Buss-Snack

Allmänna bussforum => Busstrafik => Ämnet startat av: Delfinen76 skrivet 19 juli 2019, 19:34:19 PM

Titel: Nya SL Linje 350
Skrivet av: Delfinen76 skrivet 19 juli 2019, 19:34:19 PM
Undrar var ni tycker om detta? Från  19 Augusti kommer en ny linje att trafikera Ekerö Centrum- Fittja via färjan! Samtidigt 303/342 köra Ekerö - jungfrusnd via Gälstaö! Skulle det inte varit bättre att förlänga 303/342 till Fittja?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Titel: SV: Nya SL Linje 350
Skrivet av: Tommy E skrivet 19 juli 2019, 21:38:40 PM
Enligt skvallret kommer turerna gå i princip samtidigt som linje 303/342. Det tycker jag inte är bra, för istället för kvartstrafik på sträckan Ekerö C-Jungfrusund får man då dubbla bussar varje halvtimme. :-\ I övrigt ska det bli intressant att se hur många som utnyttjar den nya linjen, åtminstone kommer jag göra det!
Titel: SV: Nya SL Linje 350
Skrivet av: homer skrivet 19 juli 2019, 21:49:40 PM
Tidtabellen finns inlagd på resrobot.se

resan tar 29 minuter och avgår var 30:e minut XX:19 och XX:48 (några minuters förskjutning sker under dagen)

första tur 05:49 från ekerö c

Titel: SV: Nya SL Linje 350
Skrivet av: david96 skrivet 20 juli 2019, 09:00:17 AM
vilken dag trafikerar den nya busslinjen?
Titel: SV: Nya SL Linje 350
Skrivet av: Mikael T Nilsson skrivet 20 juli 2019, 17:40:05 PM
Tack för uppgifterna! Jag har för mig att det var linje 303 som för många år sedan trafikerade hela sträckan Fittja-Jungfrusund-Tappström. Minns dock inte om den gick vidare till Brommaplan också.
Titel: SV: Nya SL Linje 350
Skrivet av: Jimmy skrivet 20 juli 2019, 18:44:24 PM
Hej.
Det var linje 303 som gick sträckan Brommaplan - Jungfrusund - Fittja måndag-fredag perioden 1994-08-15 - 1995-08-20, trafikerad av Swebus.

Linjenummer 350 användes för övrigt som intern numrering av båtlinjen Stockholm C - Tappström perioden 1992-08-17 - 1996-06-09.
Båtlinjen trafikerades dock (så vitt jag vet) redan från 1989-08-21 och trafikerades hela tiden av Strömma Kanalbolaget

Jimmy
Titel: SV: Nya SL Linje 350
Skrivet av: david96 skrivet 20 juli 2019, 19:05:22 PM
Vilka hållplatser trafikerade linje 303 mellan Jungfrusund-Fittja?
Titel: SV: Nya SL Linje 350
Skrivet av: Mikael T Nilsson skrivet 20 juli 2019, 20:29:32 PM
Citat från: Jimmy skrivet 20 juli 2019, 18:44:24 PM
Hej.
Det var linje 303 som gick sträckan Brommaplan - Jungfrusund - Fittja måndag-fredag perioden 1994-08-15 - 1995-08-20, trafikerad av Swebus.

Linjenummer 350 användes för övrigt som intern numrering av båtlinjen Stockholm C - Tappström perioden 1992-08-17 - 1996-06-09.
Båtlinjen trafikerades dock (så vitt jag vet) redan från 1989-08-21 och trafikerades hela tiden av Strömma Kanalbolaget

Jimmy

Hej,

Tack för uppgiften!
Titel: SV: Nya SL Linje 350
Skrivet av: virtual1 skrivet 24 juli 2019, 09:22:55 AM
Nåt som förvånar mig lite är varför man valde det gamla hjulspåret att låta den gå till Fittja istället för Kungens kurva/Skärholmen? Resnyttan torde ju vara mångfalt större med KK/Skärholmen som slutdestination, då man både når en större handelsplats utan byte, samt når Södertäljebussarna om man vill åka vidare söderut istället.
Titel: SV: Nya SL Linje 350
Skrivet av: Delfinen76 skrivet 24 juli 2019, 10:59:03 AM
Det är väl SL I NÖDSJAL
Titel: SV: Nya SL Linje 350
Skrivet av: Nico skrivet 24 juli 2019, 15:47:03 PM
Citat från: Delfinen76 skrivet 24 juli 2019, 10:59:03 AM
Det är väl SL I NÖDSJAL

Inte för att jag vet vad en "nödsjal" är, speciellt inte om det skriks ut vilket bruket av enbart versaler betyder på nätet. Antar dock att ordet/begreppet som avses här är "i ett nötskal". Oavsett vad så är det sedan bra att korrekturläsa sin text en aning innan man trycker på sänd-knappen.

