det gick inte så bra för swebus 6138 i dag

Startat av Tobbe, 24 mars 2008, 17:49:05 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

JDS

Citat från: Nico skrivet 29 mars 2008, 21:17:21 PM
Jo, men riktiga "vad-som-helst-uppdrag" finns ju inte i praktiken utan ibland måste man även skicka någon annan. I går kväll vart det t.ex. lite stopp vid Solna C och det löstes genom att Råstas service-bil med dito mekaniker skickades iväg för att dirigera trafik. Behöver ju inte alltid vara någon med streck på ärmen (finns väl inte ens kvar) utan det går bra även med olja på jackan.  ;D  ;)

Eller data i huvudet! På härvarande spårvägsföretag har vi provat alla möjliga märkliga varianter, och kommit fram till att en bra lösning är att ha några sextonåringar som tänker ut hur man ska göra, en montör i blåställ med den nödvändiga utrustningen och en "streckgubbe" som gentemot allmänheten ser ut att ha ansvaret och kan svara på frågor medan de andra jobbar...  ;)

Karsten

Citat från: JDS skrivet 29 mars 2008, 23:57:31 PM
Eller data i huvudet! På härvarande spårvägsföretag har vi provat alla möjliga märkliga varianter, och kommit fram till att en bra lösning är att ha några sextonåringar som tänker ut hur man ska göra, en montör i blåställ med den nödvändiga utrustningen och en "streckgubbe" som gentemot allmänheten ser ut att ha ansvaret och kan svara på frågor medan de andra jobbar...  ;)

Ojoj, där var du elakare än på länge. ;) Även helt sanningsenlig, bortsett från att du faktiskt inte är 16 längre. :-\

Ersa

Citat från: Lars Ödlund skrivet 30 mars 2008, 00:22:01 AM
Tro tyvärr inte att så många av dagens förare skulle komma särskilt långt med dessa bestar... ;D

Utbildningen på dåtida växellådor och norrlandsväxel är tyvärr alltför dålig på dagens körskolor!  ;)

Ersa

Citat från: Niclas Andersson skrivet 29 mars 2008, 21:50:24 PM
Karsten, ska jag känna mig träffad av detta?
(Som faktiskt har kvar sin revärsbeklädda midjekavaj där det står "Trafikmästare")
//Niclas

Jag hoppas att en matchade skärmmössa ingår?

Karsten

Citat från: Verspieder skrivet 30 mars 2008, 00:35:43 AM
Utbildningen på dåtida växellådor och norrlandsväxel är tyvärr alltför dålig på dagens körskolor!  ;)

Välkommen att köra hos systerföreningen, jag lyckades ju nästan lura dig tidigare.

När jag hade kört ett par gånger för SSS blev jag erbjuden/beordrad att framföra PSK 90. Jag avböjde för tillfället eftersom jag varken kört högerstyrt, servolöst eller med osynkad växellåda tidigare, att hoppa in skarpt utan tidigare erfarenhet av något av de tre gammalmodigheterna skulle nog t.o.m. en våghals som Marc låta bli.

Nu har jag spårat ur totalt, får skylla på whiskeyn. :P

Ersa

Citat från: Karsten skrivet 30 mars 2008, 00:50:03 AM
Välkommen att köra hos systerföreningen, jag lyckades ju nästan lura dig tidigare.

Håhå, med vana av Omnibusägare Fridströms Carrus Vega TUM745 med långa rejäla spaken (där bussen gärna slutade rulla helt innan man fått ur 1:an och i 2:an) har det sällan varit några bekymmer med äldre bussar. Växellåda/spak på BSBV 28 kändes ju som "ny teknik" jämfört med den röda Vegan.  :P

Karsten

Citat från: Verspieder skrivet 30 mars 2008, 00:54:08 AM
Håhå, med vana av Omnibusägare Fridströms Carrus Vega TUM745 med långa rejäla spaken (där bussen gärna slutade rulla helt innan man fått ur 1:an och i 2:an) har det sällan varit några bekymmer med äldre bussar. Växellåda/spak på BSBV 28 kändes ju som "ny teknik" jämfört med den röda Vegan.  :P

Ja TUM745 kändes ju inte direkt som ett modernt fenomen, lite tråktrevlig på ett ganska behagligt vis...

Ersa

Citat från: Karsten skrivet 30 mars 2008, 00:56:01 AM
Ja TUM745 kändes ju inte direkt som ett modernt fenomen, lite tråktrevlig på ett ganska behagligt vis...

