Buss-Snack

Allmänna bussforum => Busstrafik => Ämnet startat av: Janne Rickman skrivet 26 mars 2008, 20:21:55 PM

Titel: Vad säger man.
Skrivet av: Janne Rickman skrivet 26 mars 2008, 20:21:55 PM
http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=33538&a=1096257&lid=puff_1096257&lpos=lasMer (http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=33538&a=1096257&lid=puff_1096257&lpos=lasMer)

/Janne
Titel: SV: Vad säger man.
Skrivet av: Clabbe skrivet 26 mars 2008, 20:30:19 PM
Rent praktiskt, så är inte bussarna anpassade för det som monteras i.
På tex MB Sprinter mm monteras ett extra batteri numer, när den förses med lift.
Det görs inte på Nissan, det har vi märkt konsekvenserna av.

Dessutom gäller inte samma garantier på batterier när lift taxameter osv är monterade.
Titel: SV: Vad säger man.
Skrivet av: Janne Rickman skrivet 26 mars 2008, 20:30:36 PM
Citat från: Janne Rickman skrivet 26 mars 2008, 20:21:55 PM
http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=33538&a=1096257&lid=puff_1096257&lpos=lasMer (http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=33538&a=1096257&lid=puff_1096257&lpos=lasMer)

/Janne

http://svt.se/svt/road/Classic/shared/mediacenter/index.jsp?&d=88882&a=1096417&lid=puff_1096257&lpos=extra_0
Titel: SV: Vad säger man.
Skrivet av: Niclas Wennerlid skrivet 26 mars 2008, 20:36:08 PM
Tja, inte är det bra i alla fall men jag måste ta Dagge i försvar på en punkt.
Det tillkommer mer och mer elförbrukare i bussarna som tyvärr ger bussoperatörerna en massa problem. Buss-pc och övervakningskameror är bara två exempel på utrustning som gör att bussens elförbrukning ökar mångfalt.

På Busslink har vi märkt av ett ökat underhåll på batterierna i samband med denna ökade utrustning, även känsligheten för att stå med elförbrukare på med avstängd motor har ökat risken för batteritorsk ute på "byn"
Men givetvis måste man ju hitta andra lösningar än att stå på tomgång flera timmar för att lösa detta.

/Niclas
Titel: SV: Vad säger man.
Skrivet av: Clabbe skrivet 26 mars 2008, 20:43:49 PM
Tja det var just detta som jag menade, men lite enkelt.
Titel: SV: Vad säger man.
Skrivet av: Cero skrivet 26 mars 2008, 20:44:59 PM
Här förefaller det ju som att kedjan från tankeverkstan hos SL (i detta fall) inte har hängt ihop ut till verkligheten. Jag kan förstå att fler elförbrukare ställer högre krav på såväl batterier som elutrustning i övrigt, men är det någon som har gjort kalkylen för hur alla nya prylar ska strömförsörjas relativt hur bussars elsystem ser ut? Är kraven ställda gentemot tillverkarna? Gör någon hos SL motsvarande beräkningar eller sitter man bara och kommer på pryl efter pryl?

Bussarna på bilden förefaller vara uppåt tio år gamla eller mer och man kan kanske inte begära att de ska klara alla nya grejor, men att nya kanske borde göra det. Då gäller det att ha en plan i beredskap för hur kravet på mer utrustning ska matchas mot det faktum att en hel del gammalt rullar därute. Känns som att man inte gjort hemläxan från SL:s sida.

