Holmboda (i Sollentuna) 1971

Startat av Hasse L, 12 december 2019, 22:48:35 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Hasse L


A75608 (CEJ 918) - Scania-Vabis C76 Capitol 1964 - SL H30 5608.

520:s norra destination var Holmboda, men ändhållplatsnamnet var Hollywood ännu 1971 - det användes i såväl personalens körspecar som i ficktidtabellerna (inom parentes). Före pendeltågstrafikens införande gick linje 522: Norra Bantorget - Rotebro (Hollywood).

zjbus

Citat från: Hobgoblin skrivet 12 december 2019, 22:48:35 PM

A75608 (CEJ 918) - Scania-Vabis C76 Capitol 1964 - SL H30 5608.

520:s norra destination var Holmboda, men ändhållplatsnamnet var Hollywood ännu 1971 - det användes i såväl personalens körspecar som i ficktidtabellerna (inom parentes). Före pendeltågstrafikens införande gick linje 522: Norra Bantorget - Rotebro (Hollywood).
Stort tack för ditt trevliga fotografi med medföljande 70-tals berättelse.

roggek

#2
Underbar bild som kräver lite förklaring av just namnet Hollywood:

Jag citerar en arkiverad kopia av SollentunaJournalen:

En speciell verksamhet i kommundelen är Svenska Filminstitutets arkiv och laboratorium, Rotebro Filmservice, på Hollywoodvägen i Gillbo. Hösten 1976 köpte Svenska Filminstitutet dåvarande Hollywood Filmlaboratorium i Rotebro av Roland Goes. Samtidigt såldes en del mark av till en byggmästare och vid den stadsplanering som då skedde, fick lokalerna adressen Hollywoodvägen, som en påminnelse om det gamla företaget. Det var då en mer än 40 år gammal hemlighetsfull institution, som startades av Rolands far redan 1934. Här lagrade man film, utförde vissa renoveringsarbeten och tvättade bort emulsion på gamla kasserade filmkopior för klistertillverkning.

1991 flyttades filmexpeditionen från Konstfack ut till nya fina lokaler i Rotebro. Verksamheten var då till största delen inriktad på att betjäna Svenska Filminstitutet, men det fanns även ett mindre antal externa kunder. På Filminstitutets arkiv i Rotebro förvaras bild- och ljudnegativ, kopior, mastrar, med mera under bästa tänkbara förhållanden för att vårda det svenska filmarvet.
(Ur Svenska Filminstitutets arkiv)

Området bebyggdes 1986/1987, slingan för linje 520 flyttades norrut, och det ser numera ut så här på platsen.
Hollywoddvägen 2-12 är den fastighet (Rävsvansen 4) som ligger idag mitt i bilden som Hobgoblin tog 1971.

Gunnar D



Citat från: Hobgoblin skrivet 12 december 2019, 22:48:35 PM
A75608 (CEJ 918) - Scania-Vabis C76 Capitol 1964 - SL H30 5608.

520:s norra destination var Holmboda, men ändhållplatsnamnet var Hollywood ännu 1971 - det användes i såväl personalens körspecar som i ficktidtabellerna (inom parentes). Före pendeltågstrafikens införande gick linje 522: Norra Bantorget - Rotebro (Hollywood).
Härlig bild från en plats okänd för mig och med en busstyp jag fortfarande hoppas få köra någon gång men det blir väl svårt.

Sedan flyttades 5608 till Lidingö och ses ovan vid Rudboda Torg i aug 1974.

Mvh Gunnar

Nico

Får oxå tacka för en mycket trevlig bild och tillika tidsdokument. För mig är inte den tidiga slingan som syns på bilden bekant, men i den som numera finns (och som ses på roggeks länk har man ju reglerat en å annan minut när man rattat 520.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

david96

Den platsen togs i Augusti 2009 för 10 år sen.
Då låg den gamla väderskydden kvar på hållplatsen innan den byttes ut.
Och vändslingan ligger kvar som vanligtvis idag.