Man blev ju lite smått förnärmad när man i Gävle 060909 fick höra kommentarer om "nya bussar", "datorer", "servo" och andra fula ord uttalas av de äldre bussfolket samtidigt som de blickade mot lill-Vegan av 98 års modell som ju saknar all form av "muskelhjälp" och avancerad teknik. Saker som fjädringshöjning och diffspärr kunde man bara drömma om. Hade man fått in gubbarna i bussen och tvingat runt dem en vända på stan hade de nog fått lite träningsvärk i högerarmen lagom till hemfärd. ;D

"Tråktrevlig" var ett bra ord. Den var ett irritationsmoment när man körde den, tungstyrd, dålig vändradie, för tungväxlad för stadstrafik, men varvade ändå lite väl mycket på 6:an i landsvägsfarter. Men nu skulle det ändå vara den bussindivid jag köper i första hand om jag hade nån miljon att bygga min egen husbuss för.

Christian Ljunggren

Citat från: Lars Ödlund skrivet 30 mars 2008, 00:22:01 AM
Tro tyvärr inte att så många av dagens förare skulle komma särskilt långt med dessa bestar... ;D


Nej du, det tror inte jag heller!  Utbildning för sådant saknas ju idag, liksom även fordonen. Men det var en rolig tid, som jag definitivt inte vill ha ogjord.

/Christian

Niclas Wennerlid

Citat från: Verspieder skrivet 30 mars 2008, 00:38:46 AM
Jag hoppas att en matchade skärmmössa ingår?

Den utrustningen har jag också men ligger hemma. Båtmössan har jag använt kanske tre gånger de sista två åren men även inom de egna leden uppskattas inte den utrustningen så jag låter bli som regel.

//Niclas

Nico

#40

Ibland är det ju si å så med klädseln brorsan, så inte är det ju lätt... och alltid klagas det en aning från olika håll.  ;D

Själv håller jag t.ex. (trots gnöl från ett visst håll om att folk kan ta fel på person) envist fast vid de gula byxorna med reflexerna på, för ska man ut på ramperna ett flertal gånger så vill jag synas. Om sedan någon råkar ta fel på mig och någon mekaniker så vaf-n!  ;)  ;
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Niclas Wennerlid

Håller med. Är jag ute på en trafikolycka eller annat officiellt ärende föredrar jag faktiskt en riktig uniform med streck på kavajen etc. Inga tveksamheter om vad jag har där att göra vare sig från myndigheter, trafikanter eller förare.
Däremot som när jag var hos er på Råsta var det självklart för mig att använda flourescerande kläder som tål tuffa tag.

Kan berätta en rolig historia från den tid bussbolagen samarbetade väldigt nära varandra i Stockholm gällande trygghet och säkerhet.

Det var bombhot på Centralstationen och polis ville ha trafikledare på plats för at hjälpa till med ordnandet av kollektivtrafiken.
Swebus hade tre trafikledare på plats med knallgula jackor som det stod "TRAFIKLEDARE" på över ryggen, själv kom jag gående från radiobilen med min marinblåa midjekavaj med befälsstreck och det mindre textmärket "Trafikmästare" på höger ärm.
Insatsbefälet från polisen kom gående mot oss, gick rätt genom gruppen från Swebus och fram till mig och sade: Hej, du som är trafikledare kan väl........osv.

Kan säga att minerna på Swebus trafikledare var obetalbara, snacka om dissning!

Säga vad man vill om titlar och gradbeteckningar i kollektivtrafiken men de fungerar i officiella sammanhang.
Det är bra mycket lättare att få pondus då man rör sig bland mycket människor.

Kontentan är i alla fall att var uniform har sin funktion efter vad man har för arbetsupgift.
Skall jag trafikleda i offentlig miljö i samarbete med t.ex myndigheter är TL-uniform utmärkt men ska jag arbeta på garaget med lokal drift t.ex at få ut bussarna på morgonen är verkstadsbyxorna ett lämpligare alternativ - så är det bara!

//Niclas

JDS

Man kan väl säga att reflexjackorna hade en kort glansperiod då de i stort sett bara bars av en ganska smal krets av personal, men sedan gick det bara något år innan varenda trafikvärd, lastbilsförare och sopgubbe plötsligt hade dem och nu är det återigen lättare att sticka ut i något som tillnärmelsevis ser ut som en ordentlig uniform.

Nico


Jo, som Niclas även framhöll så beror ju mycket på omständigheterna. I vissa sammanhang så är det nog faktiskt ganska nödvändigt att snabbt etablera vem som bestämmer över vad på en viss plats och då duger det inte riktigt med vem som helst. Ett mer officiellt stuk på uniformen är då ibland att föredra, i synnerhet om man ska ha kontakt med okända personer från andra kanter. De fluorescerande reflexkläderna är däremot mera något som man har nytta av i de fall man står utsatt för mycken och tät trafik osv. Är väl lite av en avvägningsfråga antar jag...
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Martin Maltkvist

Citat från: Verspieder skrivet 30 mars 2008, 00:35:43 AM
Utbildningen på dåtida växellådor och norrlandsväxel är tyvärr alltför dålig på dagens körskolor!  ;)
Vilken dito är bäst på den biten?
Mångårig yrkeschaffis inom buss och lastbil, numera lokförare på nattågen till och från Övre Norrland

Hälsningar
/Martin