Keolis säger upp alla biljettkotrollanter i Falun/Borlänge

Startat av miikos, 17 oktober 2019, 12:26:04 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

miikos

Keolis har nu sagt upp samtliga biljettkontrollanter i Falun/Borlänge.

Tidigare så avslutade Dalatrafik avtalet om biljettontroller i hela länet med Securitas.

Bussförarna ska nu kontrollera biljetter även i Falun/Borlänge. Men skyddsombudet rekommenderar bussförarna att inte gå in i biljetbråk och låta alla åka.

Vad tror ni kommer betalningsviljan gå ner om det är allmänt känt riskfritt att åka gratis?

I teorin så kan ju bussföraren göra envarsgripande och ringa polisen, eller att en polismann råkar befinnas ig på bussen, men men.

Ev. låst artikel:
https://www.dt.se/artikel/biljettkontrollanterna-pa-bussarna-varslas-facket-det-blir-ju-en-katastrof

miikos

Kom mer information nu. Dalatrafik har sagt upp avtalet med Keolis, efter att misstänkar har väks om otillåten upphandling.

Naturligtvist så blir personalen uppsagt om tjänsten inte får utföras.

Ekonmin ska vara en orsak till att ingen ny upphandling annonseras, samt det att de har fått så många upphandlingar överklagade/ogiltogetsförklarade, så att de vill göra om och göra rätt i framtiden.

https://www.dt.se/artikel/dalatrafik-om-slopade-kontrollanter-vi-har-bara-en-pase-pengar

zjbus

Citat från: miikos skrivet 17 oktober 2019, 12:26:04 PM
Keolis har nu sagt upp samtliga biljettkontrollanter i Falun/Borlänge.

Tidigare så avslutade Dalatrafik avtalet om biljettontroller i hela länet med Securitas.

Bussförarna ska nu kontrollera biljetter även i Falun/Borlänge. Men skyddsombudet rekommenderar bussförarna att inte gå in i biljetbråk och låta alla åka.

Vad tror ni kommer betalningsviljan gå ner om det är allmänt känt riskfritt att åka gratis?

I teorin så kan ju bussföraren göra envarsgripande och ringa polisen, eller att en polismann råkar befinnas ig på bussen, men men.

Ev. låst artikel:
https://www.dt.se/artikel/biljettkontrollanterna-pa-bussarna-varslas-facket-det-blir-ju-en-katastrof
Vill man ha biljettkontroll så får man väl betala för det, helt fel att lägga kontrollverksamheten på bussförarna som redan har fullt upp. Instämmer i skyddsombudets rekommendationer. Hur betalningsviljan blir är helt företagets/länsbolagets sak.
Artikeln är låst.

Nico

Citat från: miikos skrivet 17 oktober 2019, 12:26:04 PM
Keolis har nu sagt upp samtliga biljettkontrollanter i Falun/Borlänge.

Tidigare så avslutade Dalatrafik avtalet om biljettontroller i hela länet med Securitas.

Bussförarna ska nu kontrollera biljetter även i Falun/Borlänge. Men skyddsombudet rekommenderar bussförarna att inte gå in i biljetbråk och låta alla åka.

Bägge artiklarna är mycket riktigt låsta varför det blir lite svårbegripligt för oss utomstående. Sedan är inläggstexten lite rörig den med.

Vem har egentligen biljettkontrollanterna varit anställda hos, Securitas eller Keolis?! Om de varit anställda av Securitas och Dalatrafik sagt upp avtalet med just Securitas... vilka är det då Keolis säger upp? Har de haft egna kontrollanter enkom för Falun/Borlänge.

Sedan blir jag lite fundersam över vad som verkar vara lite begreppsförvirring... är det verkligen en regelrätt  biljettkontroll (punktkontroller) som förarna förväntas göra (och då utöver sin ordinarie tjänstgöring) eller blandar man någonstans ihop regelrätt biljettkontroll med vanlig biljett-/färdbevisvisering?

Är det egentligen visering av färdbevis det handlar om så blir jag nog lite förvånad. Visserligen har undantag gjorts vid skyddstopp och liknande, men överlag är ju visering en normal arbetsuppgift som förkommer för de flesta bussförare som kör kollektivtrafik.


»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

miikos

Misstänte att artiklarna kunde vara låsta.

Dalatrafik hade först ett avtal med Securitas för biljettontroller av bussarna i hela länet, samt på tåg i bergslagens tåg.

1. Sedan så sades avtalet med Securitas upp. Nytt avtal teckades med ett företag som heter CSG, som är ägt av Keolis. CSG har haft två anställda biljettkontrollanter, men Keolis har vad jag förstår endast tätortstrafiken och direktbusstrafiken inom och mellan Falun/Borlänge, så biljettkontrollerna har endast gällt Falun/Borlänge.

2. Nu har även avtalet med CSG sagts upp, och de två biljettkontrollanterna har varslats om uppsägning (troligen för arbetsbrist).

På tågen har det ordnas sig att SJ:s tågvärdar har fått mobila kortläsare som kan kontrollera om giltig biljett finns. Samma pryl som biljettkontrollanterna brukade ha.

Bussarna har jag förstått det som att bussförarna endast kan se om det är en giltig biljett eller ej, inte om det är korrektbiljett pris för ålden på resenären, men det pratades om att bussförarna skulle få nyare terminaler som visar mer information.

Absolut vanligaste är att vuxna åker på de kraftigt subventionerade biljetter som inte gäller när man fyllt 20 år.

I regel har jag råkat ut för en biljettkontroll varannat år om jag åker buss (så risken var ju annars låg ändå om man inte har biljett). På den tiden då tågvärdarna endast kunde se kvitto, så var det ganska många kontroller.

Men nu så kontrollerar ju SJ alla biljetter. Så kontrollerna behövs nog inte på tågen mer.

Vad jag har sett så behövs nog kontroller. Varje gång jag har sett en biljettkontroll i Dalarna, så har minst en tilläggsavgift eller gripande för bedrägligt beteende gjorts, beroende om de vill säga sitt namn eller ej.

Oftast har det även variy allmänt bråkiga personer, så förstår att facket vill att bussförarna undviker att lägga sig i.

Ekonomi har varit en orsak, men även att resenerna är rädda för personer i uniform. Det kom mycket klagomål att läskiga securitas väktare kontrollerade biljetter. (Vilket var en felatighet i sak, de var inga väktare, saknade ex. väktarmäre på armen.)

Frågan är jo dock om man sparas så mycket på att ta bort kontrollerna? Men det ser de väl i nästa budget i regionfullmäktige.