På kryss med Clipper Adventurer: Färöarna del 1

Startat av Staffan Sävenfjord, 19 juli 2008, 16:51:54 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Fredrik Gelin

Citat från: Bussmicke skrivet 19 juli 2008, 20:26:52 PM
Jo men vet ni vad det kostar att åka dit upp?
Enkelresa Bergen - Torshavn via Scrabster i Skottland verkar gå på dryga tusenlappen i högsäsong och kan bokas via Ferrycenter i Ystad mot en smärre avgift.
Nu väntar jag bara på dina bilder...
//Fredrik

Ulf Rådeström

Citat från: Bussmicke skrivet 19 juli 2008, 20:26:52 PM
Jo men vet ni vad det kostar att åka dit upp?
Inga småsummor direkt.

Du får väl spara som alla andra - o inte köpa en massa tekniska prylar ett halvår  :o

Ersa

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 19 juli 2008, 23:10:51 PM
Vad är det för skillnad på Kiitokori OmniStar och Carrus Vega? Ägs Kiitokori av Carrus eller Volvo? De är ju till utseendet väldigt lika. Hur vanligt är det med Kiitokori OmniStar i Sverige?

De Kiitokori OmniStar jag sett här i Sverige verkar mestadels vara vagnar kortare än 12 meter, t.ex som denna:



Här är däremot en helbyggd Carrus:


Bussmicke

Citat från: Fredrik Gelin skrivet 20 juli 2008, 06:49:13 AM
Enkelresa Bergen - Torshavn via Scrabster i Skottland verkar gå på dryga tusenlappen i högsäsong och kan bokas via Ferrycenter i Ystad mot en smärre avgift.
Nu väntar jag bara på dina bilder...
//Fredrik

Det lät inte farligt men det tar sån tid med båt bara, enda nackdelen.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Bussmicke skrivet 20 juli 2008, 08:41:39 AM
Det lät inte farligt men det tar sån tid med båt bara, enda nackdelen.

Resan Bergen-Tórshavn tar cirka 21 timmar (med hänsyn till att Färöarna ligger en timme efter oss). Klarar man sig utan hytt kan man tydligen i maj komma under tiden 17 maj - 13 juni komma undan med 595 kronor för enkel resa. Så tillkommer ju resan till och från Bergen samt hotellkostnader på Färöarna eftersom man måste vänta ett par dagar innan båten går tillbaka. Färöarna har dock inte särskilt högt kostnadsläge och i synnerhet kollektivtrafiken är billig. Bybussarna i Tórshavn har till och med nolltaxa.
Men sedan är det ju det att är man på Färöarna så är man mer än halvvägs till Island så varför inte passa på att åka dit också. Och på Island är man mer än halvvägs till Grönland så...
Min kryssning kostade sett totalt något mellan 75 000 och 80 000 SEK inklusive allt (resa, försäkringar, mat och drycker ombord, tvätt ombord, dricks ombord, anslutningsresor och hotell i Köpenhamn första natten). Det hade naturligtvis gått att pressa kostnaden men åker man på sådant här vill man ju gärna känna sig lite lyxig.
Tidtabeller och priser för Norröna, som går bland annat Bergen-Tórshavn finns här:
http://www.smyril-line.se/norrona.htm

För resor till Grönland (även Färöarna och Island) titta gärna in hos http://www.gronlandsresor.se/gronland.html
Om det bara är Grönland går det också bra med http://www.hurtigruten.se/  Länken går till Hurtigrutens svenske agent Bengt-Martins.
Slutligen dem jag åkte med, som säkerligen är det dyraste alternativet men också det bekvämaste: http://www.albatros-travel.dk/   Där finns många andra intressanta resmål och tydligen är en av ägarna mycket tågintresserad, så det dyker emellanåt också upp tågkryssningar. Så ta god tid på dig och börja sedan spara. Och tänk på att reseledning och resekamrater i regel pratar danska. Det går, men det kräver en del. Till skillnad från när man ser danska TV-serier finns det ingen textremsa under när de pratar. Danskar har dessutom rätt svårt att förstå  svenska till skillnad från norrmän.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Fredrik Gelin

Citat från: Bussmicke skrivet 20 juli 2008, 08:41:39 AM
Det lät inte farligt men det tar sån tid med båt bara, enda nackdelen.
Det kanske man får stå ut med i stället för att slänga ut ca 350GBP på en flygbiljett...
Jag tycker det låter skapligt att åka från Danmark (Hanstholm) på lördag kväll och komma fram på måndag morgon, då hinner man se lite av Nordsjöns vågor på vägen också.  ;D
Tyvärr lider jag både av svårartad sjösjuka och dålig ekonomi, så Staffans bilder uppskattas mycket.
//Fredrik

