Buss-Snack

Allmänna bussforum => Busstrafik => Ämnet startat av: homer skrivet 27 juni 2018, 21:29:16 PM

Titel: Storsatsningar i SL trafiken
Skrivet av: homer skrivet 27 juni 2018, 21:29:16 PM
https://mitti.se/nyheter/spendera-sitt-overskott/?omrade=hela-stockholm

Citat115 bussar i Haninge, Tyresö och Nynäshamn får USB-uttag och digitala infotainment-skyltar.

Nacka-Värmdöbussarna 423, 442X, 446 och 449 går till Medborgarplatsen i stället för Slussen i rusningstrafik.

Buss- och båtkoppling Fotografiska-Strömkajen.

Ny busslinje 484 Mölnvik-Gullmarsplan/Hornstull eller ny linje 405 Ektorp-Moa Martinssons torg.

Fler busslinjer in till Cityterminalen i rusningstrafik från Nacka/Värmdö, Botkyrka/söderort och Haninge/Tyresö.

Direktlinje Hägerneholm-Danderyds sjukhus.

Ny linje Tyresö-Liljeholmen/Älvsjö.

Ny linje 402X Slussen-Nacka gymnasium.

Dubbeldäckare linje 809 Svartbäcken-Gullmarsplan.

Ny färjelinje 340 Ekerö-Fittja.

CitatVissa satsningar är tänkta att genomföras redan i höst. En del av dem finns redan i trafikförvaltningens planer för nästa år, men tidigareläggs.
Titel: SV: Storsatsningar i SL trafiken
Skrivet av: Nico skrivet 27 juni 2018, 21:50:30 PM
Ta't lugnt och betänk att det är valår och man får ju då ta somligt med en ganska stor nypa salt. Gränsen mellan vision och faktiskt ändring suddas då lätt ut, men verkligheten gör sig oftast påmind i slutänden. Extra pengar hos SL medför t.ex. inte att det blir bättre framkomlighet på kommunala vägar osv.

En hel del av förändringarna är avhängiga kapacitet på gatorna/vägarna samt vid terminalerna. Ska det sedan matas till andra trafikslag så gäller det att även de har erforderlig kapacitet att ta emot fler resenärer. Att sjötrafiken utökas är dock ganska logiskt då den möjligheten definitivt är underutnyttjad.
Titel: SV: Storsatsningar i SL trafiken
Skrivet av: Ersa skrivet 27 juni 2018, 23:13:52 PM
Dessutom finns det ju gränser över hur mycket man får utöka trafiken i upphandlade områden, mitt under avtalens gång. Blir det för stora förändringar krävs det ju i värsta fall nya upphandlingar. Eller dyra direktupphandlingar.
Att köpa in svindyra dubbeldäckare är ju t.ex. knappast något man efterfrågar i lite äldre avtal, utan sådant brukar man (som i Uppsalas och Norrtäljes fall) räkna in i ett helt nytt anbud under en pågående upphandling.
Titel: SV: Storsatsningar i SL trafiken
Skrivet av: igel skrivet 27 juni 2018, 23:31:33 PM
Om man har tyckt att Vaxholmsbussarna ska ha Arninge rescentrum som slutstation, blir det ju lite märkligt att Arningeborna ska ha direktbussar till Danderyds sjukhus. Det är ju valår som sagt, och politik är inte logik.
Titel: SV: Storsatsningar i SL trafiken
Skrivet av: buskörare skrivet 28 juni 2018, 06:28:12 AM
Citat från: igel skrivet 27 juni 2018, 23:31:33 PM
Om man har tyckt att Vaxholmsbussarna ska ha Arninge rescentrum som slutstation, blir det ju lite märkligt att Arningeborna ska ha direktbussar till Danderyds sjukhus. Det är ju valår som sagt, och politik är inte logik.

Jag är väldigt nyfiken på hur det är tänkt att Vaxholmsbussarna ska kunna stanna i Arninge. Dels lär de protestera rätt ordentligt pga förlängd restid, dels kommer vi ju fylla Roslagsbanan till bristningsgränsen pga byggen i Åkersberga, Arninge, Hägerneholm/Ullna strand och framförallt Galoppfältet. Det är liksom den linjen som det byggs mest längs. Eftersom tågen inte kommer vara längre än dagens, så kommer det ju inte bli mer plats/tåg.

