Buss-Snack

Övriga forum => Vägforum => Ämnet startat av: Fredrik W skrivet 23 januari 2012, 10:41:52 AM

Titel: Biltullar i Sverige
Skrivet av: Fredrik W skrivet 23 januari 2012, 10:41:52 AM
I de biltullar vi har i Sverige (mer kända under täcknamnet "trängselskatt") så är utländska fordon undantagna. Detta är för mig en gåta. Finns det något annat exempel i världen där enbart landets egna bilister måste betala? Vet någon motiven till varför det är upplagt på detta vis?
Titel: SV: Biltullar i Sverige
Skrivet av: 1896 skrivet 23 januari 2012, 16:55:25 PM
Måste väl isåfall bero på att det blir för krångligt att debitera dessa ?  ???
Titel: SV: Biltullar i Sverige
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 23 januari 2012, 18:44:25 PM
Citat från: Nicklas Vasa skrivet 23 januari 2012, 16:55:25 PM
Måste väl isåfall bero på att det blir för krångligt att debitera dessa ?  ???

Jovisst är det orsaken. Det är också svårt att spåra ägaren om det är en utlandsregistrerad bil. Det är få länder om ens något som har lika stora möjligheter som Sverige att spåra ägaren till ett fordon. Dessutom finns det ingen infrastruktur utomlands för att betala in avgifterna. I Sverige kan du ju göra det över hela landet hos t ex Pressbyrån.

Titel: SV: Biltullar i Sverige
Skrivet av: frigge skrivet 23 januari 2012, 19:36:00 PM
Men norrmännen klarar ju av det lätt som en plätt? Vad har dom som inte vi har? Kör igenom en bom i Oslo utan att betala, så kommer fakturan snällt med ett svenskt bankkontonummer för att slippa extra avgifter
Titel: SV: Biltullar i Sverige
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 23 januari 2012, 19:42:56 PM
Citat från: frigge skrivet 23 januari 2012, 19:36:00 PM
Men norrmännen klarar ju av det lätt som en plätt? Vad har dom som inte vi har? Kör igenom en bom i Oslo utan att betala, så kommer fakturan snällt med ett svenskt bankkontonummer för att slippa extra avgifter

De har kort sagt ett annat system för att ta upp avgiften. Jag har alltid betalat för mig när jag kört genom norska vägtullar men jag vill minnas att det är ganska dyrt om man kör igenom i Norge utan att betala. Det är dock i regel rätt lätt att göra rätt för sig i Norge. Lika lätt är det inte i Sverige.



Titel: SV: Biltullar i Sverige
Skrivet av: frigge skrivet 23 januari 2012, 19:59:04 PM
De automatiska tullarna i oslo (och bergen och ett par ställen till) kan man betala på nån mack. Men det är inte dyrare att vänta på fakturan enligt dom på macken, och enligt mina fakturor har dom rätt.
Och dom hittar mig trots att jag inte har norskreggad bil
Titel: SV: Biltullar i Sverige
Skrivet av: Mr G skrivet 23 januari 2012, 20:04:45 PM
I Stockholm ser man dagligen rätt många utlandsregistrerade bilar som tillhör hantverkare, och det rör sig definitivt inte om enstaka bilar.  I första hand kommer dessa från någon av Baltstaterna eller Polen. Känns som att det börjar bli dags att kräva in skatt från dessa också.
Titel: SV: Biltullar i Sverige
Skrivet av: Fredrik W skrivet 24 januari 2012, 08:25:16 AM
I t ex Spanien och Frankrike har de ju riktiga tullar med bommar. Där kommer ingen igenom utan att betala. Det är dock inget system jag skulle vilja ha här. Men som sagt, kan de driva in avgifter i Norge från utlänningar enbart baserat på registrerade passager, borde man väl kunna det här också.
Titel: SV: Biltullar i Sverige
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 24 januari 2012, 09:37:10 AM
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 23 januari 2012, 18:44:25 PM
Jovisst är det orsaken. Det är också svårt att spåra ägaren om det är en utlandsregistrerad bil. Det är få länder om ens något som har lika stora möjligheter som Sverige att spåra ägaren till ett fordon. Dessutom finns det ingen infrastruktur utomlands för att betala in avgifterna. I Sverige kan du ju göra det över hela landet hos t ex Pressbyrån.

