Buss-Snack

Övriga forum => Vägforum => Ämnet startat av: Fredrik W skrivet 16 oktober 2009, 12:32:21 PM

Titel: Planer för Essingeleden anno 1961
Skrivet av: Fredrik W skrivet 16 oktober 2009, 12:32:21 PM

Jag är nybliven lycklig ägare till M:s vägvisare från 1961. Blev dock lite besviken när jag såg att det var de "nya" vägnumren.
De kom väl 1962? Antar att man ville vara steget före vid utgivningen.


(http://i889.photobucket.com/albums/ac95/Farsan/Sthlm1961.jpg)


Essingeledens brommagren har man ju hört talas om, men inte den tänkta fortsättningen på Essingeleden som skulle sluta i trakten av Karlbergs station!?

Titel: SV: Planer för Essingeleden anno 1961
Skrivet av: Ersa skrivet 16 oktober 2009, 12:56:15 PM
Grattis till förvärvet! :D
Titel: SV: Planer för Essingeleden anno 1961
Skrivet av: Niklas Bygdestam skrivet 16 oktober 2009, 13:37:43 PM
Citat från: Fredrik W skrivet 16 oktober 2009, 12:32:21 PM
Jag är nybliven lycklig ägare till M:s vägvisare från 1961. Blev dock lite besviken när jag såg att det var de "nya" vägnumren.
De kom väl 1962? Antar att man ville vara steget före vid utgivningen.


(http://i889.photobucket.com/albums/ac95/Farsan/Sthlm1961.jpg)


Essingeledens brommagren har man ju hört talas om, men inte den tänkta fortsättningen på Essingeleden som skulle sluta i trakten av Karlbergs station!?



Så det är tydligen Sankt Eriksgatan som är gamla E4. Det var intressant. Uppsalavägen på kartan tycker jag verkar gå som den i princip gör nu, eller kanske för att vara mer noga, som den gjorde innan Eugeniatunneln byggdes i början på 1990-talet

Men var gick gränsen mellan riksväg 1 och riksväg 13 innan dessa två döptes om till E4?
Titel: SV: Planer för Essingeleden anno 1961
Skrivet av: Fredrik W skrivet 16 oktober 2009, 13:57:56 PM
Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 16 oktober 2009, 13:37:43 PM
Men var gick gränsen mellan riksväg 1 och riksväg 13 innan dessa två döptes om till E4?

Jag tror att någon/några här på forumet har äldre utgåvor av detta praktverk. Där borde det framgå. Min gissning är Norrtull.

Själv försökte jag komma över ett exemplar från 1938 på Tradera, men när buden började närma sig 400 kr fick jag nog.
Titel: SV: Planer för Essingeleden anno 1961
Skrivet av: Drängen skrivet 16 oktober 2009, 15:22:38 PM
När jag i början på 70-talet började hänga med ner till Stockholm, så var det Norrtull som gällde. Sen följde man nog St. Eriksgatan för att komma upp på Essingeleden vid Tomteboda nånstans. Skulle man mot Värtan, eller Frihamnen, så tog man vänster i Norrtull. Kom man från Värtahållet i rusning, så kunde man tjäna tid på att svänga av vid Roslagstull, och komma ut på E4 längre norrut.
Titel: SV: Planer för Essingeleden anno 1961
Skrivet av: Niklas Bygdestam skrivet 16 oktober 2009, 15:44:35 PM
Citat från: Drängen skrivet 16 oktober 2009, 15:22:38 PM
När jag i början på 70-talet började hänga med ner till Stockholm, så var det Norrtull som gällde. Sen följde man nog St. Eriksgatan för att komma upp på Essingeleden vid Tomteboda nånstans. Skulle man mot Värtan, eller Frihamnen, så tog man vänster i Norrtull. Kom man från Värtahållet i rusning, så kunde man tjäna tid på att svänga av vid Roslagstull, och komma ut på E4 längre norrut.

Den lösning som du tänker på var den som man hade fram tills Eugeniatunneln öppnades. Har för mig att den öppnades 1991. Men då fanns alltså Essingeleden i övrigt i samma utförande som idag och samma sak med Uppsalavägen. Det var en liten felande länk vid Norrtull där E4 gick på gata på en snutt mellan två motorvägar på den tiden. Men på den tiden hette allt E4, både Essingeleden, Uppsalavägen och gatan som band ihop dessa två motorvägar

Men min fråga gäller hur det var innan vägen hette E4. Vägen fick heta E4 innan Essingeleden öppnats och därför gick E4 de första åren på gamla sträckan genom stan. Men innan den döptes om till E4 var det alltså riksväg 1 och riksväg 13. Någonstans måste gränsen ha gått där vägen bytte nummer. Och något som jag undrat länge var om de lappade över varandra en bit eller om de rakt av bytte nummer vid någon korsning. Och då är frågan var den korsningen låg. Norrtull har varit ett förslag
Titel: SV: Planer för Essingeleden anno 1961
Skrivet av: Stefan Lindberg skrivet 16 oktober 2009, 16:15:45 PM
Enligt tidskriften "Riksettan" så började riksväg 13 vid Norrtull.
Jag har botaniserat lite bland mina kartböcker och hittade M:s vägvisare från 1957.

