Volvo B10M/Alpus hos Swebus i Karlskrona 1994

Startat av Mikael T Nilsson, 03 augusti 2019, 12:04:20 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mikael T Nilsson



Här kommer en bild på Swebus 2688, tagen i Karlskronagaraget i samband med att Swebus fick utökat förtroende och blev entreprenör för all eller nästan all busstrafik för Blekinge Länstrafik. Bl a övertogs trafik från Linjebuss i Sölvesborg, Olofström samt Karlskrona stadstrafik. Det gamla SJ-garaget nära järnvägsstationen i Karlskrona lades ned och alla Swebus vagnar flyttades till Linjebuss och KKA:s gamla depå vid Oskarsvärn.

Bilden togs i det gamla SJ-garaget då alla vagnar vid övergången inte fick plats i Oskarsvärn.

Beträffande Volvo/Alpus i Blekinge hade man där (fritt ur minnet) vagnarna 2681-2690 samt 2962-2965, varav endast 2690 hade SJ-lack om jag minns rätt.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

zjbus

Citat från: Mikael T Nilsson skrivet 03 augusti 2019, 12:04:20 PM

Här kommer en bild på Swebus 2688, tagen i Karlskronagaraget i samband med att Swebus fick utökat förtroende och blev entreprenör för all eller nästan all busstrafik för Blekinge Länstrafik. Bl a övertogs trafik från Linjebuss i Sölvesborg, Olofström samt Karlskrona stadstrafik. Det gamla SJ-garaget nära järnvägsstationen i Karlskrona lades ned och alla Swebus vagnar flyttades till Linjebuss och KKA:s gamla depå vid Oskarsvärn.

Bilden togs i det gamla SJ-garaget då alla vagnar vid övergången inte fick plats i Oskarsvärn.

Beträffande Volvo/Alpus i Blekinge hade man där (fritt ur minnet) vagnarna 2681-2690 samt 2962-2965, varav endast 2690 hade SJ-lack om jag minns rätt.
Tack för ditt foto och din berättelse men var det bara en enda utav dessa Alpusar 1986-1987 som fick SJ:s lackering?
Mvh zjbus

Walter

Citat från: zjbus skrivet 03 augusti 2019, 12:45:38 PM
Tack för ditt foto och din berättelse men var det bara en enda utav dessa Alpusar 1986-1987 som fick SJ:s lackering?
Mvh zjbus

Tror han menar att alla utom 2690 blev omlackade i läntrafikens färger. Alla hade nog SJ färg från början. 
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Mikael T Nilsson

#3
Roligt att ni uppskattade bilden.

Nej, de flesta levererades faktiskt i BL:s färgsättning, utom konstigt nog 2690 och eventuellt 2681.
Länslacken infördes 1986 och samtidigt levererades Volvo Säffle-boggivagnarna 2635 & 2636. Även de i denna färgsättning.

Notera att jag bara tog upp Blekinges Alpus. Denna variant av Alpus 260SR fanns på en hel del andra ställen i SJ-lack, bl a i Malmö och Lund.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Walter

Citat från: Mikael T Nilsson skrivet 03 augusti 2019, 13:33:58 PM
Roligt att ni uppskattade bilden.

Nej, de flesta levererades faktiskt i BL:s färgsättning, utom konstigt nog 2690 och eventuellt 2681.
Länslacken infördes 1986 och samtidigt levererades Volvo Säffle-boggivagnarna 2635 & 2636. Även de i denna färgsättning.

Notera att jag bara tog upp Blekinges Alpus. Denna variant av Alpus 260SR fanns på en hel del andra ställen i SJ-lack, bl a i Malmö och Lund.

Ok tidigt med länslack jmf med andra ställen i södra Sverige
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

zjbus

Citat från: Mikael T Nilsson skrivet 03 augusti 2019, 13:33:58 PM
Roligt att ni uppskattade bilden.

Nej, de flesta levererades faktiskt i BL:s färgsättning, utom konstigt nog 2690 och eventuellt 2681.
Länslacken infördes 1986 och samtidigt levererades Volvo Säffle-boggivagnarna 2635 & 2636. Även de i denna färgsättning.