Vad gäller frågan för hand så är det inte heller helt rätt att per automatik klanka ned på enbart SL, eller rättare sagt på Trafikförvaltningen (TF), i alla lägen. Det är de facto inte alltid så att TF ensamt råder över vissa beslut. Ovanför TF så finns regionen med dess politiker och en hel del beslut kommer direkt därifrån (bl.a. då just denna fråga) som TF då får hantera utifrån angivna direktiv. 
Titel: SV: Nya SL Linje 350
Skrivet av: buskörare skrivet 24 juli 2019, 16:03:34 PM
Nått man kanske inte tänker på om man inte är i branschen, är att långa linjer är väldigt känsliga för förseningar.
Tittar på linje 342, vissa turer är idag 45 min om jag förstår rätt? Att den sen ska passa in en färja efter det är kanske nått man anser vara för riskabelt. 303 går vad jag kan se från Brommaplan, och med tanke på vägarbetet på Ekerövägen som ska pågå i flera år, så är det väl kanske också dumt att förlänga en linje som trafikerar den sträckan?

Ofta finns det en ganska väl genomgången tanke bakom beslut gällande nya linjer/omdragningar. Sen kanske det inte blir bra ändå, men att bara förlänga linjer är nått jag inte tror är så smart.
Titel: SV: Nya SL Linje 350
Skrivet av: Fredrik Gelin skrivet 25 juli 2019, 11:55:19 AM
Kungens Kurva kanske kan husera någon linje till, men Skärholmen är så gott som fullbokat i rusningstid och trångt övrig tid.
Det finns inte så många ställen att reglera på, står man i terminalen lär man förr eller senare stå i vägen för någon annan buss och på vägen mellan Kungens Kurva och Skärholmen vill Trafikverket inte att det står några bussar pga olycksrisk har jag för mig.
I Kungens Kurva måste man troligen utgå från Heron City eller Lindvreten för att kunna vända utan att vara i vägen alltför mycket. I Fittja kan man ju byta till Tunnelbanan som ju går till just Skärholmen om det nu är dit man vill komma. Jag gissar dock att många har sin målpunkt för resan närmare stan och då är det nog lika praktiskt att ta båten till stan. Jag har även för mig att jag läste någonstans att det utreds om den befintliga linjen från Tappström även kan angöra Slagsta eller någon annan brygga i det området för att ytterligare öka upptagningsområdet.
För att 350 skall kunna dras till Skärholmen tror jag att den behöver köras av samma entreprenör som Söderort för att kunna göra effektiva kopplingar med andra linjer i Skärholmen eller dess närhet så man inte upptar värdefull plats där.

Skickat från min STF-L09 via Tapatalk
Titel: SV: Nya SL Linje 350
Skrivet av: virtual1 skrivet 25 juli 2019, 22:24:20 PM
Du har rätt i att skärholmen är fullt i dag som bytespunkt, men kungens kurva är det garanterat inte. Jag tror inte folk bryr sig så mycket om de kan byta till tunnelbana i skärholmen eller Fittja, men jag tror att de skulle uppskatta att slippa byta för att åka till kungens kurva för att handla.
Titel: SV: Nya SL Linje 350
Skrivet av: Nico skrivet 26 juli 2019, 11:47:06 AM
Citat från: virtual1 skrivet 25 juli 2019, 22:24:20 PM
Du har rätt i att skärholmen är fullt i dag som bytespunkt, men kungens kurva är det garanterat inte. Jag tror inte folk bryr sig så mycket om de kan byta till tunnelbana i skärholmen eller Fittja, men jag tror att de skulle uppskatta att slippa byta för att åka till kungens kurva för att handla.

Andelen mälaröbor som skulle åka buss till Kungens kurva för att handla är sannolikt mycket låg, speciellt på vardagar. Möjligen att södra IKEA kunde locka på helger. Man ska även betänka att många hushåll på Mälaröarna (då det är ett både vidsträckt och bitvis glest bebyggt område) har tillgång till bil. Det innebär att mälaröborna har ett antal andra möjligheter som ligger både enklare och närmare till (i synnerhet om det är helg) om de ska handla.

Sedan har inte heller Kungens kurva, i nuläget, speciellt bra förutsättningar för vändande busslinjer. Det som finns konkret är en felbyggd lutande slinga vid Heron City (som Keolis undviker då boggivagnar lätt slår rumpan i gatan vid vändning) samt möjlighet att stå lite ur vägen på vissa hållplatser. I övrigt saknas adekvata möjligheter till vändning och tidsreglering... om man inte ska hålla på att snurra runt diverse kvarter inom handelsplatsområdet.
Titel: SV: Nya SL Linje 350
Skrivet av: Ulf Berlin skrivet 26 juli 2019, 15:31:59 PM
4 min bytestid vid Fittja till 749 mot Kungens kurva och undrar hur många gånger det kommer att hålla(m h t färjeförbindelsen) :P
Vändtid på 1 min vid Fittja(eller 31 min).../Ulf
Titel: SV: Nya SL Linje 350
Skrivet av: Lars_L skrivet 28 juli 2019, 14:29:44 PM
Egentligen skulle väl linjen snarare gå till Flemingsberg. Studenter är ju en grupp som åker kollektivt i stor utsträckning och nuförtiden ofta bor kvar hemma. Därtill ett stort sjukhusområde med många tusen arbetsplatser. Kungens kurva har ju tappat en del av arbetsplatserna. Möjligen om man inte tycker det blir otydligt skulle den kunna gå dit på helgerna. Skärholmen tar för lång tid med buss via Kungens kurva och dit går ju tunnelbanan på 8-9 minuter. Men det stora problemet är ju att inga bor vid Ekerö C. Alla ekeröbor måste alltså ändå göra ett extra bussbyte vilket kommer innebära ett lågt resande, i alla fall utanför några avgångar i högtrafik.
Titel: Tidtabell för linje 350!
Skrivet av: at1981 skrivet 31 juli 2019, 15:36:06 PM
Hejsan!

