Huvudmeny

Stadsmotorvägar

Startat av David M, 29 augusti 2007, 00:48:08 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bengt Jönsson

42:an norrut går ju först över järnvägen på en bor vid Borås C, genom "Knalleland", förbi Ryavallen mm "rakt genom" sta'n med förträngningar och 30-sträckor(!) för att sedan stiga upp genom Sjöbo innan den äntligen blir bred strax söder om Öresjön.

/B 

Staffan Sävenfjord

Citat från: Bengt Jönsson skrivet 03 september 2007, 21:23:26 PM
42:an norrut går ju först över järnvägen på en bor vid Borås C, genom "Knalleland", förbi Ryavallen mm "rakt genom" sta'n med förträngningar och 30-sträckor(!) för att sedan stiga upp genom Sjöbo innan den äntligen blir bred strax söder om Öresjön.

/B 

Ja. Och?
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Bengt Jönsson

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 03 september 2007, 22:14:33 PM
Ja. Och?

.. vägarna i Borås är lite "gammaldags" i.o.m att Borås saknar förbifartsleder.
8)
/B

David M

CitatI september 1980 offentliggjordes för första gången existensen av Elna Bengtssons Fond. Fondens grundare - Elna Bengtsson föddes den 31 maj 1886 och fick växa upp i en kultiverad miljö i Borås med sina föräldrar och bror. Efter gedigna akademiska studier blev hon Sveriges första kvinnliga filosofie doktor vid Lunds universitet. Hon var yrkesverksam som lektor bl.a. vid Högre Allmänna Läroverket i Södertälje, där hon undervisade i språk med engelska som huvudämne. Efter pensionering från lektorstjänsten återvände hon till Borås och föräldrahemmet, i en period som präglades av omfattande stadsomvandlingar. Med bestörtning och indignation bevittnade Elna Bengtsson den rivningsvåg av äldre bebyggelse som for fram inte minst i Borås. Till sin förtvivlan skulle hennes egen vackra bostad, barndomshemmet Villa Gimle, rivas för att ge plats för en planerad motorväg genom staden. Motorvägen kom aldrig till stånd men villan, känd som en behaglig del av stadsbilden, med sin jugendarkitektur och omsorgsfullt anlagda trädgård, hade redan fått skatta åt förgängelsen

länk

Staffan, vet du vilket hus det är som åsyftas och vilken väg som skulle byggas där?

Staffan Sävenfjord

Citat från: David M skrivet 04 september 2007, 12:00:14 PM
länk

Staffan, vet du vilket hus det är som åsyftas och vilken väg som skulle byggas där?

Villa Gimle låg inte långt ifrån där jag bodde 1955-1958. Det vill säga tidigare nämnda Åkerigatan 4, som revs för att ge plats åt en påfart till motorvägen. Om jag inte minns alldeles fel låg den vid Särlabron, det vill säga den träbro som gick över järnvägen ungefär där stadsmotorvägen går i dag.
Villan borde alltså ha rivits för att ge plats åt stadsmotorvägen eller en påfart till denna. Det var tal om en påfart (nuvarande Brodalsmotet) lite närmare järnvägen för att just skona det modernare hyreshuset Åkerigatan 4, men det visade sig att en sådan hade fått betydligt större konsekvenser för bebyggelsen.
Min teori är alltså att Villa Gimle revs på grund av stadsmotorvägen och att uppgiften om att motorvägen aldrig blev av är felaktig.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Carl W

E18 genom Danderyd och Täby får man väl räkna till kategorin.

Niklas Bygdestam

Citat från: Carl W skrivet 10 september 2007, 21:23:51 PM
E18 genom Danderyd och Täby får man väl räkna till kategorin.



Det tycker jag med. Har kört flera gånger på den vägen och den går verkligen genom bebyggelse. Borde inte även E4 genom Jönköping och Huskvarna räknas till den här kategorin?
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Carl W

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 10 september 2007, 21:43:40 PM


Det tycker jag med. Har kört flera gånger på den vägen och den går verkligen genom bebyggelse. Borde inte även E4 genom Jönköping och Huskvarna räknas till den här kategorin?

Absolut.

Göran Westman

Beträffande E18 genom Västerås så gick den genom gammal bebyggelse mellan Rocklunda och Folkets Park. I övrigt är det genom nybyggda områden både i öster och väster.