Det var en tidig premiär för länslacken i Blekinge, på många håll så levererades ju SJ-Bussar upp till 1990 årsmodell med SJ-lackering och fanns kvar med den lackeringen i trafik ett bra tag efter Swebus tog över.
Mvh zjbus

S Svensson

Vid leveransen gjorde jag en sammanställning för SvOf nytt. Kanske någon kan titta där. Men 2681 var väl aldrig i Blekinge. ( i Jönköping)
Serien omfattade 2671-2702 och det fanns ett antal varianter. Sedan gjordes några ändringar t ex att 2701 och 2702 levererades med fasta säten och hade fästen för fällbara. Beställda för godsutrymme (a la 1554) som aldrig utfördes.

zjbus

Citat från: S Svensson skrivet 03 augusti 2019, 18:53:53 PM
Vid leveransen gjorde jag en sammanställning för SvOf nytt. Kanske någon kan titta där. Men 2681 var väl aldrig i Blekinge. ( i Jönköping)
Serien omfattade 2671-2702 och det fanns ett antal varianter. Sedan gjordes några ändringar t ex att 2701 och 2702 levererades med fasta säten och hade fästen för fällbara. Beställda för godsutrymme (a la 1554) som aldrig utfördes.
Intressant, du har inte en kopia kvar på din sammanställning som du kan visa här?
Mvh zjbus

Mikael T Nilsson

Citat från: Walter skrivet 03 augusti 2019, 14:12:43 PM
Ok tidigt med länslack jmf med andra ställen i södra Sverige

Det stämmer. Om jag minns rätt var även Östgötatrafiken tidig med länslack, ca 1985/86.
Några som var sena var väl Kalmar Länstrafik och Kollektivtrafiken Gotland. Raskenlacken i Kalmar tilldelades väl initialt bara bussar som trafikerade vissa "express"linjer och linjebussarna på Gotland bar ju Swebus färgsättning en bit in på 2000-talet.

Citat från: zjbus skrivet 03 augusti 2019, 14:21:12 PM
Det var en tidig premiär för länslacken i Blekinge, på många håll så levererades ju SJ-Bussar upp till 1990 årsmodell med SJ-lackering och fanns kvar med den lackeringen i trafik ett bra tag efter Swebus tog över.
Mvh zjbus


Det stämmer. I t ex Kronobergs län infördes länslackeringen först under Swebustiden (ca 1991/92) om jag minns rätt. 

Citat från: S Svensson skrivet 03 augusti 2019, 18:53:53 PM
Vid leveransen gjorde jag en sammanställning för SvOf nytt. Kanske någon kan titta där. Men 2681 var väl aldrig i Blekinge. ( i Jönköping)
Serien omfattade 2671-2702 och det fanns ett antal varianter. Sedan gjordes några ändringar t ex att 2701 och 2702 levererades med fasta säten och hade fästen för fällbara. Beställda för godsutrymme (a la 1554) som aldrig utfördes.

Tack för dessa uppgifter! Det var fritt ur minnet, så det stämmer säkert att 2681 inte var i Blekinge. Har dock ett svagt minne av att den var SJ-orange.

Fritt ur minnet ska följande SJ-Bussdistrikt ha haft Alpus 260SR:
Blekinge (Ck), Malmöhus (M), Halmstad (Hd), Jönköping (Jö).