Här är länken till tidtabellen för linje 350!

Länk:
https://sl.se/ficktid/vinter/h350.pdf

Tycker att enstaka turer på linje 350 borde förlängas till Södertälje C och därmed kan man spara in på en del turer på 748!
Titel: SV: Tidtabell för linje 350!
Skrivet av: buskörare skrivet 31 juli 2019, 16:31:28 PM
Citat från: at1981 skrivet 31 juli 2019, 15:36:06 PM
Hejsan!

Här är länken till tidtabellen för linje 350!

Länk:
https://sl.se/ficktid/vinter/h350.pdf

Tycker att enstaka turer på linje 350 borde förlängas till Södertälje C och därmed kan man spara in på en del turer på 748!


Trodde Arriva skulle köra 350?
Titel: SV: Tidtabell för linje 350!
Skrivet av: homer skrivet 31 juli 2019, 16:40:37 PM
Citat från: buskörare skrivet 31 juli 2019, 16:31:28 PM
Trodde Arriva skulle köra 350?

var står att dom inte ska köra linjen?
Titel: SV: Tidtabell för linje 350!
Skrivet av: buskörare skrivet 31 juli 2019, 17:35:56 PM
Citat från: homer skrivet 31 juli 2019, 16:40:37 PM
var står att dom inte ska köra linjen?

Jag blev fundersam eftersom nån tyckte man kunde "slå ihop" den med 748 som mig veterligen inte körs av Arriva. Att 2 olika utövare skulle komma överens om en sån grej är ju inte supervanligt, så trodde då att det betydde samma skulle köra båda.
Titel: SV: Nya SL Linje 350
Skrivet av: Nico skrivet 31 juli 2019, 23:13:45 PM
Var väl at1981 som kastade fram något eget tyckande om det ovan.

I sak är det dock inte direkt genomtänkt skulle jag vilja hävda. Linje 350 ska hanteras av Arriva på Mälaröarna och kommer inte att göra några stopp mellan Jungfrusund och Fittja centrum. Linjens primära syfte är troligen (som sagt) att förenkla för de enstaka resenärer som har Södertörns högskola och Huddinge sjukhus som målpunkt. Vill man vidare dit byter man dock till linje 172 i Fittja centrum alternativt att man byter till linje 748 om man ämnar sig till Södertälje.

Att förlänga linje 350 till Södertälje skulle göra en [sannolikt] störningskänslig linje ännu mera störningskänslig. Sedan finns det andra problem. Dels är det ju inte alla turer på linje 748 som vänder i Fittja centrum och dels skulle det nog bli ganska förvirrat för resenärerna om man ibland skulle åka linje 350 och ibland linje 748 på exakt samma sträcka. Skulle man dessutom blanda in både Arriva och Nobina så hade nog risken för missförstånd ökat ännu mer.
Titel: SV: Nya SL Linje 350
Skrivet av: Bussmicke skrivet 06 augusti 2019, 08:33:52 AM
Halvtimmestrafik alla dagar är väsentligt mer än gamla 303:s rusningsturer..
Titel: SV: Nya SL Linje 350
Skrivet av: Bussmicke skrivet 06 augusti 2019, 09:01:52 AM
Citat från: Ulf Berlin skrivet 26 juli 2019, 15:31:59 PM
4 min bytestid vid Fittja till 749 mot Kungens kurva och undrar hur många gånger det kommer att hålla(m h t färjeförbindelsen) :P
Vändtid på 1 min vid Fittja(eller 31 min).../Ulf

749 passerar Fittja på motorvägen.
Titel: SV: Nya SL Linje 350
Skrivet av: Niclas Wennerlid skrivet 06 augusti 2019, 09:24:14 AM
Citat från: Bussmicke skrivet 06 augusti 2019, 09:01:52 AM
749 passerar Fittja på motorvägen.

Ulf menar nog 748..

