Depåtillhörigheter förare i SL-trafik

Startat av buskörare, 30 september 2019, 07:33:09 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

buskörare

Denna tråd har knoppats av från tråden "Vem kör vad; SL nattbussar" då frågorna här inte har direkt koppling till ursprungsämnet.

Citat från: Peter Rost skrivet 30 september 2019, 06:49:47 AM

291 - Keolis Lidingö.

Räknas Lidingö som eget fortfarande trots att depån är borta?

Kvarne

Mvh Kvarne
-----------------------------------------------
You know I love you but I just can't take this
You know I want you, but I'm in too deep

buskörare

Citat från: Kvarne skrivet 30 september 2019, 07:37:02 AM
Lidingö = Frihamnen och en del i To City

Men finns Lidingö som område kvar? Alltså körs Lidingölinjerna av Lidingöförare eller av alla förare stationerade på Frihamnsdepån?

Kvarne

Linjerna på Lidingö körs av Frihamnen och de har alla linjer ute på ön plus 76an och hjälper oss i Hornsberg på 1an.
Mvh Kvarne
-----------------------------------------------
You know I love you but I just can't take this
You know I want you, but I'm in too deep

Niclas Wennerlid

Citat från: Kvarne skrivet 30 september 2019, 10:56:30 AM
Linjerna på Lidingö körs av Frihamnen och de har alla linjer ute på ön plus 76an och hjälper oss i Hornsberg på 1an.

Inte att förglömma, även linje 6 körs till stor del av Frihamnen.

// Niclas

buskörare

Citat från: Kvarne skrivet 30 september 2019, 10:56:30 AM
Linjerna på Lidingö körs av Frihamnen och de har alla linjer ute på ön plus 76an och hjälper oss i Hornsberg på 1an.

Haha, ingen verkar förstå hur jag menar  ;D

Walter

Citat från: buskörare skrivet 30 september 2019, 11:17:32 AM
Haha, ingen verkar förstå hur jag menar  ;D

Du menar som eget upphandlingsområde eller som egen organisation och man delar depå med Frihamnen inom Keolis?
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Bussmicke

Citat från: Walter skrivet 30 september 2019, 12:22:58 PM
Du menar som eget upphandlingsområde eller som egen organisation och man delar depå med Frihamnen inom Keolis?
Jag tolkade frågan på liknande sätt. Jag skulle säga att Lidingö är/var ett eget område som tidigare hade egen depå på ön men att trafiken nu sköts från Frihamnen.


//Bussmicke
www.bussmicke.se
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

buskörare

Citat från: Walter skrivet 30 september 2019, 12:22:58 PM
Du menar som eget upphandlingsområde eller som egen organisation och man delar depå med Frihamnen inom Keolis?

Precis.

buskörare

Citat från: Bussmicke skrivet 30 september 2019, 12:37:29 PM
Jag tolkade frågan på liknande sätt. Jag skulle säga att Lidingö är/var ett eget område som tidigare hade egen depå på ön men att trafiken nu sköts från Frihamnen.


//Bussmicke
www.bussmicke.se

Ja, exakt. Förr var man ju anställd på Lidingö och man körde bara där ute utöver 73:an som vi hade åt Hornsberg (?). Nu är ju depån i sig inte kvar, men undrade om man fortfarande är anställd "på Lidingö" och att enda skillnaden skulle vara att man utgår från Frihamnen istället.

Ulf Berlin

Citat från: Kvarne skrivet 30 september 2019, 10:56:30 AM
Linjerna på Lidingö körs av Frihamnen och de har alla linjer ute på ön plus 76an och hjälper oss i Hornsberg på 1an.
Flertalet turer på linje 75 körs av Frihamnen som även har/hade tjänster som innehöll linje 4,69 och 72./Ulf

Ted Selander

Citat från: buskörare skrivet 30 september 2019, 08:03:43 AM
Men finns Lidingö som område kvar? Alltså körs Lidingölinjerna av Lidingöförare eller av alla förare stationerade på Frihamnsdepån?

Den fråga du inte fått svar på.
Se länk, sid 6: https://insynsverige.se/documentHandler.ashx?did=1751311

Helt kort, "Trafikområde Innerstaden utgör tillsammans med
trafikområde Lidingö ett sammanslaget trafikområde från och
med augusti 2014."

B10M

Citat från: Ted S skrivet 01 oktober 2019, 11:04:12 AM
Den fråga du inte fått svar på.
Se länk, sid 6: https://insynsverige.se/documentHandler.ashx?did=1751311

Helt kort, "Trafikområde Innerstaden utgör tillsammans med
trafikområde Lidingö ett sammanslaget trafikområde från och
med augusti 2014."
Fast länken handlar ju bara om SL:s trafikområden och dessa har inget att göra med hur Keolis delar upp områden eller hur förartjänsterna ser ut.

Ted Selander

Citat från: B10M skrivet 01 oktober 2019, 11:35:54 AM
Fast länken handlar ju bara om SL:s trafikområden och dessa har inget att göra med hur Keolis delar upp områden eller hur förartjänsterna ser ut.

Keolis följer samma indelning, och trafikområde City har tre garage, varav Frihamnen alltså kör Lidingölinjerna m.fl. linjer. Hur sedan Frihamnen är organiserat i detalj känner jag inte till. Det kan finnas scheman och tjänstegrupper med enbart 200-linjer t.ex., men det är en ren spekulation.

Eftersom tråden ändå är urspårad, kan nämnas att när Hammarbyhallen lades ner 1994 och trafikområde Söderort (med bas i Nybodahallen) bildades, skapades en "tröstgrupp" tjänster avsedd för förare som bodde på Hammarbysidan. Tidiga tjänster började med vagnuttag vid Gullmarsplan ramp och slutade på "rätt" sida stambanan, och tvärtom för sena tjänster.

homer

Citat från: Ted S skrivet 01 oktober 2019, 14:12:17 PM
Keolis följer samma indelning, och trafikområde City har tre garage, varav Frihamnen alltså kör Lidingölinjerna m.fl. linjer. Hur sedan Frihamnen är organiserat i detalj känner jag inte till. Det kan finnas scheman och tjänstegrupper med enbart 200-linjer t.ex., men det är en ren spekulation.

Eftersom tråden ändå är urspårad, kan nämnas att när Hammarbyhallen lades ner 1994 och trafikområde Söderort (med bas i Nybodahallen) bildades, skapades en "tröstgrupp" tjänster avsedd för förare som bodde på Hammarbysidan. Tidiga tjänster började med vagnuttag vid Gullmarsplan ramp och slutade på "rätt" sida stambanan, och tvärtom för sena tjänster.

nu spårar jag ur ännu mer :P men de va ungefär så även Swebus gjorde när man la ner de pytte lilla Saltarögaraget på Värmdö 2005 med 3 vagnar och flyttade förarna till de nästan lika lilla Älvsbygaraget som då hade 5 vagnar, men utökades till 10 vagnar eller nått sånt. Saltaröförarna hade bara Måndag-Fredags jobb medans Älvsbyförarna körde på rullande schema 7 dagar i veckan. dom blev inte populära och de löstes senare med att man gjorde 2 schema grupper där sökning med tjänsteår avgjorde va man fick.