Sedan är inte Swebus förfarande försvarbart. Behöver man laddare köper man laddare. Dock har jag svårt att tro att SL skulle agerat om de känt till detta förfarande tidigare (kan det verkligen stämma att de inte gjorde det?). SL har väl aldrig agerat med kraft mot någon entreprenör.
Titel: SV: Vad säger man.
Skrivet av: Clabbe skrivet 26 mars 2008, 20:57:27 PM
Citat från: Cero skrivet 26 mars 2008, 20:44:59 PM


Bussarna på bilden förefaller vara uppåt tio år gamla eller mer och man kan kanske inte begära att de ska klara alla nya grejor, men att nya kanske borde göra det. Då gäller det att ha en plan i beredskap för hur kravet på mer utrustning ska matchas mot det faktum att en hel del gammalt rullar därute. Känns som att man inte gjort hemläxan från SL:s sida.

Sedan är inte Swebus förfarande försvarbart. Behöver man laddare köper man laddare. Dock har jag svårt att tro att SL skulle agerat om de känt till detta förfarande tidigare (kan det verkligen stämma att de inte gjorde det?). SL har väl aldrig agerat med kraft mot någon entreprenör.

Tillfogas att: Hur ofta står en entreprenör emot huvudmannen ??
Titel: SV: Vad säger man.
Skrivet av: nimbra skrivet 26 mars 2008, 21:22:16 PM
Ett batterisystem med skilda batterier för motor/förbrukare typ det som finns på i stort sett alla fritidsbåtar och kostar några hundringar i produktionen  borde vara standard.
Titel: SV: Vad säger man.
Skrivet av: Karsten skrivet 26 mars 2008, 21:31:25 PM
Och inte är det bara Tyresö. I N/V står även verkstadsvagnar och går i timtal på helgerna, troligtvis för att ladda batterierna. Senast jag jobbade startade inte den buss jag skulle ha, på min lunchrast var den startad och stod på tomgång på plan och så gjorde den även 4 timmar senare när jag slutat för dagen.
Titel: SV: Vad säger man.
Skrivet av: Clabbe skrivet 26 mars 2008, 21:42:06 PM
Ja men det där skon klämmer, har man även en mindre buss som inte dieselvärmaren fungerar på, är man tvungen att gå ut en stund före för att kunna hälla imman borta.
Titel: SV: Vad säger man.
Skrivet av: Optimal skrivet 26 mars 2008, 21:42:45 PM
Som ex. Busslink Hornsbergs Maxci som står utomhus, har ju enbart rampkoppling, och iof så fungerar inte batteriladdaren i varje handske. Sen blåvagnarna, som har enbart luft, Dom startar hur lätt som helst på morgonen
Titel: SV: Vad säger man.
Skrivet av: Optimal skrivet 26 mars 2008, 21:44:24 PM
Citat från: Cero skrivet 26 mars 2008, 20:44:59 PM
Här förefaller det ju som att kedjan från tankeverkstan hos SL (i detta fall) inte har hängt ihop ut till verkligheten. Jag kan förstå att fler elförbrukare ställer högre krav på såväl batterier som elutrustning i övrigt, men är det någon som har gjort kalkylen för hur alla nya prylar ska strömförsörjas relativt hur bussars elsystem ser ut? Är kraven ställda gentemot tillverkarna? Gör någon hos SL motsvarande beräkningar eller sitter man bara och kommer på pryl efter pryl?

Bussarna på bilden förefaller vara uppåt tio år gamla eller mer och man kan kanske inte begära att de ska klara alla nya grejor, men att nya kanske borde göra det. Då gäller det att ha en plan i beredskap för hur kravet på mer utrustning ska matchas mot det faktum att en hel del gammalt rullar därute. Känns som att man inte gjort hemläxan från SL:s sida.

Sedan är inte Swebus förfarande försvarbart. Behöver man laddare köper man laddare. Dock har jag svårt att tro att SL skulle agerat om de känt till detta förfarande tidigare (kan det verkligen stämma att de inte gjorde det?). SL har väl aldrig agerat med kraft mot någon entreprenör.