(http://i28.photobucket.com/albums/c204/stefanity/SAVE0002small_redigerad-1.jpg)

Jag har även scannat in en mycket större version för den som vill detaljstudera kartan.
Högerklicka och spara länk som  ;)
http://img379.imageshack.us/img379/6141/save0002large.jpg (http://img379.imageshack.us/img379/6141/save0002large.jpg)
Titel: SV: Planer för Essingeleden anno 1961
Skrivet av: Ersa skrivet 16 oktober 2009, 16:31:39 PM
Citat från: Stefan Lindberg skrivet 16 oktober 2009, 16:15:45 PM
Enligt tidskriften "Riksettan" så började riksväg 13 vid Norrtull.
Jag har botaniserat lite bland mina kartböcker och hittade M:s vägvisare från 1957.

Trevlig bild. Jag äger 1959 års modell av den eminenta kartboken, och i den ser Stockholmskartan ut precis som din karta från 1957.
Titel: SV: Planer för Essingeleden anno 1961
Skrivet av: Niklas Bygdestam skrivet 16 oktober 2009, 16:32:42 PM
Citat från: Stefan Lindberg skrivet 16 oktober 2009, 16:15:45 PM

Jag har även scannat in en mycket större version för den som vill detaljstudera kartan.
Högerklicka och spara länk som  ;)

http://i28.photobucket.com/albums/c204/stefanity/SAVE0002large.jpg (http://i28.photobucket.com/albums/c204/stefanity/SAVE0002large.jpg)

Jag kan tyvärr inte se din större karta
Titel: SV: Planer för Essingeleden anno 1961
Skrivet av: Stefan Lindberg skrivet 16 oktober 2009, 16:37:00 PM
Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 16 oktober 2009, 16:32:42 PM
Jag kan tyvärr inte se din större karta

Jag vet ... det går uppenbarligen inte att ladda upp större filer på varken Photobucket eller Flickr.
Om någon har nåt bra förslag hur man ska göra så mottages det tacksamt.

Annars kan jag maila bilden till dom som vill .... Skicka Pm med e-mail adress bara
Titel: SV: Planer för Essingeleden anno 1961
Skrivet av: Stefan Lindberg skrivet 16 oktober 2009, 16:45:52 PM
Nu ska det nog funka med den stora kartan  ;)

http://img379.imageshack.us/img379/6141/save0002large.jpg (http://img379.imageshack.us/img379/6141/save0002large.jpg)
Titel: SV: Planer för Essingeleden anno 1961
Skrivet av: JDS skrivet 16 oktober 2009, 16:54:03 PM
Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 16 oktober 2009, 15:44:35 PM
Men min fråga gäller hur det var innan vägen hette E4. Vägen fick heta E4 innan Essingeleden öppnats och därför gick E4 de första åren på gamla sträckan genom stan. Men innan den döptes om till E4 var det alltså riksväg 1 och riksväg 13. Någonstans måste gränsen ha gått där vägen bytte nummer. Och något som jag undrat länge var om de lappade över varandra en bit eller om de rakt av bytte nummer vid någon korsning. Och då är frågan var den korsningen låg. Norrtull har varit ett förslag

Det behöver väl inte ha varit samma nummer hela vägen genom stan heller? Den del av S:t Eriksgatan som bar E4 genom stan "heter" väl väg 275 nu, hur länge har den hetat det?
Titel: SV: Planer för Essingeleden anno 1961
Skrivet av: Niklas Bygdestam skrivet 16 oktober 2009, 17:28:55 PM
Citat från: Fredrik W skrivet 16 oktober 2009, 12:32:21 PM

(http://i889.photobucket.com/albums/ac95/Farsan/Sthlm1961.jpg)


Där Sankt Eriksgatan övergår till Uppsalavägen i Norrtull finns utritat på kartan en rondell. Kan detta vara gränsen där riksväg 1 övergår till riksväg 13?
Titel: SV: Planer för Essingeleden anno 1961
Skrivet av: Fredrik W skrivet 16 oktober 2009, 18:17:12 PM
Citat från: JDS skrivet 16 oktober 2009, 16:54:03 PM
Den del av S:t Eriksgatan som bar E4 genom stan "heter" väl väg 275 nu, hur länge har den hetat det?

