TOM RAD

Startat av Bussmicke, 11 juli 2019, 15:40:29 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Walter

Klassiker. Beställt en rulle med en "tom rad" Den som sedan gjorde rullen gjorde sitt jobb bokstavligt😊
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Ersa

De allra första dagarna med SLs BussPC kunde man skylta "blank skylt" på de yttre skyltarna. Dvs synlig text istället för helt svarta skyltar utan bokstäver, som det var tänkt.

Fredsduvan

Var väl en del sörmlandschafförer som fick frågan var Tomrad låg.  ;D
Var på en personalutflyckt med dåvarande P10 till Malmköping på tidigt 80-tal då några bussar var skyltade Abbonerad och några hade Tomrad. Chaffören berättade då att dom brukade säga att Tomrad låg lite bortom Julita .....

Björn Forslund

På VBK lär de ha förklarat det med att eftersom det fanns en ort som hette Abonne rad, så varför inte Tom rad också! ;)

Mikael T Nilsson

Tack Micke! Snygg bild med intressant skyltning!  :)
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.


Peter Öden

Hej !

I Jönköping hos en bekant veteranbussamlare finns en Volvo B 75506 VBK bevarad, fd. buss från Nässjö Omnibusstrafik.

Mvh Peter Ö

almeli

Citat från: Peter Öden skrivet 28 september 2019, 18:58:37 PM
Hej !

I Jönköping hos en bekant veteranbussamlare finns en Volvo B 75506 VBK bevarad, fd. buss från Nässjö Omnibusstrafik.

Mvh Peter Ö

Leveransbilde/omtale av denne i innlegg 2-3 på denne siden:

http://www.berglitruckstop.no/viewtopic.php?f=34&t=10559&start=4905

zjbus

Citat från: Bussmicke skrivet 30 september 2019, 18:30:45 PM
Nu tänkte jag inte på så gamla bussar utan mer på karosstypen i min bild.


//Bussmicke
www.bussmicke.se
Cou 863 på din bild är årsmodell 1980 och för gammal skriver du, 1983 var sista året som VBK tillverkades och jag länkade tidigare till en 83:a så det är svårt veta vad du är ute efter, specificera.

almeli

I Norge finnes vel 10-15 stk bevarte VBK modell 42 og 50 bygget fra 1975 og senere.
De finnes alle ved å bla gjennom denne lista med 16 sider og så få bilde ved a trykke
reg.nr i venstre kolonne
http://www.rhf.no/infobanken/bevartebusser/alle-bevarte-busser/

zjbus

Citat från: almeli skrivet 30 september 2019, 19:09:23 PM
I Norge finnes vel 10-15 stk bevarte VBK modell 42 og 50 bygget fra 1975 og senere.
De finnes alle ved å bla gjennom denne lista med 16 sider og så få bilde ved a trykke
reg.nr i venstre kolonne
http://www.rhf.no/infobanken/bevartebusser/alle-bevarte-busser/
Ni har många bevarade VBK, den nyaste från 1981 såg jag.

Knut

Citat från: zjbus skrivet 30 september 2019, 18:54:23 PM
Cou 863 på din bild är årsmodell 1980 och för gammal skriver du, 1983 var sista året som VBK tillverkades och jag länkade tidigare till en 83:a så det är svårt veta vad du är ute efter, specificera.
han spør da om det er bevart noen VBK modell 50, som den han har bilde av.
Vet bare at det er bevart noen i Norge av M50.
Canon EOS RP
Sony HDR-PJ 580
Sony HDR-PJ 810
Vedlikeholdstekniker Stadler Service Norge

zjbus

Citat från: Knut skrivet 01 oktober 2019, 19:36:09 PM
han spør da om det er bevart noen VBK modell 50, som den han har bilde av.
Vet bare at det er bevart noen i Norge av M50.
Ok, vet du vilka år VBK modell 50 tillverkades?

almeli

Første VBK M50 bygg# 4777 levert 21.01.1975
Siste VBK M50 bygg# 45630 levert 12.09.1979