en ösnskan bara i all välmening

Startat av robbes, 28 juli 2008, 22:40:45 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

robbes

har set ti flera trådar att det tas för givet att alla här på snacket skall första vat h?? är för typ av buss etc

eller vad ett visst internnummer är för buss.

skulle vara önskävert om det skrevs i klart text vad som avses har sett flera som frågar vad det är etc. finns ju folk i resten av sverige som ej är så insatta i stockholms h historia eller vad amn skall kalla det.


är bara en ösnkan så fler kan få glädej av vad som menas

Simon Bertilsson

Fullständigt medhåll!
Jag kan inte ett skvatt om individnummer eller litteran på bussar, och det är högst irriterande att något sådant ska förstöra när man sitter och läser i en så intressant tråd som exempelvis förarhyttstråden. Nämnda tråd är ju extra intressant för oss som inte jobbar som chaufförer, och just vi har rätt dålig koll på det där.
Det är ju inte så svårt att skriva chassitillverkare, karosstillverkare och modell. Kanske man till och med kan drista sig till att skriva vilken stad/vilket landskap den går i.

robbes

Citat från: Simon Bertilsson skrivet 28 juli 2008, 22:44:04 PM
Fullständigt medhåll!
Jag kan inte ett skvatt om individnummer eller litteran på bussar, och det är högst irriterande att något sådant ska förstöra när man sitter och läser i en så intressant tråd som exempelvis förarhyttstråden. Nämnda tråd är ju extra intressant för oss som inte jobbar som chaufförer, och just vi har rätt dålig koll på det där.
Det är ju inte så svårt att skriva chassitillverkare, karosstillverkare och modell. Kanske man till och med kan drista sig till att skriva vilken stad/vilket landskap den går i.

håller med dig dock är man ju själv förare men dock ej i sthlm men som sagt är en ösnkan i all välmening är ju ett antal som inte ha rkol på littera etc, eller varför inte en komplett klistrad littera lista som vi kan kolla i i så fall

Björn Forslund

#3
Vad gäller SS/ SL:s gamla littera så finns det en bra sida:

www.bussgaraget.nu

i den gula menyn till vänster kan man välja grupp 1 eller 2. Grupp 1 är bussar inköpta från 30-tal till slutet av 70-talet.
Omkring 1980 började man om med H1 osv igen, det är grupp 2.

bussgrabben

Jag håller faktiskt också med om detta. Jag har ingen koll alls på inventarienummer hit eller dit i olika städer och från olika operatörer. Ibland blir det ett evigt jagande runt på nätet för att ta reda på vad som menas.

Björn Forslund

Lägg då in länken jag skrev ovan i favoriterna, så är iallafall SS /SL lätt att kolla!

Staffan Sävenfjord

Citat från: Björn Forslund skrivet 29 juli 2008, 08:51:33 AM
Lägg då in länken jag skrev ovan i favoriterna, så är iallafall SS /SL lätt att kolla!

Om detta kan väl bara säga som Kolingen om parfymen: - Det är bra att den finns men synd att den skall behövas.
Alltså: det blir mycket enklare om vi undviker fikonspråk i form av gamla SL-littera, motorbeteckningar och vad det nu kan vara. Det är t ex inte självklart för alla att B58 är en Volvo och 110 en Scania. Samma sak med företagsnamn. För de flesta är det inte självklart att BiVab är Buss i Väst eller att UOAB är Uddevalla Omnibustrafik (kan dessutom också stå för Ulrehamns Omnibustrafik). Däremot är det naturligtvis tillåtet att använda vedertagna förkortningar typ SL (man behöver inte skriva Storstockholms Lokaltrafik annat än om det är tveksamheter) eller historiskt sett SJ (man behöver inte skriva Statens Järnvägar även om man skriver om tiden före år 2001; i dag är SJ i SJ AB ingen förkortning.)
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

yngrot

Citat från: Simon Bertilsson skrivet 28 juli 2008, 22:44:04 PM
Fullständigt medhåll!
Jag kan inte ett skvatt om individnummer eller litteran på bussar, och det är högst irriterande att något sådant ska förstöra när man sitter och läser i en så intressant tråd som exempelvis förarhyttstråden. Nämnda tråd är ju extra intressant för oss som inte jobbar som chaufförer, och just vi har rätt dålig koll på det där.
Det är ju inte så svårt att skriva chassitillverkare, karosstillverkare och modell. Kanske man till och med kan drista sig till att skriva vilken stad/vilket landskap den går i.


Håller med dig där... önskvärt är väl iaf att man skriver busstyp och var den rullar..
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

JDS

Nu måste jag lägga mig i här! Jag har aldrig gillat fikonspråk jag heller. Men för en stockholmare är det snarast CR110A och liknande som är fikonspråk medan H59 osv är så entydigt det kan bli! Särskilt för de f d SL-anställda, som varit verksamma i såväl buss- som spårtrafiken (där den senare helt saknar chassibenämningar och liknande) ligger det nog mycket närmare till hands att benämna bussar med sina H-littera. För övrigt kan ju bussar med identisk modellbeteckning förekomma under olika littera, så att använda SL:s egen beteckning är många gånger ett mer exakt sätt att bestämma vilken busstyp man talar om.

Självklart är det bra att försöka skriva för så många som möjligt, men til syvende og sidst är det ju faktiskt skribenten som bestämmer vad han/hon ska skriva!

Leif D

Ska man va lite elak, så tror jag ju att en del av skibenterna har rätt lite koll på vad olika bussar verkligen är, typ tillverkare chassityp och sånt. Däremot så är man väldigt duktig på internnummer, littera, registreringsnummer och liknande, vilket man då gärna svänger sig med.
Vill dock inte peka ut nån specifik, utan håller sånt i mitt eget huvud.
;-)

Björn Forslund

Tja fikonspråk är inte förbehållet stockhomare....det finns mycket i den vägen B34, B40, M25, M67, M98, ödlor osv...
Och vad är t ex "I-shift" ,"krokbil" och "luffarboggie"? Lastbilschaffisar vet, men övriga?
Fikonspråk finns i alla branscher. Är man intresserad får man lov att lära sig lite.

Det går knappast att kräva att alla ska skriva utförligt om de olika uttrycken/ benämningarna, vi har svårt nog att ens få folk att skriva sina inlägg i rätt underavdelning.

robbes

Citat från: Björn Forslund skrivet 29 juli 2008, 21:08:53 PM
Tja fikonspråk är inte förbehållet stockhomare....det finns mycket i den vägen B34, B40, M25, M67, M98, ödlor osv...
Och vad är t ex "I-shift" ,"krokbil" och "luffarboggie"? Lastbilschaffisar vet, men övriga?
Fikonspråk finns i alla branscher. Är man intresserad får man lov att lära sig lite.

Det går knappast att kräva att alla ska skriva utförligt om de olika uttrycken/ benämningarna, vi har svårt nog att ens få folk att skriva sina inlägg i rätt underavdelning.

OBSERVERA jag krävde inte jag lade fram en önskan bara det är två olika saker.

Sedan en sak till i-shift finns både i bussarna o lastbilarna. dock är det väl ej så vanligt i stadsbussarna utan mer på region och beställnigssidan

Björn Forslund


robbes

det är en elektronisk växllåda från volvo finns bland annat i 9700 modellen. där du har automatläge fungerar som en vanlig automat.

samt manuellt läge där kopplingen körs elektroniskt finns ingen kopplingspedal du väljer dock växlarna manuellt med en knapp på väeclväljaren