en ösnskan bara i all välmening

Startat av robbes, 28 juli 2008, 22:40:45 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

robbes

men ärligt skulle det vara svå svårt att skriva volvo b58 1977 littera h?? så fattar alla

eller scania omnilink swebus 6666


i stället för 6666 som man såg i ett inlägg


observera inventarie nummer o bussmodell helt fiktiva i detta fall

Bussmicke



Här ser alla att det är en Scania Ledbuss



Här ser alla att det är en Volvo Säffle ledbuss.

Jag orkar inte hålla på att skriva Volvo B10M Säffle osv på vareviga bild, vem orkar? Inte jag.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

robbes

bm ja det var ju rätt tydliga exempel men finns det som ej är så tydligt som då det bara i en text skrevs h??  det säger ej mycket men som sagt det var en ÖNSKAN bara och det verkar ju som fler delar den önskan med

Ingwar Åfeldt

Citat från: robbes skrivet 29 juli 2008, 21:57:22 PM
bm ja det var ju rätt tydliga exempel men finns det som ej är så tydligt som då det bara i en text skrevs h??  det säger ej mycket men som sagt det var en ÖNSKAN bara och det verkar ju som fler delar den önskan med

Jag tycker det är en mycket rimlig önskan. Det är många gånger jag ser bilder på bussar och bildtexten säger t ex att det är Vedholma Busstrafik, buss 5607. Inte ett ord om tillverkare eller modell av buss, det skall man tydligen veta. Sedan är det en annan sak om fotografen/skribenten själv inte vet exakt vad det är för bussmodell. Då skriver man det och får säkerligen snart hjälp med den informationen.

M v h
Ingwar

Staffan Sävenfjord

Citat från: Bussmicke skrivet 29 juli 2008, 21:55:35 PM


Här ser alla att det är en Scania Ledbuss



Här ser alla att det är en Volvo Säffle ledbuss.

Jag orkar inte hålla på att skriva Volvo B10M Säffle osv på vareviga bild, vem orkar? Inte jag.

En bild säger mer än tusen ord heter det, så just vid bilder kanske det inte är nödvändigt att skriva ut vad det är för märke och kaross. Men det finns de som gör det på "vareviga bild" de lägger ut här. Jag till exempel. Även om det ibland blir fel.  :-[
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

robbes

ärligt talat trodde jag inte det var så här många som hade samma önskan.

Till staffan en stor eloge för du tar dig tiden det tar o skriva fabrikat/modell


En annan sak till bussmicke ja man ser det är en scania ledbuss men vilken modell är det kommer jag som fråga då för det vet inte jag.

trodde detta var ett forum för att förmedla saker till andra med samma intresse från annan del av landet och även andra länder

Björn Forslund

Citat från: m.e. skrivet 29 juli 2008, 21:47:38 PM


http://www.volvo.com/bus/global/en-gb/volvogroup/Environment/going+greener/i-shift/


Ja, som ett exempel alltså. Är det någon som vill skriva ut robbes hela förklaring om vad I-shift är varje gång det nämns? Nej, knappast.

Alla skriver bara "I-shift" och förutsätter att läsarna vet ungefär vad det rör sig om. För gemene man utanför branschen är det förmodligen fikonspråk, liksom SS/SL, GL, mfl litterasystem. Tyvärr är det så att många blir "hemmablinda" när de skriver om saker de anser vara självklara.

Vad jag vill säga är att de som är intresserade får lära sig lite själva, även om det givetvis är bra att förtydliga sig något när man skriver om t ex "H59" ,kanske lägga till (SL Scania CR111M) 
Annars är det ju bara att fråga: "Vad är H59"? Eller vad är "I-shift".

Här i Bussnack med dess underfora finns det garanterat experter som täcker alla aspekter inom transportsektorn och lite annat därutöver....Så fråga på bara om ni undrar något!

robbes

Citat från: Björn Forslund skrivet 29 juli 2008, 23:06:52 PM

Ja, som ett exempel alltså. Är det någon som vill skriva ut robbes hela förklaring om vad I-shift är varje gång det nämns? Nej, knappast.

Alla skriver bara "I-shift" och förutsätter att läsarna vet ungefär vad det rör sig om. För gemene man utanför branschen är det förmodligen fikonspråk, liksom SS/SL, GL, mfl litterasystem. Tyvärr är det så att många blir "hemmablinda" när de skriver om saker de anser vara självklara.

Vad jag vill säga är att de som är intresserade får lära sig lite själva, även om det givetvis är bra att förtydliga sig något när man skriver om t ex "H59" ,kanske lägga till (SL Scania CR111M) 
Annars är det ju bara att fråga: "Vad är H59"? Eller vad är "I-shift".