Staffan Sävenfjord

Citat från: Fredrik Gelin skrivet 20 juli 2008, 09:19:50 AM
Det kanske man får stå ut med i stället för att slänga ut ca 350GBP på en flygbiljett...
Jag tycker det låter skapligt att åka från Danmark (Hanstholm) på lördag kväll och komma fram på måndag morgon, då hinner man se lite av Nordsjöns vågor på vägen också.  ;D
Tyvärr lider jag både av svårartad sjösjuka och dålig ekonomi, så Staffans bilder uppskattas mycket.
//Fredrik

Möjligen blir det något billigare att åka via Hanstholm men sjöresan frånsett inseglingen till Bergen är inte mycket att hurra för. Man ser mest blått vatten. Om man blir sjösjuk av att se på ett glas vatten skall man nog inte ge sig ut på en sådan resa. Just resan mellan Bergen och Tórshavn blev för oss mycket blåsig med styv kuling och även storm i byarna. De flesta ombord var sjösjuka. Jag klarade mig men det var skönt att ligga i hytten och lyssna på en talbok. Vanlig läsning var inte att tänka på.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Greger Larsson

Citat från: Verspieder skrivet 20 juli 2008, 08:12:35 AM

Här är däremot en helbyggd Carrus:



Nja, den där Fridströmsbussen, är det verkligen en "äkta" Carrus? Kommer den inte från fd Steyr-fabriken?
Påminner mycket om de som byggdes hos Drögmöller som B10-400, men de var ju just B10B och inte B7R som denna. Vad står det på typskyltarna i bussen?

/GL

Staffan Sävenfjord

Citat från: Greger Larsson skrivet 20 juli 2008, 10:31:31 AM
Nja, den där Fridströmsbussen, är det verkligen en "äkta" Carrus? Kommer den inte från fd Steyr-fabriken?
Påminner mycket om de som byggdes hos Drögmöller som B10-400, men de var ju just B10B och inte B7R som denna. Vad står det på typskyltarna i bussen?

/GL

Här är i alla fall en äkta Carrus Vega om än på B10M och med boggi. Bussen på Färöarna var enligt märkningen som sagt på B12M.

Likheten med Kiitokori OmniStar är slående när man ser den snett framifrån (frånsett att Borås-bussen har frontgaller).
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Ronni Svensson


yngrot

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 20 juli 2008, 11:37:55 AM
Här är i alla fall en äkta Carrus Vega om än på B10M och med boggi. Bussen på Färöarna var enligt märkningen som sagt på B12M.

Likheten med Kiitokori OmniStar är slående när man ser den snett framifrån (frånsett att Borås-bussen har frontgaller).

Vegabussarna i Borås är byggda på både Carrusfabriken och Kiitikori (rätt stavning?) om det går att se vilka bussar som är byggda var vet jag dock inte... Fridströmsbussen är väl som jag fattat inte byggd i Finland  men Verspider vet väl kanske??
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Greger Larsson

BL har väl ett par Drögmöller-"Vegor" i vagnparken också. De som köptes via NNT för att användas i skolbusstrafiken.

/GL

Staffan Sävenfjord

Citat från: Greger Larsson skrivet 20 juli 2008, 20:39:29 PM
BL har väl ett par Drögmöller-"Vegor" i vagnparken också. De som köptes via NNT för att användas i skolbusstrafiken.

/GL

Jovisst. Och som jag skrev förut är de av samma typ som den visade Fridströms-bussen.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Ersa

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 20 juli 2008, 20:44:42 PM
Jovisst. Och som jag skrev förut är de av samma typ som den visade Fridströms-bussen.

Just nu befinner jag på många mils avstånd från den omdiskuterade typskylten, men det kan mycket väl stämma att TUM745 är tillverkad på samma ställe som BL:s Vegor. Svar kan ges nästa månad.

yngrot

Citat från: Greger Larsson skrivet 20 juli 2008, 20:39:29 PM
BL har väl ett par Drögmöller-"Vegor" i vagnparken också. De som köptes via NNT för att användas i skolbusstrafiken.

/GL

Det är 3 st skolbussar.. invnr 527 528 529 hoppas jag minns rätt... en är vit 2 röda..
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina