Kraftbuss 62

Startat av Ted Selander, 23 juni 2019, 10:34:39 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ted Selander



Västerviks busstation sommaren 1990. En av inte alltför många Scania CK113, en till synes trevlig vagntyp. SBH anger 083 som högsta karossnummer. Kraftbuss 62 har nummer 070 enligt samma källa. Hur många byggdes?

Peter Rost

Trevligt!

Kraftbuss hade två Scania CK113. Sammanlagt fanns det circka 49 CK113 i Sverige - dessa var väl helbyggda scanior om jag minns rätt.

//Peter

scaniaolsson

Visst hade Kraftbuss på något sätt en koppling utöver namnet till "Elverket" i Västervik ??

Peter
Fordonsintresserad elmontör.

roggek

Citat från: scaniaolsson skrivet 23 juni 2019, 21:25:05 PM
Visst hade Kraftbuss på något sätt en koppling utöver namnet till "Elverket" i Västervik ??

Peter

Jo, det var ju kommunägt...

Citat från: vt.se– Vi kom till lokalerna här på Lunnargatan 1974, då var det kommunens bussbolag Kraftbuss och det var ordning och reda. Det kändes som ett familjeföretag. Vi var färre på den tiden, omkring 30 anställda, minns Göran Hermansson som kört buss i Västervikstrakten i 45 år.
Under åren som gått har bussbolaget bytt ägare flera gånger. Kraftbuss blev med tiden Swebuss och 2001 köpte Linjebuss upp verksamheten. Bolaget bytte sedan namn två gånger under åren till nästa upphandling och sedan 2008 är det Söne Buss som huserat i lokalerna.

https://www.vt.se/nyheter/fem-trotjanare-forsvinner-fran-sone-buss-8456908.aspx

Mikael T Nilsson

#4


Tusen tack för bilden på KB 62. Jag kan komplettera med en bild på systervagn nr 63.
Jag tror dessa två vagnar gick över till Swebus.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Mikael Blom

Trevligt, Ted. Väcker gamla minnen. Jag hittade också en bild på Kraftbuss 62 i mina gömmor och den är från maj 1990.

Busstationsföreståndare Rolf i Västervik har just tömt vagnen på gods.


Ted Selander

Tack för trevliga kommentarer och till Mikael*2 för kompletterande bilder!

Mikael T Nilsson

Citat från: Ted S skrivet 02 juli 2019, 16:05:21 PM
Tack för trevliga kommentarer och till Mikael*2 för kompletterande bilder!

Kul att du uppskattade bilderna. Håller med om att de nyligen startade Smålandstrådarna är riktigt trevliga!
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Måns Johannesson

Citat från: Mikael T Nilsson skrivet 01 juli 2019, 12:00:47 PM
Jag tror dessa två vagnar gick över till Swebus.

Har en notering att 62 blev Swebus 0765.

/Måns

Mikael T Nilsson

Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.