SVT: "Stor ökning av missnöjda Flixbusresenärer"

Startat av Ersa, 20 augusti 2019, 21:11:04 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

zjbus

Citat från: Svensk Busshistoria skrivet 24 augusti 2019, 18:03:45 PM
Alltså - varför denna ständiga skitkastning på Flixbus?
Swebus är gammalt, förlegat och borta sedan länge - och jag är helt säker på att ingen vill ha tillbaka varken deras brist på linjenät, höga priser eller dåliga turtätheter - varför vill ni så gärna ha tillbaka den biten?
Tror ni inte att Swebus också drogs med klagomål som alla andra??

Visst, Flixbus har fått mycket mer klagomål - men de har också mycket mer trafik, vilket man glömmer bort att sätta i sitt sammanhang. Borde man inte slå ut antalet klagomål jämfört med antalet turer? Kanske det inte egentligen var mer än Swebus hade, eller som någon annan har idag?

Jag har själv åkt med Flixbus i flera av länderna i Europa, och det har fungerat alldeles utmärkt tycker jag vad gäller tidshållning, pris-sättning och turtätheter.
Visst - det finns klantar som kör som fan - men det finns det överallt - titta bara på linjetrafiken i Göteborg och i Stockholm så behöver ni inte alls höja på ögonbrynen.

Vad gäller funktioner som dåligt internet, toa som inte funkar och annat - åk en runda med SJ som jag gör varje dag så ska ni se att ni får er beskärda del av saker som inte funkar gång efter annan - så tro mig - Flixbus är inte ensamma.

Konstruktiv kritik ja, gnäll nej. Att bara raljera över ett enda företag och hoppas på dess död så fort något kommer upp - är det inte ganska löjligt på ett bussforum? Teoretiskt borde väl forumet jubla då det kommit in många fler bussar att fota, och många fler modeller att kolla på, eller hur?

Var lite konstruktiva i er kritik, och handla av egen erfarenhet istället för att med hull o hår svälja allt som tidningarna skriver för att sälja och få uppmärksamhet.

Eller har jag så fel?
Så du menar att tidningar hittar på för att sälja och få uppmärksamhet? Alla missnöjda resenärer som klagar är bara påhitt? Det som finns att läsa här är bara fantasier?:
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/stor-okning-av-missnojda-flixbusresenarer
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/flixbus-tar-all-feedback-pa-storsta-allvar
Det var i så fall ett grovt påhopp på alla journalister som jobbar seriöst med att förmedla nyheter.

Ersa

Vad är vitsen att upprepa samma länkar från startinlägget, i en massa inlägg i denna tråd?

zjbus

Citat från: Ersa skrivet 24 augusti 2019, 19:19:08 PM
Vad är vitsen att upprepa samma länkar från startinlägget, i en massa inlägg i denna tråd?
Antar att du menar utav mej, två gånger har jag angivit länkarna som källa och senast så var det en fråga om innehållet i länkarna ansågs vara något som tidningarna skriver för att sälja och få uppmärksamhet?

Fredrik Gelin

Jag håller med om att Flixbus har betydligt mer trafik än Swebus och då är det ju inte så konstigt om antalet klagomål också ökar.
SJ är inte heller vad det en gång var, fungerande WiFi hör till undantagen om det ens finns.
Toaletterna är ofta reducerade i antal så man ibland får gå genom flera vagnar för att hitta en som fungerar.

Det finns ju inget annat bolag i Sverige som kör så mycket långväga trafik som Flixbus misstänker jag och då blir det orättvist att jämföra med Vy, Bergkvarabuss, Silverlinjen och de andra som har helt andra förutsättningar.

Det är mig veterligen inget tvång att resa med Flixbus, så är man inte nöjd med sin resa får man väl välja någon annan resväg nästa gång då.

Skickat från min STF-L09 via Tapatalk


DL

Det är enkelt, det gnälls på Flixbus för att det inte är ett svenskt bolag. Precis som det gnälls på bussar som inte är svenska. Andra ska gärna köpa våra produkter så att det gynnar vår export men vi ska inte importera andra länders produkter.  ::)

Jag har åkt en del med Flixbus och några gånger har bussen varit sen (vilket man kanske måste räkna med om den kommer ända från Berlin) då har jag fått sms som angett ungefär hur mycket sen bussen förväntas bli. Helt suveränt.

zjbus

Men man kan ju undra hur det är med kritiken från andra länder? Här har det bara pratats om klagomål från resenärer i Sverige och anmälningar till Konsumentverket samt Allmänna reklamationsnämnden, adderar vi alla klagomål från alla länder flixbus kör i samt anmälningar till respektive lands motsvarighet till svenska Konsumentverket och Allmänna reklamationsnämnden så kommer säkerligen det totala antalet klagomål upp till en svindlande nivå.
Tror absolut inte att det framförs ogrundade klagomål, ingen rök utan eld som ett gammalt talesätt säger.
"Gnälls" det på bussar som inte är Svenska så beror det sannerligen inte på fordonens ursprung, snarare på en bristande kvalitet som ju ofta är synonymt med det. Andra länder köper inte våra produkter för att gynna vår export utan för att tillhandahålla bra produkter.