Moderaterna i Täby har i alla fall tagit på sig ändringarna i Täby (Direktbuss Hägerneholm-Danderyd och en tvärförbindelse Täby-Solna-Kista) och går i princip ut med att det är klart. Ska bli spännande att se!
Titel: SV: Storsatsningar i SL trafiken
Skrivet av: Nico skrivet 28 juni 2018, 08:10:55 AM
Det pågår mängder med trafikpåverkande infrastrukturprojekt över hela Storstockholm. Hur utvecklingen blir på olika håll får man väl se vad det lider. En intressant sak i detta sammanhang är brasklappen som avslutar Mitt i-artikeln, dvs. "... och för de flesta satsningar krävs att bussbolag och andra parter är med på noterna och kan utöka sin verksamhet". Det sistnämnda är den springande punkten på många håll.

Andra parter i denna kontext är bl.a. väghållarna och de är en vital komponent i soppan. Kommer man inte fram på gator och vägar inom en rimlig tid (eller alls) eller får plats på ett anslutande trafikslag så spelar det liksom ingen roll hur många tvärförbindelser etc. som planeras. I många fall är även kapaciteten för hållplatsangöringar samt uppställnings-/regleringsplatser i terminaler och bytespunkter ansträngd till det yttersta. Det är dock något som man i många fall sorgfälligt verkar bortse ifrån. Istället verkar man tro att t.ex. bussar vid ankomst försvinner upp i femte dimensionen eller så för att sen mirakulöst återmateraliseras när det börjar dra ihop sig till avgång. Att trycka in ännu mera trafik gör det alltså inte alltid lättare. Är kostymen för liten så tänjer den sig inte utan den spricker i sömmarna.

Ser man till just terminaler och bytespunkter så är det i många fall så att man i praktiskt mening faktiskt med råge har överskridit kapaciteten på de allra flesta håll. Det i sin tur leder till spruckna pauser, onödig rundkörning etc. Likaså måste man se till depåkspacitet och annat innan man utökar trafik. Även det är något som måste beaktas när man talar om att dra nu trafik än hit och än dit. Även genomfarter blir mycket svårt, i synnerhet om msn ska dra trafik tvärsigenom innerstaden. Kollektivkörfält i all ära, men avstängningar för övrig trafik i en ände får oftast återverkningar i den andra. Återigen... man måste ta hänsyn till helheten och inte bara stirra sig blind på enskilda delar.
Titel: SV: Storsatsningar i SL trafiken
Skrivet av: Ersa skrivet 28 juni 2018, 09:46:46 AM
Citat från: igel skrivet 27 juni 2018, 23:31:33 PM
Om man har tyckt att Vaxholmsbussarna ska ha Arninge rescentrum som slutstation, blir det ju lite märkligt att Arningeborna ska ha direktbussar till Danderyds sjukhus. Det är ju valår som sagt, och politik är inte logik.

Hittar inget om Arninge och Vaxholm i artikeln. Men där Arninge resecentrum byggs finns det ju inte några invånare, utan det är väl främst tänkt som en bytesstation, samt ny slutstation för t.ex 524. Arninge är ju främst en stor arbetsplats, och inte ett bostadsområde, så det kan inte finns alltför många "Arningebor" egentligen.

Gällande 670-639-676 är det väl så att man från huvudmannens sida knappast är helt nöjd med dagens parallelltrafik med dessa tre separata linjer Arninge-Tekniska, speciellt då Tekniska knappast klarar mer kapacitet än idag. Så på något sätt vill man nog avlasta till spårtrafik, eller effektivisera på annat vis.
Angående Roslagsbanans kapacitet lär ju denna höjas markant då de nya X15p-tågen börjar levereras, och nuvarande X10p samtidigt fortfarande har många år kvar att ge. Det går väl att köra rena förstärkningsturer på 28:an mellan Arninge resecentrum och Östra station med tåg på mornarna i framtiden? Om man nu skulle få för sig att "klippa" 670 och 639 vid Arninge.
Titel: SV: Storsatsningar i SL trafiken
Skrivet av: Fredde skrivet 28 juni 2018, 16:16:24 PM
Citat från: Nico skrivet 28 juni 2018, 08:10:55 AM
Andra parter i denna kontext är bl.a. väghållarna och de är en vital komponent i soppan. Kommer man inte fram på gator och vägar inom en rimlig tid (eller alls) eller får plats på ett anslutande trafikslag så spelar det liksom ingen roll hur många tvärförbindelser etc. som planeras. I många fall är även kapaciteten för hållplatsangöringar samt uppställnings-/regleringsplatser i terminaler och bytespunkter ansträngd till det yttersta. Det är dock något som man i många fall sorgfälligt verkar bortse ifrån. Istället verkar man tro att t.ex. bussar vid ankomst försvinner upp i femte dimensionen eller så för att sen mirakulöst återmateraliseras när det börjar dra ihop sig till avgång. Att trycka in ännu mera trafik gör det alltså inte alltid lättare. Är kostymen för liten så tänjer den sig inte utan den spricker i sömmarna.

