Buss-Snack

Allmänna bussforum => Busstrafik => Ämnet startat av: buskörare skrivet 14 maj 2019, 19:00:24 PM

Titel: SL E35
Skrivet av: buskörare skrivet 14 maj 2019, 19:00:24 PM
Det går väldigt mycket rykten på jobbet om att man inför nästa avtal, dvs E35 som borde ligga ute nu, ska dela upp Norrort och att man då skulle upphandla Vallentuna/Okvista för sig, Täby för sig och Åkersberga/Vaxholm för sig.
Jag vet inte var ryktet kommer ifrån och hittar inget som stödjer det i de dokument jag sett. Där verkar man upphandla hela nuvarande Norrorts buss samt "nya" Vallentuna grus som ett område.
Att rykten går är ju vanligt, men nu är det chefer som pratar om det, inte bara förare.
Finns det nån här som sett indikationer på att det skulle vara så nånstans? Jag tycker det låter konstigt, men vad vet jag.
Titel: SV: SL E35
Skrivet av: Ola Å skrivet 14 maj 2019, 19:52:33 PM
En återgång till hur det var innan 1997 med mindre områden vore på vissa sätt bra, men även lite känsligt, och kanske lite trist? Jag skulle i allafall tycka det kändes trist att bara köra i Täby, Vallentuna, Åkersberga eller Vaxholm.

Anbuden ska väl lämnas i höst om jag inte minns fel.
Titel: SV: SL E35
Skrivet av: buskörare skrivet 14 maj 2019, 19:55:49 PM
Citat från: Ola Å skrivet 14 maj 2019, 19:52:33 PM
En återgång till hur det var innan 1997 med mindre områden vore på vissa sätt bra, men även lite känsligt, och kanske lite trist? Jag skulle i allafall tycka det kändes trist att bara köra i Täby, Vallentuna, Åkersberga eller Vaxholm.

Anbuden ska väl lämnas i höst om jag inte minns fel.

Jättetrist. Och dumt. Bättre att åtminstone ha 2 blåbusslinjer än bara en. Men det är ju inte alltid man förstår hur de som bestämmer tänker  8)
Jag hoppas det inte stämmer, men när till och med cheferna pratar om det som om det vore sanning så...
Titel: SV: SL E35
Skrivet av: Ersa skrivet 14 maj 2019, 23:22:32 PM
Den främsta anledningen till att SL började slå ihop områden till dagens gigantiska, var väl för att tjäna pengar? Numera har man dock insett att man inte fått billigare trafik, samtidigt som den generella kvaliteten knappast ökat de senaste tio åren. Inte heller fick man några nya medelstora entreprenörer, samtidigt som de lokala kunniga åkarna runtom i länet droppade av en efter en. Så man kanske äntligen har börjat fundera på om stordriftsförsöket kanske inte är den enda vägen att gå?

Jämfört med Ola känner jag helt tvärtom, att det förr var trevligt att som Rimboförare för sisådär femton år sedan, kunna köra både de egna linjerna, en hel del UL-linjer runtom Uppsala, Björklinge, Knutby, samt en massa Täby/Danderydslinjer på somrarna mellan varven på 625 och 639, samt en massa Roslagsbaneersättning, både akut och planerad. Allt som nyupplärd nyinflyttad nybörjare i bussar utan BussPC.
Efter upphandlingarna av storområdena murade man upp murar mellan trafikområdena, och vips satt förarna plötsligt låsta på några fåtal linjer (i Rimbos fall enbart 639, med 75% Rimbo-Stockholm och 25% Rimbo-Hallstavik), vilket gjorde att flera förare tröttnade, och började söka sig till andra bussförarjobb runtom Sollentuna, Knivsta, Knutby och Arlanda, eller lastbilsjobb, vilket de trivs väldigt bra med idag. Så att locka tillbaka dem blir nog svårt.
Titel: SV: SL E35
Skrivet av: Ola Å skrivet 15 maj 2019, 10:20:48 AM
Ersa, jag tror jag kanske formulerade mig slarvigt, vill ha mer omväxling i trafiken, saknar ju blandning av kort och långt.
Titel: SV: SL E35
Skrivet av: Ersa skrivet 15 maj 2019, 12:32:10 PM
Citat från: Ola Å skrivet 15 maj 2019, 10:20:48 AM
Ersa, jag tror jag kanske formulerade mig slarvigt, vill ha mer omväxling i trafiken, saknar ju blandning av kort och långt.