DL

Citat från: zjbus skrivet 27 augusti 2019, 10:57:54 AM
Men man kan ju undra hur det är med kritiken från andra länder? Här har det bara pratats om klagomål från resenärer i Sverige och anmälningar till Konsumentverket samt Allmänna reklamationsnämnden, adderar vi alla klagomål från alla länder flixbus kör i samt anmälningar till respektive lands motsvarighet till svenska Konsumentverket och Allmänna reklamationsnämnden så kommer säkerligen det totala antalet klagomål upp till en svindlande nivå.
Tror absolut inte att det framförs ogrundade klagomål, ingen rök utan eld som ett gammalt talesätt säger.
"Gnälls" det på bussar som inte är Svenska så beror det sannerligen inte på fordonens ursprung, snarare på en bristande kvalitet som ju ofta är synonymt med det. Andra länder köper inte våra produkter för att gynna vår export utan för att tillhandahålla bra produkter.

En annan orsak är troligen också att Flixbus är nya på marknaden i Sverige. Jag tror inte att något företag vill ha massa klagomål på sig. Det är bara att hoppas på att det blir bättre.

Vidare är inte alla Svenska produkter per automatik bra heller, två exempel på det är Säffles bussar som är rent skräp om du frågar mig samt Scanias första generation av Omnicity som rullade i Stockholms innerstad. Jag upplever att både Volvos och Scanias bussar är betydligt bättre ihopmonterade nu när de byggs i Polen mot innan.

Lars_L

Problemet med sådana här tjänster handlar väl inte så mycket om resan när det fungerar, utan hur man just hanterar klagomål och resenärerna när något går fel. Men det är klart att Flixbus måste få tid på sig.

Sedan får vi inte glömma att Swebus trafik var en följd av en mogen marknad. Vad som gjorde det svårt för Swebus att konkurrera gentemot tåget, var ju inte minst de höga oljepriserna. De stora avstånden i Sverige skapar ju sina egna utmaningar kring det jämfört med på kontinenten.

Om Swebus bedömt att det skulle finnas utrymme och framtida vinster att tjäna på ett priskrig så hade man väl kört på det.
Inlägget är signerat Lars Lundqvist

mittlinje

Frågan är om ökningen av klagomål är så otroligt stor om man jämför med klagomål rent allmänt och hur samhället förändrats. Det räcker att gå in på en av regionernas/länsbolagens Facebook-sida så ser man att folk klagar över allt som går att klaga på och de är själv aldrig orsak till klagomålet. En liten förändring av den klagandes tankegång kan helt plötsligt göra många saker positiva. Ett exempel är att man hela tiden kommer i sista minuten till avgång eftersom varje mniut tycks vara guld värd. Dock gäller ine detta när man skall på charterresa  ???

Nico

Stämmer! Tåget och flyget missar man om man är för sen... men av någon konstig anledning blir man däremot frånåkt av bussen!?  :P ;)
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Lars_L

Citat från: mittlinje skrivet 27 augusti 2019, 18:31:22 PM
Frågan är om ökningen av klagomål är så otroligt stor om man jämför med klagomål rent allmänt och hur samhället förändrats. Det räcker att gå in på en av regionernas/länsbolagens Facebook-sida så ser man att folk klagar över allt som går att klaga på och de är själv aldrig orsak till klagomålet. En liten förändring av den klagandes tankegång kan helt plötsligt göra många saker positiva. Ett exempel är att man hela tiden kommer i sista minuten till avgång eftersom varje mniut tycks vara guld värd. Dock gäller ine detta när man skall på charterresa  ???

Fast om man tittar - i exempelvis SL trafiken - på vilka klagomål de olika entreprenörerna får så är det ju ganska bundet till när trafiken inte fungerar. Må vara att det ibland kanske inte är entreprenörens fel, både i sak (SL har ansvaret) eller utifrån vad som är rimligt ekonomiskt att ha beredskap för. Följer man också SL:s kundundersökningar så är ju kundnöjdheten ganska hög egentligen. Kundnöjdheten på SL har ju snarast ökat över tid.

Det är heller knappast svårt att öka kundnöjdheten - även om man på vissa håll kanske får arbeta lite mer med attityder hos förare etc. Utan det handlar ju om vilken kundnöjdhet man vill ha, eller rättare vilken kundnöjdhet man är beredd att betala för att få.

Även om folk i gemen är missnöjda med turtätheten på en landsbygdslinje, så brukar inte det få så stort genomslag för helhetsbetyget, eftersom även resenärerna någonstans inser att man inte kan köra runt med tomma vagnar, liksom man har relativt stor acceptans för att det är trångt på tunnelbanan, utan att helhetsbetyget påverkas negativt.


Men med tanke på hur många resenärer exempelvis SL har så tycker jag det är förhållandevis få klagomål ändå. Man kan också räkna med att många som klagar är rätt aktiva. Hur ofta hör man inte om folk som skriver till SL varje dag för att man tror att det ska gå fortare att lösa ex en förseningsproblematik bara för den sakens skull?






Inlägget är signerat Lars Lundqvist