275:an börjar väl vid Fridhemsplan eller Lindhagensplan och följer sedan Drottningholmsvägen-Bergslagsvägen. S:t Eriksgatan har mig veterligen inget nummer.

Titel: SV: Planer för Essingeleden anno 1961
Skrivet av: Ersa skrivet 16 oktober 2009, 18:29:28 PM
Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 16 oktober 2009, 17:28:55 PM
Där Sankt Eriksgatan övergår till Uppsalavägen i Norrtull finns utritat på kartan en rondell. Kan detta vara gränsen där riksväg 1 övergår till riksväg 13?

Din fråga har väl redan besvarats?

Citat från: Stefan Lindberg skrivet 16 oktober 2009, 16:15:45 PM
Enligt tidskriften "Riksettan" så började riksväg 13 vid Norrtull.
Titel: SV: Planer för Essingeleden anno 1961
Skrivet av: Fredrik W skrivet 16 oktober 2009, 18:31:43 PM
Citat från: Stefan Lindberg skrivet 16 oktober 2009, 16:15:45 PM
Jag har botaniserat lite bland mina kartböcker och hittade M:s vägvisare från 1957.

Trevligt. Skillnaden mellan 1957 års och 1961 års kartor är att södra delen av Centralbron är i trafik 1961 vilket nog stämmer eftersom jag tror den öppnades 1959. I övrigt ser jag inga direkta skillnader förutom vägnumreringen.
Titel: SV: Planer för Essingeleden anno 1961
Skrivet av: Niklas Bygdestam skrivet 16 oktober 2009, 19:09:51 PM
Citat från: Verspieder skrivet 16 oktober 2009, 18:29:28 PM
Din fråga har väl redan besvarats?


Nej inte riktigt, för jag ville få ut den exakta gränspunkten. Och dessutom vet jag fortfarande inte om riksvägarna 1 och 13 möjligen överlappade varandra en aning på en sträcka
Titel: SV: Planer för Essingeleden anno 1961
Skrivet av: Ersa skrivet 16 oktober 2009, 19:55:03 PM
Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 16 oktober 2009, 19:09:51 PM
Nej inte riktigt, för jag ville få ut den exakta gränspunkten. Och dessutom vet jag fortfarande inte om riksvägarna 1 och 13 möjligen överlappade varandra en aning på en sträcka

Jag tror på att RV13 började direkt norr om rondellen, men frågan om RV1 och en evenuell överlappning lämnar jag obesvarad.
Titel: SV: Planer för Essingeleden anno 1961
Skrivet av: David M skrivet 17 oktober 2009, 02:34:20 AM
Det för mig mest intressanta är den inritade sträckningen mot Karlbergs station i den första kartbilden. Fanns det verkligen seriösa planer på att dra Essingeleden i den sträckningen?
Titel: SV: Planer för Essingeleden anno 1961
Skrivet av: groenis skrivet 19 oktober 2009, 02:43:08 AM
kort historik om Essingeleden
Den var från början tänkt att sammanbinda Stockholms öar och sammtidigt så fanns Kungshattleden i sin linda på ritbordet som alla kanske vet har haft några andra namn sen dess (Dennispaketet,Norrortsleden,Förbi fart Stockholm)
Tanken med Essingeleden var att gå över Solna och komma ut vid Järva Krog om tittar vid JETmacken så ser man början på tunnelrören.
Den tunneln skulle förbinda Ekerö med Solna och Sthlm över Huvudstabron,
Problemet var att både Solna och Ekerö sa nej så då gjordes en ny sträckning över N:a Stationsgatan till Norrtull även känd bland äldre yrkesförare som de fyras ljus.
En annan sak med Essingeleden var att redan -65 så visste man att den var underdimesionerad för trafiken på -90talet
Allt detta gav andra problem för alla kommuner t.ex hamnen i Nynäshamn blev aldrig av stor sjukhuset skulle ha legar i Jordbro men eftersom 73:an inte skulle breddas för att de andra två sa nej så blev det Huddinge istället.
Tungelstaleden som skulle bli fyrfilig byggdes inte eftersom hamnen inte skulle flyttas.
Så av alla storsvulstiga planer som Hjalmar Mehr hade blev en stympad Essingeled som de ser ut i dag med förbifart enligt Amerikanska planer alla skulle inte till stockholm utan förbi