Ja, vi vill egentligen ha samma sak. :) Men vi upplever det lite olika om hur de senaste åren utvecklat sig.
Titel: SV: SL E35
Skrivet av: homer skrivet 15 maj 2019, 16:59:53 PM
har anbuden inte kommit ut ännu? trodde dem skulle komma under tidig vår?

för övrigt tycker jag de skulle vara trevligt med fler mindre upphandlingsområden än enbart några få gigantiska. Norrortavtalet förra gången var ju till och med för stort så inte ens Nobina klarade av att lägga bud på det.
Titel: SV: SL E35
Skrivet av: Ersa skrivet 15 maj 2019, 17:50:42 PM
Det hela blev ju för stort mycket pga att man lade in spårtrafiken ihop med busstrafiken. Detta har man dock inte tjänat en enda krona på, så lyckligtvis är detta blandförsök nu över, och spårtrafiken ska återigen upphandlas separat.
Titel: SV: SL E35
Skrivet av: buskörare skrivet 15 maj 2019, 18:32:23 PM
Citat från: homer skrivet 15 maj 2019, 16:59:53 PM
har anbuden inte kommit ut ännu? trodde dem skulle komma under tidig vår?

för övrigt tycker jag de skulle vara trevligt med fler mindre upphandlingsområden än enbart några få gigantiska. Norrortavtalet förra gången var ju till och med för stort så inte ens Nobina klarade av att lägga bud på det.

Svaret beräknas komma i april nästa år, så det är nog öppet för inlämning ja.
Bussdelen ändrades inte alls. Nu tillkommer ju Vallentuna grus, men att Nobina inte kunde vara med berodde nog på Roslagsbanan.
Titel: SV: SL E35
Skrivet av: buskörare skrivet 15 maj 2019, 18:41:26 PM
Jag tycker det blir för litet. Kan det bli drygt 100 bussar/område om man delar upp det i 3? Kanske aningen större. Tycker nog att det är en ganska bra storlek som det är nu med tanke på storleken på området vi kör i.
Titel: SV: SL E35
Skrivet av: Lars_L skrivet 15 maj 2019, 22:15:51 PM
Citat från: buskörare skrivet 14 maj 2019, 19:00:24 PM
Det går väldigt mycket rykten på jobbet om att man inför nästa avtal, dvs E35 som borde ligga ute nu, ska dela upp Norrort och att man då skulle upphandla Vallentuna/Okvista för sig, Täby för sig och Åkersberga/Vaxholm för sig.
Jag vet inte var ryktet kommer ifrån och hittar inget som stödjer det i de dokument jag sett. Där verkar man upphandla hela nuvarande Norrorts buss samt "nya" Vallentuna grus som ett område.
Att rykten går är ju vanligt, men nu är det chefer som pratar om det, inte bara förare.
Finns det nån här som sett indikationer på att det skulle vara så nånstans? Jag tycker det låter konstigt, men vad vet jag.

Rykten är rykten av den enkla anledningen att förfrågningsunderlag inte lär komma ut från i september. Trafikförvaltningen för ju dock redan dialog med de anbudsgivare som är kvalificerade. I sådana sammanhang är det ganska naturligt att man också för dialog om ifall man vill dela upp avtalet på flera paket. Keolis, Nobina och Arriva vill säkerligen inte ha det, eftersom de vinner på att konkurrensen blir mindre när nästan bara de kan bjuda. Dock är det samtidigt så att Trafikförvaltningen i Stockholm ställer så höga krav på anbudsgivarna i andra avseende att mindre företag har svårt att lägga bud ändå. Men det finns väl i vilket fall 2-3 stycken som nog skulle vara mer intresserade att lägga om det var mindre paket. En sak som talar emot är väl att det är svårt att få depåkapaciteten i Täby att räcka till utan Okvistadepån och man vill ogärna dela den med ett annat bolag.

Men innan förfrågningsunderlaget kommer ut i september går det alltså inte att säga något. Att Trafikförvaltningen skulle gå ut med det på annat sätt till leverantörerna innan anbudstiden har börjat, har jag svårt att tro. Men att man ställer frågan hur bolagen ser på detta, kan ju då leda till följdfrågor längre ner i bussbolagens organisation som i sin tur kan skapa rykten.   


Titel: SV: SL E35
Skrivet av: buskörare skrivet 16 maj 2019, 06:23:42 AM
Citat från: Lars_L skrivet 15 maj 2019, 22:15:51 PM
Rykten är rykten av den enkla anledningen att förfrågningsunderlag inte lär komma ut från i september. Trafikförvaltningen för ju dock redan dialog med de anbudsgivare som är kvalificerade. I sådana sammanhang är det ganska naturligt att man också för dialog om ifall man vill dela upp avtalet på flera paket. Keolis, Nobina och Arriva vill säkerligen inte ha det, eftersom de vinner på att konkurrensen blir mindre när nästan bara de kan bjuda. Dock är det samtidigt så att Trafikförvaltningen i Stockholm ställer så höga krav på anbudsgivarna i andra avseende att mindre företag har svårt att lägga bud ändå. Men det finns väl i vilket fall 2-3 stycken som nog skulle vara mer intresserade att lägga om det var mindre paket. En sak som talar emot är väl att det är svårt att få depåkapaciteten i Täby att räcka till utan Okvistadepån och man vill ogärna dela den med ett annat bolag.

