Buss-Snack

Övriga forum => Vägforum => Ämnet startat av: Mr G skrivet 24 april 2010, 00:50:12 AM

Titel: En omstridd väg
Skrivet av: Mr G skrivet 24 april 2010, 00:50:12 AM
(http://www.mrg1.de/images/2476.JPG)

Trots långt och hårdnackat motstånd från samma grupper som idag inte vill bygga förbifarten blev Söderleden med tunneln och Johanneshovsbron klar till slut. Hade dessa grupper fått bestämma hade genomfartstrafiken än idag gått över Skanstullsbron, eventuellt t o m på Götgatan, ev via en kringelkrok ner i tunneln på samma plats där den börjar idag. Johanneshovsbron ville man absolut inte ha. Argumenten var samma då som nu. Vägar ska vi inte bygga.
Titel: SV: En omstridd väg
Skrivet av: BMJ skrivet 24 april 2010, 18:40:16 PM
Vilket år var detta? Av klädstilen att dömma bör det vara mitten av 80-talet, eller?
Titel: SV: En omstridd väg
Skrivet av: Ersa skrivet 24 april 2010, 18:42:39 PM
Du verkar vara nära. Johanneshovsbron öppnades för trafik den 9 oktober 1984, enligt Wikipedia.
Är detta dagen innan själva trafikstarten?
Titel: SV: En omstridd väg
Skrivet av: Anders Noren skrivet 27 april 2010, 10:04:23 AM
Citat från: Mr G skrivet 24 april 2010, 00:50:12 AM
Trots långt och hårdnackat motstånd från samma grupper som idag inte vill bygga förbifarten blev Söderleden med tunneln och Johanneshovsbron klar till slut. Hade dessa grupper fått bestämma hade genomfartstrafiken än idag gått över Skanstullsbron, eventuellt t o m på Götgatan, ev via en kringelkrok ner i tunneln på samma plats där den börjar idag. Johanneshovsbron ville man absolut inte ha. Argumenten var samma då som nu. Vägar ska vi inte bygga.

Förutom att den s.k. Förbifarten inte leder någon trafik förbi någonting. Den är en lokal förbindelseled mellan nordvästra och sydvästra Stockholm. Den enda väg som kommer att avlastas är den nuvarande länsväg 275 (Bergslagsvägen) mellan Sollentuna och Vällingby som ersätts av den s.k. Förbifarten i tunnel. Dessa fakta tål att upprepas eftersom missuppfattningarna är utbredda.

Anders
Titel: SV: En omstridd väg
Skrivet av: Nico skrivet 27 april 2010, 10:47:33 AM

Citat från: Anders Noren skrivet 27 april 2010, 10:04:23 AMFörutom att den s.k. Förbifarten inte leder någon trafik förbi någonting. Den är en lokal förbindelseled mellan nordvästra och sydvästra Stockholm. Den enda väg som kommer att avlastas är den nuvarande länsväg 275 (Bergslagsvägen) mellan Sollentuna och Vällingby som ersätts av den s.k. Förbifarten i tunnel. Dessa fakta tål att upprepas eftersom missuppfattningarna är utbredda.

Så alla som idag nyttjar Bergslagsvägen bor/arbetar alltså strikt i nordvästra och sydvästra Stockholm?! Eller kan de tänkas bo/arbeta någon annanstans och sedan i brist på andra alternativ åka en bit, kortare eller längre, på andra vägar för att nå och sedan nyttja Bergslagsvägen? Är det senare scenariot det som gäller så borde det väl, apropå utbredda missuppfattningar, ske avlastningar på lite fler ställen än enbart själva Bergslagsvägen i sig?
Titel: SV: En omstridd väg
Skrivet av: JDS skrivet 27 april 2010, 11:06:54 AM
Vilken ärthjärna som helst kan räkna ut att om Västerleden överhuvudtaget medför någon avlastning på t ex Essingeleden, så kommer den frigjorda kapaciteten mycket snabbt att tas i anspråk av nytillkommen trafik. Om någon har sagt "Vägar ska vi inte bygga" så håller jag med, man kan inte minska biltrafiken genom att bygga vägar.
Titel: SV: En omstridd väg
Skrivet av: Nico skrivet 27 april 2010, 11:08:01 AM

Kanske kanske inte, men lösningen är alltså att vi stänger ner och stryper allt. Är det ett bättre alternativ?
Titel: SV: En omstridd väg
Skrivet av: JDS skrivet 27 april 2010, 11:26:42 AM
Citat från: Nico skrivet 27 april 2010, 11:08:01 AM
Kanske kanske inte, men lösningen är alltså att vi stänger ner och stryper allt. Är det ett bättre alternativ?

