Personaltidningar

Startat av 1896, 07 juni 2018, 19:28:36 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

1896

Satt och tittade på KB:s hemsida, och där finns en hel del intressanta saker, bland annat då tidtabeller från alla länsbolag, och personaltidningar som varierat över tid, men, det stora problemet är att dessa trycksaker får man inte låna hem, utan de måste beställas i förväg, för framtagning ur arkiv, samt läsas på plats, vilket blir en omöjlighet, då skulle man ju behöva hur mycket tid som helst för att varje dag åka till KB och beta av allt. Några exempel på vad som finns: GDG Gnistan 1951-1970, samt GDG INFOrmellt 1987-1990. Linjebuss Linjen 1975-2001. Swebus på väg 1991-1999, samt Access + lokala interntidningar, "Vindrutan" vilken jag aldrig har hört talas om, vart gavs denna ut ? Hållplats Värmland, för Swebus Värmland. Jönköpings länstrafik ger ut, eller har givit ut "Harspalten" sedan -90 talet, (framgår inget slutår) Och Dalatrafik gav ut "Trafik i Dalarna" på -90 talet, vilket alltså finns arkiverat. Sist så gav tydligen Postens Diligenstrafik ut en personaltidning 1988-1991, "DIL-forum" vilket jag heller aldrig har hört talas om, men man lär sig något nytt varje dag.

Söker jag på Wasatrafik så kommer ingenting upp, och på SJ Buss, där finns endast den där boken "SJ Buss 75 år" som gavs ut 1986.

S Svensson

SJ hade från cirka 1943 en personaltidning som kallas SJ-Nytt. Någon uppdelning på järnväg och buss fanns inte. Vad gäller prsonaluppgifter fanns Signalen i huvudsak som publicerade personaluppgifter.

Vad gäller Wasatrafik så är detta företag att betrakta som ganska nyetablerat. Hur personaluppgifter publicerades vet jag inte. Troligen i någon form av spritduplicering.
Vad gäller Wasatrafik så förekom det inte ett företag utan det var ett stort antal aktiebolag som ingick. Runt cirka 1984 tittade jag en del på dessa. Hur skedde kommunikation emellan syskonen Matz och deras olika bussbolag. Agerade varje sådant bolag för sig.

1896

På -90 talet, när Swebus hade köpt Wasatrafik, gavs ett tunt informationsblad ut internt inom Wasatrafik, tror det rörde sig om 4 nr per år, när man började eller slutade minns jag inte, men frågan är vart dessa finns att ta del av idag ?

S Svensson

#3
Citat från: Kung Vasa skrivet 08 juni 2018, 14:15:05 PM
På -90 talet, när Swebus hade köpt Wasatrafik, gavs ett tunt informationsblad ut internt inom Wasatrafik, tror det rörde sig om 4 nr per år, när man började eller slutade minns jag inte, men frågan är vart dessa finns att ta del av idag ?

Ursäkta litet. Jag tror Du missuppfattat det här med Wasatrafik och utgivandet av blad.
Swebus bildades genom flera olika företag som byte namn. Swebus (namn som användes på flera företag) tog efter olika skalbolagsaffärer över Wasatrafik. Man kallade verksamheten Swebus  men i vissa delar var bussarna också märkta Wasatrafik. Ja det vet Du ju själv.
Men det Du frågar efter är de blad som Swebus gav ut till olika anställda och intresserade. Dessa blad var inte specifikt riktade på någon speciell del av Swebus. I princip skulle namnet Wasatrafik inte användas mer än om det stod i trafikavtalet.
Bladet Du frågar efter är troligen alltså det blad som Swebus gav ut. Wasatrafik (flera bolag inkl två eller tre bolag Interbus) övertogs cirka oktober 1992.

1896

Det info blad jag tänker på gavs ut lokalt i Dalarna och möjligen Hälsingland, när jag tänker efter kanske det är den där "Vindrutan" ändå, jag ska ringa KB och fråga om de kan kolla upp det åt mig.

1896

Då har jag fått svar från KB. Den "Vindrutan" de har är en lokal företeelse för Swebus i Göteborg och möjligen omnejd, började tydligen ges ut -94. Alltså kvarstår frågan vart man kan ta del av det info blad som gavs ut i Dalarna, KB tycks i vart fall inte ha dessa i samlingarna.

1896

Vad gäller Dalatrafiks tidning "Trafik i Dalarna" så visade det sig att KB endast har 7 nr totalt, för att vara en tidning som gavs ut med 4 nr/år under 10 års tid så får den dokumentationen klart underkänt, dock så har Dalatrafik vid en tidigare förfrågan hävdat att man har sparat tidningar för internt bruk, men om den uppsättningen är komplett, det vet vi inte heller.

1896

JLT har varit bättre med att dokumentera sin "Harspalten" där finns 31 nr hos KB, dock så vet jag inte om det är en komplett samling.

1896

Citat från: Kung Vasa skrivet 18 juni 2018, 06:25:37 AM
Vad gäller Dalatrafiks tidning "Trafik i Dalarna" så visade det sig att KB endast har 7 nr totalt, för att vara en tidning som gavs ut med 4 nr/år under 10 års tid så får den dokumentationen klart underkänt, dock så har Dalatrafik vid en tidigare förfrågan hävdat att man har sparat tidningar för internt bruk, men om den uppsättningen är komplett, det vet vi inte heller.

Det visade sig, vilket jag totalt glömt bort, att Dalatrafik ändrade namnet på sin interntidning i samband med upphandlingen -98, från tidigare "Buss i Dalarna" till "Trafik i Dalarna", därmed finns en mer logisk förklaring till dokumentationen hos KB, KB har alltså inte några nr av tidningen "Buss i Dalarna", men man har alltså "Trafik i Dalarna". Återigen blir då frågan vart jag kan ta del av tidningen "Buss i Dalarna" ? För jag gissar att Dalatrafik bara har exemplar för eget bruk även av denna tidning.