Men innan förfrågningsunderlaget kommer ut i september går det alltså inte att säga något. Att Trafikförvaltningen skulle gå ut med det på annat sätt till leverantörerna innan anbudstiden har börjat, har jag svårt att tro. Men att man ställer frågan hur bolagen ser på detta, kan ju då leda till följdfrågor längre ner i bussbolagens organisation som i sin tur kan skapa rykten.   

Tack för svar.
Jag trodde man redan släppt ut avtalet för företagen att räkna på, då det på nått ställe stod att det skulle släppas 201902.
Därför trodde jag att just den frågan redan var utredd.
Tyvärr har jag bara en skärmdump på det och ingenstans på nätet att lägga den för visning här.

Edit: Hittade länken
https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://www.svenskkollektivtrafik.se/globalassets/svenskkollektivtrafik/dokument/natverk-och-moten/upnat/upphandlingsschema-sverige-rapport-2017-2022.pdf&ved=2ahUKEwj34P2Xmp_iAhXhpYsKHdkMA0EQFjAEegQIBBAB&usg=AOvVaw2R_WJ0HzhZWI8Pxg88Q4yp
Titel: SV: SL E35
Skrivet av: Lars_L skrivet 16 maj 2019, 07:38:52 AM
Citat från: buskörare skrivet 16 maj 2019, 06:23:42 AM
Tack för svar.
Jag trodde man redan släppt ut avtalet för företagen att räkna på, då det på nått ställe stod att det skulle släppas 201902.
Därför trodde jag att just den frågan redan var utredd.
Tyvärr har jag bara en skärmdump på det och ingenstans på nätet att lägga den för visning här.

Edit: Hittade länken
https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://www.svenskkollektivtrafik.se/globalassets/svenskkollektivtrafik/dokument/natverk-och-moten/upnat/upphandlingsschema-sverige-rapport-2017-2022.pdf&ved=2ahUKEwj34P2Xmp_iAhXhpYsKHdkMA0EQFjAEegQIBBAB&usg=AOvVaw2R_WJ0HzhZWI8Pxg88Q4yp

I februari fattade Trafikförvaltningen beslut om allmän trafikplikt - det vill säga det sista formella som måste till för att området ska upphandlas. Då har man ju också lämnat uppgifter om produktionen - och då klargjordes ju också att Roslagsbanan inte kommer att ingå, liksom då kvalificeringen av anbudsgivare påbörjades. Men sedan följer då en dialog och fastställande av förfrågningsunderlag. Anbudstiden sträcker sig sedan först från september (då det är möjligt att lägga anbud och förfrågningsunderlaget är klart) till slutet av året. Tilldelning sker mars nästa år.

Men i och med detta går det förstås att räkna. I och med att dialogen påbörjats så får ju också anbudsgivarna mer faktaunderlag. Om nu frågan har kommit upp i dialogen om olika paket, så är det nog naturligt att man börjar räkna på det också redan nu, eftersom det är så många upphandlingar ute med snarlik trafikstart. Vad som talar emot att man delar upp det i olika paket, är väl att man inte gjort någon hint om detta innan kvalificeringen från Trafikförvaltningens sida. Det är ju risk då att någon tänkbar anbudsgivare av det skälet inte valt att kvalificera sig.



Titel: SV: SL E35
Skrivet av: buskörare skrivet 16 maj 2019, 08:02:38 AM
Citat från: Lars_L skrivet 16 maj 2019, 07:38:52 AM
I februari fattade Trafikförvaltningen beslut om allmän trafikplikt - det vill säga det sista formella som måste till för att området ska upphandlas. Då har man ju också lämnat uppgifter om produktionen - och då klargjordes ju också att Roslagsbanan inte kommer att ingå, liksom då kvalificeringen av anbudsgivare påbörjades. Men sedan följer då en dialog och fastställande av förfrågningsunderlag. Anbudstiden sträcker sig sedan först från september (då det är möjligt att lägga anbud och förfrågningsunderlaget är klart) till slutet av året. Tilldelning sker mars nästa år.

Men i och med detta går det förstås att räkna. I och med att dialogen påbörjats så får ju också anbudsgivarna mer faktaunderlag. Om nu frågan har kommit upp i dialogen om olika paket, så är det nog naturligt att man börjar räkna på det också redan nu, eftersom det är så många upphandlingar ute med snarlik trafikstart. Vad som talar emot att man delar upp det i olika paket, är väl att man inte gjort någon hint om detta innan kvalificeringen från Trafikförvaltningens sida. Det är ju risk då att någon tänkbar anbudsgivare av det skälet inte valt att kvalificera sig.

