Berusad, Drogpåverkad, Psykiskt labil eller bara en trafikvilde?

Startat av a32, 17 december 2012, 12:55:25 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Lars-Håkan_E

Sannolikheten för att föraren i det aktuella fallet var påverkad är nog extremt liten.

Han tyckte nog inte om spårvagnar :-)

Alla i trafiken som gör något man reagerar mot är inte fulla, höga eller psykiskt störda.

Ska man ropa på TL varje gång man stöter på en sådan bilist, lastbils- bussförare så får man inte mycket annat gjort.

Sedan är det givetvis inte så smart att köra så i spårvagnsförarens åsyn men han ville säkert markera något :-(

Nico

Vad som låg bakom blir ju alltid lite svårt att uttala sig om och oavsett vad så är det i så fall en intern fråga mellan berörda parter. De fall där man sedan hittat påverkade förare är även det något som kan räknas i promille, men självklart ska varje sådant larm tas på allvar.

Förstår sedan inte heller vitsen med att lägga upp samma berättelse på SL:s kundforum. Visserligen kan jag förstå att man som förare i vissa lägen blivit förbannad och vill ha svar. Likaså ska man givetvis ifrågasätta och även definitivt varna rätt instans när man ser farliga beteenden i trafiken. Frågan är dock om denna metod med att indirekt hänga ut kollegor är rätt?! Som jag ser det så blir det mera att det hela, när en spårvagnsförare då här ondgör sig över en bussförare inför öppen ridå, drar ett löjets skimmer över kollektivtrafiken i stort. 

Nästa gång kan situationen vara den omvända, dvs. att en spårvagnsförare ställer till med något. På det stora hela handlar det faktiskt lite om att kasta sten i glashus för det hjälper knappast upp det hela om vi indirekt ska sitta och ondgöra oss över varandra på en sida där kreti och pleti glatt och villigt vrider till det hela bortom alla proportioner när de får en chans.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

a32

Citat från: MartinMartin skrivet 18 december 2012, 11:55:57 AM
Borde väl stått igår morse...... Eller hände det i morse igen  ;)

http://kundo.se/org/sl-kundforum/d/linje-74/

Intressant!
Undrar vad brottet är när man utger sig för att vara någon annan och gör ett inlägg på Kundo?
Jag har inte skrivit detta på det forumet, men säkert någon som fick sina tår trampade på av min tråd här på Bussnack och vill hämnas.

Men vad gör lite extra publicitet... när man inte behöver anstränga sig.

Nico:  Lite objektivitet kanske inte skulle skada?

Nico

Citat från: a32 skrivet 18 december 2012, 13:53:03 PM
Intressant!
Undrar vad brottet är när man utger sig för att vara någon annan och gör ett inlägg på Kundo?
Jag har inte skrivit detta på det forumet, men säkert någon som fick sina tår trampade på av min tråd här på Bussnack och vill hämnas.

Men vad gör lite extra publicitet... när man inte behöver anstränga sig.

Nico:  Lite objektivitet kanske inte skulle skada?

Förstår inte resonemanget i ditt senaste inlägg? Om någon kopierat in ditt första inlägg på SL:s kundforum så är det beklagligt, men vad finns där att hämnas på? Ingen har ifrågsatt det du råkat ut för och ingen har väl heller blivit trampad på tårna av detta? Däremot påpekades det som vanligt att det kan finnas flera olika orsaker bakom det hela och att din valda rubrik kanske var lite i yvigaste laget när ingen vet vad som orsakade den dåliga körningen.

Som jag oxå påpekade så gör hela saken inte heller busstrafiken någon direkt nytta. Därför förutsätter jag att det knappast är någon som är verksam inom branschen som då bidrar till att få förarkåren att schavottera ytterligare genom att kopiera in det hela på SL:s kundforum. Vad gäller sten i glashus osv. så menar jag sedan bara på att det förekommer dumheter och misstag hela tiden i trafiken och ingen av oss är ofelbar. Idag kanske vi råkar bli trängda eller så... men i morgon kanske vi själva ställer till det för någon annan utan att egentligen finns någon orsak... annat än att man kanske gjort ett misstag, tänkt på annat osv.

Jag framhöll i övrigt (i alla fall i mitt eget tycke) ganska tydligt i mitt förra inlägg att det finns två sidor av det hela och jag tog inte ställning för någon version. Därför begriper jag ärligt talat inte vad du menar, dvs. på vilket sätt skulle jag inte vara objektiv?
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Ersa

Citat från: JDS skrivet 18 december 2012, 09:44:28 AM
Oj, här var det många idéer om vem som ska göra vad. Men det är väl inte förbjudet att skriva ett inlägg i Bussnack och fråga om bussen har alkolås, det framgår ju inte vilken avgång det var eller vem som körde den så jag har svårt att se det som ett inlägg som "hänger ut" någon.

Det var mest inventarienumret jag tänkte på. Lägg därefter till klockslag och riktning så börjar det genast bli enklare att få reda på förarens namn, vilket inte bör ske på ett öppet forum. Däremot skall givetvis operatörens TL, huvudmannen och polisen få varsin detaljerad rapport.