// Niclas
Titel: SV: Nya SL Linje 350
Skrivet av: Buzzlover skrivet 06 augusti 2019, 15:56:11 PM
Citat från: Nico skrivet 31 juli 2019, 23:13:45 PM
Linjens primära syfte är troligen (som sagt) att förenkla för de enstaka resenärer som har Södertörns högskola och Huddinge sjukhus som målpunkt. Vill man vidare dit byter man dock till linje 172 i Fittja centrum alternativt att man byter till linje 748 om man ämnar sig till Södertälje.
Den verkar också vara någon form av pilotprojekt antagligen för att se hur många som skulle nyttja en linje från södra Stockholm till Ekerö/Mälaröarna inför öppningen av Förbifart Stockholm, SL har fått dispans och slipper betala färjans annars obligatoriska avgift på 70kr fram tills öppningen av förbifarten.
Titel: SV: Nya SL Linje 350
Skrivet av: Bussmicke skrivet 07 augusti 2019, 16:37:55 PM
När ska den öppna?
Titel: SV: Nya SL Linje 350
Skrivet av: Delfinen76 skrivet 07 augusti 2019, 21:32:13 PM
19 augusti
Titel: SV: Nya SL Linje 350
Skrivet av: Niclas Wennerlid skrivet 08 augusti 2019, 08:27:03 AM
Citat från: Buzzlover skrivet 06 augusti 2019, 15:56:11 PM
Den verkar också vara någon form av pilotprojekt antagligen för att se hur många som skulle nyttja en linje från södra Stockholm till Ekerö/Mälaröarna inför öppningen av Förbifart Stockholm, SL har fått dispans och slipper betala färjans annars obligatoriska avgift på 70kr fram tills öppningen av förbifarten.

70 kr gäller för personbil, buss har en avgift på 240 kr.

// Niclas
Titel: SV: Nya SL Linje 350
Skrivet av: Tommy E skrivet 08 augusti 2019, 12:47:53 PM
Citat från: at1981 skrivet 31 juli 2019, 15:36:06 PM
Tycker att enstaka turer på linje 350 borde förlängas till Södertälje C och därmed kan man spara in på en del turer på 748!

Citat från: Nico skrivet 31 juli 2019, 23:13:45 PM
I sak är det dock inte direkt genomtänkt skulle jag vilja hävda. Linje 350 ska hanteras av Arriva på Mälaröarna och kommer inte att göra några stopp mellan Jungfrusund och Fittja centrum. Linjens primära syfte är troligen (som sagt) att förenkla för de enstaka resenärer som har Södertörns högskola och Huddinge sjukhus som målpunkt. Vill man vidare dit byter man dock till linje 172 i Fittja centrum alternativt att man byter till linje 748 om man ämnar sig till Södertälje.

Att förlänga linje 350 till Södertälje skulle göra en [sannolikt] störningskänslig linje ännu mera störningskänslig. Sedan finns det andra problem. Dels är det ju inte alla turer på linje 748 som vänder i Fittja centrum och dels skulle det nog bli ganska förvirrat för resenärerna om man ibland skulle åka linje 350 och ibland linje 748 på exakt samma sträcka. Skulle man dessutom blanda in både Arriva och Nobina så hade nog risken för missförstånd ökat ännu mer.

Det är faktiskt fler än man kan tro som pendlar från Mälaröarna till Södertälje (Scania), så idén är inte så dålig, men om en förlängd linje 350 "bara" skulle gå till Södertälje C tror jag tyvärr de flesta skulle fortsätta åka bil. För att locka över majoriteten krävs det nog att bussen går ända fram till dörren, i stil med personallinjen Scania Job Express. Jag har försökt få SJE att införa ett stopp vid hpl Fittjaverken i anslutning till Slagstafärjan, men hittills utan framgång.
Titel: SV: Nya SL Linje 350
Skrivet av: Bussmicke skrivet 08 augusti 2019, 13:51:49 PM
Citat från: Delfinen76 skrivet 07 augusti 2019, 21:32:13 PM
19 augusti

Inte förbifarten
Titel: SV: Nya SL Linje 350
Skrivet av: Nico skrivet 08 augusti 2019, 14:12:26 PM
Citat från: Bussmicke skrivet 08 augusti 2019, 13:51:49 PM
Inte förbifarten

Planerad öppning 2026, men kan nu nog försenas 1-2 år pga TrV:s problem med entreprenaden under Lovön.
Titel: SV: Nya SL Linje 350
Skrivet av: Nico skrivet 08 augusti 2019, 14:21:03 PM
Citat från: Tommy E skrivet 08 augusti 2019, 12:47:53 PM
Det är faktiskt fler än man kan tro som pendlar från Mälaröarna till Södertälje (Scania), så idén är inte så dålig, men om en förlängd linje 350 "bara" skulle gå till Södertälje C tror jag tyvärr de flesta skulle fortsätta åka bil. För att locka över majoriteten krävs det nog att bussen går ända fram till dörren, i stil med personallinjen Scania Job Express. Jag har försökt få SJE att införa ett stopp vid hpl Fittjaverken i anslutning till Slagstafärjan, men hittills utan framgång.

Frågan är dock hur många resenärer det kan röra sig om totalt till/från Södertälje? Det måste ändå till en viss volym för att det ska bli samhällsekonomiskt lönsamt.

Speciellt med tanke på att det då till stor del blir parallelltrafik som även kommer kräva fler fordon och förare. Sedan måste man även se till detta övergripande... börjar man köra på det viset på ett håll skapas prejudikat för att göra det på andra håll och var sätter man då gränsen?

