Hösten 1990 diskuterades införandet av biltullar i Stockholm. SL passade på att spara ett gäng bussar, samtidigt som man beställde nya bussar. Vid Solvalla travbana ställdes bland annat ett gäng ledbussar från Råsta upp, SL littera H20. Mot slutet av året blev det klart att det inte blev några biltullar och bussarna såldes.
(https://www.bussgaraget.se/bussnack/008B014_20161201_950.jpg)
Hade man redan börjat sälja av H20 1990, de var ju bara 13 år gamla då? De två år äldre H57:orna rullade ju ytterligare några år in på 90-talet, likaså en hel del H20 och H21.
/Måns
Sista H20 slopades omkring 1996-97, om jag minns rätt.
//Peter
Har alltid trott att dom stod uppställda där p g av platsbrist direkt för skrotning./Ulf
Stod även ett antal H59:or till höger om H20.
Tack för denna trevliga bild! Detta minns jag så väl. Jag blev förvånad över att så pass "unga" vagnar redan skulle slopas. Det fanns även någon H20 i SL86-rött uppställd vid Solvalla denna tid.
Citat från: Mikael T Nilsson skrivet 02 november 2018, 19:50:50 PM
Tack för denna trevliga bild! Detta minns jag så väl. Jag blev förvånad över att så pass "unga" vagnar redan skulle slopas. Det fanns även någon H20 i SL86-rött uppställd vid Solvalla denna tid.
Längst till höger ser du en bl a./Ulf
Jag har sagt det förut här, men en riktigt kul buss att köra var det. :)
//R
Citat från: Peter Rost skrivet 01 november 2018, 03:37:03 AM
Stod även ett antal H59:or till höger om H20.
Kompletterar med dessa. Tror en rad till med H59:or kom till framför dessa senare.
(https://www.bussgaraget.se/bussnack/008B018_20161201_950.jpg)
Hej,
tack för intressanta bilder! De avställda H20-vagnarna är 5341, 5343, 5349, 5350, 5370 (SL86), 5401, 5402 och 5403. De kom alla från Råsta och de var de första H20 som ställdes av (bortsett från olycksdrabbade vagnar). Märkligt nog hade Råsta H20 i trafik ända till hösten 1996 (5383 och 5399), således en slopningsperiod på 6 år.
På den andra bilden finns en H20 från Kallhäll, 5379, som verkar vara i SL86. Under hösten 1990 slopades alla Söderhallens H59-or i 52-serien förutom 5247 som av någon anledning blev kvar i ytterligare två år. 5226 och 5236 hörde till de sista slopade H59-orna som inte blivit ombyggda till H59A (som de andra tre på bilden).
Hälsningar
Christian B
Citat från: Gunnar Berglund skrivet 04 november 2018, 11:57:15 AM
Kompletterar med dessa. Tror en rad till med H59:or kom till framför dessa senare.
(https://www.bussgaraget.se/bussnack/008B018_20161201_950.jpg)
Tack, Gunnar!
M.v.h
Peter
Ledbussar ställdes även upp ute på Ing1 område vid Almnäs mellan Södertälje och Nykvarn.
Någon " tjuvlånades" för lite körträning inne på området av Transportcentralens värnpliktiga busschafförer. Det fanns ju inga ledbussar i "gröna kläder.
Citat från: christian berg skrivet 04 november 2018, 16:18:21 PM
Hej,
tack för intressanta bilder! De avställda H20-vagnarna är 5341, 5343, 5349, 5350, 5370 (SL86), 5401, 5402 och 5403. De kom alla från Råsta och de var de första H20 som ställdes av (bortsett från olycksdrabbade vagnar). Märkligt nog hade Råsta H20 i trafik ända till hösten 1996 (5383 och 5399), således en slopningsperiod på 6 år.
Tack för uppgifterna. Det stämmer att Råsta hade de två H20-vagnarna lite längre. 5383 gick faktiskt, tro det eller ej, i trafik ända fram till 1997 då den gick i trafik hos Linjebuss Kallhäll ett tag tillsammans med H20A 5382 som samtidigt flyttades från Råsta.
Synd jag aldrig visste om detta, hade mer än gärna kommit dit med kameran.