Ja, köra från Nacka/Värmdö till Gullmarsplan tror jag inte på det minsta. Inte i dagsläget åtminstone.
Både Södra länken och Hammarbyvägen är parkeringsplatser var eviga morgon.
Eftermiddagar är inte bättre, med kö från Värmdöleden ner i Södra länken.
Till Hornstull kan man säkert köra, då via Söder Mälarstrand som är relativt förskonad från köer. Frågan är dock vad det tillför, när Röd T-bana finns från Slussen.
Titel: SV: Storsatsningar i SL trafiken
Skrivet av: Nico skrivet 28 juni 2018, 19:16:15 PM
Inte ens säkert att det kommer att gå att köra via Söder Mälarstrand. Det finns problem med bärighet vid Pålsundet. Detta är planerat att åtgärdats relativt snart och kan komma att innebära att det blir mer eller mindre stopp den vägen.
Titel: SV: Storsatsningar i SL trafiken
Skrivet av: buskörare skrivet 28 juni 2018, 21:56:46 PM
Citat från: Ersa skrivet 28 juni 2018, 09:46:46 AM
Hittar inget om Arninge och Vaxholm i artikeln. Men där Arninge resecentrum byggs finns det ju inte några invånare, utan det är väl främst tänkt som en bytesstation, samt ny slutstation för t.ex 524. Arninge är ju främst en stor arbetsplats, och inte ett bostadsområde, så det kan inte finns alltför många "Arningebor" egentligen.

Gällande 670-639-676 är det väl så att man från huvudmannens sida knappast är helt nöjd med dagens parallelltrafik med dessa tre separata linjer Arninge-Tekniska, speciellt då Tekniska knappast klarar mer kapacitet än idag. Så på något sätt vill man nog avlasta till spårtrafik, eller effektivisera på annat vis.
Angående Roslagsbanans kapacitet lär ju denna höjas markant då de nya X15p-tågen börjar levereras, och nuvarande X10p samtidigt fortfarande har många år kvar att ge. Det går väl att köra rena förstärkningsturer på 28:an mellan Arninge resecentrum och Östra station med tåg på mornarna i framtiden? Om man nu skulle få för sig att "klippa" 670 och 639 vid Arninge.

Jag ser inte att Tekniska är mer "fullsatt" än Danderyd som vi dessutom delar med en hel del (ökande) biltrafik. De befintliga tågen är fullsatta idag, och det ska byggas enormt många nya bostäder. Eftersom de nya tågen inte kan vara längre än dagens, kan de inte heller ta så mycket mer folk per tåg. Att låta de gå oftare är förstås planen, frågan är hur ofta de kan gå efter Djursholms Ösby. Kapar man 670 vid Arninge tappar också Vaxholm en buss för alla skolbarn som åker till/från Roslags Näsby. För att inte tala om alla turister och de som ska ut med båtarna.

Men som sagt, det lär inte ligga med i denna sk satsning ändå.
Titel: SV: Storsatsningar i SL trafiken
Skrivet av: Ersa skrivet 28 juni 2018, 22:17:01 PM
Danderyd behövs helt klart byggas ut, gärna över E18, vilket man diskuterat i årtionden. Däremot kan bussterminalen på Tekniska högskolan inte byggas ut mera, och visst är den på bristningsgränsen idag. I teorin kan både 676 och 670 ha dubbla hållplatser idag, men vid 639 går det inte att lasta två bussar vid denna linjes hållplats. Alltså underdimensionerat redan idag.
Att dessutom ha bussar parkerade i allén mitt på Valhallavägen mitt på dagarna, känns väldigt otidsenligt. Många av dem (iaf en del av 639-bussarna) får ju inte ens plats att parkera där, utan måste redan under detta avtal tommas norrut efter avslutad morgonpass.
Så logiskt sett borde väl i så fall 639 kapas till Danderyd, då Tekniska egentligen bara är dimensionerad för två tyngre linjer.