Bussarna på bilden är ju Säffle New Look. Dom är väll årsmodell 2000 eller senare
Titel: SV: Vad säger man.
Skrivet av: Björn Forslund skrivet 26 mars 2008, 21:48:20 PM
Kan all elektronik dra så mycket kräm att generatorn inte orkar hålla batterierna laddade? Eller är det dåliga batterier som borde bytts ut?
Om det hängs på så pass mycket förbrukare att generatorn inte klarar att försörja allt måste man sätta in större generator och batterier med mera kapacitet. Eller så är det dags att höja spänningen till typ 48V i systemet på framtida fordon?
Titel: SV: Vad säger man.
Skrivet av: Yujin Zhang skrivet 26 mars 2008, 21:58:09 PM
Citat från: Optimal skrivet 26 mars 2008, 21:42:45 PM
Som ex. Busslink Hornsbergs Maxci som står utomhus, har ju enbart rampkoppling, och iof så fungerar inte batteriladdaren i varje handske. Sen blåvagnarna, som har enbart luft, Dom startar hur lätt som helst på morgonen

Kanske för att blåvagnar står inne i hallen där det inte är minusgrader? (Är väl +10 eller +12 inne i röda rummet).
Titel: SV: Vad säger man.
Skrivet av: Niclas Wennerlid skrivet 26 mars 2008, 22:04:48 PM
Citat från: Björn Forslund skrivet 26 mars 2008, 21:48:20 PM
Kan all elektronik dra så mycket kräm att generatorn inte orkar hålla batterierna laddade? Eller är det dåliga batterier som borde bytts ut?
Om det hängs på så pass mycket förbrukare att generatorn inte klarar att försörja allt måste man sätta in större generator och batterier med mera kapacitet. Eller så är det dags att höja spänningen till typ 48V i systemet på framtida fordon?


Största problemet är nog att batterierna blir utmattade i förtid eftersom många förare står vid ändhållplatserna med full belysning, värmefläktar, buss-pc, kameraövervakningen och dyl med avstängd motor. Sen startas bussen upp och batterierna laddas upp igen för att sedan göra om samma procedur igen.
Om denna procedur upprepas upp till 20 ggr om dagen kan man förstå att batterierna inte håller måttet ganska snart.

Precis som Lars skriver vill ju samtidigt bussägaren att bränsleekonomin skall sjunka, oftast genom mindre vikt på fordonet vilket gör att bla batterier od. inte specas upp till verklighetens krav utan bara hur det borde fungera i teorin.

//Niclas
Titel: SV: Vad säger man.
Skrivet av: Optimal skrivet 26 mars 2008, 22:07:44 PM
Citat från: Yujin Zhang skrivet 26 mars 2008, 21:58:09 PM
Kanske för att blåvagnar står inne i hallen där det inte är minusgrader? (Är väl +10 eller +12 inne i röda rummet).

Jo. Björknäs Har ju typ ingen värme i deras vagnar. Såg ett stort rökmoln komma från en Gammal Volvo när den skulle ut från hallen. 3866 eller 3966 var vagnen
Titel: Swebus bussar står på under natten
Skrivet av: homer skrivet 26 mars 2008, 22:12:48 PM
http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=33538&a=1096257&lid=puff_1096344&lpos=lasmer

ganska värdelöst reportage, men är de nyhetstorka så är de...

Detta inlägg är hopslaget med den redan befintliga tråden i samma ämne.
//Admin
Titel: SV: Vad säger man.
Skrivet av: Cero skrivet 26 mars 2008, 22:53:29 PM
Citat från: Lars Ödlund skrivet 26 mars 2008, 21:35:02 PM
Synd om Dagge i Tyresö som får klä skott för detta.