/Lennart
Titel: SV: Planer för Essingeleden anno 1961
Skrivet av: Simon Bertilsson skrivet 19 oktober 2009, 02:46:21 AM
När blev Ängelholm - Ystad Rv 13, och vad hette den innan det?
Det känns lite märkligt att höra talas om en Rv 13 i Stockholm, när man är uppväxt en km utanför den lilla byn Ludvigsborg mitt i Skåne, och har korsat eller färdats via "stora vägen" (rv 13) så fort man skulle någonstans.
Titel: SV: Planer för Essingeleden anno 1961
Skrivet av: Ersa skrivet 19 oktober 2009, 03:31:09 AM
Citat från: Simon Bertilsson skrivet 19 oktober 2009, 02:46:21 AM
När blev Ängelholm - Ystad Rv 13, och vad hette den innan det?
Det känns lite märkligt att höra talas om en Rv 13 i Stockholm, när man är uppväxt en km utanför den lilla byn Ludvigsborg mitt i Skåne, och har korsat eller färdats via "stora vägen" (rv 13) så fort man skulle någonstans.

I kartboken från 1959 fanns det bara 14 st "riksvägar". Alla andra var länsvägar eller enskilda vägar. 1959 hette dagens Rv 13 följande.
Ängelholm - Munka Ljungby: Länsväg 64
Munka Ljungby - Klippan - Spången (Brohuset, Ljungbyhed): Länsväg 61
Spången - Röstånga: Länsväg 54
Röstånga - Höör - Hörby: Länsväg 60
Hörby - Ystad: Länsväg 36
Titel: SV: Planer för Essingeleden anno 1961
Skrivet av: Anders Noren skrivet 19 oktober 2009, 13:13:51 PM
Citat från: groenis skrivet 19 oktober 2009, 02:43:08 AM
kort historik om Essingeleden
Den var från början tänkt att sammanbinda Stockholms öar och sammtidigt så fanns Kungshattleden i sin linda på ritbordet som alla kanske vet har haft några andra namn sen dess (Dennispaketet,Norrortsleden,Förbi fart Stockholm)
Tanken med Essingeleden var att gå över Solna och komma ut vid Järva Krog om tittar vid JETmacken så ser man början på tunnelrören.
Den tunneln skulle förbinda Ekerö med Solna och Sthlm över Huvudstabron,
Problemet var att både Solna och Ekerö sa nej så då gjordes en ny sträckning över N:a Stationsgatan till Norrtull även känd bland äldre yrkesförare som de fyras ljus.

Jag antar att du menar att om man står vid Jet i Huvudsta så ser man var Huvudstaleden skulle ha gått eftersom alla broar är på plats och reservatet legat kvar sedan 1960-talet. Korsningen med Huvudstagatan byggdes dock igen här om året.
Essingeledens förlängning norrut (från den halvt genomförda trafikplatsen vid Pampas upp till Järva krog) syns mig veterligen bara i gamla taxikartor och KAK-atlasar.

Anders
Titel: SV: Planer för Essingeleden anno 1961
Skrivet av: Niklas Bygdestam skrivet 19 oktober 2009, 13:47:57 PM
Citat från: groenis skrivet 19 oktober 2009, 02:43:08 AM
kort historik om Essingeleden
Den var från början tänkt att sammanbinda Stockholms öar och sammtidigt så fanns Kungshattleden i sin linda på ritbordet som alla kanske vet har haft några andra namn sen dess (Dennispaketet,Norrortsleden,Förbi fart Stockholm)
Tanken med Essingeleden var att gå över Solna och komma ut vid Järva Krog om tittar vid JETmacken så ser man början på tunnelrören.
Den tunneln skulle förbinda Ekerö med Solna och Sthlm över Huvudstabron,
Problemet var att både Solna och Ekerö sa nej så då gjordes en ny sträckning över N:a Stationsgatan till Norrtull även känd bland äldre yrkesförare som de fyras ljus.
En annan sak med Essingeleden var att redan -65 så visste man att den var underdimesionerad för trafiken på -90talet
Allt detta gav andra problem för alla kommuner t.ex hamnen i Nynäshamn blev aldrig av stor sjukhuset skulle ha legar i Jordbro men eftersom 73:an inte skulle breddas för att de andra två sa nej så blev det Huddinge istället.
Tungelstaleden som skulle bli fyrfilig byggdes inte eftersom hamnen inte skulle flyttas.
Så av alla storsvulstiga planer som Hjalmar Mehr hade blev en stympad Essingeled som de ser ut i dag med förbifart enligt Amerikanska planer alla skulle inte till stockholm utan förbi