Tack! Nej, jag har inte hittat nån antydan till det. Utöver att det stått att områdets storlek inte är fastslaget. Det skulle ju kunna vara ett tecken kanske?
Får vi "på golvet" reda på ev uppdelning i september, eller får vi vänta till resultatet kommer?
Titel: SV: SL E35
Skrivet av: Lars_L skrivet 16 maj 2019, 08:29:21 AM
Citat från: buskörare skrivet 16 maj 2019, 08:02:38 AM
Tack! Nej, jag har inte hittat nån antydan till det. Utöver att det stått att områdets storlek inte är fastslaget. Det skulle ju kunna vara ett tecken kanske?
Får vi "på golvet" reda på ev uppdelning i september, eller får vi vänta till resultatet kommer?

I september kan vi ju lägga ut uppgifterna här
Titel: SV: SL E35
Skrivet av: buskörare skrivet 16 maj 2019, 08:54:28 AM
Citat från: Lars_L skrivet 16 maj 2019, 08:29:21 AM
I september kan vi ju lägga ut uppgifterna här

Vore kanon! Man är ju rätt nyfiken.
Titel: SV: SL E35
Skrivet av: buskörare skrivet 15 september 2019, 08:49:41 AM
Nu är det september och jag spricker snart av nyfikenhet 8)
Titel: SV: SL E35
Skrivet av: ks skrivet 15 september 2019, 12:59:19 PM
Citat från: buskörare skrivet 15 september 2019, 08:49:41 AM
Nu är det september och jag spricker snart av nyfikenhet 8)
Du är inte ensam! :D Ska bli superspännande!!!
Titel: SV: SL E35
Skrivet av: Peter Rost skrivet 15 september 2019, 13:08:33 PM
Citat från: ks skrivet 15 september 2019, 12:59:19 PM
Du är inte ensam! :D Ska bli superspännande!!!
Citat från: buskörare skrivet 15 september 2019, 08:49:41 AM
Nu är det september och jag spricker snart av nyfikenhet 8)

Instämmer!

Lite läsning medans vi väntar med spänning. ;)

https://www.sll.se/globalassets/6.-om-landstinget/upphandling/tf/behovsanalys-e35-e38---buss.pdf

https://www.sll.se/globalassets/5.-politik/politiska-organ/trafiknamnden/2018/25-september/p16-tn-2017-1727-tjut-informationsarende-trafikaffarer-e34-e38.pdf
Titel: SV: SL E35
Skrivet av: Fredde skrivet 15 september 2019, 16:01:46 PM
Är det nytt att maxåldern blir 13 år?
Från sid. 27 i första länken ovan:

CitatFrån 2013 ska nya tyngre fordon klara lägre avgasutsläpp enligt Euroklass 6
(Euro VI). Detta innebär att äldre fordon med Euroklass 5 kommer att vara
äldre än åtta år när de nya trafikavtalen i E35-E38 startar, vilket i sin tur
innebär att sådana fordon kommer att ha tidsbegränsad användning i de nya
avtalen utifrån kravet på maximal fordonsålder 13,0 år, om de inte ändå tas ur
driften tidigare av andra skäl.

Gubbängen verkar dessutom ha åldrats snabbt... :P
Från sid. 31:

(http://www.bilddump.se/bilder/20190915155923-188.151.224.237.JPG)
Titel: SV: SL E35
Skrivet av: homer skrivet 15 september 2019, 18:19:37 PM
Citat från: Fredde skrivet 15 september 2019, 16:01:46 PM
Är det nytt att maxåldern blir 13 år?
Från sid. 27 i första länken ovan:



de verkar så ja, om de stämmer innebär de att samtliga vagnar Keolis köpte 2011 när dom vann E19 kommer kunna användas i 3 år till på de nya avtalet, det är en mycket stor mängd fordon från Volvo, Scania och MAN
Titel: SV: SL E35
Skrivet av: Bussmicke skrivet 16 september 2019, 09:25:26 AM
Lite synd att det är maskat på en håll.


//Bussmicke
www.bussmicke.se
Titel: SV: SL E35
Skrivet av: buskörare skrivet 16 september 2019, 18:10:46 PM
Citat från: homer skrivet 15 september 2019, 18:19:37 PM
de verkar så ja, om de stämmer innebär de att samtliga vagnar Keolis köpte 2011 när dom vann E19 kommer kunna användas i 3 år till på de nya avtalet, det är en mycket stor mängd fordon från Volvo, Scania och MAN

Keolis leasar väl sina?
Titel: SV: SL E35
Skrivet av: Fredrik Gelin skrivet 17 september 2019, 07:32:15 AM
Citat från: Bussmicke skrivet 16 september 2019, 09:25:26 AM
Lite synd att det är maskat på en håll.