Det brukar vara någon mellanchef en bit ner i hierarkierna som får klä skott för andras misstag, försumligheter, nedskärningar och fattade (i dubbel bemärkelse) beslut. Det här är också en situation lik den i många branscher, speciellt när kunden är offentlig sektor, där leverantören mycket väl ser problem som borde åtgärdas, priser som borde höjas, omöjliga krav från kunden, etc, men inte vågar/kan säga ifrån för då ryker kontraktet all världens väg. Istället tiger man still, är nöjd med att få kontraktet och hoppas att saker löser sig kemiskt.
Titel: SV: Vad säger man.
Skrivet av: Henasa skrivet 27 mars 2008, 07:47:39 AM
Batterier har ju bara en viss livslängd och klarar ju bara ett visst antal djupurladdningar som det handlar om. Sen ska man ju veta att det finns olika kvaliter även på batterier. Ett batteri som klarar mera djupurladdningar blir ju klart dyrare. För inte tala om hur dyrt bly har blivit.

Taxameter är ett kapitel för sig. Själva taxametern ska inte dra speciellt mycket när det inte är i funktion. Viss skrivare kan ligga på konstant ström och dra lite. Skulle gissa på att en taxameter drar 0,3Amp/h. Men med en taskigt installation kan det bli värre.

I slutet på 90-talet hade vi 6st Volvo V70 Diesel med samma utrustning. Megatax + komradio. 5 bilar hade problem med urldaddade batterier medans den sista gick 2,5 år innan vi fick överhuvudtaget ge den starthjälp. Denna sista bil var ingen dubbel-passbil.

Det finns ju rampkopplingar som värms upp med frärrvärme. Tro dessa funkar dra. För att komma undan batteritorsk skulle man ju ganska lätt kunna montera solceller på fordonets tak. Ju mindre generatorn får ladda desto längre håller den. Remmarna skriker mindre osv.

/Henrik
Titel: SV: Vad säger man.
Skrivet av: David S skrivet 27 mars 2008, 13:42:49 PM
Varför inte ha som ambulanserna har. En kabel ur väggen o rakt in i ett utag på bussen? Instalerar man bara rätt typ av spänningsomvandlare borde det väll inte bli nå problem?
Titel: SV: Vad säger man.
Skrivet av: Clabbe skrivet 28 mars 2008, 00:24:17 AM
Kostenheten i kommunen har köpt en Transit med lift, de har samma problem p g av att den bara har ett batteri. Den kan inte starta ibland under rundan till dagis mm.
Monterat underhållsladdare med motorvärmaren och har föraren motorn igång vid last/lossning så funkar det, men det har mött reaktioner.
Titel: SV: Vad säger man.
Skrivet av: RoTe skrivet 28 mars 2008, 16:56:00 PM
http://www.ctek.com/SV/Default.aspx

Det företaget löser alla problem.  :D

En sån i varje buss:
http://www.ctek.com/SV/Buy-Charger.aspx?charger=mxt14000
Titel: SV: Vad säger man.
Skrivet av: Jonas M. Bobjörk skrivet 29 mars 2008, 15:43:56 PM
Citat från: Niclas Andersson skrivet 26 mars 2008, 22:04:48 PM
Största problemet är nog att batterierna blir utmattade i förtid eftersom många förare står vid ändhållplatserna med full belysning, värmefläktar, buss-pc, kameraövervakningen och dyl med avstängd motor. Sen startas bussen upp och batterierna laddas upp igen för att sedan göra om samma procedur igen.
Om denna procedur upprepas upp till 20 ggr om dagen kan man förstå att batterierna inte håller måttet ganska snart.

//Niclas

Ja är det mörkt ute så är det klart man har belysningen i bussen på. Och tomgång kan man ju inte stå på mer än  en minut.
BussPC och kameraövervakningen är svår att slå av.
Titel: SV: Vad säger man.
Skrivet av: Niclas Wennerlid skrivet 29 mars 2008, 17:03:46 PM
Givetvis kan du inte slå av Buss-pc och kameraövervakning men du kan slå av belysningen i bussen och värmefläktarna om du står vid en ändhållplats en längre stund.
Fick du inte lära dig det på linjeutbildningen? Det är praxis på Busslink i alla fall.