Att gå via Hpl. Fittjaverken (som ändå ligger ett par hundra meter från färjeläget) med Scania Go skulle sannolikt kunna fördröja resan för alla övriga med uppåt 10 minuter i värsta fall. Frågan är då vem/vilka de känner ska prioriteras?
Titel: SV: Nya SL Linje 350
Skrivet av: Bussmicke skrivet 08 augusti 2019, 18:43:01 PM
Citat från: Nico skrivet 08 augusti 2019, 14:12:26 PM
Planerad öppning 2026, men kan nu nog försenas 1-2 år pga TrV:s problem med entreprenaden under Lovön.

Tack. Är det tänkt att busslinjer ska köra där?
Har för mig jag sett något nån gång.
Titel: SV: Nya SL Linje 350
Skrivet av: Nico skrivet 08 augusti 2019, 20:54:33 PM
Finns väl planer på det mesta. Lite skrivs det om här: https://www.sll.se/verksamhet/kollektivtrafik/aktuella-projekt/Stombussar/

Den stora nackdelen med busstrafik i Förbifarten kommer sannolikt att vara att tillfarterna hamnar en bit ifrån bytespunkterna. Det kommer mao. att ta lite tid att köra till/från.
Titel: SV: Nya SL Linje 350
Skrivet av: buskörare skrivet 09 augusti 2019, 03:58:11 AM
Citat från: Nico skrivet 08 augusti 2019, 20:54:33 PM
Finns väl planer på det mesta. Lite skrivs det om här: https://www.sll.se/verksamhet/kollektivtrafik/aktuella-projekt/Stombussar/

Den stora nackdelen med busstrafik i Förbifarten kommer sannolikt att vara att tillfarterna hamnar en bit ifrån bytespunkterna. Det kommer mao. att ta lite tid att köra till/från.

Och jag läste nånstans att bussar inte kommer gå i tunnlarna pga att luften är för dålig för att köra där så ofta. Precis som väl varken södra eller norra länken har busslinjer gåendes i tunnlarna. Men saker kan ju ändras.
Titel: SV: Nya SL Linje 350
Skrivet av: virtual1 skrivet 09 augusti 2019, 07:54:45 AM
Citat från: buskörare skrivet 09 augusti 2019, 03:58:11 AM
Och jag läste nånstans att bussar inte kommer gå i tunnlarna pga att luften är för dålig för att köra där så ofta. Precis som väl varken södra eller norra länken har busslinjer gåendes i tunnlarna. Men saker kan ju ändras.

Hur kan luften vara för dålig få tunnlarna varken är helt klara eller knappast har all ventilation installerad ännu?
Titel: SV: Nya SL Linje 350
Skrivet av: buskörare skrivet 09 augusti 2019, 09:49:42 AM
Citat från: virtual1 skrivet 09 augusti 2019, 07:54:45 AM
Hur kan luften vara för dålig få tunnlarna varken är helt klara eller knappast har all ventilation installerad ännu?

Därför att luft i framför allt långa tunnlar aldrig blir så bra som luft utanför tunnlar?
Titel: SV: Nya SL Linje 350
Skrivet av: Nico skrivet 09 augusti 2019, 10:32:54 AM
Citat från: buskörare skrivet 09 augusti 2019, 03:58:11 AM
Och jag läste nånstans att bussar inte kommer gå i tunnlarna pga att luften är för dålig för att köra där så ofta. Precis som väl varken södra eller norra länken har busslinjer gåendes i tunnlarna. Men saker kan ju ändras.

Det där kan jag dementera direkt. Visserligen är luften sämre i tunnlar än utomhus, men om luftkvalitén skulle vara så dålig i tunnlar så skulle ingen få åka där. Alltså vare sig bilar eller annat. Huvudorsaken till att det inte går SL-buss i vissa tunnlar är för att det inte finns direkta behov. Det mesta nära många tunnlar är stads- samt förortslinjer med täta stopp och i tunnlarna finns det inga hållplatser.

Vitsen med tunnlar är ju just annars att de ska fungera som snabba förbindelser mellan olika delområden. I de fall SL-linjer kan använda tunnlar så görs det, t.ex. då i Söderledstunneln, Muskötunneln, tunnlarna på Norrortsleden, men då handlar det om linjer med mera regional karaktär. Södra och Norra länken tomkörs det sedan i, liksom annan busstrafik kör linjetrafik där. Fanns det ett behov skulle även SL-linjer köra där.   

Sedan finns det ju andra parametrar. Klaratunneln skulle vara bra om den gick att använda, men den är som bekant för låg. Sedan tittar man på sådant som utrymningsmöjligheter, sprinklers osv. Det har dock även en del att göra med vilka regler som rådde vid byggtillfället. T.ex. så har Norra länken sprinklers medan Södra länken inte har det då kravet inte fanns när den byggdes. Sedan kan det helt enkelt vara för trångt i förhållande till trafiken i stort.

