EXTRAPRIS PÅ CF!

Startat av Mr H, 04 juli 2018, 13:55:08 PM

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Mr H

För den som går i CF-tankar erbjuds just nu JECOs CF-modeller på MJ-Hobby i Västberga för 199 kr (ordinarie pris 495 kr)!
Det exemplar jag köpte var skyltad "745". Var inte det en lite udda linje som en gång i tiden gick i högtrafik Juliaborg-Älvsjö stn-Huddinge
stn?
Mr H

1896

På hemsidan tycks det i vart fall vara fullt pris som gäller.

Björn Forslund

Var o köpte ett par idag! Funderar på att sätta sågen i en och göra en BSS eller BSBV som dessutom får korrekt bakdörr om man behåller halva den befintliga. Resultatet bör då bli en CF6557, skyltskåpet fram får modifieras, samt det bakre minskas till regnummerskåp. De grova fönsterstolparna mitt emot bakdörren måste också smalas av.
Ni som bor i krokarna, det fanns drygt 20 kvar i reakorgen!

Viking

Hej!

Var iväg och minskade lagersaldot hos dem med 3 på lunchen, det försvann ännu något/några ex under mitt besök men än så länge så finns drygt 10 kvar. Priset 199 kr tycks gälla "bara I butik"



Passa på!
//Viking

Förstorar ni sidan så kan ni scanna denna och komma till min instagramsida

Mr H

Kul att ni har köpt! Björns projekt där verkar ju väldigt intressant! Har tänkt samma tanke också det där med att bakdörrarna i själva verket mer ser ut som två framdörrar!

//Mr H

Mr H

Citat från: Björn Forslund skrivet 09 juli 2018, 14:35:16 PM
Var o köpte ett par idag! Funderar på att sätta sågen i en och göra en BSS eller BSBV som dessutom får korrekt bakdörr om man behåller halva den befintliga. Resultatet bör då bli en CF6557, skyltskåpet fram får modifieras, samt det bakre minskas till regnummerskåp. De grova fönsterstolparna mitt emot bakdörren måste också smalas av.
Ni som bor i krokarna, det fanns drygt 20 kvar i reakorgen!

Hm har tänkt på dina ombyggnadsplaner. Om man skipper sågen (som kan ställa till det!) är det inte enklare att spackla igen den felande dörrdelen  med finspackel och fila upp det fönster som skall vara där? Bara en liten tanke i största välmening.

Hälsn
Mr H

Björn Forslund

Citat från: Mr H skrivet 13 juli 2018, 08:29:23 AM
Hm har tänkt på dina ombyggnadsplaner. Om man skipper sågen (som kan ställa till det!) är det inte enklare att spackla igen den felande dörrdelen  med finspackel och fila upp det fönster som skall vara där? Bara en liten tanke i största välmening.

Hälsn
Mr H

Men då blir det en ny, icke tidigare skådad  CF- variant med FEM fönster bakom dörren!
Tyvärr är bakdörrarna fel på modellen, de är för breda, vilket gjort att väggytan bakom dörrarna blivit alldeles för smal.
Men gör man enligt mitt förslag får man en ganska korrekt CF6557 . Att det blir en kort CF beror på att partiet mellan fram och bakdörr är olika långt på bussarna, det diffar 0,4 m ungefär beroende på axelavstånd och fönstren är olika stora. SJ:s CF7661 har de mindre fönstren för att den större bakdörren ska rymmas.

Mr H

Jaha då förstår jag! Konstigt att de missat så grovt där annars så är den ju hyfsat OK.

Mvh
Mr H

Björn Forslund

Modellen är tillverkad i Kina så det blir nog lätt missförstånd. JECO visade upp prototypen i en monter på MJ-mässan, men den stod så att dörrarna inte syntes. Men i övrigt är det en trevlig modell. Funderar nu på att sätta sågen i en......

Tänkte mig följande arbetsgång:
1. Dela karossen vinkelrätt mitt i bakdörren. Var rädd om den främre halvan av dörren.
2. Såga bort ytterligare 4,5 mm på den bakre delen, då återstår bara en bit av den bakre dörrhalvan..
3. Spackla upp sidan på den bakre delen så resten av bakdörren döljs.
4. Fila upp fönstret som satt mittemot bakdörrarna så att fönsterstolparna blir lika breda som de övriga på vänstersidan.
5. Limma ihop de båda halvorna, anpassa övriga delar till den kortare längden.
6. Gör nytt större skyltskåp fram och reducera det bakre till regskyltskåp.
7. Lacka i BSS, BSBV eller annat lämpligt bolags färg.

Vad säger ni? Någon har kanske redan provat?

Mr H

Det där ser jag fram emot att få se sedan!

//Mr H

virtual1

Citat från: Mr H skrivet 04 juli 2018, 13:55:08 PM
För den som går i CF-tankar erbjuds just nu JECOs CF-modeller på MJ-Hobby i Västberga för 199 kr (ordinarie pris 495 kr)!
Det exemplar jag köpte var skyltad "745". Var inte det en lite udda linje som en gång i tiden gick i högtrafik Juliaborg-Älvsjö stn-Huddinge
stn?
Mr H

Jodå, dina tankar om 745:an stämmer, finns även en topptavla visad här http://www.postvagnen.com/forum/index.php?mode=thread&id=1029403 som visar lite mer av exakt sträckning också!