Här i Bussnack med dess underfora finns det garanterat experter som täcker alla aspekter inom transportsektorn och lite annat därutöver....Så fråga på bara om ni undrar något!


björn nu är det så att det finns tillfällen då man sett folk fråga samt även jag frågat vad som avses men det kommer ej svar på sådant varför tror du man för fram önskan, det var bra en gång då det ofta skrevs ut men på senare tid så görs det inte o man ser fler o fler som frågar. detta gör att fler o fler inte får svar utan det har oftast fyllts på med en massa annat men inte någon vänlig själv som behagat svara inte ens den som startat tråden har bemödat sig med att förklara dock så noterar den som lade ut bilden ex vis alla som berömmer o kommenterar det men fråga om vad som menas med h??? ignoreras sådant kan vara rätt frustrerande med

JDS

Men kom igen nu! Alla har olika infallsvinklar på det här och ibland tar man saker för givet. När jag är på jobbet kan jag ibland säga t ex "tlc 7529 tolv elva" och då förstår omedelbart alla vad jag menar. Om någon nyfiken figur frågar vad det betyder så berättar jag förstås det. Likadant är det här i buss-snack, ibland frågar någon vad som händer med 6881-88 efter 18 augusti och får snabbt svar utan att ens ha skrivit vilket län det handlar om och ibland inte. Det är bara att fråga på! Så länge man inte språkar på fikonspråk bara för att vara märkvärdig så har jag svårt att förstå problemet, och knappt då heller!  8)

Björn Forslund

Det har förklarats vid flera tillfällen vad SS/SL:.s gamla litterasystem var för något.
Men bland de som jobbat på SS/SL är detta så ingrott, självklart och bekvämt att använda att det är svårt att komma ifrån "fikonspråket".
i många fall framgår det av visade bilder vad det rör sig om för fordon. Visar Bussmicke en "H59"och bilden visar en CR111 ser ju många vad det är för buss. SL:s typbeteckning i sig betyder inget speciellt, det är bara bokstaven "H" utan speciell betydelse, och ett löpande nummer. Även A, B, C, D, E, F, G, H, J har förekommit, med olika nummer efter. Det var spårvagnar, dito släp, tunnelbanevagnar, dito släp (aldrig använt), batteribussar, trådbussar, släpbuss till dito, motorbuss, släpbuss dito. I Göteborg användes ett liknande system. M för spårvagnar motor. S för dito släp, B för bussar. Norrköping använder M för spårvagnar.

Som tiidigare skrivet, studera

www.bussgaraget.nu

som ger en utmärkt översikt av SS/SL:s gamla litterasystem, numera insomnat, även om bussar från den tiden ännu rullar.

Karsten

Citat från: JDS skrivet 29 juli 2008, 23:26:05 PM
Men kom igen nu! Alla har olika infallsvinklar på det här och ibland tar man saker för givet. När jag är på jobbet kan jag ibland säga t ex "tlc 7529 tolv elva" och då förstår omedelbart alla vad jag menar. Om någon nyfiken figur frågar vad det betyder så berättar jag förstås det. Likadant är det här i buss-snack, ibland frågar någon vad som händer med 6881-88 efter 18 augusti och får snabbt svar utan att ens ha skrivit vilket län det handlar om och ibland inte. Det är bara att fråga på! Så länge man inte språkar på fikonspråk bara för att vara märkvärdig så har jag svårt att förstå problemet, och knappt då heller!  8)

Infart Igb från Sln? Skrivet med medvetet fikonspråk, JDS berättar troligtvis vad förkortningarna står för. :D

Ingwar Åfeldt

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 29 juli 2008, 22:55:32 PM
En bild säger mer än tusen ord heter det, så just vid bilder kanske det inte är nödvändigt att skriva ut vad det är för märke och kaross. Men det finns de som gör det på "vareviga bild" de lägger ut här. Jag till exempel. Även om det ibland blir fel.  :-[

Mycket bra, det tackar vi för! Även om det är en bild på en buss framgår det inte alltid vilket märke det rör sig om. Speciellt inte SL's bussar. SL river ju gäran bort emblemen och sätter dit sin egen logga i fronten så det är ofta inte självklart vilket märke det rör sig om. Se t ex på Micke's bild av Volvo-bussen. Är man skarpögd kan man möjligen ana att det står Volvo ovanför SL-emblemet bakom framdörren, men det är svårt. Att behöva förklara vad t ex I-Shift är tycker jag dock inte är lika nödvändigt. Den informationen kan man "Googla" fram på internet men att ta reda på vilket märke en buss på en bild är kan vara betydligt svårare eller omöjligt. Teknisk information som man tagit fram själv kommer man ju ihåg nästa gång t ex I-Shift nämns.

M v h
Ingwar

JDS

Citat från: Karsten skrivet 29 juli 2008, 23:29:41 PM
Infart Igb från Sln? Skrivet med medvetet fikonspråk, JDS berättar troligtvis vad förkortningarna står för. :D

Nej, den heter ju tolv Erik!

Citat från: Lars Ödlund skrivet 29 juli 2008, 23:31:07 PM
Igelboda resp Solsidan?

Just det! (Apropå SL-förkortningar så vet ni kanske att man kan skriva in dem i SL:s reseplanerare www.sl.se)

robbes

jag har i alla fall börjat lära mig vilka som har något givande o visa o som man kan få behållning för o staffan är en av dem då man kan få information på enkelt o smidigt sätt.

sedan fins de vars bilder är intet sägande för min del o deras inlägg skiter jag i min kusin gör samma sak för det är inte informativt för de som vill lära sig saker då det bara står ett internt märke om vad det är för buss.



är ungefär som om man lade ut bilder på postbilar o skrev 97 i ställer för scania 18 pallplatsers bil

Karsten

Citat från: JDS skrivet 29 juli 2008, 23:35:10 PM
Nej, den heter ju tolv Erik!


Sorry, du vill hem till Neglinge från Igelboda efter att ha ankommit med 7529 från Solsidan.