I tillägg kan nämnas att GDG hade ett antal i Värmland och Älvsborg. Jag minns inte om Gävleborg hade just denna variant av Alpus.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

S Svensson

Citat från: zjbus skrivet 03 augusti 2019, 19:10:09 PM
Intressant, du har inte en kopia kvar på din sammanställning som du kan visa här?
Mvh zjbus
Vi får hoppas att SvOf har kvar i sitt arkiv de tidningar som givits ut.
Jag gick igenom lite anteckningar. Det stämmer att Blekingefärg kom cirka 1986. Jag tittade igenom en del anteckningar. Blekinge ,SJ Buss Ck, fick bussar 2681-2690. Den sista och den första hade SJ färg. Vill minnas att 2690 var lik de följande 2691 och 2692 och en del andra med Vogen Hamburg säten. 50 sittplatser. Däremot 2681 var linjesäten, som innebär för dessa Kungälvsbyggen att de fick stolar från en verkstad i Säffle. De var fast och liknar de som fanns i GDG bussar.
2681 var alltså linjevagn och den kom ursprungligen till Blekinge och sedan till  till Jönköping (Gislaved bl a) och följde med till Halmstad och till sist i Karlstad.
Blekinge fick sedan  om jag minns rätt 6 st linjevagnar varav tre var Blekingefärgade och tre SJ färgade.

När det gäller färgsättning kanske vi skall ha detta separat. I vilket fall var det Östgötland som hade egen färg först ca 1982.
GL området fick sin vita färg när bussar van Hool linje 1875-1877 levererades.De första Älab färgade (Älvsborg) var Alpus omkring  1989.
Sedan är det så att speciella projekt (busslinjer och bussar till dessa) fick designfärg tidigare. Sedan kan man alltid diskutera färgsättningen. Västrafik tittade på detta medium och sedan skrev man till ett företag och frågade varför det var avvikande färg på en buss. När Västtrafik fick ordning på trafiken efter några års samordning med gamla områden så fick man en gemensam blå färg. Nu vill man ha en ljusare färg. VL hade i Kinna-Skene en Ikarus som gick på linje Öxabäck-Sätila och den var ljusare eftersom den gått i Örebro län. Älvsborgstrafiken har även haft  vit färg som godkänd färg.  Därtill designfärg Borås-Ulricehamn följt av Borås-Skene-Horred (sk Viskadalsfärg)Samma färg fanns troligen på en van Hool turist som gick Vänersborg-Årjäng.
Göteborg(GL>GLAB) införde aug 1987 en expressbuss Göteborg-Rävlanda med vit färg och blå bård framtill. Några som kände personal meddelade att den var svår se och följdes av röd färg. jan 1990 kom så GL expresser med tillägg färgen (blå,röd eller gul) senare följde andra färger. Någon färg försvann omedelbart. Tror det var orange som skulle varit en svagare färg.
I dag har man i Västsverige vit färg, ofta numera färdtjänst och sjukresefordon, och blå färg på bussar. Spårvagnarna fick en egen färg på 90 talet.Bussar med aluminiumplåtar är som sagt målade med färg och inte med lack. Därav att de blir bleka efter tvättning.
Staffan S hade tidigare en del bilder  på olika färgsättningar.

zjbus

Citat från: S Svensson skrivet 03 augusti 2019, 22:10:33 PM
Vi får hoppas att SvOf har kvar i sitt arkiv de tidningar som givits ut.
Jag gick igenom lite anteckningar. Det stämmer att Blekingefärg kom cirka 1986. Jag tittade igenom en del anteckningar. Blekinge ,SJ Buss Ck, fick bussar 2681-2690. Den sista och den första hade SJ färg. Vill minnas att 2690 var lik de följande 2691 och 2692 och en del andra med Vogen Hamburg säten. 50 sittplatser. Däremot 2681 var linjesäten, som innebär för dessa Kungälvsbyggen att de fick stolar från en verkstad i Säffle. De var fast och liknar de som fanns i GDG bussar.
2681 var alltså linjevagn och den kom ursprungligen till Blekinge och sedan till  till Jönköping (Gislaved bl a) och följde med till Halmstad och till sist i Karlstad.
Blekinge fick sedan  om jag minns rätt 6 st linjevagnar varav tre var Blekingefärgade och tre SJ färgade.

