Borås Lokaltrafiks nytillskott [Bild]

Startat av Bernt Talbrant, 16 juli 2008, 20:16:39 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bernt Talbrant

Citat från: JAB skrivet 20 juli 2008, 09:08:10 AM
Tja, en liten gissning är att de flesta Tyskar brukar ha en matris på 16x28 10mm prickar i småskyltarna medan Omni och Säffle m.fl. ? är utrustade med 13x28 15mm prickar. Dessa har olika internadresser i systemet, och om skyltstyrutrustningen inte adresserar dessa skyltar korrekt visas ingenting i skylten, samma gäller naturligtvis om inte skyltfilen innehåler någonting att visa för den aktuella skylttypen.

Någon som minns SL-s BussPC och Linjenummerskyltarna i början, det var inget linjenummer vissa veckor och stora siffror nästa vecka ;D
Det gick ju att lösa till slut, med lite oortodoxa lösningar i skyltfilen, men nu verkar det fungera tämligen hyfsat - även att visa extrabokstäver ihop med linjenumret.

Även vissas favorit "Ej i trafik" visas numera i båda storlekarna på linjenummerskyltar  :D
De flesta "00 80" är numera bortprogrammerade 8)

(Blidde lite OT på slutet kanske)

Efter vad jag fått veta nu så är det just det du nämner i första stycket ovan som är orsaken.

JAB

 ;D

Alltid trevligt när man gissar rätt  ;)

Rickard_

Hejsan.

Det är fina bussar.
Men är det någon som vet när dom ska sättas i trafik? Volvo är ett bra köp. Volvo bussar brukar faktiskt gå bra.
Mvh Rickard

yngrot

Gissningsvis blir det när vintertrafik börjar den 18 aug..
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Trafikar´n

hm är inte så säker på att volvo är ett bra köp, förar mijön  i dessa vagnar är väl inte optimal.. Visst kan satelliter/konsoler vara smidiga-fast inte när de sitter så mkt ivägen.

Skyltningsproblematiken beror troligen på olika mobitecprogram, som inte nödvändighets hänger samma med busstyp.. Problemet ligger antagligen i svårigheten att tolka Vts skyltkoder, som ligger inbäddade i TDSn, toppen o mkt mer. Har sett fenomet tidigare
*BE CE DE och yrket sedan 1989; tro mig, jag var med, grymta månde ungarna som kör idag om de visste hur hur förarna led då

Rickard_

Okej, Men volvo bussarna krånglar inte lika mycket som MAN-bussarna. Det har varit mycket fel med MAN-bussarna. Så jag tror att volvo bussarna är bättre.

Trafikar´n

Det mesta är väl bättre än MAN som linjevagnar, men tror att BLförarna hellre hade sett Scania.
*BE CE DE och yrket sedan 1989; tro mig, jag var med, grymta månde ungarna som kör idag om de visste hur hur förarna led då

yngrot

Jo visst är det väl så men det var bara Volvo som kunde fixa fram bussar med så kort varsel..och tyvärr från Säffle :P
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Trafikar´n

Säffle eller Carrus, känns som volvoägandet förstört även den kvaliten i finland--- Men då fick videt bekräftat om att Scania inte hade leveranskapacitet nog, annars hade väl omnilink passat bättre in i vagnparken än ytterligare två udda fåglar?
*BE CE DE och yrket sedan 1989; tro mig, jag var med, grymta månde ungarna som kör idag om de visste hur hur förarna led då

yngrot

Ja det är rätt värdelöst när man köper bara 2 bussar de blir alltid lite udda och ofta inte populära att köra... carrus hade högre kvalitet förr särskilt så länge det hette Wiima  när Volvo tog över skönk det tyvärr ner mot Säffle kvalitet :P
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Trafikar´n

precis, men Carrus var väl ett sammanslag/uppköp av Wiima,, ajokki o något mer?
*BE CE DE och yrket sedan 1989; tro mig, jag var med, grymta månde ungarna som kör idag om de visste hur hur förarna led då

Cero

Citat från: Trafikar´n skrivet 10 augusti 2008, 11:21:22 AM
Säffle eller Carrus, känns som volvoägandet förstört även den kvaliten i finland--- Men då fick videt bekräftat om att Scania inte hade leveranskapacitet nog, annars hade väl omnilink passat bättre in i vagnparken än ytterligare två udda fåglar?

Jag tycker det ofta framkommer att bussar från Volvo väljs för att övriga tillverkare inte kan leverera tillräckligt snabbt. Visst innebär det missade affärsmöjligheter att ha för liten leveranskapacitet (som Scania i det här fallet tycks ha), men har Volvo så bra ekonomi att de kan stå med överkapacitet hela tiden för att kunna rycka in när andra inte klarar att leverera i tid? Att stå med överkapacitet kostar stora pengar, kanske till och med större än att missa enstaka order pga bristande leveranskapacitet. Om Volvo inte har överkapacitet innebär det ju att Volvo ändå inte tackar nej till några leveranser och alltid godtar kundens önskemål om leveranstid och trycker in produktion som man egentligen inte klarar av kapacitetsmässigt. Detta måste ju gå ut över antingen kvaliteten (som blir sämre) eller leveransprecisionen (som också blir sämre, dvs förseningar), vilket i slutänden normalt leder till kostnader för leverantör, kund eller oftast bägge parter. Givetvis köper ju detta förfarande Volvo större marknadsandel och därmed också större eftermarknad, men ger det verkligen bättre produkter/leveranser och långsiktigt nöjda kunder? Och är det som kund bättre att få en produkt man egentligen inte vill ha i tid än att få den produkt man vill ha något senare och därmed få täcka upp tillfälligt med äldre fordon?

yngrot

Volvo pressar nog in lite för mycket i sin produktion sen är det ett problem till 99% vill ha sina bussar samtidigt. Det vore bättre för alla parter om man kan sprida leveranser under året men länsbolagen kräver ju bussar från trafikstarten enligt sina krav.
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Rickard_

Okej:P Men varför är det tyvärr att dom är från säffle? :-\ Och varför vill bl-förarna fått scania istället för volvo?

Trafikar´n

Visst är det så att svenska bussar ska leveraras innan trafikstart som oftast infaller tidtabellskiften vår/höst. Men vi ska väl även komma ihåg att Scania trots sin relativ låga volym är världens mest lönsamma tillverkare av tunga fordon. Tycker dock det är synd att BL drabbats av två så udda fåglar i boet. Framför allt om man lägger till hur Borås bil o buss fungerar... Är ju inte för inte som vissa hellre har sin avtalsservice med finnveden istället.
*BE CE DE och yrket sedan 1989; tro mig, jag var med, grymta månde ungarna som kör idag om de visste hur hur förarna led då