Ronald M. Jannesson

...tror snarare att det handlar om "en stressad förare" av all snö och vallar m.m. Kanske ny och "blint" kikandes på fordonsdatorn att "nu är jag hela 9 min. sen" m.m. Tyvärr finns det sådana bussförare som riskerar allt i sådana här situationer för tidtabellens skull. Ingen ursäkt för agerandet men jag som bussförare bara säger att de finns!!! Fordonsdatorn i sig ÄR och FÖRBLIR en stressfaktor, anser jag! :-X

Björn Ax

Citat från: Ronald M. Jannesson skrivet 18 december 2012, 16:23:52 PM
...tror snarare att det handlar om "en stressad förare" av all snö och vallar m.m. Kanske ny och "blint" kikandes på fordonsdatorn att "nu är jag hela 9 min. sen" m.m. Tyvärr finns det sådana bussförare som riskerar allt i sådana här situationer för tidtabellens skull. Ingen ursäkt för agerandet men jag som bussförare bara säger att de finns!!! Fordonsdatorn i sig ÄR och FÖRBLIR en stressfaktor, anser jag! :-X

Jag tycker en fordonsdator är ett underbart hjälpmedel i våran vardag. Om du blir stressad av att det står minustider så kanske du bör fundera på om varför du blir stressad.
Jag förstår inte varför just datorn blivit så attackerad bara för att den visar minus. Innan dessa hjälpmedel fanns så var det ju bussar som var försenade och var man inte stressad då eller?

Är minuset på skärmen beroende på väglag eller andra trafikanter så är det ju inte så mycket du som förare kan göra åt det.

Men nu glider jag ifrån ämnet.

Ang denna förare så kan man ju inte vara säker på varför denna buss kördes på detta vis om man inte frågar föraren. Tror säkert att denna förare kallades in till någon chef för att förklara sitt agerande om nu din TL kontaktat dennes förares TL.

stabby

I Keolis sydväst Eriksberg trycker de allra flesta vid avlösning iaf alkolås i alla bussar krav på nytt test vid avlösning.

Björn Ax

Citat från: stabby skrivet 18 december 2012, 18:19:02 PM
I Keolis sydväst Eriksberg trycker de allra flesta vid avlösning iaf alkolås i alla bussar krav på nytt test vid avlösning.

Kan man lösa det på ett bra sätt så är det ju bara positivt. Det är ju bara frågan hur man ska lösa det på ett bra sätt.


Sent from my iPhone using Tapatalk

stabby

Förstår inte problemet här. Att blåsa är inget problem ren rutin de som klagar på det har väl problem som inte ska upp på ytan anser jag.
Med dessa rader har jag sagt mitt i frågan.

Ersa

Citat från: Björn Ax skrivet 18 december 2012, 18:29:24 PM
Kan man lösa det på ett bra sätt så är det ju bara positivt. Det är ju bara frågan hur man ska lösa det på ett bra sätt.

"Alkoskåp" på depåerna som man blåser i precis när man börjar (samt avslutar) sin arbetsdag kan vara helt fenomenalt, om nu förarna börjar med att logga in sig på en dator vid en depå. Det systemet fungerar helt klockrent i Umeå, och antalet alkolås kunde minskas ner från ett i varje buss (c:a 50 st?) till totalt 3 st. Två på huvuddepån samt en i rastlokalen på Vasaplan (i Umeå Centrum).

Lars-Håkan_E

Citat från: Ersa skrivet 18 december 2012, 19:25:25 PM
"Alkoskåp" på depåerna som man blåser i precis när man börjar (samt avslutar) sin arbetsdag kan vara helt fenomenalt, om nu förarna börjar med att logga in sig på en dator vid en depå. Det systemet fungerar helt klockrent i Umeå, och antalet alkolås kunde minskas ner från ett i varje buss (c:a 50 st?) till totalt 3 st. Två på huvuddepån samt en i rastlokalen på Vasaplan (i Umeå Centrum).

Problemet uppstår när man som i SL området har ett 50 tal avlösningsplatser och i många fall inga krav på att föraren ska börja och sluta sin dag i depån/motsvarande, då blir det både enklare och billigare med fordonsbaserad utrustning, kompletterad med slumpmässiga stickprov.

Ronald M. Jannesson

Jaja, alla "snöar" in på den, trots allt, tror jag, lilla risk att föraren i detta fall var alkoholpåverkad!!! Tror ändå i det beskrivna beteendet att det var annat som låg bakom; vad det var vet ju bara föraren! Skulle föraren varit påverkad av alkohol hade säkert någon pass. hört av sig redan innan! Det stinker ju!

Björn Ax

Citat från: Ronald M. Jannesson skrivet 18 december 2012, 19:33:38 PM
Jaja, alla "snöar" in på den, trots allt, tror jag, lilla risk att föraren i detta fall var alkoholpåverkad!!! Tror ändå i det beskrivna beteendet att det var annat som låg bakom; vad det var vet ju bara föraren! Skulle föraren varit påverkad av alkohol hade säkert någon pass. hört av sig redan innan! Det stinker ju!

Jo jag tror dock denna tråd glidit in mer på ämnet alkolås i bussar än just vad denne förare var eller inte var påverkad av.


Sent from my iPhone using Tapatalk

JDS

Citat från: Ersa skrivet 18 december 2012, 15:51:03 PM
Det var mest inventarienumret jag tänkte på. Lägg därefter till klockslag och riktning så börjar det genast bli enklare att få reda på förarens namn, vilket inte bör ske på ett öppet forum. Däremot skall givetvis operatörens TL, huvudmannen och polisen få varsin detaljerad rapport.

Klockslag och riktning är både nödvändigt och tillräckligt för att identifiera föraren. Inventarienumret gör ingen skillnad (men räcker däremot för att en initierad person ska kunna svara på om bussen har alkolås eller inte).