I tunnlarna under Täby C går det ju bara rudimentär busstrafik just för att det var för trångt. Bussarna slår lätt i väggarna och ska man utrymma så är man ju nästan intill väggen direkt. Samma sak gäller iofs. egentligen även Muskötunneln, men där är 849 ensam linje och trafiken i övrigt mycket måttlig. Tunneln tillhör dessutom TrV som då har koll på den.
Titel: SV: Nya SL Linje 350
Skrivet av: buskörare skrivet 09 augusti 2019, 10:43:32 AM
Citat från: Nico skrivet 09 augusti 2019, 10:32:54 AM
Det där kan jag dementera direkt. Visserligen är luften sämre i tunnlar än utomhus, men om luftkvalitén skulle vara så dålig i tunnlar så skulle ingen få åka där. Alltså vare sig bilar eller annat. Huvudorsaken till att det inte går SL-buss i vissa tunnlar är för att det inte finns direkta behov. Det mesta nära många tunnlar är stads- samt förortslinjer med täta stopp och i tunnlarna finns det inga hållplatser.

Vitsen med tunnlar är ju just annars att de ska fungera som snabba förbindelser mellan olika delområden. I de fall SL-linjer kan använda tunnlar så görs det, t.ex. då i Söderledstunneln, Muskötunneln, tunnlarna på Norrortsleden, men då handlar det om linjer med mera regional karaktär. Södra och Norra länken tomkörs det sedan i, liksom annan busstrafik kör linjetrafik där. Fanns det ett behov skulle även SL-linjer köra där.   

Sedan finns det ju andra parametrar. Klaratunneln skulle vara bra om den gick att använda, men den är som bekant för låg. Sedan tittar man på sådant som utrymningsmöjligheter, sprinklers osv. Det har dock även en del att göra med vilka regler som rådde vid byggtillfället. T.ex. så har Norra länken sprinklers medan Södra länken inte har det då kravet inte fanns när den byggdes. Sedan kan det helt enkelt vara för trångt införhållande till trafiken i stort.

I tunnlarna under Täby C går det ju bara rudimentär busstrafik just för att det var för trångt. Bussarna slår lätt i väggarna och ska man utrymma så är man ju nästan intill väggen direkt. Samma sak gäller iofs. egentligen även Muskötunneln, men där är 849 ensam linje och trafiken i övrigt mycket måttlig. Tunneln tillhör dessutom TrV som då har koll på den.

Skillnaden skulle dock vara att det är skillnad på att göra 1-2 resor/dag som bilisterna gör mot kanske uppåt 10 som en bussförare kan få göra.
Titel: SV: Nya SL Linje 350
Skrivet av: Nico skrivet 09 augusti 2019, 10:52:59 AM
Som sagt, redan nu går det en hel del SL-busstrafik i befintliga tunnlar. Speciellt då i Söderledstunneln är SL-linjerna ganska många. Förbifarten kommer sedan att bli ännu mera påkostad vad gäller både ventilation, utrymmen och annat. Jämför gärna även med många av de tunnlar som finns i övriga Europa. Så länge som luftkvalitén sedan uppfyller satta gränsvärden så måste man utgå från att en tunnel går att använda.
Titel: SV: Nya SL Linje 350
Skrivet av: Buzzlover skrivet 09 augusti 2019, 12:04:09 PM
Citat från: Nico skrivet 09 augusti 2019, 10:52:59 AM
Som sagt, redan nu går det en hel del SL-busstrafik i befintliga tunnlar. Speciellt då i Söderledstunneln är SL-linjerna ganska många. Förbifarten kommer sedan att bli ännu mera påkostad vad gäller både ventilation, utrymmen och annat. Jämför gärna även med många av de tunnlar som finns i övriga Europa. Så länge som luftkvalitén sedan uppfyller satta gränsvärden så måste man utgå från att en tunnel går att använda.
Men Muskötunneln är väl också ett prima exempel, går ganska så djupt ner och under vattnet samt att jag upplevde bara i bil tryckskillnaden då jag fick tryckutjämna.
Men ändå går 849:an där med ganska så täta turer runt om dygnet, så jag kan hålla med om att tunnlar och luft inte verkat stoppa SL på så vis ännu.
Titel: SV: Nya SL Linje 350
Skrivet av: Nico skrivet 09 augusti 2019, 17:55:26 PM
Nej, visst är det så att uppfyller luften mm. i berörd tunnel de gränsvärden och andra krav som finns så blir det lite svårt att motivera varför man inte skulle köra.

Sedan får man inte glömma bort att det finns fler kategorier yrkesförare än enbart de inom SL:s busstrafik. I Storstockholm återfinns dagligen mängder med förare som kör taxi, bud, närdistribution, bulk, abonnering etc. och som då gör otaliga passager genom länets tunnlar. 
Titel: SV: Nya SL Linje 350
Skrivet av: Tommy E skrivet 09 augusti 2019, 22:04:20 PM
Citat från: Nico skrivet 08 augusti 2019, 14:21:03 PM
Frågan är dock hur många resenärer det kan röra sig om totalt till/från Södertälje? Det måste ändå till en viss volym för att det ska bli samhällsekonomiskt lönsamt.

Speciellt med tanke på att det då till stor del blir parallelltrafik som även kommer kräva fler fordon och förare. Sedan måste man även se till detta övergripande... börjar man köra på det viset på ett håll skapas prejudikat för att göra det på andra håll och var sätter man då gränsen?