Hur som helst tror jag att Arninge resecentrum blir ett lyft för trafiken i allmänhet för hela regionen. Det är ju trots allt i sisådär 15 år denna fråga diskuterats, och det är härligt att se att det nu äntligen byggs! :)
Titel: SV: Storsatsningar i SL trafiken
Skrivet av: virtual1 skrivet 29 juni 2018, 08:25:52 AM
Och som vanligt nämns inte ett skit i Huddinge som typ inte justerat sitt rätt enkla linjenät nämnvärt de sista 20 åren...
Titel: SV: Storsatsningar i SL trafiken
Skrivet av: Ersa skrivet 29 juni 2018, 08:46:16 AM
Citat från: virtual1 skrivet 29 juni 2018, 08:25:52 AM
Och som vanligt nämns inte ett skit i Huddinge som typ inte justerat sitt rätt enkla linjenät nämnvärt de sista 20 åren...

De lokala politikerna kanske inte är lika vakna där, detta valår? Eller så finns det där kanske inte samma behov av akuta problem att ta tag i, på samma sätt?
Titel: SV: Storsatsningar i SL trafiken
Skrivet av: Ulf Berlin skrivet 30 juni 2018, 10:37:23 AM
Citat från: virtual1 skrivet 29 juni 2018, 08:25:52 AM
Och som vanligt nämns inte ett skit i Huddinge som typ inte justerat sitt rätt enkla linjenät nämnvärt de sista 20 åren...
Nämn några exempel som du skulle vilja ha genomförda?/Ulf
Titel: SV: Storsatsningar i SL trafiken
Skrivet av: Nico skrivet 30 juni 2018, 12:09:01 PM
Citat från: virtual1 skrivet 29 juni 2018, 08:25:52 AM
Och som vanligt nämns inte ett skit i Huddinge som typ inte justerat sitt rätt enkla linjenät nämnvärt de sista 20 åren...

De enda större och mera radikala linjenätsförändringarna på många år var väl innerstan och Lidingö i samband med E22-avtalet och att SL tog nr i 40-serien för pendeltågen i nästan samma veva. I övrigt så handlar förändringar i SL-trafiken i huvudsak om förbättringar och handpåläggning. Sådant görs sällan med storsläggan då det handlar om att trafiken ska fungera och även igenkänningsbar. Man ändrar ju inte sträckningar på linjer utan orsak.

Huddinge kommer väl bli mer aktuellt när man fortsätter att omdana runt Flemingsbergs station, men tills dess finns väl inga större behov. Ansluter mig därför här till tidigare frågeställare, dvs. vad är det som är så fel med just Huddinges linjenät att det krävs större förändringar (små justeringar har ju vid behov gjorts av och till under åren, typ 704:s ändrade väg till Björnkulla) av det? Är det sedan någon större skillnad på hur linjenätet sedan hanterats i Huddinge i jämförelse med övriga länet?
Titel: SV: Storsatsningar i SL trafiken
Skrivet av: igel skrivet 30 juni 2018, 17:28:00 PM
Citat från: Nico skrivet 30 juni 2018, 12:09:01 PM
De enda större och mera radikala linjenätsförändringarna på många år var väl innerstan och Lidingö i samband med E22-avtalet och att SL tog nr i 40-serien för pendeltågen i nästan samma veva.
När det gäller busstrafiken är SL-infomationen så innerstadsfokuserad att det nog är den ända förändring som har uppmärksammats. Däremot har linjenätet i Täby-Danderyd i tre etapper gjorts om de senaste 10 åren. Av linjerna som fanns då, återstår ändast 610, 611, 614, 616, 618 och 619. Alla övriga linjer har mer eller mindre radikal förändrats, det gäller även natbussarna.   
Titel: SV: Storsatsningar i SL trafiken
Skrivet av: Nico skrivet 30 juni 2018, 18:45:26 PM
Visst har det även där ändrats mycket, men ändå inte allt på en gång utan etappvis. Där lär Arninges omdaning sannolikt leda till förändringar på sikt.