I Stockholm kan du numera bara betala genom bankgiro eller plusgiro, förutom autogiro.
Det skickas ut en faktura automatiskt månadsvis.

Det norska systemet är inte lika automatiserat utan där behandlas Svenska o Danska skyltar manuellt, utomnordiska skyltar "kastas" även här (numera)
Titel: SV: Biltullar i Sverige
Skrivet av: Fredrik W skrivet 24 januari 2012, 10:35:46 AM
Ställde frågan till Transportstyrelsen och fick följande svar:

Trängselskatt är en skatt och inte en avgift som i andra länder (bland annat Norge). Så som den svenska lagstiftningen ser ut idag får inte utländska fordon beskattas i Sverige. Vi använder dessutom det svenska vägtrafikregistret för att identifiera ägaren och där finns endast svenska fordon med. När trängselskatt infördes i Stockholm var den utländska andelen fordon så pass liten att det inte gav någon större effekt på trängseln att omfatta även dessa, till den kostnad som det skulle innebära. I Göteborg ser det annorlunda ut, där är andelen utländska fordon betydligt högre. Därför har regeringen startat en utredning som ska titta på om och i så fall hur utländska fordon kan få betala trängselskatt/avgift. Utredningen beräknas vara klar i september 2012.

Intressant. Kanske blir en ändring då.
Titel: SV: Biltullar i Sverige
Skrivet av: BMJ skrivet 02 februari 2012, 23:07:11 PM
Det är lite märkligt att man när Göteborg infört trängselskatt inte kan passera stan utan att behöva betala trängselskatt. I huvudstaden är passage på Essingeleden som bekant undantagen trängselskatt. Vad är anledningen till detta?
Vad jag kan utläsa av Transportstyrelsens karta ska man kunna passera Göteborg och undvika betala trängselskatt genom att från E6N svänga av vid avfart 82, köra över Angeredsbron och söderut på E45 (alt. Jordfallsbron mellan Kungälv och Bohus). Vid Partihallsförbindelsen tar man av på E20 mot Stockholm, kör till Partille (avfart 80) där man tar av söderut mot Landvetter via Öjersjö. Man kör på motorvägen (Rv 40) vid trafikplats 75, fortsätter i riktning mot Göteborg, tar av vid Kallebäcksmotet och följer skyltning E6 Malmö och strax därpå är man åter på E6.
Troligen kommer den extra drivmedelskostnaden för denna sträcka ligga över det belopp man får betala i trängselskatt. Även tiden att passera Göteborg kommer öka om man väljer denna omväg.
Titel: SV: Biltullar i Sverige
Skrivet av: Fredrik W skrivet 03 februari 2012, 12:54:33 PM
Anledningen till att det inte går att passera Gbg utan att betala är för att det handlar om renodlade biltullar, med syfte att finansiera infrastruktursatsningar. Göteborg har inte samma "trängsel" i centrum, som i Sthlm. De köer som uppstår är på de stora lederna, framför allt E6 runt Tingstadstunneln.
Titel: SV: Biltullar i Sverige
Skrivet av: HJP skrivet 03 februari 2012, 18:00:53 PM
Citat från: frigge skrivet 23 januari 2012, 19:36:00 PM
Men norrmännen klarar ju av det lätt som en plätt? Vad har dom som inte vi har? Kör igenom en bom i Oslo utan att betala, så kommer fakturan snällt med ett svenskt bankkontonummer för att slippa extra avgifter
****
Det stämmer.
För ett par år sedan, körde jag Stockholm-Oslo-Stockholm, över dagen. På ett ställe blev vägen bredare, och där fanns några kurar, ungefär som vid en tull/pass-passage. Jag såg dock ingen människa där, heller ingen skylt eller annan anvisning om avgift. När jag körde i motsatt riktning, höll jag "ögonen öppna", men såg ändå ingenting som tydde på betalning.
Efter en tid kom ett betalningskrav med foto på min bil. Reg-skylten gick tydligt att läsa. Jag hade kört på en avgiftsbelagd väg.
Jag minns inte den exakta summan, men avgiften var ungefär SEK 25, och straffavgiften ungefär SEK 100. En anvisning om hur man överklagar bifogades, men också en upplysning om att okunskap, "inte förstått, eller sett skyltar", var ogiltigt skäl för överklagan.
Jag ringde, för skoj skull, till konsumentupplysningen, där man sade: "Man är skyldig att känna till landets lag, både i Norge och Sverige" - bara att betala.
Senare träffade jag en bekant oslobo, som sa att jag hade kunnat betala på närmaste bensinstation, men då ska man ju veta att man har något att betala....  ;)