Nu överdriver du, jag förespråkar inte att man stänger några vägar som redan finns, bara att man inte bygger nya. Biltrafiken förblir lika stor i absoluta tal, dock kommer den så småningom att tappa i andel av transportarbetet vilket är vad jag vill uppnå.
Titel: SV: En omstridd väg
Skrivet av: Mr G skrivet 27 april 2010, 15:40:42 PM
Vilken ärthjärna som helst som kör bil i Stockholms förorter inser att Förbifarten kommer att få en stort avlastande effekt på många vägar, inte bara Essingeleden. Sen eftersom åren går kommer det givetvis mer bilar ut på vägarna. Det senare i första hand beroende på den stora befolkningsökningen, man säger att Stockholm kommer att växa med ett "Göteborg" under ca 20 års tid.

Alla ärthjärnor som dessutom är det minsta beresta och har sett trafiken i liknande städer runt om i världen vet också att Stockholms vägnät är det kanske minst utvecklade av alla liknande städer.

Städer växer, det behövs nya resmöjligheter, både på vägar och spår. Detta är också i högsta grad en tillväxtfråga för landets ekonomi. Stockholms undermåliga vägnät har t ex av OECD klassats som ett hinder för en bra ekonomisk tillväxt i Stockholm. Något som givetvis påverkar hela landets tillväxt på sikt.
Titel: SV: En omstridd väg
Skrivet av: Fredrik W skrivet 27 april 2010, 16:51:59 PM
Citat från: JDS skrivet 27 april 2010, 11:06:54 AM
Vilken ärthjärna som helst kan räkna ut att om Västerleden överhuvudtaget medför någon avlastning på t ex Essingeleden, så kommer den frigjorda kapaciteten mycket snabbt att tas i anspråk av nytillkommen trafik..../

Haha. Påståendet kan jämföras med att sluta bygga bostäder i Sthlm och/eller Gbg, eftersom det ändå bara ökar inflyttningen till städerna... Jag köper inte riktigt det.
Titel: SV: En omstridd väg
Skrivet av: JDS skrivet 27 april 2010, 16:58:45 PM
Citat från: Fredrik W skrivet 27 april 2010, 16:51:59 PM
Haha. Påståendet kan jämföras med att sluta bygga bostäder i Sthlm och/eller Gbg, eftersom det ändå bara ökar inflyttningen till städerna... Jag köper inte riktigt det.

Varför inte? Tror du inte på det? (Eller gillar du det bara inte?)
Titel: SV: En omstridd väg
Skrivet av: David M skrivet 27 april 2010, 17:13:38 PM
Jag skulle hellre se att vi byggde gator, snarare än trafikleder á la Essingeleden/Södertäljevägen. Tyvärr har Stockholm väldigt lite innerstad: Hade staden haft samma bebyggelsemönster som Manhattan hade det behövts väldigt lite bilar och bilinnehavet hade varit mycket lägre än vad det är nu. Vad gäller bilinnehav kan vi nog iofs vara på väg dit: Hälften av alla storstockholmare mellan 18 och 30 har inte körkort och fler lär det bli.

Bygg gärna fler broar i nord-sydlig riktning men bygg då hellre Västerbron (med plats för bilar, ursprungligen även spårvagnar, samt fotgängare/cyklister) än Essingeleden. För vad vi till slut kommer att stå med i denna tvåmilatunnel är världens största svampodling när oljepriset gjort dagens massbilism omöjlig.
Titel: SV: En omstridd väg
Skrivet av: JDS skrivet 27 april 2010, 17:28:27 PM
Citat från: David M skrivet 27 april 2010, 17:13:38 PM
Jag skulle hellre se att vi byggde gator, snarare än trafikleder á la Essingeleden/Södertäljevägen. Tyvärr har Stockholm väldigt lite innerstad: Hade staden haft samma bebyggelsemönster som Manhattan hade det behövts väldigt lite bilar och bilinnehavet hade varit mycket lägre än vad det är nu. Vad gäller bilinnehav kan vi nog iofs vara på väg dit: Hälften av alla storstockholmare mellan 18 och 30 har inte körkort och fler lär det bli.

Det är väl inte antalet körkort utan snarare antalet bilar som avgör hur mycket trafik det blir. Vi kan väl för enkelhetens skull utgå från att de som har bil också har körkort, även om undantag finns  ;)
Titel: SV: En omstridd väg
Skrivet av: Nico skrivet 27 april 2010, 18:13:51 PM

Citat från: David M skrivet 27 april 2010, 17:13:38 PMBygg gärna fler broar i nord-sydlig riktning men bygg då hellre Västerbron (med plats för bilar, ursprungligen även spårvagnar, samt fotgängare/cyklister) än Essingeleden. För vad vi till slut kommer att stå med i denna tvåmilatunnel är världens största svampodling när oljepriset gjort dagens massbilism omöjlig.