Sedan kan man nog även rent generellt fråga sig vem dom gagnas mest av vissa förändringar? Ibland känns det i alla fall inte som förändringar drivits utifrån tanken om resenärerna i fokus.   :o
Titel: SV: Storsatsningar i SL trafiken
Skrivet av: virtual1 skrivet 30 juni 2018, 19:33:28 PM
Citat från: Ulf Berlin skrivet 30 juni 2018, 10:37:23 AM
Nämn några exempel som du skulle vilja ha genomförda?/Ulf

Alternativa resvägar mot stan till, tex Skärholmen-segeltorp-älvsjö-gullmarsplan. Huddinge-stuvsta-hagsätra-gullmarsplan

Står pendeln/tbanan stilla, eller om man inte ska till centralen så finns dåligt med alternativ.

Visättra-flemingsberg-vistaberg-huddinge-balingsnäs t.ex.
Fittja-masmo-vistaberg-huddinge-stuvsta t. Ex.
Fruängen-långsjö-stuvsta-myrängen-högmora t. Ex.

Finns flera tvärförbindelser som saknas
Titel: SV: Storsatsningar i SL trafiken
Skrivet av: Bussmicke skrivet 01 juli 2018, 08:33:20 AM
Citat från: virtual1 skrivet 29 juni 2018, 08:25:52 AM
Och som vanligt nämns inte ett skit i Huddinge som typ inte justerat sitt rätt enkla linjenät nämnvärt de sista 20 åren...
Samma sak i Botkyrka.

//Bussmicke
www.bussmicke.se

Titel: SV: Storsatsningar i SL trafiken
Skrivet av: homer skrivet 21 september 2018, 16:34:32 PM
Lyfter den här gamla tråden igen...

nu är de tydligen klart att Linje 405 blir verklighet, Ektorp - Moa Martinsons torg, körväg blir via Värmdövägen - Södermälarstrand.

har tyvärr inte mer info än så just nu...
Titel: Storsatsningar i SL trafiken
Skrivet av: at1981 skrivet 30 september 2018, 20:07:15 PM
Hejsan!

***
Jag tycker att linje 420 kan ersätta linje 405! Då får linje 420 gå till/från Hornsberg istället för Slussen!
Sedan kan den gärna få gå via Värmdö marknad och Insjöns trp.

***
Linje 484 tycker jag borde förlängas från Sickla udde till Gullmarsplan och kanske till Årstaberg så att Värmdöborna lätt kan byta mellan buss och pendeltåg!
(Linje 484 skall utgå från Mölnvik via Gustavsbergs C - Värmdö marknad - Nacka trp.)

***
Tycker att linje 476 borde införas någon gång som det pratats om i åratal vid det här laget!
En stomlinje mellan Slussen och Stavnäs / Byns gård!

Linje 434 kan gå Slussen - Mölnviksrondellen - Djuröbron - Sollenkroka brygga med huvudfokus på anslutningar till/från Vaxholmsbolaget!
Annars kan linje 464 ta hand om Sollenkroka och Överby och utgå från Stavsnäs / Byns gård! Ev. till/från Värmdö marknad - Gustavsbergs C i samband med skolstart / skolslut.
Linje 432 kan gå Didriksdal - Malma kvarn och omvänt!
Titel: SV: Storsatsningar i SL trafiken
Skrivet av: Nico skrivet 30 september 2018, 20:20:42 PM
Ja du Alexander. Man kan hoppas på mycket, men en sak som sätter P för många av dina tankar kring utökningar är att det på många terminaler och bytespunkter råder en stor kapacitetsbrist redan för befintlig trafik. Tänker då t.ex. på Gullmarsplan och Årstaberg. Sedan måste det även gå att få till rimliga körtider på ett redan mycket hårt belastat vägnät. Det finns även begränsningar i hur mycket t-banan kan svälja på alternativa mål. Slutligen så kretsar inte allt i SL-området heller kring trafiken på Nacka/Värmdö utan hänsyn måste även tas till trafikbehov på övriga kanter.
Titel: SV: Storsatsningar i SL trafiken
Skrivet av: Peter Rost skrivet 08 november 2018, 10:50:32 AM
https://www.svd.se/satsning-har-ar-alla-nya-busslinjer-i-stockholm

//Peter
Titel: Inför kommande tidtabellsperiod i SL-trafiken!
Skrivet av: at1981 skrivet 08 november 2018, 11:16:43 AM
Hejsan!