HJP
Titel: SV: Biltullar i Sverige
Skrivet av: smarf skrivet 06 februari 2012, 03:58:55 AM
Jag tycker man kunde ha som alternativ att finansiera "lokala" trafiklösningar, som tex Österleden i Stockholm. Det skulle få fler projekt byggda. Däremot vill jag inte ha biltullar på Europa och riksvägar av större nationell betydelse, kanske för tung trafik i så fall.
Titel: SV: Biltullar i Sverige
Skrivet av: BMJ skrivet 22 april 2012, 17:12:20 PM
Citat från: Fredrik W skrivet 03 februari 2012, 12:54:33 PM
Anledningen till att det inte går att passera Gbg utan att betala är för att det handlar om renodlade biltullar, med syfte att finansiera infrastruktursatsningar. Göteborg har inte samma "trängsel" i centrum, som i Sthlm. De köer som uppstår är på de stora lederna, framför allt E6 runt Tingstadstunneln.

Hoppas att man anammar detta resonemang när man planerar "Förbifart Stockholm". En avgifts/skattefinansiering på Essingeleden borde kunna ge ett icke försumbart tillskott i projektbudgeten.
Titel: SV: Biltullar i Sverige
Skrivet av: Fredrik W skrivet 24 april 2012, 12:56:55 PM
Citat från: BMJ skrivet 22 april 2012, 17:12:20 PM
Hoppas att man anammar detta resonemang när man planerar "Förbifart Stockholm". En avgifts/skattefinansiering på Essingeleden borde kunna ge ett icke försumbart tillskott i projektbudgeten.

Det borde väl räcka med de mångmiljardbelopp som dras in varje år i de olika skatter som redan ligger i bränslepriset, eller? Problemet är att bilismen finansierar andra sektorer i samhället.
Titel: SV: Biltullar i Sverige
Skrivet av: Niklas Bygdestam skrivet 26 april 2012, 00:44:09 AM
Angående utländska bilar som passerar kamerorna för trängselskatt i Stockholm så har det visst hänt ibland att litauiska bilar passerat dessa och räkningen har sedan hamnat hos någon svensk bilägare med samma regnummer. Litauiska regskyltar är väldigt lika svenska, så lika att de dessemellan förväxlas.

Jag kan tänka mig att en bilägare som aldrig är i Stockholm lätt kan överklaga detta och sedan bevisa att det är fel. Men däremot är det värre om någon faktiskt ganska ofta åker genom de här passagerna och råkar få en extra räkning som lydigt betalas utan att veta att det betalats någon gång för mycket.
Titel: SV: Biltullar i Sverige
Skrivet av: groenis skrivet 26 april 2012, 07:45:05 AM
Om Miljöpartiet får som de vill så kan det komma bli trängselskatt på Essingeleden,

/Lennart
Titel: SV: Biltullar i Sverige
Skrivet av: Björn Lövdahl skrivet 26 april 2012, 11:56:49 AM
Citat från: groenis skrivet 26 april 2012, 07:45:05 AM
Om Miljöpartiet får som de vill så kan det komma bli trängselskatt på Essingeleden,

/Lennart

Då får dem väl bygga fler ringleder runt Stockholm då..
Titel: SV: Biltullar i Sverige
Skrivet av: Muk skrivet 26 april 2012, 12:16:45 PM
Citat från: groenis skrivet 26 april 2012, 07:45:05 AM
Om Miljöpartiet får som de vill så kan det komma bli trängselskatt på Essingeleden,