Som jag ser det så behöver vi nog mer än en enda centralpunkt då allt inte kan ligga i City. Nya vägar och bättre kollektivtrafik får sedan binda ihop de olika delarna.
Titel: SV: En omstridd väg
Skrivet av: Fredrik W skrivet 28 april 2010, 12:39:52 PM
Citat från: JDS skrivet 27 april 2010, 16:58:45 PM
Varför inte? Tror du inte på det? (Eller gillar du det bara inte?)

Jag tror inte på det! Det var givetvis därför jag gjorde parallellen till bostadsbyggandet.

Till David M: Givetvis är bilismen här för att stanna. Sedan vad vi kommer ha för drivmedel är en annan sak. Förbifart Stockholm kommer knappast stå tom bara för oljan är slut/jättedyr.

Jag blir dessutom trött på att många (unga) människor inte skaffar bil/körkort för att det "inte behövs". De har däremot inget emot att få skjuts av sina bilburna vänner.
Titel: SV: En omstridd väg
Skrivet av: JDS skrivet 28 april 2010, 13:34:33 PM
Citat från: Fredrik W skrivet 28 april 2010, 12:39:52 PM
Jag blir dessutom trött på att många (unga) människor inte skaffar bil/körkort för att det "inte behövs". De har däremot inget emot att få skjuts av sina bilburna vänner.

Starta en facebookgrupp då, det är säkert jättemånga som vill vara med och slåss för minskad samåkning!  :-*
Titel: SV: En omstridd väg
Skrivet av: Fredrik W skrivet 28 april 2010, 14:35:05 PM
Citat från: JDS skrivet 28 april 2010, 13:34:33 PM
Starta en facebookgrupp då, det är säkert jättemånga som vill vara med och slåss för minskad samåkning!  :-*

Det är ingen som tar dig på allvar med såna inlägg. Men det är kanske inte din avsikt heller?
Titel: SV: En omstridd väg
Skrivet av: JDS skrivet 28 april 2010, 18:03:48 PM
Citat från: Fredrik W skrivet 28 april 2010, 14:35:05 PM
Det är ingen som tar dig på allvar med såna inlägg. Men det är kanske inte din avsikt heller?

Skilj på sak och person, jag kan ha missuppfattat dig, vad menar du att problemet är med att ungdomar samåker?
Titel: SV: En omstridd väg
Skrivet av: Drängen skrivet 02 maj 2010, 11:05:30 AM
Ett av problemen är väl att det mesta som konsumeras i Kungl. Huvudkommunen, måste levereras från andra ställen i Sverige, vilket bidrar till en hög trafikbelastning. Nånting måste göras iallafall. Vissa tider tar det ju en evighet från t.ex Kungens Kurva till Norrtull. Och under tiden tickar vår dyrbara körtid....Bygg gärna ut kollektivtrafiken och gör den attraktiv, men slopa för den sakens skull inte Förbifart Stockholm.
Titel: SV: En omstridd väg
Skrivet av: Ulf Rådeström skrivet 09 maj 2010, 16:25:43 PM
Men alltså - i dom flesta inläggen här är det lite antingen eller

Varför verkar väldigt få av er inse att man behöver alltihopa?
Tåg, bussar, tunnelbana, spårvagn OCH bilar med eller utan samåkning...

Jag själv tycker det är en oerhörd frihet att ha bil och åka när jag vill, var jag vill. Ingen väntan på tåg eller bussar, inget gap och skrik i t-banan som man ibland kan sitta o störa sig på, lyssna på vilken radiokanal jag vill och vad det nu kan vara.

VARFÖR måste man förbjuda eller minska på detta? ALLT behövs ju. Kollektivtrafiken kommer ALDRIG att räcka till om man minskar biltrafiken eller låter bli att bygga nya förbindelser i takt med en utveckling som går framåt (om man nu inte som JDS verkar tro att den hellre skall gå bakåt eller stanna upp).

Som sagt....det är ju en mix av allt som skapar en hållbar infrastruktur och en bra utveckling....

Jämför med askmolnet för ett par veckor sedan. Flyget stannade och det blev rätt uppenbart även för dom som vill förbjuda eller minska på flygtrafiken att det helt enkelt inte går eftersom hela samhället är uppbyggt kring transporter och logistik av flera trafikslag.
Tåg och bussar klarade inte av att transportera den mängden personer som flygtrafikens stopp satte på backen.

Översätt det till att ta bort biltrafiken eller att stänga av Essingeleden tex....
Eller att tabort t-banan för den delen...är det aldrig nån som klagar på den outhärdliga trängsel det kan vara i den? Nää...den är ju sååå bra alltid  :)