Sex olika registreringsskyltar 1971

Startat av Ersa, 25 augusti 2009, 22:41:39 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ersa

Ur STR:s 'Trafikkunskap', utgiven 1971:


Bengt Jönsson

.. och då svarar "kalenderbitaren" genast med att räkna upp vilka län som avses..  ;D
N, E, H och A

/B

jonas a

N=Hallands län
E=Östergötlands län
H=Kalmar län
A=Stockholms stad

Autotransit

Göteborgs & Bohus Län körde o-registrerat på den tiden ;D

/Stellan

Pickos

Citat från: Autotransit skrivet 26 augusti 2009, 10:52:43 AM
Göteborgs & Bohus Län körde o-registrerat på den tiden ;D

/Stellan

Tror du inte att sörmlänningarna hade D, då?  ;D
1:a Korinthierbrevet 10:15

Niklas Bygdestam

Citat från: Pickos skrivet 26 augusti 2009, 11:01:35 AM
Tror du inte att sörmlänningarna hade D, då?  ;D

Det fanns ju ett fordon som från 1968 och så länge sedan länsbokstäverna fanns kvar hette D 200. Fordonet finns i allra högsta grad i livet idag. Jag är säker på att det finns andra här som vet vilket fordon detta är ;D
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Ersa

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 26 augusti 2009, 12:37:38 PM
Det fanns ju ett fordon som från 1968 och så länge sedan länsbokstäverna fanns kvar hette D 200. Fordonet finns i allra högsta grad i livet idag. Jag är säker på att det finns andra här som vet vilket fordon detta är ;D

En enkel koll i SBH visar att ett fordon hette D200 åren 1968-72 och därefter fick regnr FOM290. Svartet är TGOJ 10 som idag ägs av SSS och finns i Uppsala.
Men det fanns faktiskt en annan buss som hette D200 året innan TGOJ 10 kom till, dvs 1967-68, som genom flytt över den södra länsgränsen fick regnr E240.

Göran B

Citat från: jonas a skrivet 26 augusti 2009, 09:21:13 AM
N=Hallands län
E=Östergötlands län
H=Kalmar län
A=Stockholms stad

Ska vi vara petiga så var A 1971 = Stockholms län.  Fram till 1967 var A Stockholms överståthållarskap - alltså det vi i dagligt tal kallar "Stockholms stad".
Skillnaden var att överståthållarskapet var en myndighet på länsnivå. Skillnaden var alltså ungeför som mellan Gotlands län och Gotlands kommun i dag - två olika myndigheter på två olika nivåer - men med samma geografiska område.