/Lennart

Då antar jag att miljöpartistiska politiker i Stockholmstrakten kommer att fortsätta köra omkring i östregistrerade bilar.  :D
Titel: SV: Biltullar i Sverige
Skrivet av: Niklas Bygdestam skrivet 26 april 2012, 12:31:12 PM
Citat från: Muk skrivet 26 april 2012, 12:16:45 PM
Då antar jag att miljöpartistiska politiker i Stockholmstrakten kommer att fortsätta köra omkring i östregistrerade bilar.  :D

Det behövs inte. För politiker slipper trängselskatt med sina svenskregistrerade bilar. De undantas från trängselskatten.
Titel: SV: Biltullar i Sverige
Skrivet av: sa0azs skrivet 26 april 2012, 13:07:01 PM
Citat från: Fredrik W skrivet 24 april 2012, 12:56:55 PM
Det borde väl räcka med de mångmiljardbelopp som dras in varje år i de olika skatter som redan ligger i bränslepriset, eller? Problemet är att bilismen finansierar andra sektorer i samhället.
Som sagt, vägtrafiken bär sina kostnader och avsevärt mer därtill. Att då lägga ytterligare skattter/avgifter på vägtrafiken känns inte okej, oavsett om man gör det för att finansiera infrastruktursatsningar (som alltså redan är finansierade) eller skyller på miljöskäl.
Titel: SV: Biltullar i Sverige
Skrivet av: HJP skrivet 27 april 2012, 10:51:58 AM
Citat från: Muk skrivet 26 april 2012, 12:16:45 PM
Då antar jag att miljöpartistiska politiker i Stockholmstrakten kommer att fortsätta köra omkring i östregistrerade bilar.  :D
****
"....fortsätta...."? Kör de med sådana bilar idag, eller vad menar du?

HJP
Titel: SV: Biltullar i Sverige
Skrivet av: Muk skrivet 27 april 2012, 12:46:07 PM
Citat från: HJP skrivet 27 april 2012, 10:51:58 AM
****
"....fortsätta...."? Kör de med sådana bilar idag, eller vad menar du?

HJP

Det var en miljöpartistisk politiker som figurerade i media för något år sedan, då han åkte omkring i en baltiskregistrerad bil. Minns dock inte vilken politisk nivå (kommun, landsting eller riksdag) han befann sig på. Och sedan dömer jag naturligtvis alla partikamrater utifrån den händelsen.  ;D
Titel: SV: Biltullar i Sverige
Skrivet av: Lars skrivet 27 april 2012, 12:54:27 PM
Citat från: HJP skrivet 03 februari 2012, 18:00:53 PM
****
Det stämmer.
För ett par år sedan, körde jag Stockholm-Oslo-Stockholm, över dagen. På ett ställe blev vägen bredare, och där fanns några kurar, ungefär som vid en tull/pass-passage. Jag såg dock ingen människa där, heller ingen skylt eller annan anvisning om avgift. När jag körde i motsatt riktning, höll jag "ögonen öppna", men såg ändå ingenting som tydde på betalning.
Efter en tid kom ett betalningskrav med foto på min bil. Reg-skylten gick tydligt att läsa. Jag hade kört på en avgiftsbelagd väg.
Jag minns inte den exakta summan, men avgiften var ungefär SEK 25, och straffavgiften ungefär SEK 100. En anvisning om hur man överklagar bifogades, men också en upplysning om att okunskap, "inte förstått, eller sett skyltar", var ogiltigt skäl för överklagan.
Jag ringde, för skoj skull, till konsumentupplysningen, där man sade: "Man är skyldig att känna till landets lag, både i Norge och Sverige" - bara att betala.
Senare träffade jag en bekant oslobo, som sa att jag hade kunnat betala på närmaste bensinstation, men då ska man ju veta att man har något att betala....  ;)

