TOM RAD

Startat av Bussmicke, 11 juli 2019, 15:40:29 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

zjbus

Citat från: almeli skrivet 01 oktober 2019, 21:30:16 PM
Første VBK M50 bygg# 4777 levert 21.01.1975
Siste VBK M50 bygg# 45630 levert 12.09.1979
Tack för informationen men förstår ännu mindre vilken modell han frågar efter för dom här tyckte han väl var för gamla.

zjbus

Citat från: Bussmicke skrivet 01 oktober 2019, 21:49:01 PM
Det handlar inte om hur gamla bussarna är utan sen modell Jag visade i början. Jag var otydlig första gången men sen har jag Tre gånger sagt vilken modell jag efterfrågar ang bevarandet.
Förstår inte vad som är svårt.


//Bussmicke
www.bussmicke.se
Instämmer i att du var otydlig första gången men även dom två påföljande gångerna:
1. Nu tänkte jag inte på så gamla bussar utan mer på karosstypen i min bild.
2. Varför det? Jag undrade om modellen på min bild.
Någon tredje gång finns inte före mitt inlägg till almeli som du nu citerade.

S Svensson

Citat från: zjbus skrivet 28 september 2019, 18:49:07 PM
www.svenskbusshistoria.se/go?id=503

Den buss som finns på bild i
http://www.svenskbusshistoria.se/go/?id=503

är ingen VBK egentligen utan en modell som byggts i Danmark i staden Herning. Flera sådana bussar fanns i Halland. Men även några med VBK i fronten.
Jag är lite osäker på hur man gjorde. VBK tog över fabriken i Herning. Bussarna kallades sedan VBK i fronten. Men vad kallades personbilarna som byggdes om (förlängdes).
När det gäller bussar från VBK så fanns det en linjemodell som  byggdes på B58. När sedan bussen byggdes på B10M så ändrades uppbyggnaden av karossen. I annonser så skrevs att bussarna fick fogar med skruvar. Tidigare hade man svetsat profiler. Aluminium är svår att svetsa nämligen. VBK bussen som GDG övertog,2529, är av lite mera snitsigare typ. Busskarosseringen lades ned cirka 1982. Troligen beroende på bristande likviditet.
AB Volvo fick hyra lokal och fick pengar för att starta viss produktion. Därav att det sattes samman Säfflekarosser där. Enligt uppgift forsatte verksamheten i Herning,Danmark med enstaka karosser och förlängning av personbilar.

almeli

Citat från: S Svensson skrivet 02 oktober 2019, 00:50:06 AM
Den buss som finns på bild i
http://www.svenskbusshistoria.se/go/?id=503

är ingen VBK egentligen utan en modell som byggts i Danmark i staden Herning. Flera sådana bussar fanns i Halland. Men även några med VBK i fronten.

Jo dette er en VBK modell 500, Herning bygget også VBK modell 600. Forlengelse av personbiler gjelder biler som bygges om til ambulanser, denne produksjonen pågår fortsatt
https://www.vbknordic.no/

Bildet til Bussmicke viser en VBK M50 bygget i Horten
http://www.svenskbusshistoria.se/go/?id=9097

VBK-historie:
https://no.wikipedia.org/wiki/Vestfold_Bil_%26_Karosseri
https://web.archive.org/web/20080503000845/http://borreminne.hive.no/aargangene/1996/06-vbk.htm


zjbus

Citat från: S Svensson skrivet 02 oktober 2019, 00:50:06 AM
Den buss som finns på bild i
http://www.svenskbusshistoria.se/go/?id=503

är ingen VBK egentligen utan en modell som byggts i Danmark i staden Herning. Flera sådana bussar fanns i Halland. Men även några med VBK i fronten.
Jag är lite osäker på hur man gjorde. VBK tog över fabriken i Herning. Bussarna kallades sedan VBK i fronten. Men vad kallades personbilarna som byggdes om (förlängdes).
När det gäller bussar från VBK så fanns det en linjemodell som  byggdes på B58. När sedan bussen byggdes på B10M så ändrades uppbyggnaden av karossen. I annonser så skrevs att bussarna fick fogar med skruvar. Tidigare hade man svetsat profiler. Aluminium är svår att svetsa nämligen. VBK bussen som GDG övertog,2529, är av lite mera snitsigare typ. Busskarosseringen lades ned cirka 1982. Troligen beroende på bristande likviditet.
AB Volvo fick hyra lokal och fick pengar för att starta viss produktion. Därav att det sattes samman Säfflekarosser där. Enligt uppgift forsatte verksamheten i Herning,Danmark med enstaka karosser och förlängning av personbilar.
Stort tack för din utförliga information som nu har gjort både mej och säkert många fler mer insatta i VBK historiken.

Knut

Canon EOS RP
Sony HDR-PJ 580
Sony HDR-PJ 810
Vedlikeholdstekniker Stadler Service Norge

Knut

Canon EOS RP
Sony HDR-PJ 580
Sony HDR-PJ 810
Vedlikeholdstekniker Stadler Service Norge

zjbus

Citat från: Knut skrivet 03 oktober 2019, 09:26:59 AM
død link hos meg
Tekniska problem hos Bussdatabasen Svensk Busshistoria