//Niclas
Titel: SV: Vad säger man.
Skrivet av: Karsten skrivet 29 mars 2008, 19:11:05 PM
Citat från: Niclas Andersson skrivet 29 mars 2008, 17:03:46 PM
Givetvis kan du inte slå av Buss-pc och kameraövervakning men du kan slå av belysningen i bussen och värmefläktarna om du står vid en ändhållplats en längre stund.
Fick du inte lära dig det på linjeutbildningen? Det är praxis på Busslink i alla fall.

//Niclas

Ja, verkligen! Det är mer och mer vanligt att man ser kolleger som tomkör eller står still och reglerar men ändå har en massa lampor och lysrör tända. Varför?
Titel: SV: Vad säger man.
Skrivet av: Ersa skrivet 29 mars 2008, 19:16:10 PM
Citat från: Karsten skrivet 29 mars 2008, 19:11:05 PM
Ja, verkligen! Det är mer och mer vanligt att man ser kolleger som tomkör eller står still och reglerar men ändå har en massa lampor och lysrör tända. Varför?

Man kan ju fråga sig detta. Ljudet från värmefläktar samt ljuset från sjukhusbelysningen bak är då inget jag finner roande när jag vill "vila" i tom buss.
Titel: SV: Vad säger man.
Skrivet av: Karsten skrivet 30 mars 2008, 01:02:49 AM
Citat från: Verspieder skrivet 29 mars 2008, 19:16:10 PM
Man kan ju fråga sig detta. Ljudet från värmefläktar samt ljuset från sjukhusbelysningen bak är då inget jag finner roande när jag vill "vila" i tom buss.

Det är lustigt, här om dagen tomkörde jag från Mölnvik till Slussen och framför mig gjorde en kollega likaså med en annan vagn. Så fort han satte bussen i rörelse tändes full innerbelysning och så var det hela vägen till stan och under reglertiden i Slussen. Snacka om att "elda för kråkorna"!
Titel: SV: Vad säger man.
Skrivet av: Ersa skrivet 30 mars 2008, 01:10:48 AM
Citat från: Karsten skrivet 30 mars 2008, 01:02:49 AM
Det är lustigt, här om dagen tomkörde jag från Mölnvik till Slussen och framför mig gjorde en kollega likaså med en annan vagn. Så fort han satte bussen i rörelse tändes full innerbelysning och så var det hela vägen till stan och under reglertiden i Slussen. Snacka om att "elda för kråkorna"!

Är det inte krav på läslampor och nattbelysning kring Björknäs/Värmdö?  ;)
Titel: SV: Vad säger man.
Skrivet av: Karsten skrivet 30 mars 2008, 01:14:06 AM
Jo, när jag kör! Såvida minst 50% av läslamporna fungerar, i annat fall blir det tyvärr operationssalsbelysning.
Titel: SV: Vad säger man.
Skrivet av: Jonas M. Bobjörk skrivet 30 mars 2008, 13:56:15 PM
Citat från: Niclas Andersson skrivet 29 mars 2008, 17:03:46 PM
Givetvis kan du inte slå av Buss-pc och kameraövervakning men du kan slå av belysningen i bussen och värmefläktarna om du står vid en ändhållplats en längre stund.
Fick du inte lära dig det på linjeutbildningen? Det är praxis på Busslink i alla fall.

//Niclas

Skall jag låta passagerarna stå utanför å glo i 5 minuter då?
Titel: SV: Vad säger man.
Skrivet av: Niclas Wennerlid skrivet 30 mars 2008, 14:02:44 PM
Tja, det är väl frivilligt för dem och dig om du vill släppa på dem i en mörk buss.
Det finns väl ingenting som säger att du måste släppa på dem så tidigt vid en ändhållplats, i alla fall enligt det vi får betalt från SL. Oftast skall påstigning endast ske någon minut eller precis vid avgång.
Om man sen vill vara snäll så de slipper stå och frysa är helt ok men man kan ju faktiskt säga att man måste hålla bussen nedsläckt.
Jag har aldrig haft problem med detta, de flesta kliver på tacksamt och sitter i lugn och ro tills jag startar bussen och kan tända.
Man får nog inte vara översnäll för man måste komma ihåg att bussarna inte är dimensionerade för att stå med alla elförbrukare på vi ändhållplatserna.