Jag vill varmt rekommendera er att läsa SLL:s officiella dokument! :)

Länk:
https://www.sll.se/globalassets/5.-politik/politiska-organ/trafiknamnden/2018/6-november/trafikforandringsdokument-sl-trafiken-2018_2019.pdf
Titel: SV: Storsatsningar i SL trafiken
Skrivet av: Ulf Berlin skrivet 09 november 2018, 21:18:55 PM
Citat från: Peter Rost skrivet 08 november 2018, 10:50:32 AM
https://www.svd.se/satsning-har-ar-alla-nya-busslinjer-i-stockholm

//Peter
Betalartikel.../Ulf
Titel: SV: Inför kommande tidtabellsperiod i SL-trafiken!
Skrivet av: Ulf Berlin skrivet 09 november 2018, 21:20:19 PM
Citat från: at1981 skrivet 08 november 2018, 11:16:43 AM
Hejsan!

Jag vill varmt rekommendera er att läsa SLL:s officiella dokument! :)

Länk:
https://www.sll.se/globalassets/5.-politik/politiska-organ/trafiknamnden/2018/6-november/trafikforandringsdokument-sl-trafiken-2018_2019.pdf
Tack för denna.
Noterbart är att uppgifterna för linje 75 är från förra året och linjen blir varjedaglinje nu./Ulf
Titel: Storsatsningar i SL trafiken
Skrivet av: at1981 skrivet 14 november 2018, 18:14:34 PM
Hejsan!

Jag är nyfiken på varför SL har valt att ha tre st. kortturer på linje 677 som endast trafikerar sträckan
Norrtälje busstation - Finsta station kl. 16:58, 19 och 22:31 på vardagar!

Enligt Google Maps är det 8,4 km att gå mellan Finsta station och Rimbo station med en beräknad
gångtid på 1,733h.

Länk:
https://sl.se/ficktid/vinter/H677.pdf
Titel: SV: Storsatsningar i SL trafiken
Skrivet av: Ersa skrivet 14 november 2018, 20:06:15 PM
Citat från: at1981 skrivet 14 november 2018, 18:14:34 PM
Hejsan!

Jag är nyfiken på varför SL har valt att ha tre st. kortturer på linje 677 som endast trafikerar sträckan
Norrtälje busstation - Finsta station kl. 16:58, 19 och 22:31 på vardagar!

Enligt Google Maps är det 8,4 km att gå mellan Finsta station och Rimbo station med en beräknad
gångtid på 1,733h.

Länk:
https://sl.se/ficktid/vinter/H677.pdf

Har du fått bekräftat av SL att det är på detta vis? Om inte så håller jag fast i min misstanke om att det rör sig om samma slags slarv/misstag eller mänsklig faktor som jag svarade dig i Rimbogruppen på Facebook. Alternativt ett rent programmeringsfel.

I dagens tidtabell går dessa avgångar till Rimbo, och lär i fortsättningen fortsätta med detta under nästa tidtabell. Dvs precis som det varit i alla år med 677, och i ännu större utsträckning då linjen hette UL 807 innan augusti 2008.
Titel: SV: Storsatsningar i SL trafiken
Skrivet av: igel skrivet 14 november 2018, 21:20:07 PM
Jag noterar att 670 har en särskild tidtabell för morgonavgångar på fredagmorgnar från stan. Vadan detta?
Titel: SV: Storsatsningar i SL trafiken
Skrivet av: virtual1 skrivet 14 november 2018, 22:08:36 PM
Citat från: Ersa skrivet 14 november 2018, 20:06:15 PM
Har du fått bekräftat av SL att det är på detta vis? Om inte så håller jag fast i min misstanke om att det rör sig om samma slags slarv/misstag eller mänsklig faktor som jag svarade dig i Rimbogruppen på Facebook. Alternativt ett rent programmeringsfel.

I dagens tidtabell går dessa avgångar till Rimbo, och lär i fortsättningen fortsätta med detta under nästa tidtabell. Dvs precis som det varit i alla år med 677, och i ännu större utsträckning då linjen hette UL 807 innan augusti 2008.