HJP

De olika biltullarna i Norge har haft lite olika upplägg beroende på vilket företag som sköter dem och i tid.
Den tullen du troligen passerade var den på E18 och den har varit manuell tills alldeles nyligen medan Oslotullarna varit helautomatiska ett par år.
Troligtvis missade du skylten med information om tullen (Norsk skyltning är ofta inte lika tydlig som i Sverige)
Det du gjorde var att du körde i filen för abbonemang och då blev det automatiskt faktura med straffavgift i gamla systemet, du skulle tat filen längst till höger förbi kuren och där fanns det en liten korg som man slängde in norska mynt i och så fick man grön lampa för passering.
I nuvarande system fotas alla som kör förbi och det finns skylt om ett telnr att ringa för upplysning och man kan betala på skyltad bensinmack eller vänta på faktura (det kan dröja ett halvår innan den kommer ibland)
Vill du vara anonym säger du till på macken så raderar de dej från registret när du betalar kontant. Detta är inte möjligt i Sverige
Det enklaste man kan skaffa är ett autopass och bli avtalskund http://www.autopass.no/ (http://www.autopass.no/)

När det gäller biltull vs trängselskatt så har jag för mig att det även finns beslut om att vägarna ska vara avgiftsfria i Sverige och att då en biltull därmed inte är tillåten, Trängselskatt var ett sätt att gå förbi detta altså en förtäckt biltull som nämnts tidigare.

Ett exempel på detta är nya Svinesundsbron där båda biltullarna lades i Norge och bron finansieras på detta sätt för att komma runt regeln.
Öresundsbron var dock en så helig ko så där blev plötsligt en biltull tillåten även i Sverige.

Sedan så finns det ju även regler i Sverige att utländska innevånare inte får registreras i databaser i Sverige och även detta är väl en del av varför inte utländska bilförare blir registrerad för trängselskatt förutom ovan angivet skäl, detta gäller ju även fartkameror mm.
I Norge är det inte så utan de registrerar även utländska lagöverträdare.
Nu när EU styr det mesta så borde ju ett fordon registrerat i ett EU-land kunna hittas i ett centralt register, rörligheten inom EU är ju fri men genom att ha fordonet registrerat i fel land så kommer man undan en massa regler och avgifter.
Titel: SV: Biltullar i Sverige
Skrivet av: HJP skrivet 27 april 2012, 14:16:38 PM
Citat från: Lars skrivet 27 april 2012, 12:54:27 PM
De olika biltullarna i Norge har haft lite olika upplägg beroende på vilket företag som sköter dem och i tid.
Den tullen du troligen passerade var den på E18 och den har varit manuell tills alldeles nyligen medan Oslotullarna varit helautomatiska ett par år.
Troligtvis missade du skylten med information om tullen (Norsk skyltning är ofta inte lika tydlig som i Sverige)
Det du gjorde var att du körde i filen för abbonemang och då blev det automatiskt faktura med straffavgift i gamla systemet, du skulle tat filen längst till höger förbi kuren och där fanns det en liten korg som man slängde in norska mynt i och så fick man grön lampa för passering.
I nuvarande system fotas alla som kör förbi och det finns skylt om ett telnr att ringa för upplysning och man kan betala på skyltad bensinmack eller vänta på faktura (det kan dröja ett halvår innan den kommer ibland)
Vill du vara anonym säger du till på macken så raderar de dej från registret när du betalar kontant. Detta är inte möjligt i Sverige
Det enklaste man kan skaffa är ett autopass och bli avtalskund http://www.autopass.no/ (http://www.autopass.no/)

När det gäller biltull vs trängselskatt så har jag för mig att det även finns beslut om att vägarna ska vara avgiftsfria i Sverige och att då en biltull därmed inte är tillåten, Trängselskatt var ett sätt att gå förbi detta altså en förtäckt biltull som nämnts tidigare.

Ett exempel på detta är nya Svinesundsbron där båda biltullarna lades i Norge och bron finansieras på detta sätt för att komma runt regeln.
Öresundsbron var dock en så helig ko så där blev plötsligt en biltull tillåten även i Sverige.

Sedan så finns det ju även regler i Sverige att utländska innevånare inte får registreras i databaser i Sverige och även detta är väl en del av varför inte utländska bilförare blir registrerad för trängselskatt förutom ovan angivet skäl, detta gäller ju även fartkameror mm.
I Norge är det inte så utan de registrerar även utländska lagöverträdare.
Nu när EU styr det mesta så borde ju ett fordon registrerat i ett EU-land kunna hittas i ett centralt register, rörligheten inom EU är ju fri men genom att ha fordonet registrerat i fel land så kommer man undan en massa regler och avgifter.
****
Du verkar insatt i detta, så jag ska inte säga emot.
När jag körde norrut, mot Oslo, så såg jag några spärrar som påminde om avgiftsspärrar. De stod till vänster om vägen. Jag tyckte dock att de såg tomma ut.
På tillbakavägen tittade jag efter någon skylt om avgift, eftersom jag anade något sådant. Såg inte mer än på uppvägen, men kan naturligtvis ha missat det. Att skyltningen inte är alltför bra, blev jag varse både i Oslo, mot Hamar, och när jag körde mot Sverige.