/Lennart


Jo Essingeleden som den såg ut innan Eugeniatunneln byggdes såg stympad ut. Det var ju den felande länken att tvingas köra en kort sträcka på en vanlig gata i stadstrafik som band ihop de två motorvägarna Essingeleden och Uppsalavägen. Det var ju först när Eugeniatunneln öppnades som dessa två motorvägar blev en enda motorväg istället. Men var inte Eugeniatunneln planerad redan i början på 1970-talet? Men att det var politiska saker som hindrade att den byggdes och kom att byggas först mer än 20 år senare? Jag har sett några gamla uttalanden från just Hjalmar Mehr där han uttalade sig om att han såg det som nödvändigt att sätta ihop Essingeleden och Uppsalavägen
Titel: SV: Planer för Essingeleden anno 1961
Skrivet av: Fredrik W skrivet 19 oktober 2009, 14:31:25 PM
Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 19 oktober 2009, 13:47:57 PM

Jo Essingeleden som den såg ut innan Eugeniatunneln byggdes såg stympad ut. Det var ju den felande länken att tvingas köra en kort sträcka på en vanlig gata i stadstrafik som band ihop de två motorvägarna Essingeleden och Uppsalavägen. Det var ju först när Eugeniatunneln öppnades som dessa två motorvägar blev en enda motorväg istället. Men var inte Eugeniatunneln planerad redan i början på 1970-talet? Men att det var politiska saker som hindrade att den byggdes och kom att byggas först mer än 20 år senare? Jag har sett några gamla uttalanden från just Hjalmar Mehr där han uttalade sig om att han såg det som nödvändigt att sätta ihop Essingeleden och Uppsalavägen
Mina spekulationer i ämnet: Jag tror att Essingeleden var tänkt att fortsätta norrut från Pampas (som "groenis" skriver), genom Hagalund och sedan ansluta i trakten kring Järva Krog. När Essingeleden anslöts till Norra Stationsgatan (cirka) 1971 var det ett rent provisorium.
Allt eftersom tiden gick blev det mer svårare och svårare att få ett beslut om en sträckning norrut, antagligen mest p.g.a. Solna kommuns motvilja. Då var nog inte steget långt till att istället ta i anspråk en del av gamla Norra stationsområdet och bygga västra delen av Norra Länken och Eugeniatunneln, vilka öppnades för trafik 1991. Vid det laget fanns antagligen också planer på fortsättningen av Norra Länken, som är under byggnad idag.
Titel: SV: Planer för Essingeleden anno 1961
Skrivet av: Anders Noren skrivet 19 oktober 2009, 18:43:12 PM
Motorvägsringen runt innerstaden - skämtsamt kallad "riksväg 0" - var planerad på 1960-talet och stod alltså inte i något slags motsatsförhållande till förbindelsen mellan Pampas och Järva krog. I själva verket skulle Stockholmsregionen förses med ett veritabelt _nät_ av motorvägar. Lästips: "Planering för Stockholm 1923-1958" av Göran Sidenbladh.

Anders
Titel: SV: Planer för Essingeleden anno 1961
Skrivet av: Fredrik W skrivet 19 oktober 2009, 19:18:08 PM
Citat från: Anders Noren skrivet 19 oktober 2009, 18:43:12 PM
/...och stod alltså inte i något slags motsatsförhållande till förbindelsen mellan Pampas och Järva krog.

Nej, kanske inte på 60-talet. Dock möjligen i slutet på 80-talet när man började bygga Norra länken.
Titel: SV: Planer för Essingeleden anno 1961
Skrivet av: Alexei skrivet 20 oktober 2009, 20:54:25 PM
Jag tycker att det är märkvärdigt att Essingeleden inte byggdes klart i början av 70-talet, med en "ettap 3", altingen direkt till Järva Krog eller via Nortull. Vi måste komma ihåg att oljekrisen e.t.c inte slog till förrän en bit in på 70-talet (, var det 1973?).

Själv skulle jag förorda en rak sträckning genom Solna till Järva Krog och jag misstänker också att detta var plan A.
Det intressanta är att dåvarande regering inte tvingade fram denna lösning - E4 genom Stockholm kan inte ha varit annat änn ett riks-intresse?

För övrigt, Essingeleden till Vasastan. Jag har alldrig sett eller hört talas om detta förr.
Men om man skall spekulera. Avfarten vid Lindhagen är ju rätt överdimentionerad, kanske man tänkte en "Vasagren" därifrån till Vasastaden.  Rivningarna skulle ha varit enorma (och det är nog bra en sådan hypotetisk led alldrig blev av) - men skulle dom ha betraktats som enorma det med den tidens normer?

