-rondellen rejält för bussarna.
När det gäller Allégatan antar jag att du avser bara partiet mellan Åsbogatan och Yxhammarsgatan. Ja, där har inte privatbilar att göra. Om de försvinner kan också hållplatserna för linje 1 och 8 flytta från Södra Torget till Allégatan och lätta upp situationen vid Södra Torget. De som bor på Allégatan skall givetvis få dispens att köra.
När det gäller vid Sjukhuset (det heter så sedan några år tillbaka) så är det ju bara genomfartstrafik som är förbjuden. Frånsett att många ger fullkomligt 17 i detta så är det ändå mycket trafik till och från sjukhuset så en kollektivtrafiksignal är mer än motiverad.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Svemicke

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 26 oktober 2008, 15:53:28 PM
Tre mycket bra förslag! Skulle förbättra framkomligheten högst väsentligt.
Trafiksignaler vid utfarten till riksväg 27/41 vid Vasastaden (som jag antar att du avser i stället för Druvefors, som ligger lite längre bort) skulle dessutom lätta upp situationen i Åhaga-rondellen rejält för bussarna.
När det gäller Allégatan antar jag att du avser bara partiet mellan Åsbogatan och Yxhammarsgatan. Ja, där har inte privatbilar att göra. Om de försvinner kan också hållplatserna för linje 1 och 8 flytta från Södra Torget till Allégatan och lätta upp situationen vid Södra Torget. De som bor på Allégatan skall givetvis få dispens att köra.
När det gäller vid Sjukhuset (det heter så sedan några år tillbaka) så är det ju bara genomfartstrafik som är förbjuden. Frånsett att många ger fullkomligt 17 i detta så är det ändå mycket trafik till och från sjukhuset så en kollektivtrafiksignal är mer än motiverad.
Ja, Vasastaden är det jag syftar på, och jag skrev "vid Druvefors", inte "på Druvefors". Utfarten ligger väl vid Druvefors? ;)

Ja, det räcker med bilfritt den biten. Södergatan i Helsingborg är ett bra exempel på en centrumgata. Åtminstone så som den såg ut i mitten på 90-talet. Vet inte hur det ser ut nu.

Att flytta hållplatserna till Allégatan motsätter sig Lilla Krogen som ligger "mitt i hettan", men det var en bra lösning förra året då torget byggdes om. Dock bör man nog koncentrera hållplatserna mellan Åsbogatan och Lilla Brogatan. Det blev lite långt att gå från exempelvis tvåan mot Tullen och sjuan mot Kristineberg vid byten. Dessutom är väl frågan om hållplatsen skall fortsätta att heta Södra Torget eller möjligtvis döpas om till Allégatan.

Vet inte ens om jag vill kalla den institutionen för sjukhus, men jag vet att kommunpolitikerna inte har en aning om att det faktiskt förekommer genomfartstrafik på Brämhultsvägen och några kollektivtrafiksignaler är helt utom fråga, enligt Petter Löberg i Gatunämnden.
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

Rickard_

Hej!!!!

Varför köper inte Borås lokaltrafik flera långa MAN-Bussar lion´s city?Den versionen.Eller led-Bussar till linje 1?

Jag ser ofta att det är dom nya scania bussarna på linje ett. Hur många långa MAN-Bussar har BL?

/Rickard

Bernt Talbrant

Citat från: Rickard_ skrivet 14 december 2008, 10:04:33 AM
Hej!!!!

Varför köper inte Borås lokaltrafik flera långa MAN-Bussar lion´s city?Den versionen.Eller led-Bussar till linje 1?

Jag ser ofta att det är dom nya scania bussarna på linje ett. Hur många långa MAN-Bussar har BL?

/Rickard

BL har nio långa MAN (nr 070-078), de räcker alltså inte till den normala utsättningen på linje 1. Det gjorde de dock från första början men sedan dess har trafiken utökats och förändrats. För övrigt tycker jag nog att det är mest MaxCi som går på 1:an utöver dessa MAN, Omni ser man mer sällan.

Rickard_

OKej. Och hur ofta ser man alla långa MAN-bussar ute i trafik i borås?
Hur många MAN Lion´s city bussar har BL? Har dom 3 stycken eller ngt?

Svemicke

Citat från: Rickard_ skrivet 14 december 2008, 13:42:07 PM
OKej. Och hur ofta ser man alla långa MAN-bussar ute i trafik i borås?
Hur många MAN Lion´s city bussar har BL? Har dom 3 stycken eller ngt?
Två stycken. 046 och 047.

Om alla långa MAN-bussar är ute samtidigt vet jag inte, men har svårt att tro det. Någon står säkert på verkstad.
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

Rickard_

Okej. Men tror du att dom tänker köpa in fler MAN bussar?Korta eller lång? Lion´s city versionen av dom eller?

Bernt Talbrant

Citat från: Rickard_ skrivet 17 december 2008, 08:29:35 AM
Okej. Men tror du att dom tänker köpa in fler MAN bussar?Korta eller lång? Lion´s city versionen av dom eller?

Det som står på tur att levereras till BL är ytterligare tio OmniLink. Tror dock inte det är klart ännu om även dessa ska bli biogasdrivna eller om det ev blir dieselbussar.

Svemicke

Citat från: Rickard_ skrivet 17 december 2008, 08:29:35 AM
Okej. Men tror du att dom tänker köpa in fler MAN bussar?Korta eller lång? Lion´s city versionen av dom eller?
Det får jag verkligen inte hoppas! Hemska tanke!
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

Rickard_

Så dom vill hellre ha Ominilinkar än MAN-bussar? Det skulle vart bättre om dom köper in fler långa bussar till linje 1. så att det inte är gamla scania på dom andra linjerna.
Kan dom inte ta upp på något möte att skaffa in led-bussar från MAN till linje 1?

Svemicke

Citat från: Rickard_ skrivet 18 december 2008, 18:15:11 PM
Så dom vill hellre ha Ominilinkar än MAN-bussar? Det skulle vart bättre om dom köper in fler långa bussar till linje 1. så att det inte är gamla scania på dom andra linjerna.
Kan dom inte ta upp på något möte att skaffa in led-bussar från MAN till linje 1?
Varför just MAN? Varken chaufförer eller företaget är nöjda med MAN. Varför ska de då köpa in MAN? Dessutom är ledbussar längre än vad som tillåts gå i centrum.
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

Staffan Sävenfjord

Citat från: Svemicke skrivet 18 december 2008, 23:14:08 PM
Varför just MAN? Varken chaufförer eller företaget är nöjda med MAN. Varför ska de då köpa in MAN? Dessutom är ledbussar längre än vad som tillåts gå i centrum.

Nu blir det ju det fabrikat som lägger det bästa anbudet - oftast liktydigt med det billigaste - som enigt LOU skall ha beställningen när det gäller ett offentligägt företag. Så BL kan inte själva bestämma om de vill ha Volvo, Scania, MAN, Mercedes eller Solaris. Alla tillverkar dock ledbussar.
Finns det verkligen ett förbud mot att köra ledbuss i Borås? Visst är de längre än boggibussarna men de är betydligt smidigare.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)