Det du skriver om svenska biltullar, är intressant. Man kan undra varför man stiftar lagar, när man sedan går runt dem. vad är tanken  ???

HJP
Titel: SV: Biltullar i Sverige
Skrivet av: Olof Lagerkvist skrivet 27 april 2012, 14:38:20 PM
Citat från: Lars skrivet 27 april 2012, 12:54:27 PM
När det gäller biltull vs trängselskatt så har jag för mig att det även finns beslut om att vägarna ska vara avgiftsfria i Sverige och att då en biltull därmed inte är tillåten, Trängselskatt var ett sätt att gå förbi detta altså en förtäckt biltull som nämnts tidigare.

Ett exempel på detta är nya Svinesundsbron där båda biltullarna lades i Norge och bron finansieras på detta sätt för att komma runt regeln.
Öresundsbron var dock en så helig ko så där blev plötsligt en biltull tillåten även i Sverige.

Det som juristerna kunnat komma fram till är att med den lagstiftning vi har är det fullt möjligt att avgiftsbelägga nya vägar. Därav var det inget problem med Öresundsbron. Det hade det inte heller varit med Svinesundsbron eftersom den också var ny, men då hade man inte kunnat avgiftsbelägga den gamla bron eftersom den redan fanns. Detta hade naturligtvis inneburit en väldigt olämplig lösning med bara avgift på en nya bron. Därför fick det bli så här med avgift på norska sidan istället.
Titel: SV: Biltullar i Sverige
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 27 april 2012, 14:51:26 PM
Det har faktiskt funnits en avgiftsfinansierad bro i Sverige i modern tid tidigare än såväl Öresundsbron som Svinesundsbron, nämligen Rödöbron i Jämtland.

http://sv.wikipedia.org/wiki/R%C3%B6d%C3%B6bron

Observera att avgiften infördes när bron var ny 1993 och skulle då gällt i 20 år. Men redan i januari 1999 blev den avgiftsfri efter ett regeringsbeslut.



Titel: SV: Biltullar i Sverige
Skrivet av: S Svensson skrivet 29 april 2012, 20:32:56 PM
Jag vet inte hur det diskuterats tidigare. Egentligen är bomtull (=vägavgift) och trängselskatt oliika saker. Det är inte Göteborgspolitiker eller invånare som vill ha vägavgfter/trängselskatt utan ett dikret som politiker fått till sig. De som har och kör en bil skall vara med och betala de omfattande infrastruktursatsningar som görs.
Alternativ kan vara höjd vägskatt som drabbar fordon och person som inte har någon som helst nytta . Generell skatt vill staten alltså inte ha. Och för den intresserade så tror jag det finns en hel del litteratur att läsa. Både skatteteori och andra teorier om lokalisering av befolkning. Alternativet till att betala trängselskatt är som sagt att inte köra alls.
Titel: SV: Biltullar i Sverige
Skrivet av: BSB101 skrivet 08 maj 2012, 19:25:48 PM
Citat från: Björn Lövdahl skrivet 26 april 2012, 11:56:49 AM
Då får dem väl bygga fler ringleder runt Stockholm då..

Finns en som är På G, kallas Förbifart Stockholm och om inget oväntat händer kommer Essingeleden att avgiftsbeläggas när denna är klar.

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 26 april 2012, 12:31:12 PM
Det behövs inte. För politiker slipper trängselskatt med sina svenskregistrerade bilar. De undantas från trängselskatten.

Var en nyhet för mig att landets 14 000+ politiker (och då har jag inte tagit med de som bara sitter i en eller flera nämnder) är undantagna trängselskatten. Skicka in ditt skop till Expressen vet ja. ;)