//Niclas
Titel: SV: Vad säger man.
Skrivet av: Nico skrivet 30 mars 2008, 14:05:45 PM

Ett tillägg bara...

Det är inte heller alltid så smidigt att rulla fram för tidigt. I vissa fall går det bra, men delar man hållplatsen med flera linjer så kan man ju även komma att blockera hållplatsen för andra kollegor. Själv brukar jag vid en starthållplats rulla fram ungefär två minuter innan avgångstid vilket brukar ge lagom med tid att få ombord alla utan att man som sagt står i vägen.
Titel: SV: Vad säger man.
Skrivet av: Jonas M. Bobjörk skrivet 30 mars 2008, 14:47:56 PM
Nu är det bara framkörningstid i Ropsten. Sen kommer man till t.ex. Sticklinge eller Björnbo och där finns bara en linje och en hållplats.
Björnbo är dessutom ett mycket speciellt tillfälle, för där släpper man på folk vid hållplats Björnbo (pensionärer mestadels) och kör sedan och tidsreglerar vid Svedjevägen. Och det kan bli lite tid där då man lagt till 5 minuter för att man skall kunna invänta försenad tunnelbana i Ropsten.
Men då har man varit dåligt på utbildningen. För där fick jag inte reda på att man skall slänga av pensionärerna vid Svedjevägen (trots att de bara hunnit åka en hållplats). Men då gör jag det i fortsättningen. Och hänvisar till er.
Titel: SV: Vad säger man.
Skrivet av: Nico skrivet 30 mars 2008, 19:37:44 PM

Citat från: Jonas M. Bobjörk skrivet 30 mars 2008, 14:47:56 PM
Nu är det bara framkörningstid i Ropsten. Sen kommer man till t.ex. Sticklinge eller Björnbo och där finns bara en linje och en hållplats.
Björnbo är dessutom ett mycket speciellt tillfälle, för där släpper man på folk vid hållplats Björnbo (pensionärer mestadels) och kör sedan och tidsreglerar vid Svedjevägen. Och det kan bli lite tid där då man lagt till 5 minuter för att man skall kunna invänta försenad tunnelbana i Ropsten.
Men då har man varit dåligt på utbildningen. För där fick jag inte reda på att man skall slänga av pensionärerna vid Svedjevägen (trots att de bara hunnit åka en hållplats). Men då gör jag det i fortsättningen. Och hänvisar till er.

Hoppla, du behöver ju inte ha så kort stubin och sarkasmen kan man nog klara sig utan. Undantag kommer alltid att finnas, men sedan finns det en hel del praktiska finesser som du själv kommer att komma underfund med efterhand. En sådan är som sagt att man inte alltid behöver köra fram till avgångshållplatsen utan, beroende på linje, kanske kan vänta tom en bit ifrån. Vad gäller Björnbo och Svedjevägen så är du ju redan ute på linjen (dvs. du har lämnat avgånshållplatsen) och vad gäller tidsreglering så gäller lite annorlunda saker. Dock så återfinns fenomenet du beskriver även på andra håll. Råsta har t.ex. linje 523 som vid lågtrafik gör ungefär 15 minuters uppehåll i Helenelund (mitt på linjen) och där blir det antingen att man (beroende på vem/vilka som är ombord) ber folk att kliva av och kör undan alternativt att man  (som Lars Ö rekommenderar) släcker ned det man kan.
Titel: SV: Vad säger man.
Skrivet av: Jonas M. Bobjörk skrivet 31 mars 2008, 04:29:33 AM
Var inte ett dugg sarkastisk. Om nu Busslink vill att trafikanterna skall köras av bussen alt. sitta i en mörk buss måste de ju också ta konsekvenserna om trafikanterna inte gillar det.
Tror nämligen att majoriteten föredrar att få sitta i bussen de just klivit på.

