Swebus ledvagn i Liljeholmen

Startat av Ted Selander, 25 februari 2019, 08:01:10 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ted Selander



Swebus 1454 var ny som SL H22 6269 1984 och övertagen hösten 1993 efter vunnen upphandling i Södertälje. Linje 748 tillkom samtidigt, och blev snabbt populär som alternativ till pendeltåget mot just Södertälje. Bilparkeringen i Liljeholmen har fått ge vika för allt fler hållplatslägen, fler än jag mindes. Bilden från maj 1994.

virtual1

Citat från: Ted S skrivet 25 februari 2019, 08:01:10 AM


Swebus 1454 var ny som SL H22 6269 1984 och övertagen hösten 1993 efter vunnen upphandling i Södertälje. Linje 748 tillkom samtidigt, och blev snabbt populär som alternativ till pendeltåget mot just Södertälje. Bilparkeringen i Liljeholmen har fått ge vika för allt fler hållplatslägen, fler än jag mindes. Bilden från maj 1994.

Fast 748 var väl i princip bara en nummerändring av 749 med möjligen en förlängning till Linjeholmen från Kungens kurva?



Leyland

Tack för trevlig bild på både vagn och plats, en terminal med många refuger ;)

Kom inte Swebus 1454 senare att vara placerad i både TYGA och TAGA?


Ulf Berlin

Trevligt att den hade gula rullband i dest skylten :)/Ulf

Mikael T Nilsson

Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Carl

Citat från: virtual1 skrivet 25 februari 2019, 09:24:18 AM
Fast 748 var väl i princip bara en nummerändring av 749 med möjligen en förlängning till Linjeholmen från Kungens kurva?

Linje 749 körde till skillnad från 748 till Huddinge sjukhus efter Fittja. När 749 startade på 70-talet (?) fanns inte pendeltågsstationen i Flemingsberg och linjen fungerade som länk mellan Södertälje och sjukhuset. När Flemingbergs station öppnade 1987 minskade behovet av att ha en direkt bussförbindelse mellan Södertälje och Huddinge sjukhus eftersom det gick snabbare att åka med pendeln. I och med det började 749 trafikera sjukhuset enbart i rusningstid, medan övriga turer vände i Fittja. Och 1993 ändrades som sagt sträckningen och linjen bytte nummer till 748.

Bussmicke

Oj så trevlig bild från en mycket bra fotoplats förr som tyvärr förstördes..
En av mina tidigare favoritplatser.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Hasse L

Och här ser vi 6269 tillhörig SL Buss AB:


LXY 517.


Ted Selander

Trevligt när en tråd väcks upp på detta vis, med kompletterande bild och allt!

Fredrik Klint

Citat från: Hobgoblin skrivet 08 augusti 2019, 19:59:10 PM
Och här ser vi 6269 tillhörig SL Buss AB:


LXY 517.

Intressant, tror aldrig jag sett en så pass tidig bild med SL Buss-loggan. Började väl inte dyka upp på allvar förrän våren -93?

david96