det gick inte så bra för swebus 6138 i dag

Startat av Tobbe, 24 mars 2008, 17:49:05 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Tobbe


MGA

Som vanligt med B9:orna tycker jag.
Man åker som en ål när snön ligger under däcken.
///
MGA

Optimal

Eller så blev det något fel på vagen, så han blev tvungen att köra åt sidan. Det är väll B9S som har det problemet. Inge fel på B9LA eller Scanias CN94UA

Tobbe

Han kom inte upp för backen på grund av väglaget

Optimal

Citat från: Tobbe skrivet 24 mars 2008, 18:13:48 PM
Han kom inte upp för backen på grund av väglaget

Okej, det är kallar jag inte backe. Men tillräckligt stor backe för att B9S ska kunna fastna  ;)

homer


Optimal

Citat från: homer skrivet 24 mars 2008, 18:28:15 PM
mer boggie bussar åt folket

Boggie är inte så mycket bättre. Skulle nog mer satsa på mittmotor ledvagnar

Henrik Palmqvist

Citat från: Optimal skrivet 24 mars 2008, 18:35:01 PM
Boggie är inte så mycket bättre. Skulle nog mer satsa på mittmotor ledvagnar
Har inte den aktuella bussen mittmotor?   
/ Henrik

homer

Citat från: Optimal skrivet 24 mars 2008, 18:35:01 PM
Boggie är inte så mycket bättre. Skulle nog mer satsa på mittmotor ledvagnar

enligt min erfarenhet är boggie klart mycket bättre, man ska inte köra  med släp i halt väglag

Staffan Sävenfjord

Citat från: Henrik Palmqvist skrivet 24 mars 2008, 18:38:10 PM
Har inte den aktuella bussen mittmotor?   
/ Henrik

B9S - som på bilden - har sidomonterad motor. Ser ut som en stor kommod strax bakom framaxeln på förarsidan.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Peter Elmheden

Citat från: Lars Ödlund skrivet 24 mars 2008, 18:38:24 PM
Det är nog inte fel på bussarna, däremot på väghållarens arbete och vissa:s ovan vid halka och hur olika fordon beter sig.

Mycket är en utbildningsfråga + att man måste utrusta bussarna med diffspärr och lämpliga däck.

Det är inte många moderna bussar som har diff. När jag tänker efter så vet jag ingen buss efter -00 som har det.
Däremot har de en massa andra fina bokstavskombinatiner.

Bam Bam


Peter Erret

Varför bytte jag till en Boggie under mina kvällspass förra veckan? Turen skall enligt reglerna köras med B9S. Bilden ger svaret tycker jag.

Optimal

Citat från: Peter Erret skrivet 24 mars 2008, 19:02:40 PM
Varför bytte jag till en Boggie under mina kvällspass förra veckan? Turen skall enligt reglerna köras med B9S. Bilden ger svaret tycker jag.

Du gjorde ett bra val.

Nico


Citat från: Optimal skrivet 24 mars 2008, 18:11:03 PM
Eller så blev det något fel på vagen, så han blev tvungen att köra åt sidan. Det är väll B9S som har det problemet. Inge fel på B9LA eller Scanias CN94UA

Tja, sett till ledvagnar och utanför innerstadens gator så är knappast en Scania Omni att föredra framför en B9S... eller ens en gammal 113 även om dessa tuggar på bättre än Omnina. Det som gäller är (om man nu måste ha en ledvagn) istället helst en Volvo B10M eller motsvarande mittmotorvagn.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman