Huvudmeny

Söndagsbild 125

Startat av Jona, 20 februari 2011, 00:52:28 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jona

HEJ

Tänkte bjuda er på ett bildsvep fotat under 3 års tid. Jag hoppas jag kan hitta någon liten röd tråd bland dessa bilder.


Under slutet av 2007 var Östra Nygatan avstängd för rör-arbeten och dylikt. Detta innebar att linje 208 till Skelleftehamn och linje 6 till Morö Backe (Solbacken trafikerades inte på den tiden nämligen) behövde trafikera den parallella Bäckgatan istället.
Här kommer Skelleftebuss 124 på väg mot Skelleftehamn i öster. Den har cirka 50 meter kvar längs bäckgatan innan den kan svänga in på Grenvägen och vidare över järnvägen. Se tidigare tråd i serien för bilder om Grenvägen.


Det är nu februari 2008 och Skelleftebuss 214 har precis just lämnat busstationen (se höger bildkant) för sin färd längs Södra Järnvägsgatan - Stationsvägen - Kanalgatan och vidare längs väg E4 mot Kåge och Drängsmark.


Strax efter kommer Skelleftebuss 216 på väg mot Bureå med Skelleftebuss 247 som ett plåster intill på väg mot Malå. Lunchrusningen i Skellefteå har just passerat och lugnet är på väg tillbaka.


Någon dag senare men samma plats, Skelleftebuss 235 förre detta Norsjöbuss 35 kommer åkande längs Södra Järnvägsgatan nu är det en bild från 15:00 rusningen som får stå modell.


Mars 2008 besökte jag Södra Järnvägsgatan igen och passade 14:00 avgången på linje 100 söderut.


Det är April 2008 och Skelleftebuss 266 avgår 15:00 på en snabbtur till Byske och den brukade jag bevaka för i världen då just detta omlopp kunde köras med precis vad som helst som rullade så det var nästan varje dag variation på denna tur.


Vi hoppar till 3 juni 2008 och nu är det en bild från 16:15 rusningen som får vara representant för detta bildsvep.

Men det är inte dom få rusnings-turerna från Skellefteå Busstation som är den röda tråden i detta bildsvep.

Bromsa här, och gå tillbaka och tar er en titt på alla bilder igen, och titta inte i förgrunden, titta inte på bussarna ni ser, titta istället i bakgrunden på alla bilder och fundera nu på vad det är ni ser där. Eller ska vi säga inte ser där i början.

Okej, så här är det, många bilderna i början av svepet kan ni se en stor gul lyftkran. Men det är något mer som sker intill lyftkranen.
I bilden ovan syns det nog ganska klart, en huskropp är på väg och växa upp i bakgrunden.


Titta nu på denna bild på från slutet av Augusti 2008 då Veolia 3008 kommer längs Södra Järnvägsgatan på väg mot en plats som alla par borde ha, nämligen Ha-par-anda. Ser ni huset som är under konstruktion?


September 2008, nu har man börjat få upp en blå presenning längs huskroppen. Veolia 2355 av modell VEST är på väg som extrabuss mot Piteå.


Skelleftebuss 276 är flygbussen och här kommer den olyckligt nog skyltat "Ej i trafik" längs väg E4 alldeles intill husbygget på väg mot garaget.


Vi byter år, till 21 februari för 2 år sedan. Veolia 3007 på väg norrut har just lämnat Skellefteå BSTN på sin väg Norrut. Men här kör bussen västerut längs Södra Järnvägsgatan. Anledningen till denna krog och omväg är för att det går inte och köra från Busstationen och ut på kanalgatan för trafik på väg mot Öster, utan man måste köra runt ett kvarter, vilket innebär att bussarna ofta kör just Södra Järnvägsgatan - Stationsgatan - Kanalgatan och därför brukar jag försöka fota längs den vägen, dom kommer ofta på en rad också nämligen.