Titel: SV: Planer för Essingeleden anno 1961
Skrivet av: Niklas Bygdestam skrivet 20 oktober 2009, 21:34:22 PM
Vad jag förstått så nådde inte Essingeleden ända fram till Norra stationsgatan de allra första åren. Essingeleden öppnades 1966 men det var visst först 1970 eller 1971 som den nådde till Norra stationsgatan. Så vart slutade Essingeleden de allra första åren och vart gick E4 under den tiden från det att första etappen öppnades fram till att etapp 2 öppnats?
Titel: SV: Planer för Essingeleden anno 1961
Skrivet av: JDS skrivet 20 oktober 2009, 21:42:52 PM
Citat från: Alexei skrivet 20 oktober 2009, 20:54:25 PM
För övrigt, Essingeleden till Vasastan. Jag har alldrig sett eller hört talas om detta förr.
Men om man skall spekulera. Avfarten vid Lindhagen är ju rätt överdimentionerad, kanske man tänkte en "Vasagren" därifrån till Vasastaden.  Rivningarna skulle ha varit enorma (och det är nog bra en sådan hypotetisk led alldrig blev av) - men skulle dom ha betraktats som enorma det med den tidens normer?

Jag tror nog att man tänkte sig en tunnel genom stadshagsberget, annars hade det blivit en väldigt konstig profil på vägen.
Titel: SV: Planer för Essingeleden anno 1961
Skrivet av: Fredrik W skrivet 20 oktober 2009, 22:04:42 PM
Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 20 oktober 2009, 21:34:22 PM
Vad jag förstått så nådde inte Essingeleden ända fram till Norra stationsgatan de allra första åren. Essingeleden öppnades 1966 men det var visst först 1970 eller 1971 som den nådde till Norra stationsgatan. Så vart slutade Essingeleden de allra första åren och vart gick E4 under den tiden från det att första etappen öppnades fram till att etapp 2 öppnats?

Leden slutade vid trafikplats Fredhäll eller möjligen trafikplats Lindhagensgatan (vid bussgaraget Hornsberg). E4:an gick alltså de här fyra-fem åren längs Drottningholmsvägen in till Fridhemsplan och sedan S:t Eriksgatan till Norrtull.

OBS detta är vad jag kommit fram till genom att studera kartor. Var själv inte född då så jag har inga minnen från den tiden.
Titel: SV: Planer för Essingeleden anno 1961
Skrivet av: Ulf Rådeström skrivet 25 oktober 2009, 13:56:15 PM
Två saker jag reagerar på i kartbilderna:

På den nyare kartan så går E4 på två vägar runt Fridhemsplan. Ledde man norrgående trafik Drottningholmsvägen-St Eriksgatan medan södergående fick svänga höger från St Eriksgatan in på Fleminggatan och sedan vänster Mariebergsgatan för färd rakt ut på Lilla Västerbron?

Det andra är - har det verkligen funnits en bro mellan Riddarholmen och Stadshuskajen??? Eller är det felritat på kartorna??
Titel: SV: Planer för Essingeleden anno 1961
Skrivet av: Joachim Wansölin skrivet 25 oktober 2009, 14:14:06 PM
Citat från: Ulf Rådeström skrivet 25 oktober 2009, 13:56:15 PM
Det andra är - har det verkligen funnits en bro mellan Riddarholmen och Stadshuskajen??? Eller är det felritat på kartorna??

Visst har det det. Se t.ex. http://sv.wikipedia.org/wiki/Riddarbron och två bilder från Stockholmskällan:

http://www.stockholmskallan.se/php/fupload/SMF/SSMSVD021092S.JPG
http://www.stockholmskallan.se/php/fupload/SMF/SSMDIA015016S.JPG
Titel: SV: Planer för Essingeleden anno 1961
Skrivet av: Kotta skrivet 28 oktober 2009, 16:03:43 PM
Från min barndom kommer jag ihåg hur man åkte norra stationsgatan för att ta sej ut på essingeleden men jag har inte något minne av hur anslutninen upp på essingeleden såg ut.
I dagsläget får jag inte riktigt ihop det nämligen. Det är framför allt södergående anslutning jag undrar över då man i dagsläget endast kan se hur den norrgående bron ansluter till norra stationsgatan.

Kikar man på lite av vv:s dokument, bl.a. denna förstudie: http://www.vv.se/PageFiles/5439/forstudie_vag_e4_e20_norra_stationsomradet.pdf, så ser man ju på sid 33 att den södergående bron öppnades för trafik redan 1974... (inklusive den oanvända avfarten ner mot tomteboda, eller byggdes den snutten senare?).
Men hur matades essingeleden i södergående riktning? Stod den bron oanvänd? Är den extremt breda bron mellan norra stationsgatan och Karolinska (som nu mest används för parkering) en rest av södergående matning?

Finns det några kartor eller flygbilder från tiden mellan 1971 och 1991 (då första delen av norra länken öppnades) där man kan se hur trafikplatsen mellan norra stationsgatan och essingeleden såg ut?