Jag har ingen statistik, men det skulle kanske gå att motivera ett par turer i rusningen om man lyckades locka majoriteten av de som idag pendlar med bil (vilket dock är lättare sagt än gjort, det medger jag).

En stor nackdel är dock att 350 ska köras med små bussar (en vit MB Sprinter siktades i Tappströmsgaraget idag), som inte har kapacitet för att ersätta en tur på 748. Om man skulle sätta in större bussar på 350 blir det istället problem med utrymmet på färjan, som redan idag är full i rusningen.

Citat från: Nico skrivet 08 augusti 2019, 14:21:03 PM
Att gå via Hpl. Fittjaverken (som ändå ligger ett par hundra meter från färjeläget) med Scania Go skulle sannolikt kunna fördröja resan för alla övriga med uppåt 10 minuter i värsta fall. Frågan är då vem/vilka de känner ska prioriteras?

Alla turer behöver ju inte gå via Fittjaverken, utan kanske var tredje eller var fjärde. Jämför med linje 748 och 749: I rusningen går den ena direkt Södertälje-Liljeholmen, medan den andra går mellan samma ändhållplatser men med omvägar. På så sätt är det fler än bara de som bor i närheten av Liljeholmen som kan åka dit de ska, men snabbförbindelsen till Liljeholmen finns fortfarande för dem som vill ha den.
Titel: SV: Nya SL Linje 350
Skrivet av: Lars_L skrivet 12 augusti 2019, 11:06:26 AM
Försöket med 350 illustrerar väl ganska väl problemet med att skapa attraktiva tvärförbindelser. För det första är ju konkurrensen gentemot bilen ganska svår att slå. De flesta som arbetar heltid har ju inga större ekonomiska problem med att åka bil till jobbet, utifrån att man tycker det är värt att lägga pengarna på det och ibland redo att uppoffra andra saker (vilket också verkar vara fallet ganska ofta).

Enda fördelen med 350 är väl att man slipper betala färjeavgiften - vilket gör att den ekonomiska kostnaden för bilalternativet blir lite högre.

Men för att en tvärförbindelse ska vara möjlig att få tillräckligt underlag för krävs i princip att en av knutpunkterna som man når med linjen har tillräckligt många resenärer som målpunkt för resan, alternativt då att den egentligen fungerar som "matarlinje" men från en tvärgående knutpunkt där man når spårbunden trafik.

För den här linjen når man ju alltså inga större målpunkter direkt på någon sida av linjen. På södra sidan finns ett antal målpunkter såsom Södertälje (med ganska stora avstånd emellan exempelvis Astras anläggningar och Scanias), och Flemingsberg och kanske i någon mån Kungens kurva. Alla kräver ett bussbyte. Egentligen är det väl bara till Flemingsberg dit turtätheten är tillräckligt hög för att ett byte ska upplevas som acceptabelt - men 172 går fortfarande alldeles för sällan utanför högtrafik för att vara attraktiv.

På Ekerösidan är det ju än värre där det totalt egentligen bor för få invånare för att ha underlag för någon tyngre tvärförbindelse (som inte samtidigt har en funktion för det radiella resandet), och detta försämras ytterligare av att de stråk kring där de boende bor är så spritt och med dålig turtäthet på flertalet sträckor.

Eftersom bara bussresan tar en halvtimme mellan Ekerö C och Fittja, så blir det väldigt svårt att få till rimliga restider med buss, särskilt om man räknar in den upplevda restiden (med "strafftid" för byte och väntetid). Under en timmes upplevd restid klarar man i princip bara då om man bor några minuter ifrån 350:s busshållplats och ska till några av de närmare målpunkterna. 

Ska man försöka skapa attraktiv kollektivtrafik på det här viset för att få folk att överge bilen, så lär det bli oerhört kostsamt. Må vara att just den föreslagna linjen inte är så dyr i drift. Det är väl kanske först med Förbifart Stockholm som det går att få till bra restider - men det kräver att det finns bra framkomlighet för bussarna, så att de inte fastnar i köer. Just Ekerö kommer väl i sammanhanget ändå vara ett problem, pågrund av den spretiga bebyggelsen, men mellan exempelvis Vällingby och någon knutpunkt i Sydvsästra Stockholm skulle säkert kunna både erbjuda tillräckligt bra turtäthet och resandeunderlag.










Titel: SV: Nya SL Linje 350
Skrivet av: Ulf Berlin skrivet 12 augusti 2019, 18:56:55 PM
Att linjen(åter)kommer är säkerligen påtryckningar från Ekerö kommuns sida.
(Vem av dessa kommer att stå för färjeavgifterna t ex?)
Att övriga norra delar av staden skulle vara intresserade finns nog ej innan Västerleden öppnar.../Ulf
Titel: SV: Nya SL Linje 350
Skrivet av: larslengberg skrivet 15 augusti 2019, 00:39:57 AM
Citat från: Bussmicke skrivet 08 augusti 2019, 18:43:01 PM
Tack. Är det tänkt att busslinjer ska köra där?
Har för mig jag sett något nån gång.