//Bussmicke
www.bussmicke.se
Det beror på att dokumentet troligen innehåller information som SL anser vara känslig av olika skäl.

Skickat från min STF-L09 via Tapatalk

Titel: SV: SL E35
Skrivet av: Fredrik Gelin skrivet 17 september 2019, 07:38:29 AM
Citat från: buskörare skrivet 16 september 2019, 18:10:46 PM
Keolis leasar väl sina?
Det stämmer, men det är även ett antal bussar som köpts loss från leasingkontrakten sedan trafikstarten, så det är numera en mix av ägandeförhållanden kan man säga.
Alla B9:orna och en majoritet av Scaniabussarna (de som fortfarande går på etanol) gissar jag dock kommer att pensioneras sommaren 2021, så det blir ganska många bussar som måste ersättas oavsett vem som vinner.

Skickat från min STF-L09 via Tapatalk

Titel: SV: SL E35
Skrivet av: DL skrivet 17 september 2019, 08:41:30 AM
Det vore helt klart önskvärt att de ledvagnar som sätts in på linjer som 160, 172 och 173 får barnvagnsplats i släpet.
Titel: SV: SL E35
Skrivet av: buskörare skrivet 17 september 2019, 09:24:54 AM
Citat från: DL skrivet 17 september 2019, 08:41:30 AM
Det vore helt klart önskvärt att de ledvagnar som sätts in på linjer som 160, 172 och 173 får barnvagnsplats i släpet.

E35 är norrort. Så de linjerna du räknar upp lär inte påverkas av denna upphandling.
Titel: SV: SL E35
Skrivet av: DL skrivet 17 september 2019, 09:44:21 AM
Citat från: buskörare skrivet 17 september 2019, 09:24:54 AM
E35 är norrort. Så de linjerna du räknar upp lär inte påverkas av denna upphandling.

Hälften av trådens inlägg tar upp Stockholm Sydväst så därför antog jag att SSV ingick i E38.
Titel: SV: SL E35
Skrivet av: buskörare skrivet 17 september 2019, 10:39:50 AM
Citat från: DL skrivet 17 september 2019, 09:44:21 AM
Hälften av trådens inlägg tar upp Stockholm Sydväst så därför antog jag att SSV ingick i E38.

Ja, E38 vet jag inget om. Det kanske är söderort. Däremot är det i princip bara nått enstaka inlägg som handlar om det. Blandar du ihop trådar?
Titel: SV: SL E35
Skrivet av: Buzzlover skrivet 17 september 2019, 11:28:45 AM
Citat från: buskörare skrivet 17 september 2019, 10:39:50 AM
Ja, E38 vet jag inget om. Det kanske är söderort. Däremot är det i princip bara nått enstaka inlägg som handlar om det. Blandar du ihop trådar?
Tror mer länkarna blandade ihop det då dem täcker både E35 och E38.
Titel: SV: SL E35
Skrivet av: virtual1 skrivet 17 september 2019, 11:44:35 AM
Citat från: buskörare skrivet 17 september 2019, 10:39:50 AM
Ja, E38 vet jag inget om. Det kanske är söderort. Däremot är det i princip bara nått enstaka inlägg som handlar om det. Blandar du ihop trådar?

E38 är Norrtälje, E37 är Söderort
Titel: SV: SL E35
Skrivet av: buskörare skrivet 17 september 2019, 11:58:41 AM
Citat från: Buzzlover skrivet 17 september 2019, 11:28:45 AM
Tror mer länkarna blandade ihop det då dem täcker både E35 och E38.

Aha. Men var kom söderort med i bilden?
Titel: SV: SL E35
Skrivet av: DL skrivet 17 september 2019, 15:52:18 PM
Citat från: buskörare skrivet 17 september 2019, 11:58:41 AM
Aha. Men var kom söderort med i bilden?

Inlägg 18-19-20-21-21-22-23 och 24 handlar bl.a. om E37 Stockholm Sydväst.
Titel: SV: SL E35
Skrivet av: buskörare skrivet 17 september 2019, 16:03:43 PM
Citat från: DL skrivet 17 september 2019, 15:52:18 PM
Inlägg 18-19-20-21-21-22-23 och 24 handlar bl.a. om E37 Stockholm Sydväst.