Mvh
K.
Titel: SV: Planer för Essingeleden anno 1961
Skrivet av: Anders Noren skrivet 28 oktober 2009, 16:10:39 PM
Citat från: Kotta skrivet 28 oktober 2009, 16:03:43 PM
Från min barndom kommer jag ihåg hur man åkte norra stationsgatan för att ta sej ut på essingeleden men jag har inte något minne av hur anslutninen upp på essingeleden såg ut.
I dagsläget får jag inte riktigt ihop det nämligen. Det är framför allt södergående anslutning jag undrar över då man i dagsläget endast kan se hur den norrgående bron ansluter till norra stationsgatan.

Kolla Eniros utsiktsbilder.

På parkeringsplanen norr om Norra Stationsgatan, ganska precis mitt mellan Torsplan och Karlbergsvägen, är det ett litet "hopp" uppbyggt. Det är brofästet för väster/södergående ramp. Öster/norrgående ramp är den som finns kvar och ansluter vid Karlbergsvägen.

Anders
Titel: SV: Planer för Essingeleden anno 1961
Skrivet av: JDS skrivet 28 oktober 2009, 16:41:14 PM
Citat från: Kotta skrivet 28 oktober 2009, 16:03:43 PM
Men hur matades essingeleden i södergående riktning? Stod den bron oanvänd? Är den extremt breda bron mellan norra stationsgatan och Karolinska (som nu mest används för parkering) en rest av södergående matning?

Finns det några kartor eller flygbilder från tiden mellan 1971 och 1991 (då första delen av norra länken öppnades) där man kan se hur trafikplatsen mellan norra stationsgatan och essingeleden såg ut?

Jag har en bild som jag inte orkar skanna in just nu, förhoppningsvis hinner någon annan före.

Som Anders antyder, så fanns det en provisorisk viadukt från Norra stationsgatan i höjd med förgreningsväxeln mellan tomteboda- och karlbergsspåren. Brofästet syns tydligt på flygbilderna. Därifrån gick viadukten rakt genom den nuvarande viadukten för trafik mot Uppsala (som alltså saknade ett par spann), och upp på berget. Jag vill minnas att det kändes väldigt retrofuturistiskt när man åkte där kring 1990 med Norra länkens halvfärdiga viadukter som slutade ute i luften! Jag håller med om att det vore guld om någon hade bilder på detta!
Titel: SV: Planer för Essingeleden anno 1961
Skrivet av: Pete skrivet 28 oktober 2009, 18:37:00 PM
Var det inte också så att norr- och sydgående trafik använde samma viadukt? Om jag minns rätt var det två filer åt ett håll och en åt det andra, tills så småningom en norrgående viadukt blev klar (den som gick genom nuvarande parkering).

/Pete
Titel: SV: Planer för Essingeleden anno 1961
Skrivet av: JDS skrivet 28 oktober 2009, 23:47:15 PM
Citat från: Pete skrivet 28 oktober 2009, 18:37:00 PM
Var det inte också så att norr- och sydgående trafik använde samma viadukt? Om jag minns rätt var det två filer åt ett håll och en åt det andra, tills så småningom en norrgående viadukt blev klar (den som gick genom nuvarande parkering).

/Pete

Med norrgående antar jag att du menar mot Nyboda, alltså söderut i E4-hänseende. Menar du alltså att denna trafik gick över samma viadukt som den södergående (som idag är avfarten skyltad "S:t Eriksplan") en tid?
Titel: SV: Planer för Essingeleden anno 1961
Skrivet av: Fredrik W skrivet 29 oktober 2009, 10:02:22 AM
Citat från: Pete skrivet 28 oktober 2009, 18:37:00 PM
Var det inte också så att norr- och sydgående trafik använde samma viadukt? Om jag minns rätt var det två filer åt ett håll och en åt det andra, tills så småningom en norrgående viadukt blev klar (den som gick genom nuvarande parkering).

/Pete
Alltså: norr- och sydgående trafik använde samma viadukt mellan 1971 och 1974? Var låg förgreningen i så fall? Fanns det två broar över Karlbergskanalen redan från början (1971), eller byggdes de också i etapper?
Titel: SV: Planer för Essingeleden anno 1961
Skrivet av: Kotta skrivet 29 oktober 2009, 11:25:07 AM
Jamen titta, där e ju hoppet! Tackar, det förklarar ju anslutningen perfekt.

JDS, hoppas du orkar scanna bilden nån dag ;)

Överhuvudtaget tycker ja hela tomtebodabiten av essingeleden är ganska intressant med alla sina provisorium och halvgenomförda planer.

