Söndagsbild del 27

Startat av Jona, 17 februari 2008, 01:28:38 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jona

HEJ

Tyvärr så passar inte alltid mitt bildlager in så man kan få miljöbilder varje vecka i denna bildtråd. Men jag antar att bilder där bussen tar upp en stor del av ytan också kan vara intressant.

Var igår ute på en fototur för att spana in gas-buss. Dom lyste med sin frånvaro men det blev lite bussar ändå på olika ställen i staden. Dom flesta av dessa bilder får ni se på min hemsida eller senare någon annan söndag.
Jag sparar någon Pitebild och någon bild från Göteborg till senare tillfälle för att försöka få mer variation.

Idag blir det bild på 2 bussar i samma kostym, Länstrafiklackade för grannlänet Norrbotten och med nästan likadana företagsnamn. Men vi är kvar i Västerbotten. Den ena av bussarna körde linjetrafik, den andra med kamrater från olika företag var här på besök med någon typ av charter skulle jag gissa. Verkade vara en hel del sport-aktiviteter i Staaan.

2 personer i synnerhet ska tackas för att denna fototur blev av. Lillbroders flickvänn för lån av månadskort och Krille för trevligt sällskap.





Denna bild har jag provat och använda läget filter > skärpa sedan oscarp mask i Photoshop. Brukar ni göra så? Blev det bättre eller sämre?

Lista tidigare trådar http://www.jonaryd.rondelen.se/doku/sammanstallning_sondagsbild_070904.html

MVH Jona

MVH Filosofen Jona

Andreas Ljungqvist

Hej, trevliga bilder.. Jag använder oxå oskarp mask med inställningarna: Mängd 120-170 Radie: 0,5 Tröskelvärde 2

Jag brukar lägga på masken i bilden ljusa områden genom att ändra läge till: Lab-färg välja: Ljushet Lägga på den oskarpe masken och sen gå tillbaka till RGB-färg.. Oskarp mask läggs på det sista som görs då de ju är ett destruktivt filter vars effekt minskar om du storleksändrar t.ex...


Krille

Finns något i PS CS som heter smart skärpa.
Har dock ej kommit underfund med hur det fungerar riktigt.

/K