Hur menar du att 18 och 19 handlar om söderort? 18 är ett inlägg om att fler än jag väntar på att upphandlingen av E35 ska dra igång och sen länkar som handlar bl.a om den upphandlingen.
Första som rör söderort är en kommentar om att Gubbängens terminal fått fel ålder, dvs inlägg 20.
Men skit samma, vore mest trevligt om trådarna försöker hålla sig till ämnet.
Titel: SV: SL E35
Skrivet av: Fredrik Gelin skrivet 17 september 2019, 17:06:42 PM
E35 är det ju inlämning på under vintern, men själva upphandlingsdokumenten från TF kanske läcker ut tidigare beroende på hur känsliga de är, det har jag inte koll på.

Vilka som officiellt lämnar in anbud är dock mer eller mindre hemligt fram till sommaren 2020 då vi får veta vem som kammat hem affären.

Skickat från min STF-L09 via Tapatalk

Titel: SV: SL E35
Skrivet av: buskörare skrivet 17 september 2019, 19:04:42 PM
Citat från: Fredrik Gelin skrivet 17 september 2019, 17:06:42 PM
E35 är det ju inlämning på under vintern, men själva upphandlingsdokumenten från TF kanske läcker ut tidigare beroende på hur känsliga de är, det har jag inte koll på.

Vilka som officiellt lämnar in anbud är dock mer eller mindre hemligt fram till sommaren 2020 då vi får veta vem som kammat hem affären.

Skickat från min STF-L09 via Tapatalk

Det är själva underlaget jag är nyfiken på. Enligt nån här skulle det släppas nu i september och vara offentlig handling. Jag vill, som jag skrev i ursprungsinlägget, veta hur områdesuppdelningen ser ut eftersom det florerar väldigt många rykten. Svaret ska komma i april nästa år.
Titel: SV: SL E35
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 17 september 2019, 19:49:34 PM
Citat från: buskörare skrivet 17 september 2019, 19:04:42 PM
Det är själva underlaget jag är nyfiken på. Enligt nån här skulle det släppas nu i september och vara offentlig handling. Jag vill, som jag skrev i ursprungsinlägget, veta hur områdesuppdelningen ser ut eftersom det florerar väldigt många rykten. Svaret ska komma i april nästa år.

Jag har inte sett till detta ännu, sedan är det nog så att det enbart skickas ut till dem som har genomgått förkvalificeringsfasen. Dock lär det nog läcka ut vissa delar allt efterhand.
Titel: SV: SL E35
Skrivet av: buskörare skrivet 17 september 2019, 20:32:46 PM
Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 17 september 2019, 19:49:34 PM
Jag har inte sett till detta ännu, sedan är det nog så att det enbart skickas ut till dem som har genomgått förkvalificeringsfasen. Dock lär det nog läcka ut vissa delar allt efterhand.

Enligt Lars_L så skulle det kunna läggas ut här i september. Står på första sidan i tråden.
Titel: SV: SL E35
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 17 september 2019, 22:33:10 PM
Citat från: buskörare skrivet 17 september 2019, 20:32:46 PM
Enligt Lars_L så skulle det kunna läggas ut här i september. Står på första sidan i tråden.

Ja om någon på de företag som fått ut det vill dela med sig så, men som sagt så har jag inte sett att något har kommit ut ännu så då finns det inget att "läcka"

När det gäller E34 - Roslagsbanan har det kommit ett meddelande om förändrad avtalslängd- ny längd är 12 år och trafikstart 2021-04-02
Titel: SV: SL E35
Skrivet av: buskörare skrivet 18 september 2019, 04:37:46 AM
Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 17 september 2019, 22:33:10 PM
Ja om någon på de företag som fått ut det vill dela med sig så, men som sagt så har jag inte sett att något har kommit ut ännu så då finns det inget att "läcka"

När det gäller E34 - Roslagsbanan har det kommit ett meddelande om förändrad avtalslängd- ny längd är 12 år och trafikstart 2021-04-02

Okej. Jag tog för givet att det svaret menade att det var offentlig handling och därför kunde läggas ut här. Som sagt är det mest områdesindelningen jag är nyfiken på, så ser eller hör du nått om det så får du gärna berätta här eller via PM.
Titel: SV: SL E35
Skrivet av: Lars_L skrivet 19 september 2019, 15:40:54 PM
Citat från: buskörare skrivet 18 september 2019, 04:37:46 AM
Okej. Jag tog för givet att det svaret menade att det var offentlig handling och därför kunde läggas ut här. Som sagt är det mest områdesindelningen jag är nyfiken på, så ser eller hör du nått om det så får du gärna berätta här eller via PM.

Ja, givetvis är det offentligt. Ska nog inte vara något problem att få fram. Har inte hunnit ta i saken. Däremot är det ju förstås lite knepigare om man fått uppgifterna från det bolag som man arbetar på och då är man ju bunden av sekretess från bussbolagens sida.
Titel: SV: SL E35
Skrivet av: buskörare skrivet 19 september 2019, 16:34:13 PM
Citat från: Lars_L skrivet 19 september 2019, 15:40:54 PM
Ja, givetvis är det offentligt. Ska nog inte vara något problem att få fram. Har inte hunnit ta i saken. Däremot är det ju förstås lite knepigare om man fått uppgifterna från det bolag som man arbetar på och då är man ju bunden av sekretess från bussbolagens sida.