Apropå halvfärdiga motorvägar så la jag märke till den här när jag va på besök i Kapstaden för nåra år sen. Vad jag lyckades höra mej för så var det en marktvist som gjorde att motorvägen (som går uppe på pelare) aldrig kunde byggas helt klar i den tilltänkta sträckningen. Resultatet är ett fascinerande inslag i den centrala stadsbilden:

Västra delen: http://maps.google.com/?ie=UTF8&ll=-33.914909,18.422243&spn=0.002088,0.003449&t=k&z=18

Östra delen: http://maps.google.com/?ie=UTF8&ll=-33.919232,18.434152&spn=0.002088,0.003449&t=k&z=18

Översikt: http://maps.google.com/?ie=UTF8&ll=-33.916583,18.428192&spn=0.016703,0.027595&t=k&z=15

Trafikkameror: http://www.page88.co.za/cr/capetown/capetowntrafficcams.shtml
Titel: SV: Planer för Essingeleden anno 1961
Skrivet av: JB skrivet 29 oktober 2009, 12:45:11 PM
Apropå den saknade motorvägen i Kapstaden kan jag inte låta bli att tipsa om den sydafrikanska amatörkortfilmen "Gandalf cleans up Cape Town" där den saknade bron figurerar (omkring 5-6 minuter in i filmen). http://www.vimeo.com/6983042

/Jonas
Titel: SV: Planer för Essingeleden anno 1961
Skrivet av: Pete skrivet 31 oktober 2009, 21:54:07 PM
CitatMed norrgående antar jag att du menar mot Nyboda, alltså söderut i E4-hänseende. Menar du alltså att denna trafik gick över samma viadukt som den södergående (som idag är avfarten skyltad "S:t Eriksplan") en tid?

Förlåt hjärnsläppet...! En ny SYD-gående menar jag såklart, alltså mot Nyboda som du säger.

Och sedan minns jag inte detaljerna, hade inte körkort förrän 1973... men i alla fall närmast Norra Stationsgatan var det nog bara en viadukt från början, den som idag är skyltad S:t Eriksplan.

/Pete
Titel: SV: Planer för Essingeleden anno 1961
Skrivet av: Pete skrivet 31 oktober 2009, 21:57:40 PM
Svaret: titta på inlägget om Huvudstaleden...

http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=10788.15

Här finns en kartbild där man ser de två körbanorna på broarna över Karlbergskanalen gå samman norr om Karlbergs slott, och gå över en viadukt till Norra Stationsgatan.

/Pete
Titel: SV: Planer för Essingeleden anno 1961
Skrivet av: Fredrik W skrivet 02 november 2009, 10:44:44 AM
Citat från: Pete skrivet 31 oktober 2009, 21:57:40 PM
Svaret: titta på inlägget om Huvudstaleden...

http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=10788.15

Här finns en kartbild där man ser de två körbanorna på broarna över Karlbergskanalen gå samman norr om Karlbergs slott, och gå över en viadukt till Norra Stationsgatan.

/Pete


Ja där ser man ju. Tack.
Titel: SV: Planer för Essingeleden anno 1961 Bild
Skrivet av: JDS skrivet 05 december 2009, 10:04:11 AM
Citat från: Kotta skrivet 29 oktober 2009, 11:25:07 AM
JDS, hoppas du orkar scanna bilden nån dag

Här är den!

(http://i34.photobucket.com/albums/d105/lilldanil/nst.jpg)
Titel: SV: Planer för Essingeleden anno 1961
Skrivet av: Fredrik W skrivet 07 december 2009, 09:56:25 AM
Tack för en bra bild! Är det 1990? Som jag tolkar det gick vid fototillfället norrgående trafik fortfarande på Norra Stationsgatan
medan södergående trafik gick på den delvis öppnade Norra länken.
Titel: SV: Planer för Essingeleden anno 1961
Skrivet av: JDS skrivet 09 december 2009, 18:58:47 PM
Citat från: Fredrik W skrivet 07 december 2009, 09:56:25 AM
Tack för en bra bild! Är det 1990? Som jag tolkar det gick vid fototillfället norrgående trafik fortfarande på Norra Stationsgatan
medan södergående trafik gick på den delvis öppnade Norra länken.

Verkar stämma. Man har uppenbarligen alldeles nyss färdigställt Essingeledens blivande norrgående viadukt i "hålet" efter den provisoriska för trafik mot Nyboda, så det bör väl vara sensommar 1990 eller möjligen våren 1991? Kolla också in Treportsbacken (förbindelsen mellan Klarastrandsleden och Tomtebodavägen nedtill t v), som fortfarande finns kvar men idag utan trafik.

Notera också biltågen vid Norra station, den här bilden bär på många spännande minnen av en stad som försvunnit!
Titel: SV: Planer för Essingeleden anno 1961
Skrivet av: Kotta skrivet 11 december 2009, 13:15:03 PM
Grymt att orkade scanna in bilden!