Lite info från Trafikverket om detta:
https://www.trafikverket.se/nara-dig/Stockholm/vi-bygger-och-forbattrar/Forbifart-stockholm/Om-projektet/Kollektivtrafik/

Kan vi inte få några maffiga dubbel-led på dessa linjer..? :)

/ Lars Lengberg
Titel: SV: Nya SL Linje 350
Skrivet av: Nico skrivet 15 augusti 2019, 06:12:25 AM
Allt är ju relativt. Blir det succé med trafik någonstans så kan 24 meters dubbelleder vara något (även om 21 metersleder har nästan samma kapacitet). Ett stort aber med dubbelleder är dock hur de ska få plats i befintliga terminaler och depåer. Från politiskt håll mm. pratar man sedan gärna om utbyggd kollektivtrafik, och för buss då oftast om bättre kapacitet i vägnätet. Tyvärr blir det ofta bara halvmesyrer då man i många fall tyvärr totalt negligerar helheten.

Att få en ny snabb förbindelse mellan olika delar av en stad ger dock inte så mycket om de gamla befintliga vägförbindelserna, som ska knyta ihop den snabba förbindelsen med olika bytespunkter, fortfarande utgör flaskhalsar. Om de inte förbättrats i motsvarande grad så blir de tidstjuvar. Samma problematik återfinns, i alla fall i Storstockholm, vid bytespunkterna där det är stora kapacitetsproblem på de flesta (stora som små) håll och kanter. Att bara bygga ny väg etc. emellan hjälper m.a.o. inte om man inte samtidigt ser till att förbindelsevägar och bytespunkter byggs ut i motsvarande grad. Alltså med fler lägen för på-/avstigning, korttidsreglering, uppställning osv. Många terminaler är i dagsläget inte heller bra anpassade för vändande trafik (i gengäld är dockningsterminaler illa anpassade för tät genomgående trafik) pga. ytterligare andra orsaker såsom tvång att gå ut på vanlig väg för att vända runt etc. 

Att det är trångt även på mindre terminaler kan ju sedan illustreras med t.ex. följande YouTube-klipp (https://youtu.be/vFucDig-6Sw) som visar situationen i Spånga för ett par år sedan. Samma sak gäller även på de flesta andra håll. Ser man (med tanke på tråden) på Fittja C så är det kapacitetsbrist oxå där. Även om det kanske skulle gå att få till ett par reglerplatser till på Värdshusvägen så är terminalen i sig inte heller lyckad utan det blir en massa snurrande som tar tid... och även leder till risker då fordonen lätt kommer i vägen för varandra. 
Titel: SV: Nya SL Linje 350
Skrivet av: Lars_L skrivet 16 augusti 2019, 10:38:29 AM
Dubbelleder är ju dock inte så lyckat på linjer med mer regional karaktär. Vinsten i sittplatser är ju marginell - såvida man inte väljer specialvagnar som trafikerar speciellt utformade  BTR-sträckor där man istället för låggolv kan ha högre plattformar på hållplatserna för att slippa trappsteg. Men då är det ju en specialkonstruktion som kräver sin egen infrastruktur.

I innerstadsmiljö kan det ju dock passa för tunga linjer. Men då gäller det ju att man i Stockholm ger upp med tanken att på tunga stomlinjer kräva att alla stiger på genom framdörren (utom vid hållplatser med trafikvärdar). Egentligen gäller det ju för ledvagnar också, eftersom det är svårt att fylla dessa när man har påstigning fram. Detta förlänger körtiderna (tillsammans med den förlängda tiden för visering med fler påstigande) och förtar vinsten med att köra med långa fordon.

Även om längre tid för påstigning även kan finnas med dubbeldäckare - tycker jag ändå att den lösningen är ganska smart. Må vara att London också har problem med lite långa hållplatsuppehåll - så tillåter man ju numera påstigning bak på de tunga linjerna och har ingen biljettförsäljning på linjerna i city. Väl medveten om att vi inte byggt för det i Stockholm med avseende på broar etc. Men det som verkligen är positivt är ju hur bra det fungerar mot ledbussar i trånga terminaler jämfört med ledbussar.

Men visst, även där finns ju problem med att folk inte går upp på övervåningen - så fungerar inte så bra på alltför korta tvärresor i city, men skulle kunna fungera ganska bra för en linje som trafikerar förbifarten.

Men - som Nico var inne på är det ju stora problem med de flesta terminaler oavsett vad gäller utrymme. Hur terminalen i Vällingby ska kunna klara av det antal avgångar som behövs bara utifrån bostadsbyggandet i närheten är en utmaning i sig. Ska sedan linje 6 också vända där och sedan också ha hållplats för en linje via förbifarten, ja då måste man helt enkelt ha en ny terminallösning - vilket inte är helt enkelt att få till på platsen.


Å andra sidan kan man ju ställa krav på entreprenörerna att använda avlösning för pauser istället för att föraren behåller sin vagn (även om det senare är att föredra både arbetsmiljömässigt och för att minska risken för spruckna avlösningar).