Du får jättegärna ta fram det när du har tid, jag vet inte hur man gör  8) Men som sagt, ta det när du kan.
Titel: SV: SL E35
Skrivet av: buskörare skrivet 03 oktober 2019, 08:58:54 AM
Väldigt många bolag på besök för inspektion av depåer och så.
Idag står det en bil med Travellers logga på utanför, så antar att Bergkvara/Traveller är nyfikna. Transdev, Keolis, Nettbuss och Nobina vad jag vet varit här också hittills.
Titel: SV: SL E35
Skrivet av: homer skrivet 03 oktober 2019, 14:38:16 PM
Citat från: buskörare skrivet 03 oktober 2019, 08:58:54 AM
Väldigt många bolag på besök för inspektion av depåer och så.
Idag står det en bil med Travellers logga på utanför, så antar att Bergkvara/Traveller är nyfikna. Transdev, Keolis, Nettbuss och Nobina vad jag vet varit här också hittills.

har också hört från säkra källor att Bergkvara är väldigt sugna att slå sig in i SL trafiken, vi kan nog räkna med att dom lägger bud på samtliga nu aktuella områden
Titel: SV: SL E35
Skrivet av: buskörare skrivet 03 oktober 2019, 17:13:56 PM
Citat från: homer skrivet 03 oktober 2019, 14:38:16 PM
har också hört från säkra källor att Bergkvara är väldigt sugna att slå sig in i SL trafiken, vi kan nog räkna med att dom lägger bud på samtliga nu aktuella områden

Jag hade väntat mig det. Keolis, Transdev, Nobina och Arriva var ju också lågoddsare, även om jag varit osäker på Arriva. Nettbuss sägs ha kommit 2:a vid förra upphandlingen, men sånt vet man ju aldrig om det stämmer. Vore kanske kul med en nykomling, men jag hoppas det oavsett blir nån som har kunskap om områden med flera depåer, för det verkar inte helt enkelt.

Traveller har ju kört "mjuka linjen/antikrundan" i flera områden tidigare (bland annat här) men det kanske inte räknas som SL-trafik i den bemärkelsen.
Titel: SV: SL E35
Skrivet av: Walter skrivet 03 oktober 2019, 17:32:17 PM
Citat från: buskörare skrivet 03 oktober 2019, 17:13:56 PM
Jag hade väntat mig det. Keolis, Transdev, Nobina och Arriva var ju också lågoddsare, även om jag varit osäker på Arriva. Nettbuss sägs ha kommit 2:a vid förra upphandlingen, men sånt vet man ju aldrig om det stämmer. Vore kanske kul med en nykomling, men jag hoppas det oavsett blir nån som har kunskap om områden med flera depåer, för det verkar inte helt enkelt.

Traveller har ju kört "mjuka linjen/antikrundan" i flera områden tidigare (bland annat här) men det kanske inte räknas som SL-trafik i den bemärkelsen.

Bergkvara har många andra trafikområden även om man inte bedrivit storskalig linjetrafik i Stockholm innan. Så kunskapen finns i bolaget.
Titel: SV: SL E35
Skrivet av: buskörare skrivet 03 oktober 2019, 17:45:35 PM
Citat från: Walter skrivet 03 oktober 2019, 17:32:17 PM
Bergkvara har många andra trafikområden även om man inte bedrivit storskalig linjetrafik i Stockholm innan. Så kunskapen finns i bolaget.

Ja, har dom haft andra områden med 5 depåer (varav som vi med 2 obemannade utan tankmöjligheter) under samma avtal så är det ju inga problem. Jag vet inte hur vanligt det är i resten av landet, jag har bara kört i Örebro tidigare och där var det bara en enda depå.
Att de har erfarenhet från linjetrafik är jag fullt medveten om, men det är stor skillnad på att ha en eller 2 mer eller mindre självgående depåer mot att ha flera där man från trafikledning/utsättning verkligen måste ha stenkoll på att det alltid finns rätt antal bussar av rätt sort, att man sätter rätt sorts buss på rätt omlopp och att alla kommer in till tankning med rätt intervall osv.
Titel: SV: SL E35
Skrivet av: homer skrivet 03 oktober 2019, 18:09:15 PM
Citat från: buskörare skrivet 03 oktober 2019, 17:45:35 PM
Ja, har dom haft andra områden med 5 depåer (varav som vi med 2 obemannade utan tankmöjligheter) under samma avtal så är det ju inga problem. Jag vet inte hur vanligt det är i resten av landet, jag har bara kört i Örebro tidigare och där var det bara en enda depå.
Att de har erfarenhet från linjetrafik är jag fullt medveten om, men det är stor skillnad på att ha en eller 2 mer eller mindre självgående depåer mot att ha flera där man från trafikledning/utsättning verkligen måste ha stenkoll på att det alltid finns rätt antal bussar av rätt sort, att man sätter rätt sorts buss på rätt omlopp och att alla kommer in till tankning med rätt intervall osv.