När det gäller färgsättning kanske vi skall ha detta separat. I vilket fall var det Östgötland som hade egen färg först ca 1982.
GL området fick sin vita färg när bussar van Hool linje 1875-1877 levererades.De första Älab färgade (Älvsborg) var Alpus omkring  1989.
Sedan är det så att speciella projekt (busslinjer och bussar till dessa) fick designfärg tidigare. Sedan kan man alltid diskutera färgsättningen. Västrafik tittade på detta medium och sedan skrev man till ett företag och frågade varför det var avvikande färg på en buss. När Västtrafik fick ordning på trafiken efter några års samordning med gamla områden så fick man en gemensam blå färg. Nu vill man ha en ljusare färg. VL hade i Kinna-Skene en Ikarus som gick på linje Öxabäck-Sätila och den var ljusare eftersom den gått i Örebro län. Älvsborgstrafiken har även haft  vit färg som godkänd färg.  Därtill designfärg Borås-Ulricehamn följt av Borås-Skene-Horred (sk Viskadalsfärg)Samma färg fanns troligen på en van Hool turist som gick Vänersborg-Årjäng.
Göteborg(GL>GLAB) införde aug 1987 en expressbuss Göteborg-Rävlanda med vit färg och blå bård framtill. Några som kände personal meddelade att den var svår se och följdes av röd färg. jan 1990 kom så GL expresser med tillägg färgen (blå,röd eller gul) senare följde andra färger. Någon färg försvann omedelbart. Tror det var orange som skulle varit en svagare färg.
I dag har man i Västsverige vit färg, ofta numera färdtjänst och sjukresefordon, och blå färg på bussar. Spårvagnarna fick en egen färg på 90 talet.Bussar med aluminiumplåtar är som sagt målade med färg och inte med lack. Därav att de blir bleka efter tvättning.
Staffan S hade tidigare en del bilder  på olika färgsättningar.
Stort tack för dina kompletterande uppgifter. I Borås var de också tidigt ute med länslackerade bussar liksom en del speciellt lackerade bussar avsedda för vissa linjer i Bohuslän, i boken SJ Buss 75 år som ju gavs ut 1986 finns det ett foto på en buss lackerad Lysekils Expressen stående på en färja.
Mvh zjbus

j-a

[quote

I tillägg kan nämnas att GDG hade ett antal i Värmland och Älvsborg. Jag minns inte om Gävleborg hade just denna variant av Alpus.
[/quote]
Även i dalarna hade GDG några alpusar av nyare modell 18xx serien,men Gävleborg hann aldrig få några

Mikael T Nilsson

Citat från: S Svensson skrivet 03 augusti 2019, 22:10:33 PM

...

2681 var alltså linjevagn och den kom ursprungligen till Blekinge och sedan till  till Jönköping (Gislaved bl a) och följde med till Halmstad och till sist i Karlstad.
Blekinge fick sedan  om jag minns rätt 6 st linjevagnar varav tre var Blekingefärgade och tre SJ färgade.

...


Tack för uppgifterna! Då minns jag rätt.

Citat från: S Svensson skrivet 03 augusti 2019, 22:10:33 PM

När det gäller färgsättning kanske vi skall ha detta separat. I vilket fall var det Östgötland som hade egen färg först ca 1982.

Tack för uppgiften. Intressant att det var så tidigt Östergötland fick egen färg. Jag minns att det fanns minst en Volvo B58/Hägglunds (årsm. ca 69-70) hos SJ i Norrköping som fick Östgötatrafikens färgsättning.

Citat från: j-a skrivet 03 augusti 2019, 23:51:15 PM
[quote

Även i dalarna hade GDG några alpusar av nyare modell 18xx serien,men Gävleborg hann aldrig få några

Tack! Då var det som jag misstänkte, att Gävleborg inte fick några bussar av denna Alpusmodell.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Christian Ljunggren

SJ 1124 var den Vo B58 / H&S, som fick Ötraf-lack 1985.

/Christian

zjbus

Citat från: Christian Ljunggren skrivet 04 augusti 2019, 12:48:01 PM
SJ 1124 var den Vo B58 / H&S, som fick Ötraf-lack 1985.

/Christian
I vilket syfte? Knappast ekonomiskt försvarbart att lackera om en 16 år gammal buss. Hur länge rullade 1124 efter omlackeringen?
Mvh zjbus