Som jag sade kan man t.ex. inte på 212 stanna innan hållplatsen för att tidsreglera, eftersom ändhållplatsen ligger efter vändslingan, och det går på folk i slingan. Och dessa pensionärer föredrar att sitta i bussen då de inte är i form för att springa på och av bussen.
Alternativet då är att inte släppa på folk i slingan och låta de använda reglertiden till att halta fram de 200m till hållplatsen.
Sen kan man ju inte alltid stanna innan hållplatsen. Kan ju vara så att förhållandena inte tillåter. Och skall man då alltså släppa av folk utanför hållplatsområdet? Gäller försäkringarna då?

Ni får ursäkta om jag inte håller med, men jag tycker det är fel att trafikanterna skall få lida för att man inte kan skaffa ordentliga batterier. Och att man lägger över ansvaret på föraren och anser att han skall stanna där han inte ska. Vad blir nästa steg?

För övrigt är det inte nån större fara att ha belysning på i en Omni, då de slår av lyset innan batterierna dör.
Titel: SV: Vad säger man.
Skrivet av: Fredde skrivet 31 mars 2008, 11:55:07 AM
CitatVad gäller hållplatsområdet och försäkringar förstår jag att du också hört den gamla vandringssägen från SL anno 1970 talet, glöm den

Och den säger? För egen del släpper jag då ingen på annan plats än en utmärkt hållplats. Vill inte att folk ska skaffa sig en "ful ovana" att hoppa där det passar... Då kan rubbet vara "vink och pling-linjer".

Titel: SV: Vad säger man.
Skrivet av: Simon Bertilsson skrivet 31 mars 2008, 18:41:25 PM
Bryter man inte huvudströmmen nattetid?
Titel: SV: Vad säger man.
Skrivet av: Ersa skrivet 31 mars 2008, 19:08:41 PM
Citat från: Simon Bertilsson skrivet 31 mars 2008, 18:41:25 PM
Bryter man inte huvudströmmen nattetid?

Dagens moderna bussar har ingen ren huvudströmbrytare längre, och det finns mycket elektronik (biljett- och kommunikationsutrustning) som står på ändå och drar ström hela nätterna oavsett om "huvudströmbrytaren" är avslagen.
Titel: SV: Vad säger man.
Skrivet av: Simon Bertilsson skrivet 31 mars 2008, 20:53:11 PM
Citat från: Verspieder skrivet 31 mars 2008, 19:08:41 PM
Dagens moderna bussar har ingen ren huvudströmbrytare längre, och det finns mycket elektronik (biljett- och kommunikationsutrustning) som står på ändå och drar ström hela nätterna oavsett om "huvudströmbrytaren" är avslagen.

Okay.. Volvos moderna lastbilar har nämligen huvudströmbrytare. Där är det bara färdskrivaren som drar ström när den är avstängd. Jag brukar helgardera mig med att slå från den, så är man helt säker på att bilen har spänning på morgonen.
Titel: SV: Vad säger man.
Skrivet av: LinusA skrivet 31 mars 2008, 21:34:40 PM
I Söderhallen har relativt nyligen elkablar monterats till samtliga (?) uppställningsplatser inomhus eftersom bussarna drar mer och mer ström. Dock kan de inte användas ännu då de är placerade för att passa boggibussarna i längd. (Det är sladdar från taket med "rullgardinsfunktion"). Det tiotal rampplatser vi har utomhus är strömförsörjda genom ramphandsken. Återstår att se om detta motverkar sura bussar på morgonen, och om kollegor kommer ihåg att koppla. Men det löser ju inte ändhållplats-problemen.