jag tror att just den delen borde dom fixa ganska bra, dom kör ju stora delar av kalmar län och öland med både stora depåer som stadstrafiken och mindre satellitdepåer som borgholm och mörbylånga... men jag tror ändå att just SL trafiken kan bli lite av en kulturkrock jämfört med att ha kört ute i landet framförallt personalmässigt
Titel: SV: SL E35
Skrivet av: Nico skrivet 03 oktober 2019, 18:31:49 PM
Jo, nog är det svårt att anpassa sig till lokala skillnader ibland. Sedan är det ju även frågan vad erfarenhet från en del av landet har på annat håll. Ibland blir det nog en liten chock även om man redan har haft trafik i ett intilliggande område.

Här är faktiskt Arriva själva (trots sin internationella erfarenhet) ett exempel. Det blev nog lite av en kalldusch när man vann E20 med bla Råsta och Norrort, men verkar ha utgått ifrån att de erfarenheter mm som de hade från Märsta och Ekerö var tillräckliga. Lite grann fick man nog lära om från början och numera har man i stort sett kommit ikapp.

En stor akilleshäl för många bolag, som vill ta större områden, är att man inte riktig inser att det även kräver en större och ganska mångsidig organisation. I SL-land ska man dessutom som entreprenör numera även utföra många uppgifter som trafikhuvudmännen själva fortfarande hanterar på andra håll.
Titel: SV: SL E35
Skrivet av: Ersa skrivet 03 oktober 2019, 18:52:26 PM
Citat från: buskörare skrivet 03 oktober 2019, 17:13:56 PM
Nettbuss sägs ha kommit 2:a vid förra upphandlingen, men sånt vet man ju aldrig om det stämmer.

Vet man inte? Är inte uppgifterna om åtminstone de tre närmaste buden offentliga uppgifter?
Titel: SV: SL E35
Skrivet av: buskörare skrivet 04 oktober 2019, 09:53:27 AM
Citat från: Ersa skrivet 03 oktober 2019, 18:52:26 PM
Vet man inte? Är inte uppgifterna om åtminstone de tre närmaste buden offentliga uppgifter?

Det är möjligt, jag pratar mer om rykten som inte alltid stämmer. Men det kan vara så att nån verkligen kollat upp det, jag har ingen aning.
Titel: SV: SL E35
Skrivet av: buskörare skrivet 04 oktober 2019, 09:58:50 AM
Citat från: Nico skrivet 03 oktober 2019, 18:31:49 PM
Jo, nog är det svårt att anpassa sig till lokala skillnader ibland. Sedan är det ju även frågan vad erfarenhet från en del av landet har på annat håll. Ibland blir det nog en liten chock även om man redan har haft trafik i ett intilliggande område.

Här är faktiskt Arriva själva (trots sin internationella erfarenhet) ett exempel. Det blev nog lite av en kalldusch när man vann E20 med bla Råsta och Norrort, men verkar ha utgått ifrån att de erfarenheter mm som de hade från Märsta och Ekerö var tillräckliga. Lite grann fick man nog lära om från början och numera har man i stort sett kommit ikapp.

En stor akilleshäl för många bolag, som vill ta större områden, är att man inte riktig inser att det även kräver en större och ganska mångsidig organisation. I SL-land ska man dessutom som entreprenör numera även utföra många uppgifter som trafikhuvudmännen själva fortfarande hanterar på andra håll.

Nä, ska man vara ärlig så har vi inga större problem med trafiken nu. Även om jag vet att problemen vid övertagandet fortfarande ligger nära hos vissa resenärer. Problem med vissa depåer kvarstår, men mycket handlar om val/kunskaper hos vissa enskilda trafikledare.
Men man ska nog inte underskatta svårigheterna med så här stora områden
Titel: SV: SL E35
Skrivet av: Buzzlover skrivet 04 oktober 2019, 19:06:30 PM
Bergkvara har ju visat sig i det mesta på senaste tiden (absolut inget dåligt) när de satsat på b.la Gotland, UL:s Skoltrafik (med några vanliga linjer), och kanske då lite väl bak i tiden till 2014 så försökte de sig på Borlänges stadstrafik. Så att de försöker "föröka" sig in i SL-Trafiken tror jag inte någon som hängt med på senare tiden är så chockad över.