Utan att ha nån som helst aning om tanken bakom tidtabellsättningen i detta område så undrar jag i alla fall, varför skulle det inte kunna vara som det nu står? Bussen går ju timmestrafik annars, och detta är inte rusning - varför ska det vara halvtimmastrafik full sträcka på dessa timslag då det princip inte är det annars under dagen (utom under morgonen och ett par timmar eftermiddag)?
Titel: SV: Storsatsningar i SL trafiken
Skrivet av: buskörare skrivet 14 november 2018, 22:28:48 PM
Citat från: igel skrivet 14 november 2018, 21:20:07 PM
Jag noterar att 670 har en särskild tidtabell för morgonavgångar på fredagmorgnar från stan. Vadan detta?

För att man har konstaterat att behövda körtider och mängden resenärer skiljer sig åt. Färre folk som åker och ofta mindre köer gör att man har anpassat den mer efter verkligheten.
Titel: SV: Storsatsningar i SL trafiken
Skrivet av: Ersa skrivet 14 november 2018, 23:00:14 PM
Citat från: virtual1 skrivet 14 november 2018, 22:08:36 PM
Utan att ha nån som helst aning om tanken bakom tidtabellsättningen i detta område så undrar jag i alla fall, varför skulle det inte kunna vara som det nu står? Bussen går ju timmestrafik annars, och detta är inte rusning - varför ska det vara halvtimmastrafik full sträcka på dessa timslag då det princip inte är det annars under dagen (utom under morgonen och ett par timmar eftermiddag)?

Man ser klart och tydligt om man söker i reseplaneraren för den 10 december och framåt, att det går alldeles utmärkt att stiga på 677 på hållplatsen Finsta station 17:16, 19:16 samt 22:46 för vidare tolv minuter kort färd mot Rimbo.
Således stannar de tre turerna inte halvvägs, i Finsta.
Titel: SV: Storsatsningar i SL trafiken
Skrivet av: igel skrivet 15 november 2018, 07:07:09 AM
Citat från: buskörare skrivet 14 november 2018, 22:28:48 PM
För att man har konstaterat att behövda körtider och mängden resenärer skiljer sig åt. Färre folk som åker och ofta mindre köer gör att man har anpassat den mer efter verkligheten.
Fast skiljer antal resenärer som åker från stan mot Vaxholm så mycket mellan fredagmorgnar och övriga vardagsmorgnar. Det är ju inte körtiderna som skiljer utan avgångstiderna?
Titel: SV: Storsatsningar i SL trafiken
Skrivet av: virtual1 skrivet 15 november 2018, 08:07:30 AM
Citat från: Ersa skrivet 14 november 2018, 23:00:14 PM
Man ser klart och tydligt om man söker i reseplaneraren för den 10 december och framåt, att det går alldeles utmärkt att stiga på 677 på hållplatsen Finsta station 17:16, 19:16 samt 22:46 för vidare tolv minuter kort färd mot Rimbo.
Således stannar de tre turerna inte halvvägs, i Finsta.

Ja, då så :-) - mer förundrad över det udda tidsvalet av halvtimmestrafiken kanske än nåt annat...
Titel: SV: Storsatsningar i SL trafiken
Skrivet av: buskörare skrivet 15 november 2018, 09:03:59 AM
Citat från: igel skrivet 15 november 2018, 07:07:09 AM
Fast skiljer antal resenärer som åker från stan mot Vaxholm så mycket mellan fredagmorgnar och övriga vardagsmorgnar. Det är ju inte körtiderna som skiljer utan avgångstiderna?

Körtiderna skiljer på vissa turer, jo. Titta på turen som går 7.34 från Söderhamnsplan. Den har ankomsttid Tekniska 8.40 mån-tors och 8.29 på fredagar.
Dom gjorde en ordentlig ändring av tidtabellen just för att man sett att det skiljer så mycket månd-tors mot fredag.
Titel: SV: Storsatsningar i SL trafiken
Skrivet av: Ola Å skrivet 15 november 2018, 17:35:26 PM
Oj 11 minuter skillnad i körtid, fast det är ju klart, om jag kör bil till jobbet är det fredagar som det ska ske, E18 är ju betydligt mer framkomlig dessa dagar.
mlig
Titel: SV: Storsatsningar i SL trafiken
Skrivet av: buskörare skrivet 15 november 2018, 19:15:17 PM
Citat från: Ola Å skrivet 15 november 2018, 17:35:26 PM
Oj 11 minuter skillnad i körtid, fast det är ju klart, om jag kör bil till jobbet är det fredagar som det ska ske, E18 är ju betydligt mer framkomlig dessa dagar.
mlig

Exakt därför det skiljer i körtid.