Denna bild och den föregående måste vara fotat en lördag eftersom Artcic Bus kör mot Malå via Lycksele, linjenumret borde dock vara 22 istället. Då bilden togs (fast det är ändrade operatör idag, men det är en annan historia) körde Skelleftebuss all trafik Skellefteå - Norsjö och lördagar var ingen undantag, men Artcic skulle köra lördagsturen från Malå till Norsjö, (45 min restid) där resande behövde byta till en Skelleftebuss för att fortsätta färden medan Artcic´s buss fick stå och vila till eftermiddagen i Norsjö innan den körde anslutande tur tillbaka till Malå.

Men nu var man smartare än så, Arctic körde hela vägen med samma buss, halva sträckan som entrepenad åt Skelleftebuss och åter, på så vis slapp deras buss och förare stå hela dagen i Norsjö och samma gällde Skellefteftebuss och deras förare.
Så därför, varje lördag kom en Arctic bus till Skellefteå vid 10 tiden och vände hem vid 14 tiden.

Idag kör Arctic mer eller mindre all trafik till Norsjö, men det är en annan historia.


Sista Augusti 2009 börjar det likna ett hus. Skelleftebuss 212 i förgrunden.


Bildsvepets sista bild, från 2010. Nu tänkte jag berätta lite om själva kopparbekläda huset.

Skellefteå Krafts huvudkontor

Utbyggnad av Skellefteå Kraft AB:s huvudkontor i Skellefteå med 9800 kvadratmeter, varav 1000 m2 garage under mark. Fastigheten är 12 våningar och större delen av ytan upptas av kontor.

Byggnaden består av en platsgjuten stomme av betong, fasadbeklädnaden är av kopparkassetter. Hög standard på kontoren med 200 enskilda rum. Väggarna utgörs av 22 cm massiv betong och en lika tjock isolering. Björkfaner har använts invändigt i korridorer och väggar. Platsgjuten trappa genom alla 12 våningar.
Fasaden utgörs av 9000 kopparplåtar. Målet är att byggnaden ska vara underhållsfri i hundra år.
Grundmaterial som använts i byggnaden är betong, koppar och björk.

Projekt: Kv Sirius 16 Hus C
Kund: Skellefteå Kraft AB
Byggtid: augusti 2007 – oktober 2009
Huvudentreprenör: NCC Construction Sverige AB
Arkitekt/Konsulter: Arkitekt: General Architecture
Konstruktör: WSP Sverige AB
Kontraktssumma: 120 MSEK

Övre Norrlands Arkitekturpris 2010... ...gick till Skellefteå Krafts tillbyggnad

http://www.ncc.se/sv/Byggnader/referensprojekt-byggnader/Pagaende-Skelleftea-Krafts-huvudkontor/
All information om huset finns på denna sida, klicka dig gärna in där och titta på lite bilder från huset.

Det var allt från mig denna gång, väl mött om 2 veckor då nästa del av söndagsbilderna förhoppningsvis ska gå och se och njutas av.

Sammanställning http://www.jonaryd.rondelen.se/doku/sammanstallning_sondagsbild_070904.html

/Jona
MVH Filosofen Jona

Carl Eric

Citat från: Jona skrivet 20 februari 2011, 00:52:28 AM

Bildsvepets sista bild, från 2001. Nu tänkte jag berätta lite om själva kopparbekläda huset.


Nu så skall vi inte vara petiga och förstöra ett så fint bildsvep med siffror, men slant du inte lite tangenterna där! :)
28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!

Jona

Citat från: calken skrivet 20 februari 2011, 09:45:27 AM
Nu så skall vi inte vara petiga och förstöra ett så fint bildsvep med siffror, men slant du inte lite tangenterna där! :)

Jo det gjorde jag visst, tack för du sa till, är ändrat nu.

/J
MVH Filosofen Jona

Dieselsmurfe

Rullar vestarna kvar här längre?

Jona

Citat från: Dieselsmurfe skrivet 20 februari 2011, 19:30:33 PM
Rullar vestarna kvar här längre?

Den frågan hoppas jag Greger eller annan kunnig kan svara på, för jag vet inte.
MVH Filosofen Jona